Pagina 1 van 1

Blauwe rook st70/'80

Geplaatst: 21 feb 2019 11:05
door ganswild
Hallo allemaal,mijn Dax maakte 'bonkig' geluid bij belasting en rookte blauw. Ik heb cilinder eraf gehaald: bic-end is prima/meet een tolerantie van 0.02 tussen zuiger en cilinder(zien beide goed uit). Nokkenas/tuimelaars ook prima. Sluiting olieschraapveer (1deel) lijkt wat groot. Ben ik klaar met alleen nieuwe schraapveer en neem ik de enkele of die uit 3delen bestaat?? Bedankt alvast Hans.

Re: Blauwe rook st70/'80

Geplaatst: 21 feb 2019 16:18
door Daan1508
Hoi Hans,

Als ik eerlijk ben is het alleen vervangen van zuigerveren een illusie. Er zijn twee mogelijke gevolgen:
-Of de cilinder was al te veel gesleten en de eindspeling is nog steeds te veel, dus het sluit nog niet goed af. Je hebt dan nog steeds olieverbruik en minder compressie.
-Of de cilinder is niet te veel gesleten maar niet gehoond en daardoor lopen de zuigerveren niet goed in. Ze slijten dan veel harder en binnen de kortste keren heb je weer olieverbruik.

Als je het goed wil doen: koop een zuiger-cilinder setje van een van de 4t boeren. Vaak hebben ze ruilaanbiedingen waarbij je je oude set inlevert en die route is niet echt duur. Je hebt dan weer een keurig vers top-end.

Daan

Re: Blauwe rook st70/'80

Geplaatst: 21 feb 2019 21:41
door ganswild
Hallo Daan, het enorme kwalmen begon van de ene dag op de andere, zelfs bij stationair draaien nu. Cilinder is 46.98! Ik volg je raad op , wil wel alleen origineel spul incl. originele pakkingset! Heb je goede ervaring bij een bepaald adres? Ik zag geen oilseal bij de inlaatklep! Hoe kan dat? Grt Hans.

Re: Blauwe rook st70/'80

Geplaatst: 21 feb 2019 21:52
door Ben C50
En dan nog het ‘bonkig’ geluid opsporen. Kun je daar meer over vertellen?

Re: Blauwe rook st70/'80

Geplaatst: 21 feb 2019 22:02
door SuzuhaTR1
Oilseal is alleen aanwezig bij de uitlaatklep.
Zorg iig voor een mooie gelijkmatig ‘ruwe/gehoonde’ cilinderwand, zodat er olie achterblijft ipv op en neer wordt geduwt.
Opening zuigerveren mag max 0,3mm zijn uit mijn hoofd.


Dat ‘bonkig’ geluid zou (wanneer je small- en bigend in orde zijn) alleen nog veroorzaakt kunnen worden door gare kruklagers??

Re: Blauwe rook st70/'80

Geplaatst: 21 feb 2019 22:21
door ganswild
Helaas weet ik niet of mijn bonkige geluid'(alleen bij belasting) ook wel detoneren genoemd wordt? Is half sintetische olie beter dan minerale bij heet weer? Bedankt jongens.

Re: Blauwe rook st70/'80

Geplaatst: 21 feb 2019 22:26
door NIX
Een losse koppeling bonkt ook. Olie maakt geen bal uit, als het maar voor motorfiets is, staat volgens mij ook in de FAQ.

Re: Blauwe rook st70/'80

Geplaatst: 21 feb 2019 22:29
door nielspbr
ganswild schreef: 21 feb 2019 22:21 Helaas weet ik niet of mijn bonkige geluid'(alleen bij belasting) ook wel detoneren genoemd wordt? Is half sintetische olie beter dan minerale bij heet weer? Bedankt jongens.
Zo heet wordt een tam st70 blokje niet.
(of de carburateur moet veel te arm staan)

Re: Blauwe rook st70/'80

Geplaatst: 23 feb 2019 12:04
door Daan1508
Is die 46.98mm de kleinste maat? De cilinder slijt absoluut niet gelijkmatig overal.

Re: Blauwe rook st70/'80

Geplaatst: 24 feb 2019 09:20
door ganswild
Ja 46.98 kleinste maat. Bougie had voorheen gezonde kleur dus mengsel OK. Koppeling ga ik nakijken.
Bij >70km/u loeiveel tpm(verhoud:15/39)kan ik tandw. aanpassen?

Re: Blauwe rook st70/'80

Geplaatst: 24 feb 2019 20:55
door Daan1508
Dat is ongeveer op de limiet van wat nog kan, denk ik.
Neemt niet weg dat je 'm dan nog steeds moet laten honen om te laten zorgen dat de nieuwe zuigerveren goed inlopen.

Tandwielen kun je aanpassen, tandje meer voor of 3 tandjes kleiner achter o.i.d. Kun je een beetje meer spelen. Tandwielen kosten gelukkig geen drol.