Pagina 1 van 1

Ohm waardes bobine.

Geplaatst: 30 jan 2019 06:20
door ArturiaP3ndrag0n
Hoef me niet echt voorstellen. Jullie kennen mij al onder de naam Robinj.

Zondag hielt de brommer ermee op. Ik dacht dat de tank leeg was dus 3,5 km in volledig pak (warm!!) naar huis gelopen. (Auto ging ff voor.) Thuis aangekomen bleek er toch nog genoeg peut in te zitten om thuis te komen dus maar even kijken wat het is, heb dus geen vonk.

Dus bobine uitgebouwd, cdi eruit bougie etc en door piepen. Kabel is goed (ook ingekort nu, .5cm elke kant), bougie dop doet het en de bougie piepte ook gewoon door. De bobine piepte door over de voedings kant en massa, maar niet over massa en bougiekabel. Ook Ohm waardes gemeten, voedende kant en massa 2,8-3 en massa- bougiekabel O.L

Had ergens de waardes 5,nogiets en .55 Ohm gelezen, weet iemand wat de goede waardes zijn? Ik vermoed dat de bobine aan gort is.

Mocht het niet in de cdi zitten maar in de kabelboom en/of startonderbreker, dan gaat het nog wel. Zit het in de grondplaat zelf, hoe rendabel is het dan om het apparaat te reanimeren? Anders komt de vervanger iets eerder (dan een echte Honda...)

Re: Ohm waardes bobine.

Geplaatst: 04 feb 2019 14:03
door stoterstangen90
Bougie moet juist niet doorpiepen, maar een vonk trekken.

Re: Ohm waardes bobine.

Geplaatst: 04 feb 2019 15:16
door ArturiaP3ndrag0n
ik had allebei de polen apart doorgepiept. Dacht dat dat duidelijk was. Vonken doet ie wel als ik hem op de tomos van moeders zet met zowel de originele als een nieuwe bougie dop. De startonderbreker op de standaard is onderhand ook uitgesloten. Zit nu alleen te wachten op een nieuwe bobine en cdi. De bobine met kabel en dop is blijkbaar in back order.

Re: Ohm waardes bobine.

Geplaatst: 05 feb 2019 06:23
door MrSinga
Bobijn moet dezelfde waarde hebben als je massa naar einde bougiekabel doet, als plus naar einde bougiekabel, als tussen plus en massa. Zo controleer ik ze toch altijd, heb het ook zo geleerd vroeger in school.
Ik zou eerder denken naar kapotte cdi (wat ik nog nooit heb meegemaakt, maar ken er wel) of kapotte ontsteking

Re: Ohm waardes bobine.

Geplaatst: 05 feb 2019 06:31
door ArturiaP3ndrag0n
MrSinga schreef: 05 feb 2019 06:23 Bobijn moet dezelfde waarde hebben als je massa naar einde bougiekabel doet, als plus naar einde bougiekabel, als tussen plus en massa. Zo controleer ik ze toch altijd, heb het ook zo geleerd vroeger in school.
Ik zou eerder denken naar kapotte cdi (wat ik nog nooit heb meegemaakt, maar ken er wel) of kapotte ontsteking
Heb op de zundapp al een keer een kapotte cdi gehad. Gebeurd ook niet vaak maak is wel eens vaker voorgekomen. Heb er en kokusan evo2 in zitten en dat is weer een bami kopie van een Japanse kopie van een Ducati onsteking die aan gepast is voor kreidler/zundapp. Ik wacht nog even af tot het eind van de week. Dan neem ik wel contact op met de webshop. 16 maart heb ik een rit waarbij ik belooft had met dit ding te komen...

Re: Ohm waardes bobine.

Geplaatst: 05 feb 2019 18:21
door ArturiaP3ndrag0n
Denk, laat ik de “grondplaat” maar eens doormeten. Maar dit ding heeft geen ontsteking, maar een Magneto. Maar goed. De twee “lichtspoelen” piepen door, 0 OHM. Voltmeting levert 001V wisselspanning op. Maar dan kom ik bij de groene /blauwe draad uit. 114 OHM, 000V en piept niet door.

Let op, het voltage is gemeten op een op de startmotor draaiend blok....
Ikke niet blij.

Re: Ohm waardes bobine.

Geplaatst: 05 feb 2019 18:29
door wim V8
Over wat voor een ding praat je eigenlijk?

Gr. Wim.

Re: Ohm waardes bobine.

Geplaatst: 05 feb 2019 18:43
door nielspbr
Klinkt bijna als een dynastart. Bij volvo md1 had zo'n ding (en geen bougie)

Re: Ohm waardes bobine.

Geplaatst: 05 feb 2019 18:54
door ArturiaP3ndrag0n
Zal het ding zo weer even in elkaar zetten en dan hopelijk met foto’s en een beetje verduidelijken als ik mijn vader aan de telefoon heb gehad..... En dan ga ik weer uit van een BSA Bantam D13....

Re: Ohm waardes bobine.

Geplaatst: 05 feb 2019 20:06
door ArturiaP3ndrag0n
Je hebt een ontsteking zij het cdi, zij het punten. Die bestaat uit een grondplaat met een aantal spoelen (en bij punten een condensator en 1 of meerdere contactpunten.). 1/2 lichtspoel(en), remlichtspoel en een onstekingspoel. Bij cdi heb je er nog een pick-up bij. Nu komt. Een Magneto is niks meer dan een soort dynamo. Maar in plaats van een spoel die 1 voltage levert, levert een Magneto door verschillende aftakkingen op de spoel verschillende voltages. Voor 6 volt verlichting heb je het eerste aftakkinkje, voor 7,2 volt voor accu laden nr 2 etc dus ook weer een aparte aftakking voor je remlicht en je onsteking (laatste).

Nu werkt postimage.org niet, anders had ik even foto’s geplaatst. Dit is een Magneto met twee spoelen en een pick-up. Pick-up dient dan eigenlijk als contactpunt. Klopt ook volgens schema en als ik het schema in dit geval mag geloven word ook de accu gebruikt voor de voeding van de pick-up. Maar als ik de boel uitslaat haal, vergeet het maar. Klopt niks van het schema.

Re: Ohm waardes bobine.

Geplaatst: 10 feb 2019 17:10
door ArturiaP3ndrag0n
Het euvel is gevonden. Was toch de bobine.

Re: Ohm waardes bobine.

Geplaatst: 10 feb 2019 17:29
door mattijsvos
had je hem al bijna verkocht