Amigo - Benzinelek

Wil je je ervaring delen of je problemen neerleggen, dan kan dat hier.
Plaats reactie
Bart Meyvis
4T-MSB beginner
Berichten: 9
Lid geworden op: 06 dec 2018 14:05
Bezit: Honda Amigo 1973

Amigo - Benzinelek

Bericht door Bart Meyvis »

Hallo, recent een gereviseerde Amigo gekocht voor mijn dochter. Erg mooi brommertje. Start een beetje moeilijk als ie koud is en ook de choke moeten we nog eens (laten) nakijken. Mijn dochter mag er op dit moment nog niet mee rijden, want ze heeft nog geen rijbewijs. Staat dus gewoon al enkele weken in de garage. Deze week stelden we plots vast dat er een litertje of 2 benzine onder de brommer lag. Nog niet proberen te starten, omdat ik niet weet wat er kapot is. Iemand een idee?
Laatst gewijzigd door Bart Meyvis op 06 dec 2018 15:09, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
nielspbr
Mr Kockengen
Berichten: 16162
Lid geworden op: 02 mar 2009 17:50
Bezit: Een apenfamilie en een bamibal.
Locatie: Kockengen

Re: Amigo

Bericht door nielspbr »

Als het uit de carburateur is gekomen, vuiltje tussen vlotternaald en zitting, lekke vlotter. En hoogstwaarschijnlijk staat de benzinekraan open.


Als je benzinekraan niet open stond, tank lek?


ps. Ik zou voor je de brommer start eerst even olie peilen om te kijken of er geen benzine vanuit de carburateur door het spruitstuk het blok is binnengelopen.

Bart Meyvis
4T-MSB beginner
Berichten: 9
Lid geworden op: 06 dec 2018 14:05
Bezit: Honda Amigo 1973

Re: Amigo - Benzinelek

Bericht door Bart Meyvis »

Hi Niels, bedankt voor je snelle antwoord. Hoe komt dan dat pas na een paar dagen stilstaan plots de benzine eruit loopt? Ik zou verwachten dat dat meteen zou gebeuren als die vlotter lek is? Zal straks ook eens de olie peilen.

Gebruikersavatar
wim V8
Kill me please, I'm trapped here!
Berichten: 3955
Lid geworden op: 30 aug 2013 17:43
Bezit: Honda CB50 '73 (daily)
Honda CD 50 project(compl.in parts)
Honda GiorCub chill 4bak scooter :-)
Piaggio Ciao '70 (under restoration)
Piaggio Bravo '73(as new) Daily
Piaggio Boxer1.'69(need restoration)
VeloFrejus '50 Jolly motore a rullo.
Demm Turismo quatro tempi '59
Fiat 1100R '68 (summer daily)
Locatie: Castricum

Re: Amigo - Benzinelek

Bericht door wim V8 »

PF blokjes zijn erg choke gevoelig, als het maar even koud is moet je al choken.
Als de choke helemaal dicht(aan) staat(omhoog) kan je weer een klein ietsje terug dan voel je nog een stand.
Dat is vaak de stand dat ie lekker start bij kouder weer. Als ie dan even draait of rijdt kan ie al weer naar beneden.
Is het echt koud, choke helemaal omhoog, als ie start meteen naar het kleine standje terug.
Echter is het bij elk brommertje weer anders het chokegebruik, gewoon even oefenen.
Kraan kan ook lek zijn inwendig, even nakijken met de slang los of die echt dicht is.
Kraan kan ook uitwendig lek zijn, of slecht op de tank bevestigd zijn, benzine loopt via buitenkant slang naar beneden. Kijk of de kraan en rondom droog is aan buitenzijde.
Verharde of te ruime benzineslang kan ook lekken, gewoon omdat het niet meer goed past/sluit.
Als de brommer stil staat altijd het kraantje dicht doen uit gewoonte, maar het hoort inderdaad niet te lekken.
Zoals Niels al zei peil de olie, kijk of het carter niet vol benzine staat, peilen doe je door peilstok er uit te draaien, afdrogen en dan peilen door NIET in te draaien.
De olie moet mooi lichtbruin/gelig doorzichtig zijn, is het donker of zwart, verversen.

Gr. Wim.
Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.

Link naar mijn Honda's:
viewtopic.php?f=15&t=26869

Bart Meyvis
4T-MSB beginner
Berichten: 9
Lid geworden op: 06 dec 2018 14:05
Bezit: Honda Amigo 1973

Re: Amigo - Benzinelek

Bericht door Bart Meyvis »

Bedankt, Wim. Ik volg morgen even jullie goede raad.

MrSinga
4T-MSB zombie
Berichten: 2517
Lid geworden op: 28 jan 2007 22:19
Bezit: Vaillante;
MSX125
ST70
Z50A K3
En een berg projectjes
Locatie: Santa-Cruz, Belgium

Re: Amigo - Benzinelek

Bericht door MrSinga »

Carbu’s kunnen gewoon ineens lekken. Ik heb met m’n Z50A K3 geen problemen. Normaal zet ik het kraantje niet dicht maar een 2 weken terug, merkte ik na 2mnd, dat ineens de carbu begon te lekken. Waarom? Staat al sinds eind september stil aan de kant.
M’n ex-PE24 had iets gelijkaardigs. Lekte nooit, maar na een paar weken stil te staan. 1 malig hoor, terug gereden en nooit meer gehad.

Benzinekraantjes zijn wel erg lekgevoelig. Zeker de oude modellen a la z50a/j1 en amigo heeft een gelijkaardig model. Voor de meeste kun je repair-kitjes kopen (echter bv voor J1 is ne nieuwe van trailbikes goedkoper)

NIX
chaly addict
Berichten: 18806
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Re: Amigo - Benzinelek

Bericht door NIX »

En het kraantje zelf kan ook lek zijn, of de slang. Benzine verdampt en vergumt, dus het peil daalt, de vlotter laat de naald omlaag en sluit vervolgens niet omdat de kamer met dikke te prut gevuld is. Een tik tegen de carb kan dan de oplossing zijn.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

Novio Jorg
4T-MSB regular
Berichten: 406
Lid geworden op: 08 jul 2017 11:59
Bezit: Novio

Re: Amigo - Benzinelek

Bericht door Novio Jorg »

Je zegt een litertje of 2 benzine, dat is bijna de gehele tank inhoud.
Wat Wim zegt....gewoon uitsluiten, begin bij de tank.
Slang eraf kraantje dicht en wel benzine erin doen en kijken of de tank niet lek is en dan de rest van Wim volgen.

Plaats reactie