Honda amigo sputtert

Wil je je ervaring delen of je problemen neerleggen, dan kan dat hier.
Plaats reactie
sjake
4T-MSB beginner
Berichten: 2
Lid geworden op: 23 aug 2018 18:11
Bezit: amigo

Honda amigo sputtert

Bericht door sjake »

Beste,

Heb mij 2weken geleden een honda amigo gekocht.
Maar nu heb ik het probleem dat hij max 20km/u rijdt en bij het volledig opendraaien van de gas niet echt in toeren wilt gaan..

Ik ben niet echt pro in het herstellen van brommerkes.

Dus heb ik de eerste logische stappen gedaan om een brommerke in orde te zetten. (olie/naft ververst, bougie vervangen, carbu uitgekuist)
maar geen positief resultaat.

Heb me laten vertellen dat dit misschien de cillinder zou kunnen zijn?

graag jullie advies/opmerkingen. ;)

butt head
moppersmurf
Berichten: 8898
Lid geworden op: 28 jan 2007 21:51
Bezit: paar brommers
Locatie: neede gelderland

Re: Honda amigo sputtert

Bericht door butt head »

de cilinder moet je voor als nu nog van af blijven.

controleer de timing van de ontsteking. beginnen met openen op F en bij T moet hij weer beginnen met sluiten.
contactpunten even schoon maken eventueel met een schuurpapiertje er tussen door.
bougie even schoon maken.

carbu beginnen met licht schroef op 1.5 slagen van af dicht te zetten.
stationair dat de schuif net iets omhoog komt. de kier mag maximaal 1mm zijn om mee te beginnen.

dan zou hij moeten lopen.

als hij dan loopt en je zet de verlichting aan en hij begint slecht te lopen dan moet je de condensator verwisselen.
ik praat niet alleen maar poep


bami = bami. troep = troep.

sjake
4T-MSB beginner
Berichten: 2
Lid geworden op: 23 aug 2018 18:11
Bezit: amigo

Re: Honda amigo sputtert

Bericht door sjake »

wat bedoel je met F en T? oke zal eens proberen.
En had nog een opmerking, bij het in gang lopen van de amigo slaagt de achterband volledig vast. aan wat kan dat liggen?
bedankt alvast.

Solex-19
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 123
Lid geworden op: 14 mei 2018 16:05
Bezit: CB 50
MB 5
MTX OT

Re: Honda amigo sputtert

Bericht door Solex-19 »

Dat klinkt niet gezond. Een verstandige zet is om eerst de compressie te meten want een vastslaand achterwiel kan op een vastloper duiden, waarschijnlijk een gebroken zuigerveer maar als hij volledig vastzit en niet meer los komt heeft meten natuurlijk geen zin.
Solexracing: world champion 1990, 22 victories, 65 podiums

butt head
moppersmurf
Berichten: 8898
Lid geworden op: 28 jan 2007 21:51
Bezit: paar brommers
Locatie: neede gelderland

Re: Honda amigo sputtert

Bericht door butt head »

Solex-19 schreef: 24 aug 2018 08:31 Dat klinkt niet gezond. Een verstandige zet is om eerst de compressie te meten want een vastslaand achterwiel kan op een vastloper duiden, waarschijnlijk een gebroken zuigerveer maar als hij volledig vastzit en niet meer los komt heeft meten natuurlijk geen zin.
achterwiel slaat vast door dat hij compressie heeft en geen druk op het achterwiel.
en als je even verder terug las daar lees je dat hij loopt maar niet goed loopt.

een zuiger veer breken bij een 4 takt is zo wie zo al zeldzaam. en daar op zullen ze niet vast slaan enkel hard roken. en misschien een kras trekken in de cilinder.
heb zelfs al 4taktjes gezien waar het pistonpen veertje los is gekomen en de pistonpen een spoelpoort heeft zitten graven in de cilinder. op dat die hard rookte liep hij prima.




F en T staan op het vliegwiel die moet je op het merktekentje(deukje) die in het carter staat af stellen
in het faq zal ook wel goed beschreven staan hoe dat moet.
ik praat niet alleen maar poep


bami = bami. troep = troep.

Solex-19
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 123
Lid geworden op: 14 mei 2018 16:05
Bezit: CB 50
MB 5
MTX OT

Re: Honda amigo sputtert

Bericht door Solex-19 »

butt head schreef: 24 aug 2018 10:49en als je even verder terug las daar lees je dat hij loopt maar niet goed loopt.
Tja, als je in de eerst post zegt dat hij stottert en in de 2e post dat het achterwiel VOLLEDIG vast slaat ga ik van een vastloper uit. Maar inderdaad, als je summiere info geeft kan het alle kanten op.

En zuigerveren willen nog wel eens breken, vooral als men probeert een motor te starten die tig jaren heeft stilgestaan. Een gebroken veer kan meevallen maar kan ook fikse schade veroorzaken. Ik heb zuigers gezien die kompleet vernield waren door kapotte zuigerveren, die moest je met een hamer uit de cilinder slaan. Het komt niet vaak voor maar het kan wel degelijk.
Solexracing: world champion 1990, 22 victories, 65 podiums

Plaats reactie