Kleppen stellen C50

Wil je je ervaring delen of je problemen neerleggen, dan kan dat hier.
Plaats reactie
iclaudius
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1388
Lid geworden op: 19 jul 2010 17:16
Bezit: Mezelf
Locatie: Tussen de Scheldes

Kleppen stellen C50

Bericht door iclaudius »

Tijdens kleppen stellen bij m'n C merkte ik iets op wat misschien wel/niet in orde is!
Als het vliegwiel op T staat (en de beide kleppen gesloten) is het tijd om de kleppen te stellen of controleren!
Nu staan de in en uitlaat precies op 0,05 maar als ik het vliegwiel doordraai vanaf T of terugdraai over T heen (op de momenten dat de kleppen nog niet bediend worden, meet ik nog veel meer speling. Pas als ik op T kom is alles precies 0,05 !
Is dit normaal, zelf zou ik denken dat de klep de hele tijd op 0.05 blijft staan totdat de nok het begint open te drukken.
Het is een "41" asje
:roll:

Gebruikersavatar
nielspbr
Mr Kockengen
Berichten: 16163
Lid geworden op: 02 mar 2009 17:50
Bezit: Een apenfamilie en een bamibal.
Locatie: Kockengen

Re: Kleppen stellen C50

Bericht door nielspbr »

Er zitten in een complete arbeidscyclus twee "T" momenten. Eentje waarin beide kleppen niet worden bedient en eentje tijdens de overgang van uitlaat- op inlaatslag. Op dat laatste moment heb je klepoverlap en zijn de in- en uitlaatklep min of meer ingedrukt (afhankelijk van de verbouwde nokkenas.) Dat is de T waar je niet je kleppen moet stellen.


Ik haal altijd de klepdop van de inlaatklep eraf. Als deze weer dicht gaat moet je met ongeveer een halve slag naar/net door de compressie heen om op het juiste punt uit te komen. Gaat trouwens het makkelijkst als de bougie eruit is.

iclaudius
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1388
Lid geworden op: 19 jul 2010 17:16
Bezit: Mezelf
Locatie: Tussen de Scheldes

Re: Kleppen stellen C50

Bericht door iclaudius »

Dat T moment om de kleppen te stellen begrijp ik, maar vind het vreemd dat ; zeg maar de onderkant van de nok (in en uitlaat) niet helemaal rond is.

Gebruikersavatar
nielspbr
Mr Kockengen
Berichten: 16163
Lid geworden op: 02 mar 2009 17:50
Bezit: Een apenfamilie en een bamibal.
Locatie: Kockengen

Re: Kleppen stellen C50

Bericht door nielspbr »

Je weet dat de krukas 2x rondgaat als de nokkenas maar 1x in de rondte gaat? Op de ene T sta je aan de achterkant van de nokkenas, op de volgende T sta je op de klepoverlap (uitlaat is aan het sluiten, inlaat gaat al open)

Misschien makkelijker als je ook het deksel van het nokkenastandwiel afhaalt. Bolletje bij het merkteken is beide kleppen gesloten, bolletje richting krukas is klepoverlap.

(en het vliegwiel altijd tegen de klok indraaien.)

iclaudius
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1388
Lid geworden op: 19 jul 2010 17:16
Bezit: Mezelf
Locatie: Tussen de Scheldes

Re: Kleppen stellen C50

Bericht door iclaudius »

Ja nielspbr, dat weet ik van die nokkenas-stand. Ik zal het je anders uitleggen (de eigenaardigheid)
Als je de T hebt staan op het moment waar je kleppen moet stellen (nokken van de as af gekeerd) daar meet ik zoals het hoort 0,05mm, dan kan je de speling voelen met de hand (zachtjes tikken) Ga je nu het vliegwiel een kwartslag draaien (klokwijs of antieklokwijs), dan wordt de speling flink groter(harder tikken) totdat de nok alle speling laat verdwijnen (dan is er geen speling meer).
Nu vind ik raar dat er grotere speling is voor en na het stelpunt, of is dit toegestaan?
Misschien heeft iemand een blokje voor de pak om dit eens na te gaan (kijken of dit ook zo is?
Of ik doe er een nieuwe as in!! kan ook.

MrSinga
4T-MSB zombie
Berichten: 2519
Lid geworden op: 28 jan 2007 22:19
Bezit: Vaillante;
MSX125
ST70
Z50A K3
En een berg projectjes
Locatie: Santa-Cruz, Belgium

Re: Kleppen stellen C50

Bericht door MrSinga »

Hoe ziet die nokkenas eruit? Slijtage of?

NIX
chaly addict
Berichten: 18807
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Re: Kleppen stellen C50

Bericht door NIX »

Gewoon op T op 0,05 stellen, dat bepaalt het moment van openen en het geleidelijk openen en sluiten zodat er geen getik en rare slijtage ontstaat. Je hebt pas een probleem als bij gesloten klep hij ineens toch wordt open geduwd.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

iclaudius
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1388
Lid geworden op: 19 jul 2010 17:16
Bezit: Mezelf
Locatie: Tussen de Scheldes

Re: Kleppen stellen C50

Bericht door iclaudius »

NIX schreef: 03 nov 2018 10:57 Gewoon op T op 0,05 stellen, dat bepaalt het moment van openen en het geleidelijk openen en sluiten zodat er geen getik en rare slijtage ontstaat. Je hebt pas een probleem als bij gesloten klep hij ineens toch wordt open geduwd.
Duidelijk!!

Peter73
4T-MSB beginner
Berichten: 19
Lid geworden op: 06 feb 2018 12:22
Bezit: Kymco K-Pipe 50

Re: Kleppen stellen C50

Bericht door Peter73 »

Ik heb een soortgelijke vraag welke ik wellicht in dit topic mag stellen?
Mijn Kymco begon steeds slechter aan te slaan en loopt nu niet meer stationair. Ik heb gisteren de kleppen gesteld maar dat verhelpt het probleem niet. In dit topic lees ik dat er maar 1 "T-moment" is waarop de kleppen gesteld kunnen worden. Ik heb het vermoeden dat ik de kleppen op het verkeerde BDP moment gesteld heb. Is het dan zo dat als ik de kleppen op het verkeerde T-moment gesteld heb ze op het juiste T-moment nu te strak/zonder speling staan?

NIX
chaly addict
Berichten: 18807
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Re: Kleppen stellen C50

Bericht door NIX »

Nee, te los. Op het verkeerde T-moment wordt er juist een iets ingedrukt. Het goede moment is als de inlaat weer dicht is doordraaien tot het vliegwiel op T staat. Maar ik vermoed dat je carb gewoon een keer gereinigd en afgesteld moet.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

Plaats reactie