rook uit uitlaat C 50

Wil je je ervaring delen of je problemen neerleggen, dan kan dat hier.
van beest
4T-MSB beginner
Berichten: 11
Lid geworden op: 07 sep 2018 17:02
Bezit: Honda C50E

rook uit uitlaat C 50

Bericht door van beest »

De motor zelf gereviseerd echter krijg hem niet goed lopend.
Kleppen op 0.05 afgesteld
Carburateur is valstroom type waar geen wijzigingen aan zijn gedaan.
De motor start en loopt maar heeft behoorlijke rookontwikkeling bij de uitlaat.
De cylinderkop en bovenkant zuiger zijn schoon alleen de uitlaatklep vertoond koolaanslag.
vermoedelijk komt er toch olie in de cylinderkop .
Klepsteel vd uitlaatklep is voorzien van het groene oliekeerringetje.
ruimte tussen geleiding en klepsteel is op het oog nog goed, zijdelingse ruimte nihil.
de vraag is of er nog andere wegen zijn waardoor olie in de cylinderkop terecht komt.
Kan er b.v. een hoger dan normale oliedruk optreden in het carter.

Gebruikersavatar
wim V8
Kill me please, I'm trapped here!
Berichten: 3955
Lid geworden op: 30 aug 2013 17:43
Bezit: Honda CB50 '73 (daily)
Honda CD 50 project(compl.in parts)
Honda GiorCub chill 4bak scooter :-)
Piaggio Ciao '70 (under restoration)
Piaggio Bravo '73(as new) Daily
Piaggio Boxer1.'69(need restoration)
VeloFrejus '50 Jolly motore a rullo.
Demm Turismo quatro tempi '59
Fiat 1100R '68 (summer daily)
Locatie: Castricum

Re: rook uit uitlaat C 50

Bericht door wim V8 »

van beest schreef: 09 dec 2018 16:31 De motor zelf gereviseerd echter krijg hem niet goed lopend.
Kleppen op 0.05 afgesteld
Carburateur is valstroom type waar geen wijzigingen aan zijn gedaan.
De motor start en loopt maar heeft behoorlijke rookontwikkeling bij de uitlaat.
De cylinderkop en bovenkant zuiger zijn schoon alleen de uitlaatklep vertoond koolaanslag.
vermoedelijk komt er toch olie in de cylinderkop .
Klepsteel vd uitlaatklep is voorzien van het groene oliekeerringetje.
ruimte tussen geleiding en klepsteel is op het oog nog goed, zijdelingse ruimte nihil.
de vraag is of er nog andere wegen zijn waardoor olie in de cylinderkop terecht komt.
Kan er b.v. een hoger dan normale oliedruk optreden in het carter.

Is de rook zwart of blauw?

Blauwe rook is motorolie die mee verbrandt.
Zwart is een te rijk mengsel.

Olie kan via de zuiger omhoog komen en mee verbranden.
Via de klepstelen zoude we kunnen uitsluiten gezien je verhaal.

Je hebt hem gereviseerd, dus ga ik er van uit dat alle tolleranties dik binnen de normen vallen.
Dan blijft er maar een ding over, er is iets fout gegaan, olie via pakking in de verbrandingsruimte bijv.
Of er is direct na revisie al iets stukgedraaid, zuiger/cilinder of klepsteel/klepgeleider.

Wat is er allemaal vernieuwd?

Gr. Wim.
Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.

Link naar mijn Honda's:
viewtopic.php?f=15&t=26869

NIX
chaly addict
Berichten: 18806
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Re: rook uit uitlaat C 50

Bericht door NIX »

Als hij rookt terwijl je gasgeeft, dus rijd ermee, dan is het de zijger/cilinder, als hij rookt als hij koud is of als je remt op de motor is het de klep(seal). De groene seals uit de pakkingsets die in de huls moeten zijn slecht.

Verder moeten zuigerveren goed om (A naar boven) en moeten de veersloten niet op een rij zitten, dus afhankelijk van de sort schraapveer op 90* of 120*.

Als er lang met de brommer gereden is als hij al olie verbruikte zit de uitlaat vol aanslag die eruit moet branden.

Maar er is niet bij gezegd waarom de motor gereviseerd moest worden en wat er precies vervangen is. Dat moeten we eerst weten.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

van beest
4T-MSB beginner
Berichten: 11
Lid geworden op: 07 sep 2018 17:02
Bezit: Honda C50E

Re: rook uit uitlaat C 50

Bericht door van beest »

ik verdenk toch de klepseal, omdat de zuiger en cylinder splinternieuw zijn.
zoals ik al zei is de verbrandingsruimte van de kop schoon alleen de uitlaatklep vertoond koolaanslag
wat zich laat aanzien als verbrande olie.
ik heb de uitlaatklep vanmiddag uit de kop gehaald , deze heeft ook sterke koolafzetting op de laatste 1.5 cm
van de klepsteel.
Het moet haast wel de olie zijn die dit veroorzaakt en tevens zorgt dat de bougie vervuilt, koolaanslag op de kern
waardoor de motor slecht start.
Probleem blijft , hoe weet ik als ik de uitlaatklep weer monteer met een nieuw sealringetje dat de zaak dicht is.
Blijft eigenlijk over het vervangen van de geleidingsbussen in de kop.
Een verkeerd monteren van het seal lijkt mij niet mogelijk, over de steel dan hoedje erover en daarna veerschoteltje ,veer etc.
De overige 2 grotere groene seals dienen m.i. voor de geleider bussen toch?
graag jullie mening.

NIX
chaly addict
Berichten: 18806
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Re: rook uit uitlaat C 50

Bericht door NIX »

Grote seals zijn voor latere types koppen. Koop een originele zwarte seal. Die groene zijn prut.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

theo
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 35
Lid geworden op: 22 aug 2018 19:14
Bezit: C310

Re: rook uit uitlaat C 50

Bericht door theo »

Hallo ik leest dat het mogelijk is
Dst mengsel te rijk is
Hoe maak je het mengsel armer

iclaudius
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1386
Lid geworden op: 19 jul 2010 17:16
Bezit: Mezelf
Locatie: Tussen de Scheldes

Re: rook uit uitlaat C 50

Bericht door iclaudius »

theo schreef: 18 dec 2018 13:50 Hallo ik leest dat het mogelijk is
Dst mengsel te rijk is
Hoe maak je het mengsel armer
Kleinere hoofdsproeier monteren, nog een mogelijkheid is; de gasnaald laten zakken (klipje naar boven monteren op de naald)
Of je luchttoevoer is te krap/vuil...(kan ie ook rijkelijk pruttelen)

NIX
chaly addict
Berichten: 18806
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Re: rook uit uitlaat C 50

Bericht door NIX »

Kijk nou eerst eens of je bougie dof zwart is of glimt voor je met sproeiers gaat klieren. Sproeiers zijn nooit zomaar ineens te groot of te klein.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

iclaudius
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1386
Lid geworden op: 19 jul 2010 17:16
Bezit: Mezelf
Locatie: Tussen de Scheldes

Re: rook uit uitlaat C 50

Bericht door iclaudius »

NIX schreef: 18 dec 2018 15:47 Kijk nou eerst eens of je bougie dof zwart is of glimt voor je met sproeiers gaat klieren. Sproeiers zijn nooit zomaar ineens te groot of te klein.
Er wordt alleen maar gevraagd, hoe de zaak armer te krijgen!!!

NIX
chaly addict
Berichten: 18806
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Re: rook uit uitlaat C 50

Bericht door NIX »

Nee, zijn C rookt en nu hoopt hij met sproeiers de boel te fixen. Hij verdenkt een klepseal zonder dat hij weet of zijn probleem door een te rijk mengsel wordt veroorzaakt of door olieverbruik. Dat is wat hier gebeurt. Olieverbruik fix je niet met een kleinere sproeier. Dat weet jij ook best. En je ziet aan de vragen dat het hier niet iemand betreft met kennis van zaken, anders stelde hij deze vragen niet. Sterker: mijn vraag waarom de boel 'gereviseerd' moest, is niet eens beantwoord.

!!! Zo.
Laatst gewijzigd door NIX op 19 dec 2018 19:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

Gebruikersavatar
Daan1508
4T-MSB addict
Berichten: 524
Lid geworden op: 04 feb 2015 13:51
Bezit: 1971 C50
1978 C90 dikke harrie
Locatie: Gouda

Re: rook uit uitlaat C 50

Bericht door Daan1508 »

Je voelt de frustratie zo lekker aan die uitroeptekens! Je hebt gelijk Nix!
Maar uh: waar moet de tweetaktolie in bij zo'n C50? In de achterband toch? Dry sump achterwiellagers?

Gebruikersavatar
wim V8
Kill me please, I'm trapped here!
Berichten: 3955
Lid geworden op: 30 aug 2013 17:43
Bezit: Honda CB50 '73 (daily)
Honda CD 50 project(compl.in parts)
Honda GiorCub chill 4bak scooter :-)
Piaggio Ciao '70 (under restoration)
Piaggio Bravo '73(as new) Daily
Piaggio Boxer1.'69(need restoration)
VeloFrejus '50 Jolly motore a rullo.
Demm Turismo quatro tempi '59
Fiat 1100R '68 (summer daily)
Locatie: Castricum

Re: rook uit uitlaat C 50

Bericht door wim V8 »

Maaruh, Theo is toch een ander dan de topic
starter.

Gr. Wim.
Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.

Link naar mijn Honda's:
viewtopic.php?f=15&t=26869

NIX
chaly addict
Berichten: 18806
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Re: rook uit uitlaat C 50

Bericht door NIX »

Daar heb je een punt. Theo de topickaper.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

van beest
4T-MSB beginner
Berichten: 11
Lid geworden op: 07 sep 2018 17:02
Bezit: Honda C50E

Re: rook uit uitlaat C 50

Bericht door van beest »

frustraties wil ik vermijden, dus op de vraag van NIX waarom de motor gereviseerd is kan ik antwoorden omdat er sprake was van een compleet uitgewoond blok wat ik door Johannes heb laten demonteren en bij hem ook de benodigde onderdelen ter revisie heb aangeschaft, lagers, zuiger cylinder etc.
Het blauwe rookprobleem is nog niet opgelost ondanks nieuwe uitlaatklep geleider en sealringetje. Een mogelijke oorzaak zou kunnen zijn dat olie via het olietoevoer kanaal geseald met groene ring ( zonder busje) tussen koppakking toch uiteindelijk in de verbrandingskamer terechtkomt,
het blijft gissen?

NIX
chaly addict
Berichten: 18806
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Re: rook uit uitlaat C 50

Bericht door NIX »

Ik zou ermee naar Johannes teruggaan. Als het uit het toevoerkanaal komt, dan heb je een lekke koppakking. Zitten de zuigerveren goedom? zijn de veersloten tov elkaar voldoende gedraaid? Is de cilinder nieuw of geboord? Indien geboord: op de juiste zuigerspeling? Ik heb wel eens de hele IJ-tunnel blauw gemaakt met een verkeerd geboorde cilinder met nieuwe zuiger. Hoe is de conditie van inlaatklep en geleider?
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

Plaats reactie