Ohm waardes bobine.

Wil je je ervaring delen of je problemen neerleggen, dan kan dat hier.
Plaats reactie
ArturiaP3ndrag0n
4T-MSB beginner
Berichten: 21
Lid geworden op: 30 jan 2019 06:03

Ohm waardes bobine.

Bericht door ArturiaP3ndrag0n »

Hoef me niet echt voorstellen. Jullie kennen mij al onder de naam Robinj.

Zondag hielt de brommer ermee op. Ik dacht dat de tank leeg was dus 3,5 km in volledig pak (warm!!) naar huis gelopen. (Auto ging ff voor.) Thuis aangekomen bleek er toch nog genoeg peut in te zitten om thuis te komen dus maar even kijken wat het is, heb dus geen vonk.

Dus bobine uitgebouwd, cdi eruit bougie etc en door piepen. Kabel is goed (ook ingekort nu, .5cm elke kant), bougie dop doet het en de bougie piepte ook gewoon door. De bobine piepte door over de voedings kant en massa, maar niet over massa en bougiekabel. Ook Ohm waardes gemeten, voedende kant en massa 2,8-3 en massa- bougiekabel O.L

Had ergens de waardes 5,nogiets en .55 Ohm gelezen, weet iemand wat de goede waardes zijn? Ik vermoed dat de bobine aan gort is.

Mocht het niet in de cdi zitten maar in de kabelboom en/of startonderbreker, dan gaat het nog wel. Zit het in de grondplaat zelf, hoe rendabel is het dan om het apparaat te reanimeren? Anders komt de vervanger iets eerder (dan een echte Honda...)

stoterstangen90
Vierkantofiel
Berichten: 5159
Lid geworden op: 16 jan 2007 22:17
Bezit: Morris Ital
Locatie: Zaagcity

Re: Ohm waardes bobine.

Bericht door stoterstangen90 »

Bougie moet juist niet doorpiepen, maar een vonk trekken.
Afbeelding

ArturiaP3ndrag0n
4T-MSB beginner
Berichten: 21
Lid geworden op: 30 jan 2019 06:03

Re: Ohm waardes bobine.

Bericht door ArturiaP3ndrag0n »

ik had allebei de polen apart doorgepiept. Dacht dat dat duidelijk was. Vonken doet ie wel als ik hem op de tomos van moeders zet met zowel de originele als een nieuwe bougie dop. De startonderbreker op de standaard is onderhand ook uitgesloten. Zit nu alleen te wachten op een nieuwe bobine en cdi. De bobine met kabel en dop is blijkbaar in back order.

MrSinga
4T-MSB zombie
Berichten: 2517
Lid geworden op: 28 jan 2007 22:19
Bezit: Vaillante;
MSX125
ST70
Z50A K3
En een berg projectjes
Locatie: Santa-Cruz, Belgium

Re: Ohm waardes bobine.

Bericht door MrSinga »

Bobijn moet dezelfde waarde hebben als je massa naar einde bougiekabel doet, als plus naar einde bougiekabel, als tussen plus en massa. Zo controleer ik ze toch altijd, heb het ook zo geleerd vroeger in school.
Ik zou eerder denken naar kapotte cdi (wat ik nog nooit heb meegemaakt, maar ken er wel) of kapotte ontsteking

ArturiaP3ndrag0n
4T-MSB beginner
Berichten: 21
Lid geworden op: 30 jan 2019 06:03

Re: Ohm waardes bobine.

Bericht door ArturiaP3ndrag0n »

MrSinga schreef: 05 feb 2019 06:23 Bobijn moet dezelfde waarde hebben als je massa naar einde bougiekabel doet, als plus naar einde bougiekabel, als tussen plus en massa. Zo controleer ik ze toch altijd, heb het ook zo geleerd vroeger in school.
Ik zou eerder denken naar kapotte cdi (wat ik nog nooit heb meegemaakt, maar ken er wel) of kapotte ontsteking
Heb op de zundapp al een keer een kapotte cdi gehad. Gebeurd ook niet vaak maak is wel eens vaker voorgekomen. Heb er en kokusan evo2 in zitten en dat is weer een bami kopie van een Japanse kopie van een Ducati onsteking die aan gepast is voor kreidler/zundapp. Ik wacht nog even af tot het eind van de week. Dan neem ik wel contact op met de webshop. 16 maart heb ik een rit waarbij ik belooft had met dit ding te komen...

ArturiaP3ndrag0n
4T-MSB beginner
Berichten: 21
Lid geworden op: 30 jan 2019 06:03

Re: Ohm waardes bobine.

Bericht door ArturiaP3ndrag0n »

Denk, laat ik de “grondplaat” maar eens doormeten. Maar dit ding heeft geen ontsteking, maar een Magneto. Maar goed. De twee “lichtspoelen” piepen door, 0 OHM. Voltmeting levert 001V wisselspanning op. Maar dan kom ik bij de groene /blauwe draad uit. 114 OHM, 000V en piept niet door.

Let op, het voltage is gemeten op een op de startmotor draaiend blok....
Ikke niet blij.

Gebruikersavatar
wim V8
Kill me please, I'm trapped here!
Berichten: 3955
Lid geworden op: 30 aug 2013 17:43
Bezit: Honda CB50 '73 (daily)
Honda CD 50 project(compl.in parts)
Honda GiorCub chill 4bak scooter :-)
Piaggio Ciao '70 (under restoration)
Piaggio Bravo '73(as new) Daily
Piaggio Boxer1.'69(need restoration)
VeloFrejus '50 Jolly motore a rullo.
Demm Turismo quatro tempi '59
Fiat 1100R '68 (summer daily)
Locatie: Castricum

Re: Ohm waardes bobine.

Bericht door wim V8 »

Over wat voor een ding praat je eigenlijk?

Gr. Wim.
Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.

Link naar mijn Honda's:
viewtopic.php?f=15&t=26869

Gebruikersavatar
nielspbr
Mr Kockengen
Berichten: 16162
Lid geworden op: 02 mar 2009 17:50
Bezit: Een apenfamilie en een bamibal.
Locatie: Kockengen

Re: Ohm waardes bobine.

Bericht door nielspbr »

Klinkt bijna als een dynastart. Bij volvo md1 had zo'n ding (en geen bougie)

ArturiaP3ndrag0n
4T-MSB beginner
Berichten: 21
Lid geworden op: 30 jan 2019 06:03

Re: Ohm waardes bobine.

Bericht door ArturiaP3ndrag0n »

Zal het ding zo weer even in elkaar zetten en dan hopelijk met foto’s en een beetje verduidelijken als ik mijn vader aan de telefoon heb gehad..... En dan ga ik weer uit van een BSA Bantam D13....

ArturiaP3ndrag0n
4T-MSB beginner
Berichten: 21
Lid geworden op: 30 jan 2019 06:03

Re: Ohm waardes bobine.

Bericht door ArturiaP3ndrag0n »

Je hebt een ontsteking zij het cdi, zij het punten. Die bestaat uit een grondplaat met een aantal spoelen (en bij punten een condensator en 1 of meerdere contactpunten.). 1/2 lichtspoel(en), remlichtspoel en een onstekingspoel. Bij cdi heb je er nog een pick-up bij. Nu komt. Een Magneto is niks meer dan een soort dynamo. Maar in plaats van een spoel die 1 voltage levert, levert een Magneto door verschillende aftakkingen op de spoel verschillende voltages. Voor 6 volt verlichting heb je het eerste aftakkinkje, voor 7,2 volt voor accu laden nr 2 etc dus ook weer een aparte aftakking voor je remlicht en je onsteking (laatste).

Nu werkt postimage.org niet, anders had ik even foto’s geplaatst. Dit is een Magneto met twee spoelen en een pick-up. Pick-up dient dan eigenlijk als contactpunt. Klopt ook volgens schema en als ik het schema in dit geval mag geloven word ook de accu gebruikt voor de voeding van de pick-up. Maar als ik de boel uitslaat haal, vergeet het maar. Klopt niks van het schema.

ArturiaP3ndrag0n
4T-MSB beginner
Berichten: 21
Lid geworden op: 30 jan 2019 06:03

Re: Ohm waardes bobine.

Bericht door ArturiaP3ndrag0n »

Het euvel is gevonden. Was toch de bobine.

mattijsvos
4T-MSB regular
Berichten: 390
Lid geworden op: 29 jul 2011 09:08
Bezit: ss50
Locatie: zeist

Re: Ohm waardes bobine.

Bericht door mattijsvos »

had je hem al bijna verkocht
Incompetente droeftoeters.

Plaats reactie