Koplamp zwak CB50

Wil je je ervaring delen of je problemen neerleggen, dan kan dat hier.
Plaats reactie
Solex-19
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 123
Lid geworden op: 14 mei 2018 16:05
Bezit: CB 50
MB 5
MTX OT

Koplamp zwak CB50

Bericht door Solex-19 »

Voor het eerst in de avond gereden en toen viel me op dat de koplamp niet veel meer deed dan een waxine lichtje. Toen ik afremde ging de koplamp ineens goed branden maar zodra ik de rem losliet brandde hij weer zwak. Met de motor uit brand het remlicht goed en ook de verlichting werkt goed, zij het dat de koplamp dan niet brand. Trap ik op de rem met de verlichting ingeschakeld dan gaat de koplamp flauw schijnen en wordt het remlicht ook zwak.

Nu heb ik een en ander opgezocht op het forum en kom steeds een aarde kwestie tegen, of een slechte aarde op de koplamp of bij het achterlicht. Nu heb ik de aarde doorgemeten met een ohmmeter en dat is goed, beide 0 ohm. De bedrading is nog helemaal mooi origineel zonder verprutste stekkers. Alles werkt verder prima, de knipperbollen en ook het laden van de accu werkt goed. Er zit overigens geen voorrem schakelaar op!

Iemand enig idee? Misschien toch ergens een slechte aarde?
Solexracing: world champion 1990, 22 victories, 65 podiums

Gebruikersavatar
wim V8
Kill me please, I'm trapped here!
Berichten: 3955
Lid geworden op: 30 aug 2013 17:43
Bezit: Honda CB50 '73 (daily)
Honda CD 50 project(compl.in parts)
Honda GiorCub chill 4bak scooter :-)
Piaggio Ciao '70 (under restoration)
Piaggio Bravo '73(as new) Daily
Piaggio Boxer1.'69(need restoration)
VeloFrejus '50 Jolly motore a rullo.
Demm Turismo quatro tempi '59
Fiat 1100R '68 (summer daily)
Locatie: Castricum

Re: Koplamp zwak CB50

Bericht door wim V8 »

Je meet de weestand met je metertje met zeer weinig stroom(klein batterijtje) dus als er nog maar een klein adertje van de volle draad vasthangt meet je al 0 ohm.

Ik zou toch alle aard punten even nalopen, zitten ze mooi vast op blank staal, en zonder roest. enz enz.

Drukken de koperen lippen nog goed strak tegen de onderkant van de lampen.
Zitten de lampen goed klem in hun fittingen.

Probeer het eens met een losse nood draad van blok naar achterlicht en ook een van blok naar koplamp.

Gr. Wim.
Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.

Link naar mijn Honda's:
viewtopic.php?f=15&t=26869

Solex-19
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 123
Lid geworden op: 14 mei 2018 16:05
Bezit: CB 50
MB 5
MTX OT

Re: Koplamp zwak CB50

Bericht door Solex-19 »

Dat is een goed idee met de losse draad, nog niet over nagedacht :-), thanks ! De lampen passen overigens perfect.
Solexracing: world champion 1990, 22 victories, 65 podiums

Solex-19
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 123
Lid geworden op: 14 mei 2018 16:05
Bezit: CB 50
MB 5
MTX OT

Re: Koplamp zwak CB50

Bericht door Solex-19 »

Opgelost ! Ik heb een losse draad gebruikt als aarde en toen was de koplamp goed dus een aarde kwestie.

Ik had nog een nieuwe remlicht schakelaar liggen en toen ik die zou aansluiten zag ik dat de aarde draad van de koplamp op die van het remlicht was aangesloten. Dat verklaart alles natuurlijk :-) Het werkt nu weer zoals het hoort.
Solexracing: world champion 1990, 22 victories, 65 podiums

Plaats reactie