Honda Ape begrenzen

Wil je je ervaring delen of je problemen neerleggen, dan kan dat hier.
JakobKr
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 35
Lid geworden op: 15 jan 2019 17:29
Bezit: Honda Ape 50

Honda Ape begrenzen

Bericht door JakobKr »

Hallo allemaal,

Ik heb een paar maanden terug een Honda Ape 50 gekocht en nou ben ik volgende week eindelijk aan de beurt bij de RDW voor de keuring. De brommmer loopt echter nog steeds te hard (57 km/u) en ik vroeg me af of jullie tips hebben voor het begrenzen zodat ze door de keuring heen komt. Ik heb al geprobeerd een elektrische begrenzer er op te monteren maar dat werkte niet. Het gaat om een injectie model uit 2009 en alles behalve de spiegeltjes is nog origineel.

Hier een kiekje;
Afbeelding

Gebruikersavatar
*Adriaan*
4T-MSB regular
Berichten: 297
Lid geworden op: 11 feb 2017 17:30
Bezit: Honda CL50 (bezig met restauratie)
Hond NH80
Puch Maxi
Kreidler LF
Citta gilera
Zelfbouw trike 50cc :-}
Locatie: Wolfheze GLD

Re: Honda Ape begrenzen

Bericht door *Adriaan* »

Hallo,

Om te beginnen een leuke Ape! In principe is 57km/h precies goed met alle correcties. Echter is het beter om gezeur te voorkomen dat hij netjes 45km/h loopt (hou ook rekening met verschillen tussen je teller en de werkelijke snelheid) Probeer wat met je tandwiel verhouding te doen. Het makkelijkst is om voor iets kleiner te gaan. Bijvoorbeeld 2 tanden misschien draait hij dan wat over toeren maar voor eventjes kan dat niet zoveel kwaad.

stoterstangen90
Vierkantofiel
Berichten: 5159
Lid geworden op: 16 jan 2007 22:17
Bezit: Morris Ital
Locatie: Zaagcity

Re: Honda Ape begrenzen

Bericht door stoterstangen90 »

Buisje boven de gasschuif. Zoek er maar eens op op dit forum.
Afbeelding

Gebruikersavatar
*Adriaan*
4T-MSB regular
Berichten: 297
Lid geworden op: 11 feb 2017 17:30
Bezit: Honda CL50 (bezig met restauratie)
Hond NH80
Puch Maxi
Kreidler LF
Citta gilera
Zelfbouw trike 50cc :-}
Locatie: Wolfheze GLD

Re: Honda Ape begrenzen

Bericht door *Adriaan* »

stoterstangen90 schreef: 15 jan 2019 19:30 Buisje boven de gasschuif. Zoek er maar eens op op dit forum.
Moet je wel een beetje geluk hebben met de keurmeester sommigen zullen opmerken dat de gas slag wel erg kort is.

JakobKr
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 35
Lid geworden op: 15 jan 2019 17:29
Bezit: Honda Ape 50

Re: Honda Ape begrenzen

Bericht door JakobKr »

Bedankt voor je reactie maar hoe komt het dat 57 km/u toegestaan is? Ik dacht dat voor een geel kenteken maximaal 45 km/u toegestaan was...

Gebruikersavatar
*Adriaan*
4T-MSB regular
Berichten: 297
Lid geworden op: 11 feb 2017 17:30
Bezit: Honda CL50 (bezig met restauratie)
Hond NH80
Puch Maxi
Kreidler LF
Citta gilera
Zelfbouw trike 50cc :-}
Locatie: Wolfheze GLD

Re: Honda Ape begrenzen

Bericht door *Adriaan* »

JakobKr schreef: 15 jan 2019 19:41 Bedankt voor je reactie maar hoe komt het dat 57 km/u toegestaan is? Ik dacht dat voor een geel kenteken maximaal 45 km/u toegestaan was...
Omdat er correcties zijn. Op de rollerbanken van de politie is tot 57km/h toelaatbaar. Dus 57km/h op de teller is prima.

JakobKr
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 35
Lid geworden op: 15 jan 2019 17:29
Bezit: Honda Ape 50

Re: Honda Ape begrenzen

Bericht door JakobKr »

Oke dan lijkt me een andere tandwiel verhouding voldoende, weten jullie waar ik een ander tandwiel kan halen?

SuzuhaTR1
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1288
Lid geworden op: 06 jan 2014 20:32
Bezit: ATC125 met 110 blok.
CR80 1983
SS50K0 1966 (Duitser)
SS50K1 1976 (Francaise)verkocht
SS50K3 (NL) verkocht
ST50G (Duitser)
D@SS72 Skyteam frame metTS50 tank, SS wielen, spatborden, achterlicht, MT banden, Shark achterbrug enz. enz.
Yamaha FS1 468 1975 verkocht
Yamaha FS1 2RU 1980 verkocht in onderdelen
Locatie: Het Gooi

Re: Honda Ape begrenzen

Bericht door SuzuhaTR1 »

Tot nu toe ben ik alle 9x bij de RDW geweest met een afgezaagd stukje elektrapijp/buisje boven de gasschuif, en alle keren had ik een andere keurmeester.
Heb nog nooit gehad dat er zelfs maar een opmerking werd gemaakt over een‘te korte’ gashendelslag. Voor de zekerheid draai ik wel altijd met een tang de dop van de schuif vast, net zo vast dat hij nèt niet met de hand te lossen is. Maar dat is al sterk overdreven.

Tot nu toe liepen ze allemaal tegen de 40 km/u
Dan zeg ik gewoon dat ik nog niet heb kunnen afstellen omdat ik er zonder kenteken nog niet mee heb kunnen rijden om hem juist af te stellen.

Succes, Ape’s zijn geweldig 8-)

MrSinga
4T-MSB zombie
Berichten: 2517
Lid geworden op: 28 jan 2007 22:19
Bezit: Vaillante;
MSX125
ST70
Z50A K3
En een berg projectjes
Locatie: Santa-Cruz, Belgium

Re: Honda Ape begrenzen

Bericht door MrSinga »

stoterstangen90 schreef: 15 jan 2019 19:30 Buisje boven de gasschuif. Zoek er maar eens op op dit forum.
Bij injectiemodel? Dan zou ik eerder maken dat je z’n hendel idd niet volledig kunt open draaien.

Of eens bezoekje brengen bij een Honda Dealer, normaal kunnen de meeste een bromfiets via pc begrenzen, kon toch bij een Zoomer zonder veel problemen.

Maar ofwel tandwielverhouding ofwel gasslag

JakobKr
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 35
Lid geworden op: 15 jan 2019 17:29
Bezit: Honda Ape 50

Re: Honda Ape begrenzen

Bericht door JakobKr »

SuzuhaTR1 schreef: 15 jan 2019 20:35 Tot nu toe ben ik alle 9x bij de RDW geweest met een afgezaagd stukje elektrapijp/buisje boven de gasschuif, en alle keren had ik een andere keurmeester.
Zo'n buisje bij de gasschuif werkt toch alleen bij modellen met een carburateur?
Ik zie trouwens dat je uit het gooi komt, woon daar zelf ook. Zou je mij misschien kunnen helpen mocht het niet lukken? :)

Gebruikersavatar
nielspbr
Mr Kockengen
Berichten: 16163
Lid geworden op: 02 mar 2009 17:50
Bezit: Een apenfamilie en een bamibal.
Locatie: Kockengen

Re: Honda Ape begrenzen

Bericht door nielspbr »

Ik heb even bij cmsnl lopen gluren...
Of een plaatje met 10 tot 12mm doorlaat tussen spruitstuk en kop (vergeet niet een extra pakking)
Of een ring met genoemde doorlaat in het spruitstukrubber tussen spruitstuk en gasklepbody/injectiehuis. Ligt er een beetje aan of er een mooie oplegrand in het rubber zit.

Plaatje met pakking tussen 6(16)(spruitstuk) en 3(kop), pakking natuurlijk aan de kant van de kop.
Afbeelding
Of een ring in opliggend in het rubber tussen spruit van nummer 6 hierboven en gasklephuis(9) hieronder. Ik vermoed dat het rubber een dikke rand heeft aan de binnenkant waar het gasklephuis tegenaan stuit. Ik ben dan alleen bang dat de injector gedeeltelijk tegen de ring aan spuit.
Afbeelding


Edit: aha, de lambdasensor zit bij die injectieapen in de kop, voor de uitlaat.

JakobKr
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 35
Lid geworden op: 15 jan 2019 17:29
Bezit: Honda Ape 50

Re: Honda Ape begrenzen

Bericht door JakobKr »

Oke dus een dun staalplaatje met een kleiner gat plaatsen bij die blauwe cirkel?
Afbeelding

Gebruikersavatar
nielspbr
Mr Kockengen
Berichten: 16163
Lid geworden op: 02 mar 2009 17:50
Bezit: Een apenfamilie en een bamibal.
Locatie: Kockengen

Re: Honda Ape begrenzen

Bericht door nielspbr »

jawel

stoterstangen90
Vierkantofiel
Berichten: 5159
Lid geworden op: 16 jan 2007 22:17
Bezit: Morris Ital
Locatie: Zaagcity

Re: Honda Ape begrenzen

Bericht door stoterstangen90 »

MrSinga schreef: 15 jan 2019 20:56
stoterstangen90 schreef: 15 jan 2019 19:30 Buisje boven de gasschuif. Zoek er maar eens op op dit forum.
Bij injectiemodel? Dan zou ik eerder maken dat je z’n hendel idd niet volledig kunt open draaien.

Of eens bezoekje brengen bij een Honda Dealer, normaal kunnen de meeste een bromfiets via pc begrenzen, kon toch bij een Zoomer zonder veel problemen.

Maar ofwel tandwielverhouding ofwel gasslag
Oops.
Afbeelding

iclaudius
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1387
Lid geworden op: 19 jul 2010 17:16
Bezit: Mezelf
Locatie: Tussen de Scheldes

Re: Honda Ape begrenzen

Bericht door iclaudius »

Weet niet of bij dit model een ring (rond plaatje) met een gat van zo'n 8mm erin, en dat in je uitlaat van je kop doen, je uitlaat houdt die dan op zijn plaats.
Heb het pas met een 70cc gedaan! pruttelde precies 45!!

Plaats reactie