Ot fource schijfrem

Wil je je ervaring delen of je problemen neerleggen, dan kan dat hier.
Louis72
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 72
Lid geworden op: 10 jan 2017 20:40
Bezit: Monkey zhenua 50? Skysteam dax

Ot fource schijfrem

Bericht door Louis72 »

Hallo,

Ik ga een ot fource steken origineel maar dat Is met een trommel rem, ik hoor bijna iedereen zeggen dat een trommel rem op een 125cc gevaarlijk is. Moet ik een schijfrem steken? Zoja waar en welke adaptor enzo

Gebruikersavatar
nielspbr
Mr Kockengen
Berichten: 16163
Lid geworden op: 02 mar 2009 17:50
Bezit: Een apenfamilie en een bamibal.
Locatie: Kockengen

Re: Ot fource schijfrem

Bericht door nielspbr »

Dus je gaat een veer, demping en rem systeem van een motorfiets verslechteren voor de mooi?

De standaard china voorvork is niet iets speciaals, maar altijd nog beter als de originele honda vetgedempte/gesmeerde pogosticks.

NIX
chaly addict
Berichten: 18807
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Re: Ot fource schijfrem

Bericht door NIX »

En wat is er slecht een aan trommel?
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

Louis72
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 72
Lid geworden op: 10 jan 2017 20:40
Bezit: Monkey zhenua 50? Skysteam dax

Re: Ot fource schijfrem

Bericht door Louis72 »

Dat die niet veilig is op een 125?

Gebruikersavatar
gonzo
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1165
Lid geworden op: 17 jul 2012 19:59
Locatie: Afferden, Limburg

Re: Ot fource schijfrem

Bericht door gonzo »

Ik ken tig motoren met 250cc+ die voor en achter trommel hebben........ gewoon een kwestie van onderhoud.......
Try and die techniek....... love it.

NIX
chaly addict
Berichten: 18807
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Re: Ot fource schijfrem

Bericht door NIX »

Ik zou naar mensen luisteren die weten waar ze het over hebben in plaats van die maar wat roepen. De Honda trommeltjes zijn prima.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

MrSinga
4T-MSB zombie
Berichten: 2518
Lid geworden op: 28 jan 2007 22:19
Bezit: Vaillante;
MSX125
ST70
Z50A K3
En een berg projectjes
Locatie: Santa-Cruz, Belgium

Re: Ot fource schijfrem

Bericht door MrSinga »

NIX schreef: 28 okt 2018 22:11 En wat is er slecht een aan trommel?
Geen idee. Ik heb op m’n motodax NT dax vork en trommels. Op m’n motoBenly ook. Enkel de MSX heeft schijven
En toch stoppen de trommels zeker even goed (goed onderhouden en afstellen)

Gebruikersavatar
gerbrandicus
Astrealover
Berichten: 1974
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:18
Locatie: Gorinchem

Re: Ot fource schijfrem

Bericht door gerbrandicus »

Ik hoor het mensen vaak zeggen, dat trommels net zo goed zijn als schijven. Zal vast. Als je naaf niet te ver versleten is, het remhevel gat in het naafdeksel niet te veel uitgelubberd is enz. En uiteraard moet je anticiperen en het niet te gek maken.

Maar schijven zijn toch wel echt een pak beter hoor. Een schijf is gewoon bijna altijd goed en blijft het ook veel langer goed doen.
China schijfremmen buiten beschouwing gelaten, want die pannendeksels die Chinezen gebruiken als schijven slaan helemaal nergens op.

That said: Wat maakt het uit? Als je trommel in goede staat is en je je hoofd erbij houdt is het prima toch? Moet wel een beetje smoelen!

Gebruikersavatar
gonzo
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1165
Lid geworden op: 17 jul 2012 19:59
Locatie: Afferden, Limburg

Re: Ot fource schijfrem

Bericht door gonzo »

Als je regelmatig je trommelrem schoonmaakt en onderhoud gaat ie net zo lang mee als een schijf. Mijn ervaring.....
Try and die techniek....... love it.

stoterstangen90
Vierkantofiel
Berichten: 5159
Lid geworden op: 16 jan 2007 22:17
Bezit: Morris Ital
Locatie: Zaagcity

Re: Ot fource schijfrem

Bericht door stoterstangen90 »

gonzo schreef: 30 okt 2018 19:15 Als je regelmatig je trommelrem schoonmaakt en onderhoud gaat ie net zo lang mee als een schijf. Mijn ervaring.....
Langer.
Afbeelding

Gebruikersavatar
gerbrandicus
Astrealover
Berichten: 1974
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:18
Locatie: Gorinchem

Re: Ot fource schijfrem

Bericht door gerbrandicus »

Hoe lang die remblokjes mee gaan is niet interessant. Het gaat erom dat een trommelrem veel meer werk vereist om goed te blijven opereren, dus: hij vergt meer onderhoud en degradeert sneller. Een schijfrem blijft gewoon knoerthard remmen tot het staal op staal is. Dan wissel je blokken in een kwartier en kun je weer door. Trommels blijft ellende, met dat smeren van heveltje, olieën van kabel, schoonmaken van trommel, vervangen van remplaat vanwege teveel speling en ga zo maar door.
Maar hey, ieder zijn ding.

Gebruikersavatar
gonzo
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1165
Lid geworden op: 17 jul 2012 19:59
Locatie: Afferden, Limburg

Re: Ot fource schijfrem

Bericht door gonzo »

Opa's dapp van '69 heeft vanaf aankoop nog steeds de originele naven. Zit al een 25 jaar een 70cc op met een top van rond de 90 kmh. 2 maal per jaar haal ik de naaf los om blokken te controleren en evt vervangen. Maak dan alles weer schoon en verder. Het is ook een kwestie van je blokken aanpassen aan je naaf daar gaat het vaak mis. Door minder passende blokken raak je de trommel nuet gied wat resulteert in slechter remmen. Ik monteer nieuwe blokken die ik voiraf bewerk met de ijzerzaag. Na een paar keer remmen ff demonteren en kijken waar wrijving is en waar niet. Dan met de vijl wat weghalen en whalla....Heb denk ik nu in die 25 jaar 3 paar blokken versleten. Hie beter de blokken pakken hoe minder je de remmerij belast. Je hoeft minder druk uit te oefenen waardoor alles beter in conditie blijft. Ja inderdaad zijn schijfremblokken sneller vervangen. Dat is ook de bedoeling van dat systeem
Try and die techniek....... love it.

Gebruikersavatar
gonzo
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1165
Lid geworden op: 17 jul 2012 19:59
Locatie: Afferden, Limburg

Re: Ot fource schijfrem

Bericht door gonzo »

Maar trommelremmen zijn niet gevaarlijket op een 125cc dan schihfremmen...Waarom zou hey rdw het anders goedkeuren...Eigenlijk is het net als met wapens.. Het wapen is op zich niet gevaarlijk, degene die het bediend kan dat wel zijn.
Try and die techniek....... love it.

Gebruikersavatar
gonzo
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1165
Lid geworden op: 17 jul 2012 19:59
Locatie: Afferden, Limburg

Re: Ot fource schijfrem

Bericht door gonzo »

gerbrandicus schreef: 30 okt 2018 20:26 Hoe lang die remblokjes mee gaan is niet interessant. Het gaat erom dat een trommelrem veel meer werk vereist om goed te blijven opereren, dus: hij vergt meer onderhoud en degradeert sneller. Een schijfrem blijft gewoon knoerthard remmen tot het staal op staal is. Dan wissel je blokken in een kwartier en kun je weer door. Trommels blijft ellende, met dat smeren van heveltje, olieën van kabel, schoonmaken van trommel, vervangen van remplaat vanwege teveel speling en ga zo maar door.
Maar hey, ieder zijn ding.
Jah. Wat is de vraag hier Einstein? Duurzaamheid en inderhoud if dat een trommelrem minder veilig is dan een schijfrem op een 125cc?
Try and die techniek....... love it.

MrSinga
4T-MSB zombie
Berichten: 2518
Lid geworden op: 28 jan 2007 22:19
Bezit: Vaillante;
MSX125
ST70
Z50A K3
En een berg projectjes
Locatie: Santa-Cruz, Belgium

Re: Ot fource schijfrem

Bericht door MrSinga »

Gerbrandicus, ik volg dat schijven langer mee gaan en de huidige generatie schijfremmen ook duizend keer beter is dan vroeger.
Maar de kwestie gaat van topicstarter uit. Het idee voor de china ot vork te nemen met schijf komt niet goed. Ik heb er al zien plooien zonder veel meer op brommes, dus dan weet je dat op 125cc zo’n vorkje om ongelukken vragen is.
Nu een schijf stopt ook langer goed bij een snellere rit. Trommels gaan dan wel eens de mist in.

Plaats reactie