Pagina 1 van 1

Zongshen blok houd in

Geplaatst: 13 feb 2019 23:44
door martijn
Ik heb een pitbike gekocht met een blok dat verdacht veel op het blok van mijn ss50 lijkt , vandaar deze forum.!
Het volgende is het geval :
Setup - 48cc , 19mm , 70 sproeier
Brommer start slecht , als hij aan is lopen de toeren hoog op en zakt langzaam terug , van stationaire naar ineens vol gas gaat niet ,,,.. langzaam werijden gaat , maar na de 2e versnelling trekt hij niet door.
Het volgende heb ik gedaan :
-Kleppen gesteld - in 0,04 uit 0,06
-Pakkingen cilinder en carburateur vervangen
- geprobeerd met andere carburateur , zelfde euvel .
- bougie vervangen
Ik weet het echt niet meer , wat een k🤬t blok zeg
Iemand een idee ?????

Re: Zongshen blok houd in

Geplaatst: 14 feb 2019 06:15
door MrSinga
Klinkt toch wat naar valse lucht. Maar je zegt getest te hebben met ndere carbu.
Check eens de timing, het kan altijd zijn dat die een tandje verkeerd staat. Zou het moeilijker starten kunnen verklaren, maar niet alles.

O ja, kleppen is beide 0.05mm

Re: Zongshen blok houd in

Geplaatst: 14 feb 2019 07:17
door martijn
Dank je voor je reactie.
Kun je uitleggen hoe ik de timing moet checken ?

Re: Zongshen blok houd in

Geplaatst: 14 feb 2019 17:51
door Arie
Ontsteking: check CDI, vliegwiel en pic-kup.

Timing kan inderdaad ook: Nokkenas kettinkje (DistriButie ketting- DB-) één tand of naar beneden of omhoog. Achter het ronde dekseltje op de cilinderkop.
Na DB afstellen eerst het vliegwiel even met de hand voorzichtig rond draaien (dit gaat het makkelijkst met verwijderde boezie) Pas als het vliegwiel twee keer helemaal (soepel) rond gaat starten!
Bij mechanische weerstand tijdens het met de hand draaien, is waarschijnlijk een tand teveel versteld en raak je misschien een klep (extreem), en moet je dus de andere kant op terug stellen.

Met speedgas direct naar vol gas gaat niet altijd even soepel, hapering (hesitation) is normaal. (met een gikke carburateur)


Groet,

Arie

Re: Zongshen blok houd in

Geplaatst: 25 feb 2019 13:27
door Arie
Timing checken:

Bij de meeste motoren wordt gebruik gemaakt van merktekens.
Pijltjes, sterretjes, streepjes, O-tjes. T-tjes F-jes. Dit is bij deze motoren niet anders.
Truuk is te weten wat ze betekenen en waar ze op welk onderdeel staan en
hoe de merktekens ten opzichte van elkaar moeten staan.
Laatste is voor de timing het belangrijkst. o-tje tenopzichte van het streepje...

Achter het ronde plaatje op de cilinderkop achter de pakking zit een inkerving, streepje. (goed kijken, zit er echt)
Dit streepje moet weer corresponderen met het o-tje op het kettingtandwieltje (distributie tandwiel)
Distributie tandwiel zit op de nokkenas. Nokkenas bedient de kleppen. draait met de krukas mee.
1 slag kruk is halve slag nok.

Vliegwiel teken T is dtc (Top dead center). Moet corresponderen met uitsparing in het blok achter vliegwieldeksel.
Zuiger moet dan bovenaan staan. (boven in de cilinder)

Kijk of het o-tje nu correspondeert met het streepje in de kop. 1 ( -O+ ) 2 ( -+O )
Illustratie geeft twee mogelijkheden aan.
- teken geeft streepje weer in kop.
O geeft tandwieltje weer.
+ geeft merkteken weer op het tandwiel links of rechts op het tandwiel ten opzichte van het centrum

De stand van Illustratie 2 is goed. Merktekens in lijn dicht tegen elkaar aan. vliegwiel op T zuiger in TDC.

Om de zuiger in TDC te checken via het bougie gat. GEEN schroevendraaier of iets van metaal gebruiken!
Gebruik bv een plastic bindstrip, rietje. Wees creatief.


Arie