Honda cy50 uitlaat ontgrenzen

Wil je je ervaring delen of je problemen neerleggen, dan kan dat hier.
Plaats reactie
Hondapat
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 218
Lid geworden op: 01 mar 2019 11:55
Bezit: Honda cy50 1979
Locatie: Limburg nederland

Honda cy50 uitlaat ontgrenzen

Bericht door Hondapat »

Hallo mijn duits is zelf niet goed genoeg om dit te vertalen voor jullie maar wellicht heeft hier wel iemand wat aan vandaar dat ik het deel


Hallo,
nach langem hin und her habe ich mich entschlossen das Verengungsrohr aus dem Auspuff meiner CY zu entfernen.
Ich wollte allerdings nur eine Trennstelle und nicht 3 oder 4 wie in anderen Beispielen schon gezeigt.
Der Materialverlust durch den Schnitt sollte ebenfalls minimal sein.

Was habe ich gemacht :
- mit einem Stufenbohrer und einem Senker die Verengung am Krümmeranfang ausgebohrt, bis das Innenrohr frei war.
- dann den verbliebenen Rand (er ist mit drei Punktschweiss Punkten mit dem Aussenrohr verschweißt)
mit einem schmalen alten Schraubenzieher rausgestemmt.

Mit dieser Konstruktion habe ich dann auch gleich eine Testfahrt gemacht, mit dem Ergebnis, dass der Anzug schon mal deutlich besser ist
und Drehzahlen bis zum Anschlag ( Anzeige auf meinem CB50 DZM bei ca. 35 Min !! (ca. 14000 U/min))
Ich habe schon einen größeren Vergaser, gerades Ansaugrohr offen Lufi (siehe meinen Hobbythek Beitrag hierzu) und CY80 Polrad eingebaut.
Damit könnte man, meines Erachtens nach, bereits gut leben.

nun aber weiter ..
- mit einem Dremel und einer Trennscheibe (ca. 1mm dick) das Krümmerrohr im Bereich der mittleren Halterung durchtrennt.
( Vorher, mit einem Metallischen Gegenstand z.B. einer Reissnadel, eine Markierung anbringen damit das nachher, zum zusammenschweißen,
genau positioniert werden kann. Das ist wichtig, sonst passen die Halterungen nicht mehr. )

- eine M10 Gewindestange (ca. 40cm lang) in das Krümmerinnenrohr (an der Schnittstelle) ca.2cm einschieben und mit dem Innenrohr verschweißen
- dann ein Metallrohr ( Innendurchmesser ca. 25mm ) etwa 30cm lang zurechtgesägt (es sollte ein dickwandiges Rohr sein )
- zwei dicke Unterlagscheiben auf welche das Metallrohr aufgesetzt werden kann
- eine M10 Sechskantmutter

Aufbau :
Krümmer mit der Gewindestange in Schraubstock einspannen,
- dann eine Unterlagscheibe auflegen
- das Metallrohr aufschieben
- zweite Unterlagscheibe auflegen
- M10 Sechskanntmutter aufdrehen
- passenden Ringschlüssel aufsetzen und drehen ... das Müsli am Morgen darf ruhig etwas größer ausfallen :--))
so kann man das Innenrohr mit der Gewindestangenkonstruktion herausziehen.

Hilfreich ist, die Konstruktion zwischendurch zu entspannen und an der Reibstelle zwischen Innen und Aussenrohr etwas Öl einlaufen zu lassen.
Das vermindert die Reibung welche durch die starken Biegungen des Krümmers entstehen.

Gleiches Prinzip funktioniert auch für einen CB Krümmer. Da ist der Kraftaufwand geringer.

mfg Harry

Gebruikersavatar
wim V8
Kill me please, I'm trapped here!
Berichten: 3995
Lid geworden op: 30 aug 2013 17:43
Bezit: Honda CB50 '73 (daily)
Honda CD 50 project(compl.in parts)
Honda GiorCub chill 4bak scooter :-)
Piaggio Ciao '70 (under restoration)
Piaggio Bravo '73(as new) Daily
Piaggio Boxer1.'69(need restoration)
VeloFrejus '50 Jolly motore a rullo.
Demm Turismo quatro tempi '59
Fiat 1100R '68 (summer daily)
Locatie: Castricum

Re: Honda cy50 uitlaat ontgrenzen

Bericht door wim V8 »

Google vertaal:

Hallo,
Na lang heen en weer te hebben besloten om de vernauwingsbuis uit de uitlaat van mijn CY te verwijderen.
Ik wilde echter maar één scheidingspunt en geen 3 of 4 zoals in andere voorbeelden.
Het materiaalverlies door de snede moet ook minimaal zijn.

Wat heb ik gedaan?
- Met een stapboor en een verzinkboor, de vernauwing aan het begin van het spruitstuk geboord totdat de binnenband vrij was.
- dan de resterende rand (hij is aan de buitenste buis gelast met drie puntlaspunten)
met een smalle oude schroevendraaier rausgestemmt.

Met deze constructie heb ik toen ook een proefrit gemaakt, met als gevolg dat het pak al veel beter is
en snelheden tot de stop (weergave op mijn CB50 DZM op ongeveer 35 min !! (ongeveer 14000 rpm))
Ik heb al een grotere carburateur, een rechte aanzuigleiding open Lufi (zie mijn Hobbythek review) en CY80 Polrad geïnstalleerd.
Dit kan, denk ik, al goed leven.

maar ga nu door ...
- met een Dremel en een doorslijpschijf (ongeveer 1 mm dik) wordt de spruitstukpijp in het midden van de middenbeugel afgesneden.
(Vroeger, met een metalen voorwerp zoals een scheurpen, breng daarna een merkteken erop aan, om aan elkaar te lassen,
kan nauwkeurig worden gepositioneerd. Dat is belangrijk, anders passen de haakjes niet meer. )

- Steek een M10-draadstang (ongeveer 40 cm lang) in de binnenbuis van het spruitstuk (aan de interface) van ongeveer 2 cm en las deze vast aan de binnenband
- vervolgens een metalen buis (binnendiameter ongeveer 25 mm) op lengte gesneden ongeveer 30 cm (het moet een dikwandige buis zijn)
- Twee dikke ringen waarop de metalen buis kan worden geplaatst
- één M10 zeskantmoer

constructie:
Klemverdeler in bankschroef met draadstang,
- doe dan een wasmachine aan
- schuif op de metalen buis
- Plaats de tweede sluitring
- Schakel M10 zeskantmoer in
- doe de juiste ringsleutel aan en draai ... de ochtendgraan kan een beetje groter zijn: -))
zodat u de binnenband met de draadstangconstructie eruit kunt trekken.

Het is handig om de constructie tussendoor te ontspannen en wat olie in te laten op het wrijvingspunt tussen de binnenste en buitenste buizen.
Dit vermindert de wrijving veroorzaakt door de sterke bochten van het spruitstuk.

Hetzelfde principe werkt voor een CB-verdeelstuk. Omdat de inspanning minder is.

Gr. Wim.
Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.

Link naar mijn Honda's:
viewtopic.php?f=15&t=26869

Hondapat
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 218
Lid geworden op: 01 mar 2019 11:55
Bezit: Honda cy50 1979
Locatie: Limburg nederland

Re: Honda cy50 uitlaat ontgrenzen

Bericht door Hondapat »

Helaas blijven door de google vertaling sommige punten een beetje raar beschreven. waardoor ik niet hellemaal begrijp wat ze nu precies met die m10 draadstang doen. waar de de uitlaat afslijpen? en wat er precies bedoeld word met de haakjes die niet meer passen als je niet precies slijpt.

NIX
chaly addict
Berichten: 18829
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Re: Honda cy50 uitlaat ontgrenzen

Bericht door NIX »

Ophangpunten en draadgaten voor de hitteschilden.
Hier staan er plaatjes bij: http://honda.cy50.de/forum/index.php?topic=9771.0

En hier heb ik ooit voor Eelco een pijpje snel gemaakt: https://www.hondavereniging.nl/index.ph ... m&id=22981
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

Hondapat
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 218
Lid geworden op: 01 mar 2019 11:55
Bezit: Honda cy50 1979
Locatie: Limburg nederland

Re: Honda cy50 uitlaat ontgrenzen

Bericht door Hondapat »

Super hier kan ik wel iets mee bedankt.
Is de demper openslijpen heel belangrijk, of is alleen de bocht al een heele verbetering? De meningen zijn hierover nogal verdeeld. Ik heb mijn cy op blauw kenteken. dus ik hoef niet perse een hoge topsnelheid ik wil gewoon wat beter optrekken

NIX
chaly addict
Berichten: 18829
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Re: Honda cy50 uitlaat ontgrenzen

Bericht door NIX »

De dunne pijp moet uit de bocht en zoals je ziet zit er net zo'n dunne pijp in de demper. Dus...

Misschien kun je na het verwijderen van de dunne pijp uit de bocht, dat trechterstuk aan het begin van de demperpot op een paar plekken doorslaan of doorboren, dan houdt ie wat minder in en hou je je demper heel.

Ik heb de 50cc pijp in feite geupgrade naar een 80/100 model. En hij is nog verbazingwekkend stil. En lekker snel.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

Hondapat
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 218
Lid geworden op: 01 mar 2019 11:55
Bezit: Honda cy50 1979
Locatie: Limburg nederland

Re: Honda cy50 uitlaat ontgrenzen

Bericht door Hondapat »

Dan moet ik de gok toch maar eens gaan wagen. vind het nogal wat voor als het mis zou gaan uitlaatjes zijn duur helaas

Hondapat
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 218
Lid geworden op: 01 mar 2019 11:55
Bezit: Honda cy50 1979
Locatie: Limburg nederland

Re: Honda cy50 uitlaat ontgrenzen

Bericht door Hondapat »

Die dunne pijpjes in de demper vervangen voor dikkere maar hoeveel dikker welke diameter moet ik dan nemen? En had op dit forum iets gevonden over rvs pannesponzen in de demper stoppen hoeveel hoe dicht bepakt moet dit zijn en demp dit veel geluid?

Plaats reactie