Probleem na vervangen ontstekingsdeksel ST50

Wil je je ervaring delen of je problemen neerleggen, dan kan dat hier.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Solonah
4T-MSB beginner
Berichten: 11
Lid geworden op: 28 sep 2018 06:57
Bezit: Honda CF50

Probleem na vervangen ontstekingsdeksel ST50

Bericht door Solonah »

Beetje een beginnersvraag misschien, maar ik heb het domweg nooit aan de hand gehad, en ik kom er online niet veel verder mee...

Van mijn bami-Dax heb ik het onstekingsdeksel vervangen (voor één waar niet supergroot Skyteam in geperst is ;) ). Aan de binnenzijde zit een spoelenkrans die ik met veel gedoe eruit gekregen heb en netjes overgezet, maar ik heb wel de schroeven vervangen waarmee je de krans en pick up vastzet. Viel me op dat die wel van boter leken, denk dus dat ze van aluminium waren.

Je raadt het al, nadat alles goed en wel teruggezet is hoor ik de krans draaien en de startmotor doet het netjes, maar hij start niet. Kan het zijn dat de schroeven de boosdoener zijn en het magnetisch veld verstoren? Of mag ik na zo'n actie de ontsteking opnieuw afstellen?

Alvast bedankt!

Gebruikersavatar
nielspbr
Mr Kockengen
Berichten: 16146
Lid geworden op: 02 mar 2009 17:50
Bezit: Een apenfamilie en een bamibal.
Locatie: Kockengen

Re: Probleem na vervangen ontstekingsdeksel ST50

Bericht door nielspbr »

afstelling van tussen pickup en sensor gecontroleerd.
spoelenkrans nog heel (doormeten).

Gebruikersavatar
Solonah
4T-MSB beginner
Berichten: 11
Lid geworden op: 28 sep 2018 06:57
Bezit: Honda CF50

Re: Probleem na vervangen ontstekingsdeksel ST50

Bericht door Solonah »

Dank voor je tips! Hoe controleer ik de afstelling tussen de pickup en de sensor? Lijkt alsof die er maar op één manier in kunnen. Sowieso is juist dat stukje van mijn brommer één groot mysterie. Bij mijn CD zat dit er helemaal niet op leek het. :)

Ben C50
4T-MSB addict
Berichten: 925
Lid geworden op: 06 aug 2012 21:12
Bezit: C50 TT
Bakbrommer met C50 OT
Peda Chip

Re: Probleem na vervangen ontstekingsdeksel ST50

Bericht door Ben C50 »

Zit bij dit deksel je pick up sensor even ver naar binnen/buiten? Dat het nokje op je vliegwiel niet naast je sensor draait?

En je zegt dat je de spoelenkrans hoort draaien, wat bedoel je daarmee? Loopt hij aan tegen je vliegwiel?

Gebruikersavatar
Solonah
4T-MSB beginner
Berichten: 11
Lid geworden op: 28 sep 2018 06:57
Bezit: Honda CF50

Re: Probleem na vervangen ontstekingsdeksel ST50

Bericht door Solonah »

Ik ga het proberen te omschrijven, maar anders probeer ik zo een filmpje/foto te maken:
Als ik de startmotor gebruik hoor (en zie ik door het inspectiedopje bovenin) dat de spoelenkrans gaat draaien, maar de motor slaat niet aan. Alles past er maar op één manier in lijkt het.

NB: De spoelenkrans is niet meer of minder dan een generator van electriciteit om de boel aan de gang te krijgen toch? Als het probleem daar zit zou hij met de kickstart gewoon moeten werken?

Ga iig opmeten of de afstand gelijk is etc. Leek me wel, maar meten is weten. :) Wordt vervolgd.

Gebruikersavatar
nielspbr
Mr Kockengen
Berichten: 16146
Lid geworden op: 02 mar 2009 17:50
Bezit: Een apenfamilie en een bamibal.
Locatie: Kockengen

Re: Probleem na vervangen ontstekingsdeksel ST50

Bericht door nielspbr »

Als de pickup niet goed afgesteld staat krijg je geen vonk. Of je nu wel of niet elektriciteit hebt.

Gebruikersavatar
Solonah
4T-MSB beginner
Berichten: 11
Lid geworden op: 28 sep 2018 06:57
Bezit: Honda CF50

Re: Probleem na vervangen ontstekingsdeksel ST50

Bericht door Solonah »

Gisteren nog even lopen pielen, en de pick-up stond een beetje scheef. Daarna: vroem.

Superthanks!! Nu kan ik weer verder met de Chaly. ;)

Plaats reactie