Novio vraagje

Wil je je ervaring delen of je problemen neerleggen, dan kan dat hier.
Plaats reactie
Novio Jorg
4T-MSB regular
Berichten: 406
Lid geworden op: 08 jul 2017 11:59
Bezit: Novio

Novio vraagje

Bericht door Novio Jorg »

Mijn Noof, loopt top maar volgens mij na het uithonen van de cilinder kan er wel een grotere caberateur op of moet ik eerst een andere sproeier proberen ? Bij volgas lijkt het net of die te weinig benzine krijgt / stottert niet/ voelt als ik wil harder / vliegwiel is al vastgezet / graag advies en als iemand een andere cab heeft graag een prive bericht

iclaudius
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1386
Lid geworden op: 19 jul 2010 17:16
Bezit: Mezelf
Locatie: Tussen de Scheldes

Re: Novio vraagje

Bericht door iclaudius »

Ze zijn nauwelijks sneller te krijgen, je kan er groter spul opzetten maar er gebeurd niets...de klepjes zijn té klein om er meer por uit te halen.
Ik denk wel dat je hem perfect hebt afgesteld(en vliegwiel ding geblokkerd) zodat je het gevoel krijgt dat ie harder wil (denk ook aan je remmen...dat is ook maar matig)
Een groter sproeiertje zou misschien kunnen (origineel is #55 dacht ik)
Doe je de Noof nog wel netjes inrijden? Hij is pas gehoond zie je!!

Novio Jorg
4T-MSB regular
Berichten: 406
Lid geworden op: 08 jul 2017 11:59
Bezit: Novio

Re: Novio vraagje

Bericht door Novio Jorg »

Bedankt voor je antwoord, hij is al ingereden 500km.
Ik denk zelf dat ik het bij de uitlaat moet zoeken, imitatie gekocht maar de achterkant zit potdicht maar om hem nu open te slijpen is ook zoiets, iemand een idee om de demper eruit te krijgen zonder te slopen ?

Gebruikersavatar
wim V8
Kill me please, I'm trapped here!
Berichten: 3955
Lid geworden op: 30 aug 2013 17:43
Bezit: Honda CB50 '73 (daily)
Honda CD 50 project(compl.in parts)
Honda GiorCub chill 4bak scooter :-)
Piaggio Ciao '70 (under restoration)
Piaggio Bravo '73(as new) Daily
Piaggio Boxer1.'69(need restoration)
VeloFrejus '50 Jolly motore a rullo.
Demm Turismo quatro tempi '59
Fiat 1100R '68 (summer daily)
Locatie: Castricum

Re: Novio vraagje

Bericht door wim V8 »

Kleppen zijn heel klein dus er is niets mee te beginnen, uitlaten en opsmuk met bochten dikker dan de diameter van je uitlaatklep zijn vaak onzin.
Dus met bijna alle andere uitlaten die je monteert gebeurt er niets dan meer geluid, dat sommige toch het idee geeft dat ie beter rijdt. Maar das persoonlijk.

Een kopje met grotere kleppen (laten)maken is ook niet zo'n punt, dat is wel te doen, maar dan heb je nog de timing van de nokkenas, eigenlijk het belangrijkste, ook niets mee te beginnen.
Nou kan je natuurlijk van een oude nokkenas ook een snel nokkenasje laten maken met welke timing je maar wilt, maar ja wie doet dat.

Ja ook een noofje kan wel 100 hoor, maar je moet het allemaal doen/uitvinden. Nokkenastiming en kleppen zijn het eerste en belangrijkste.
En vrije ademhaling.
Dat meer cc is niet zo spannend hoor, een 50cc kan ook 100km/u.

Demper verruimen kan bijv. door een luikje uit het zicht aan de achterkant open te slijpen en dan binnenin wat openingen en kamers te vergroten, maar gaten/openingen groter dan 20mm hebben geen zin meer, de uitlaatklep is immers niet groter, er komt toch niet meer doorheen.
Daarna luik weer dichtlassen.
Het gaatje in de achterkant kan ook wel wat ruimer, maar als je die opboort dan heb je kans dat er laswerk binnenin loskomt, dat zie je wel door de gemaakte opening dan hoe spannend dat word.

Gr. Wim.
Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.

Link naar mijn Honda's:
viewtopic.php?f=15&t=26869

iclaudius
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1386
Lid geworden op: 19 jul 2010 17:16
Bezit: Mezelf
Locatie: Tussen de Scheldes

Re: Novio vraagje

Bericht door iclaudius »

Op de modellen waar Honda "opvoer" spul op de markt gooit, is flinke winst te halen(SS/Dax/C50/C70)CD50, enz enz), maar uit PC50/P50/Novio zet het écht maar uit je hoofd!
Er komt nauwelijks een KM snelheid bij!!! Stel het goed af en geniet van het geluid, en van het feit dat je altijd er op kan vertrouwen!!!(dagelijks 40KM op m'n PC zomer/winter!!) 8-)

Novio Jorg
4T-MSB regular
Berichten: 406
Lid geworden op: 08 jul 2017 11:59
Bezit: Novio

Re: Novio vraagje

Bericht door Novio Jorg »

Wat is jouw tandwiel verhouding en mm van de caberateur ?iclaudius

iclaudius
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1386
Lid geworden op: 19 jul 2010 17:16
Bezit: Mezelf
Locatie: Tussen de Scheldes

Re: Novio vraagje

Bericht door iclaudius »

Die is origineel, tandwielen zijn 31 achter en 15 voor . 19 inch wielen.
Carbu is 10mm (zou je die groter willen frezen ga je snel door de wand heen) Sproeier #55 ook origineel.
Zet je ontsteking 2á3mm vóór F, en je brommer is in orde!!

h5speedje
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1155
Lid geworden op: 24 jan 2007 19:49
Bezit: Honda ss50m 1967
Honda ss50m 1966
Honda st50
Honda cf50
Locatie: Vaassen;einde der beschaving

Re: Novio vraagje

Bericht door h5speedje »

toevallig het uitlaatkanaal ook ontkoolt?? zeker na het rijden met een versleten setje kan dat kanaal dichtgekoolt zijn..hier en daar wat krabben scheelt toch al weer 0,5 kilometer per uur...Enne niet alleen zijn de klepjes aan de kleine kant...nokkenas is errug tam..dus ook al boor je alles maximaal uit die klepjes gaan amper open en komt er nog steeds evenveel doorheen..
Andere optie van langzaam rijden kan ook juist de nokkenas zijn; deze is van aluminium en vooral mensen die de peilstok inschroeven bij het oliepeilen in plaats van dopen lopen het risico dat je dus de hele tijd met te weinig olie rijd en raad wat als eerste naar de knoppen gaat?? jawel de nokkenas..checken van de nokkenas hoeft het blok niet voor uit elkaar; zoek de lichthoogte op en kijk hoever de klepjes ingedrukt worden..ps novio heeft geen 19"wielen..als die er wel in geprakt zitten zul je de tandwiel verhouding even terug moeten rekenen
Dit voorkomt dat je op topsnelheid het ding in de 1 trapt en daardoor het wegdek gaat beschadigen....
http://h5speedje.blogspot.com/
Ik weet dat lezen moeilijk is maar neem er dan de tijd voor.....

Plaats reactie