ALWEER Honda Dax ombouw 6 naar 12 volt

Wil je je ervaring delen of je problemen neerleggen, dan kan dat hier.
krista
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 61
Lid geworden op: 28 aug 2009 16:40

ALWEER Honda Dax ombouw 6 naar 12 volt

Bericht door krista »

Wie weet het echt !!!!!!!
Heb een van mijn Honda Daxen omgebouwd van 6 naar 12 volt. Ik heb ongeveer een jaar geleden een JinCheng ontsteking gekocht welke 6 volt zou zijn maar welke niet zouden bestaan . Heb in Zwolle een spanningsregelaar,van 12 volt, CDI, bobine, en nog wat benodigde spullen gekocht. De motor loopt en start veel beter als voorheen, echter de laadspanning komt niet verder als rond de
6 volt de spanningsregelaar is voor 12 volt. De ingangsspanning voor deze. regelaar voor de gele draad tussen de
9 en ongeveer 45 volt en de witte draad ongeveer tussen12 en 55 volt, afhankelijk van het toerental. Dit zijn onbelaste spanningen, dus zonder spanningsregelaar. Met aangesloten.spanningsregelaar, dus met een belasting
hebben beide draden ongeveer tussen de 10 en 15 volt dus ook weer afhankelijk van de toeren. De uitgangsspanning op de rode draad zweeft zo tussen de 6 en 7 volt bij een wat hoger toerental. Omdat ik de spanningsregelaar niet vertrouwde heb ik weer een nieuwe gehaald welke ongeveer hetzelfde resultaat gaaf.
Nu heb ik op de site zowat alle artiekelen over dit onderwerp nagelopen maar wordt niet wijzer omdat er volgens mede forumleden nooit een 6 volt JinCheng ontsteking geweest is.. weet zelf redelijk wat van electronica af maar van dit specifieke geval niets. Mogelijk zou dit dan toch een Zg. 6 volt tiype zijn anders heb ik geen verklaring.
Het enige wat klaarheid geven kan zou zijn de weerstand meten van de 2 types als die er zouden zijn maar ik heb maar 1 ontsteking, dus vergelijken kan ik niet.
Graag antwoord van iemand die dit herkent.
Dank alvast, Chris

NIX
chaly addict
Berichten: 18829
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Re: ALWEER Honda Dax ombouw 6 naar 12 volt

Bericht door NIX »

De Singa ontsteking wordt 6V genoemd omdat hij op de tap van de oude blokjes past. Een 12V tap is veel dikker. De ontsteking geeft genoeg prik af, dus waarom je laadspanning zo laag is weet ik niet. Of je meet verkeerd of er zit elders storing.
Laatst gewijzigd door NIX op 11 jan 2019 00:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

MrSinga
4T-MSB zombie
Berichten: 2525
Lid geworden op: 28 jan 2007 22:19
Bezit: Vaillante;
MSX125
ST70
Z50A K3
En een berg projectjes
Locatie: Santa-Cruz, Belgium

Re: ALWEER Honda Dax ombouw 6 naar 12 volt

Bericht door MrSinga »

Die 6V bestaat wel maar had 2 spoelen ipv de 4 zoals de 12V modellen. Heb zoeen liggen en kwam van een singa met 6V lampjes ed origineel.

Ik zou eerst es zien naar fouten in aansluitingen. Ik heb dit weekend een gelijkaardig probleem moeten zoeken. Nieuw contactslot die verkeerd was aangesloten (kleuren leken goed) en jah... dat was dus het probleem

krista
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 61
Lid geworden op: 28 aug 2009 16:40

Re: ALWEER Honda Dax ombouw 6 naar 12 volt

Bericht door krista »

Sorry voor late reactie.
Heb gisteren een perfect mooi JinCheng blokje gekocht. Kan nu de spoelweerstand gaan vergelijken, maar heb nog geen tijd hiervoor gehad .Zal wel volgende week worden
Chris

john
4T-MSB zombie
Berichten: 3342
Lid geworden op: 27 jan 2007 23:50
Bezit: gorilla white special
ATC70
woody c50
Locatie: keukenhof city

Re: ALWEER Honda Dax ombouw 6 naar 12 volt

Bericht door john »

zeg nu hier toch over 6 en 12v conversies gepraat wordt.

als je een bami 12v heb en de rest 6v wilt houden. kan je dan niet met een dubbele spanningsregelaar werken.. eerst een 12v en vanuit daar naar een 6v
Driving an ATC.... You can crash.. this won't happen any time, but can happen at any time...

MrSinga
4T-MSB zombie
Berichten: 2525
Lid geworden op: 28 jan 2007 22:19
Bezit: Vaillante;
MSX125
ST70
Z50A K3
En een berg projectjes
Locatie: Santa-Cruz, Belgium

Re: ALWEER Honda Dax ombouw 6 naar 12 volt

Bericht door MrSinga »

Je hebt bij 12V altijd CDI. Er bestaan gelijkrichters dat ge naar 6V kunt hoor. Maar die verloopmet CDI is nodig

john
4T-MSB zombie
Berichten: 3342
Lid geworden op: 27 jan 2007 23:50
Bezit: gorilla white special
ATC70
woody c50
Locatie: keukenhof city

Re: ALWEER Honda Dax ombouw 6 naar 12 volt

Bericht door john »

ja dat begrijp ik. Ik vernam alleen dat de oude 6v gelijkrichters het spanningsniveau niet fijn vinden en snel stuk gaan. Maar als er sterke zijn zou het een extra stap schelen :)
Driving an ATC.... You can crash.. this won't happen any time, but can happen at any time...

krista
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 61
Lid geworden op: 28 aug 2009 16:40

Re: ALWEER Honda Dax ombouw 6 naar 12 volt

Bericht door krista »

Heb zojuist mijn "nieuwe" JinCheng ontsteking uitgeprobeerd , dit is dus een andere ontsteking als hierboven beschreven. Het geheel aangesloten en getest, echter hetzelfde resultaat, een veel te lage spanning op de acculaadkabel.. Heb hierna de voedingsdraden, geel, wit, en aarde middels een originele JinCheng spanningsregelaarkabel direct op de ontsteking aangesloten. Resultaat hetzelfde, niets, ongeveer een spanning afhankelijk van het toerental ver onder de 10 volt. Meerdere spanningsregelaars geprobeerd 4 stuks !,
Ingangs wisselspanning zat ook weer afhankelijk van toerental zeg maar iets onder de 20 volt.
Ik heb e.e.a. zonder accu geprobeerd. maar wil dit morgen gaan doen.
Ik heb vrij kort geleden de stroom willen meten van een 12 volt autoledlamp. Deze stroom was niet te meten.Vreemd!! Hierover bij een forum navraag gedaan waarvan een antwoord was dat dit dan geen "normale"
meting betreft dius geen stroom zoals normaal gemeten wordt maar dat dit te maken heeft met de meter.
Zelf ga ik nu ook denken of ik de spanning we zo kan meten omdat het geen normale afgevlakte gelijkspanning betreft maar ook een toch wel wat pulserende spanning waarbij men dan op een gelijkspanningsmeter toch op een veel lager gemiddelde uit komt. Als ik een osciloscoop had zou deze uitkomst bieden maar heb hierover helaas niet meer de beschikking.
Wie weet het ??
Chris

MrSinga
4T-MSB zombie
Berichten: 2525
Lid geworden op: 28 jan 2007 22:19
Bezit: Vaillante;
MSX125
ST70
Z50A K3
En een berg projectjes
Locatie: Santa-Cruz, Belgium

Re: ALWEER Honda Dax ombouw 6 naar 12 volt

Bericht door MrSinga »

Geel en wit is wisselspanning hé! Lichten blijven wisselspanning, zelfs na de spanningsregelaar!

Meet eens op de ontsteking zelf, koppel wit en geel af.
Ik ben redelijk zeker dat je een fout maakt met ofwel kabelboom ofwel met zo’n stom opverloopstukje van 12V op 6V boom (dat klopt 8/10 keer niet)

Gebruikersavatar
nielspbr
Mr Kockengen
Berichten: 16193
Lid geworden op: 02 mar 2009 17:50
Bezit: Een apenfamilie en een bamibal.
Locatie: Kockengen

Re: ALWEER Honda Dax ombouw 6 naar 12 volt

Bericht door nielspbr »

Massa aansluiting in orde? Frame net geverfd/gepoedercoat?

krista
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 61
Lid geworden op: 28 aug 2009 16:40

Re: ALWEER Honda Dax ombouw 6 naar 12 volt

Bericht door krista »

Zoals ik al schreef meet ik direct op de ontsteking. Heb van de gekochte draadboom v.w.b. de draden naar de spanningsregelaar, dus de witte en gele draad afgekoppeld en daar een originele, dus geen zelfgemaakte
JinCheng draadboom aangemaakt. Op de plugaansluiting ,dus waar geel en wit ingaan zo'n 20 volt wisselspanning. gemeten. De spanningsregelaar was wel in de plug gestoken. Heb dit overigens niet geprobeerd .
Eventuele fouten in mijn eerste draadboom zijn door de 2e draadboom uitgesloten. Massa is 100% aanwezig. doordat dit eenvoudig te meten is..
Chris

MrSinga
4T-MSB zombie
Berichten: 2525
Lid geworden op: 28 jan 2007 22:19
Bezit: Vaillante;
MSX125
ST70
Z50A K3
En een berg projectjes
Locatie: Santa-Cruz, Belgium

Re: ALWEER Honda Dax ombouw 6 naar 12 volt

Bericht door MrSinga »

Gelijkrichter werkt enkel als de massa ook is aangesloten. Zonder goeie massa op de pool werkt zo’n ding ook niet naar behoren.
Welk contactslot gebruik je op die boom? Zoals ik reeds schreef, een contactslot die werkt maar toch verkeerd staat geeft problemen. Ik heb een tijd zitten zoeken op het feit dat de zwart/rode (midden cdi om af te zetten) en massa omgedraaid zaten op contactslot.

krista
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 61
Lid geworden op: 28 aug 2009 16:40

Re: ALWEER Honda Dax ombouw 6 naar 12 volt

Bericht door krista »

Ik ben eruit.
Heb vanmiddag de witte, gele en groene draad aan de spanningsregelaar gehangen.. dit alles met krokodillenbeksnoertjes. Aan de rode draad de accu met ook een 12 volt motorledlamp die ik middels een verloopring pas in mijn Honda Dax koplamp heb pesgemaakt ( dit ter zijde) . Motor laten draaien en spanning gemeten welke een keurige 14,2 volt afgaf.
Mijn vermoeden is hiermee bewaarheid geworden dat de accu aangesloten moet zijn om de golfjes die bij gelijkrichting zonder condensator ontstaan "uitgevuld" moeten worden. Het is dus ook niet niet mogelijk spanning te meten zonder accu met een DIGITAALmeter. Het had denk ik wel met een analoogmeter gekund welke meter trager is maar mijn oude meter was stuk dan had dit meetprobleem voor mij niet ontstaan.
Iedereen bedankt voor meedenken en reacties.
Chris.

butt head
moppersmurf
Berichten: 8903
Lid geworden op: 28 jan 2007 21:51
Bezit: paar brommers
Locatie: neede gelderland

Re: ALWEER Honda Dax ombouw 6 naar 12 volt

Bericht door butt head »

john schreef: 21 jan 2019 15:04 zeg nu hier toch over 6 en 12v conversies gepraat wordt.

als je een bami 12v heb en de rest 6v wilt houden. kan je dan niet met een dubbele spanningsregelaar werken.. eerst een 12v en vanuit daar naar een 6v
je kent mijn cd65 wel. die rijd met een 12v blok 12v hitachi onsteking echter een 6v spannings regelaar. al die lampjes relias en accu wisselen kost ook klauwen geld. zo af en toe fikt een lampje door maar of dat komt door toerental niet bij te fietsen of een piek spanning weet ik niet heb geen data loger op de electronica aan gesloten. er fikt gemiddeld maar 1 lampje door per jaar.
ik praat niet alleen maar poep


bami = bami. troep = troep.

john
4T-MSB zombie
Berichten: 3342
Lid geworden op: 27 jan 2007 23:50
Bezit: gorilla white special
ATC70
woody c50
Locatie: keukenhof city

Re: ALWEER Honda Dax ombouw 6 naar 12 volt

Bericht door john »

butt head schreef: 25 jan 2019 23:44
john schreef: 21 jan 2019 15:04 zeg nu hier toch over 6 en 12v conversies gepraat wordt.

als je een bami 12v heb en de rest 6v wilt houden. kan je dan niet met een dubbele spanningsregelaar werken.. eerst een 12v en vanuit daar naar een 6v
je kent mijn cd65 wel. die rijd met een 12v blok 12v hitachi onsteking echter een 6v spannings regelaar. al die lampjes relias en accu wisselen kost ook klauwen geld. zo af en toe fikt een lampje door maar of dat komt door toerental niet bij te fietsen of een piek spanning weet ik niet heb geen data loger op de electronica aan gesloten. er fikt gemiddeld maar 1 lampje door per jaar.
acceptabel
Driving an ATC.... You can crash.. this won't happen any time, but can happen at any time...

Plaats reactie