Welke carburateur voor mijn CB50 i.p.v. PC13a

Wil je je ervaring delen of je problemen neerleggen, dan kan dat hier.
JoeFox
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 48
Lid geworden op: 04 nov 2014 17:23
Bezit: C50; CB50j
Locatie: Susteren (Limburg)

Welke carburateur voor mijn CB50 i.p.v. PC13a

Bericht door JoeFox »

Welke goed af te stellen 16mm carburateur is geschikt voor mijn CB50. (Een 16mm imi met opdruk Keihin
Is een miskoop gebleken)
Setup is: VV vliegwiel, originele open uitlaat, tandwielverhouding 13 voor 42 achter.
Kan ik eventueel met deze setup ook kiezen voor een Sheng Wey 18mm? Sproeier bezetting?
Alvast bedankt voor reacties.

Solex-19
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 123
Lid geworden op: 14 mei 2018 16:05
Bezit: CB 50
MB 5
MTX OT

Re: Welke carburateur voor mijn CB50 i.p.v. PC13a

Bericht door Solex-19 »

Waarom is dat een miskoop? Heb je die wel goed afgesteld? De afstelling van de carb op oa de CB50 is erg kritisch, daar ben ik vorig jaar ook achter gekomen.

Ik heb zelf ook een imi 16 mm op mijn CB50 en die werkt prima. Dat is overigens wel de duurdere versie bij 4 taktwinkel.
Solexracing: world champion 1990, 22 victories, 65 podiums

JoeFox
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 48
Lid geworden op: 04 nov 2014 17:23
Bezit: C50; CB50j
Locatie: Susteren (Limburg)

Re: Welke carburateur voor mijn CB50 i.p.v. PC13a

Bericht door JoeFox »

Dat de afstelling van een CB50 een stuk kritischer is dan bij mijn C50 heb ik maar al te goed gemerkt. Ik heb alles geprobeerd wat er er in de faq staat en wat er zoal op dit forum over dit onderwerp aan berichten te lezen valt. De imi die ik had gekocht was met de opdruk van Keihin made in Japan maar blijkt toch een erg goedkoop exemplaar uit China te zijn waarvoor iemand op Marktplaats toch ruim € 40, - vroeg en niet aangaf dat het imitatie betrof.
Ik heb vandaag toevallig bij Leerttouwer eveneens het duurdere 16 mm imitatie-exemplaar gekocht en hoop dat de carburatieproblemen nu opgelost zijn. Het betreft een Keihin KT versie die ik ook gemonteerd zag op een prachtig gerestaureerde CB50 caféracer zie ik eerder had gespot tijdens de Heuvellandrit van 2018 in Zuid Limburg. Ik laat nog weten wat mijn ervaringen zijn zodra de carburateur gemonteerd is en ik heb kunnen testen.

JoeFox
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 48
Lid geworden op: 04 nov 2014 17:23
Bezit: C50; CB50j
Locatie: Susteren (Limburg)

Re: Welke carburateur voor mijn CB50 i.p.v. PC13a

Bericht door JoeFox »

Ik heb inmiddels de Keihin KT (16mm) carburateur op mijn CB50 getest. De carb is voorzien van een hoofdsproeier in de maat 78. De brommer liep al gelijk een stuk beter en stationaire loop was meteen uitstgekend. Vol gas deed hij het ook prima maar in het middengebied sotterde hij een beetje. Heb vervolgens met de gasnaaldstand geëxperimenteerd zonder goed resultaat. Het clipje op de een na onderste stand gaf nog het beste resultaat. Uiteindelijk heb ik een gasnaald gemonteerd van een Keyster revisiesetje en nu loopt hij perfect.

JoeFox
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 48
Lid geworden op: 04 nov 2014 17:23
Bezit: C50; CB50j
Locatie: Susteren (Limburg)

Re: Welke carburateur voor mijn CB50 i.p.v. PC13a

Bericht door JoeFox »

Restauratie afgerond! :D :D

Afbeelding

Solex-19
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 123
Lid geworden op: 14 mei 2018 16:05
Bezit: CB 50
MB 5
MTX OT

Re: Welke carburateur voor mijn CB50 i.p.v. PC13a

Bericht door Solex-19 »

Mooi dat hij weer goed loopt. Erg fraaie CB50 overigens, superstrak, complimenten ! Is dat een nieuwe uitlaat?
Solexracing: world champion 1990, 22 victories, 65 podiums

JoeFox
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 48
Lid geworden op: 04 nov 2014 17:23
Bezit: C50; CB50j
Locatie: Susteren (Limburg)

Re: Welke carburateur voor mijn CB50 i.p.v. PC13a

Bericht door JoeFox »

Nee ! Tot mijn grote verbazing zat deze origineel open CB50 uitlaat op de brommer die ik zelf uit Duitsland heb opgehaald. Heb er wel flink op moeten poetsen en aan de achterkant bij de ophanging een klein gaatje moeten dicht maken. Ik heb eerst de techniek volledig gereviseerd en daarna zelf het spuitwerk in 2k lak gedaan. Was hard nodig want er was met een kwast grof over de zichtbare gedeelten van het frame geschilderd. Van mooie patina was absoluut geen sprake meer. De tank zag er nog best mooi uit maar bleek aan de onderkant na het schoonmaken een zeef te zijn. Heb ik dus vervangen door een exemplaar uit België.
Bedankt overigens voor het compliment. Heb trouwens ook dankbaar gebruik gemaakt van alle info op dit forum en ook af en toe voor anderen bruikbare ervaringen geplaatst.

Balthus
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 84
Lid geworden op: 06 jun 2019 13:39
Bezit: Honda CB50 J

Re: Welke carburateur voor mijn CB50 i.p.v. PC13a

Bericht door Balthus »

Hallo :)

welke imi carburateur bedoel je op 4taktwinkel? bedoel je deze:
https://4taktwinkel.nl/Carburateur-SS50 ... -Keihin-KT
Weet iemand waar je een originele 16mm kehin koopt? Volledig onvindbaar online...

Ik heb een erg mooie (ziet er zo uit) maar vreselijk slecht draaiende CB50 J
Het is momenteel niet mogelijk om langer dan 10minuten te rijden of hij valt stil. Echt om gek van te worden. hij lijkt te verzuipen of te weinig lucht te trekken ik weet het niet goed wat er precies mee scheelt. Zit nog maar net niet nieuwe ontsteking op.

Ben C50
4T-MSB addict
Berichten: 930
Lid geworden op: 06 aug 2012 21:12
Bezit: C50 TT
Bakbrommer met C50 OT
Peda Chip

Re: Welke carburateur voor mijn CB50 i.p.v. PC13a

Bericht door Ben C50 »

Hoe lang loopt hij zonder tankdop?

JoeFox
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 48
Lid geworden op: 04 nov 2014 17:23
Bezit: C50; CB50j
Locatie: Susteren (Limburg)

Re: Welke carburateur voor mijn CB50 i.p.v. PC13a

Bericht door JoeFox »

De carburateur die ik nu gemonteerd heb is inderdaad die van de link. Codensator oké? Luchtfilter schoon? Benzinefilter in toevoerleiding schoon?

Solex-19
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 123
Lid geworden op: 14 mei 2018 16:05
Bezit: CB 50
MB 5
MTX OT

Re: Welke carburateur voor mijn CB50 i.p.v. PC13a

Bericht door Solex-19 »

@Balthus: wat voor carb heb je er nu op zitten?
Solexracing: world champion 1990, 22 victories, 65 podiums

iclaudius
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1386
Lid geworden op: 19 jul 2010 17:16
Bezit: Mezelf
Locatie: Tussen de Scheldes

Re: Welke carburateur voor mijn CB50 i.p.v. PC13a

Bericht door iclaudius »

Is je luchtfilter inlaat gat al groter gemaakt? Het is het gat onder je buddyseat, en daar zie je het gat waarschijnlijk met een plaatje voor de helft dicht zitten.
Het plaatje verwijderen, (gat open)en je CB spreekt boekdelen!!!(rijdt stukken beter)

Balthus
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 84
Lid geworden op: 06 jun 2019 13:39
Bezit: Honda CB50 J

Re: Welke carburateur voor mijn CB50 i.p.v. PC13a

Bericht door Balthus »

bedankt voor jullie antwoorden!
Heb hem nog niet getest zonder tankdop.
-Op de huidige carb staat er "Walbro standard of Japan" verder lees ik "4A1613"
-Er zit een nieuwe (tweedehands) originele luchtfilter op. Zat vroeger een sportfilter op, ik weet niet welke.
-het is een 12v vastgezette ontsteking (origineel)
-uitlaat niet origineel (volgens mij niet begrensd)

Het probleem is moeilijk te beschrijven maar het gaat een beetje als volgt:

De Honda start vlot. Trekt niet zo goed op als zou kunnen.
Na een tijdje rijden (ik vermoed na dat hij opgewarmd is) ongeveer 5-10 minuten, lijkt hij in hoogste versnelling zijn kracht te verliezen en heeft gas geven weinig to geen zin meer. Zo vertraagt hij uiteindelijk tot hij stil valt. Als ik voor het stilvallen nog gas geeft "sputtert" hij wat tegen en hoor je in het slechtste geval een kleine knal) na 10 minuten wachten kan je weer starten en en minuut rijden voor zich hetzelfde herhaalt.

De mechanieker van mijn plaatselijke garage vertelde me dat hij beter zou rijden met een originele carb.

Balthus
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 84
Lid geworden op: 06 jun 2019 13:39
Bezit: Honda CB50 J

Re: Welke carburateur voor mijn CB50 i.p.v. PC13a

Bericht door Balthus »

over het plaatje verwijderen: je bedoelt het plaatje er uit zagen? want ik zie niet hoe je het gat anders groter maakt?

Balthus
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 84
Lid geworden op: 06 jun 2019 13:39
Bezit: Honda CB50 J

Re: Welke carburateur voor mijn CB50 i.p.v. PC13a

Bericht door Balthus »

er zit pas een nieuwe benzinekraan op van Honda ben ik vergeten melden.
Dus de op een na laagste stand voor de nieuwe Keyster gasnaald?
Laatst gewijzigd door Balthus op 13 jun 2019 21:23, 1 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie