Honda Monkey Z50A K2 hogere snelheid

Wil je je ervaring delen of je problemen neerleggen, dan kan dat hier.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
BasvdE
4T-MSB beginner
Berichten: 18
Lid geworden op: 08 feb 2019 11:04
Bezit: Honda Monkey Z50A K2
Locatie: Wouw

Honda Monkey Z50A K2 hogere snelheid

Bericht door BasvdE »

Goedemiddag,

Ik heb mijn Honda Z50a K2 inmiddels op kenteken, dus kan er eindelijk de weg mee op. Ik rijd met een origineel blok met daarop een 14 mm z50J carburateur erop. Tandwielverhouding is 16:32. Gisteren heb ik een rondje gereden, max snelheid was +/- 45 km/h. Met (veel) wind tegen kwam ik niet veel verder dan +/-35 km/h.

Nu zou ik er graag iets meer snelheid in willen hebben. Qua opties kan ik een grotere carburateur monteren, 70CC cillinderkit monteren en/of een andere tandwielverhouding.

Ik hoop dat jullie mijn kunnen voorzien van wat tips/advies. :D

MrSinga
4T-MSB zombie
Berichten: 2519
Lid geworden op: 28 jan 2007 22:19
Bezit: Vaillante;
MSX125
ST70
Z50A K3
En een berg projectjes
Locatie: Santa-Cruz, Belgium

Re: Honda Monkey Z50A K2 hogere snelheid

Bericht door MrSinga »

16-32? Originieel zaten die rond de 15-38... logisch dat wind tegen je nog maar 35 haalt.
En meestal is een Z50A dan ook nog met een plat vliegwiel (kun je niet vast zetten) wat maakt dat het altijd een ‘traag blokje’ is. Ter vergelijking met een ST70 blok.

NIX
chaly addict
Berichten: 18807
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Re: Honda Monkey Z50A K2 hogere snelheid

Bericht door NIX »

Beter kijk je eerst of de uitlaat begrensd is, los dat deze tandwielverhouding voor een 50cc veel te zwaar is.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

Gebruikersavatar
BasvdE
4T-MSB beginner
Berichten: 18
Lid geworden op: 08 feb 2019 11:04
Bezit: Honda Monkey Z50A K2
Locatie: Wouw

Re: Honda Monkey Z50A K2 hogere snelheid

Bericht door BasvdE »

Bedankt voor de reacties. De uitlaat is niet begrensd. Als ik nu een verhouding van 16-38 neem ipv 16-32, dan wordt de topsnelheid ook weer een stuk lager. Dan haal ik misschien de 40 niet eens, of zie ik dat verkeerd?

Gebruikersavatar
Daan1508
4T-MSB addict
Berichten: 524
Lid geworden op: 04 feb 2015 13:51
Bezit: 1971 C50
1978 C90 dikke harrie
Locatie: Gouda

Re: Honda Monkey Z50A K2 hogere snelheid

Bericht door Daan1508 »

BasvdE schreef: 11 mar 2019 10:31 Als ik nu een verhouding van 16-38 neem ipv 16-32, dan wordt de topsnelheid ook weer een stuk lager. Dan haal ik misschien de 40 niet eens, of zie ik dat verkeerd?
Dat hangt er vanaf wat de beperkende factor is. Ik denk dat je met de huidige tandwielverhouding niet in het toerengebied komt waar de motor zijn topvermogen maakt. Daarom wordt de topsnelheid dus hoger als je de tandwielverhouding lichter maakt.

Maar: als het verlatende vliegwiel de beperking is, gaat dat niet op. Maar, ik denk niet dat dat het is, want dan zou de wind niks uit moeten maken.

Gebruikersavatar
ReezYard
4T-MSB addict
Berichten: 687
Lid geworden op: 27 jan 2007 22:23
Locatie: Cheese Town (N-H).
Contacteer:

Re: Honda Monkey Z50A K2 hogere snelheid

Bericht door ReezYard »

Daan1508 schreef: 11 mar 2019 12:04 Maar: als het verlatende vliegwiel de beperking is, gaat dat niet op. Maar, ik denk niet dat dat het is, want dan zou de wind niks uit moeten maken.
Wat dacht je van de volgende beperkingen:
* gewicht, omvang en/of lengte van de berijder
* te lage bandenspanning
* omvang van de banden

Als je dan toch wilt experimenteren met de tandwielverhouding, zoek 't dan in het voortandwiel. Bijv. een 14 of een 15 tands.
Die zijn een stuk goedkoper en ...... eenvoudiger uitwisselbaar.
Maar het blijft een compromis tussen snelheid en trekkracht!

Ik zou zoeken naar meer vermogen in het blok. Vlg. het simpele principe: " There's no substitute for cubic inches".
'n 50CC blokje tunen is natuurlijk veel leuker en interessanter........
Groet, ennuh...... gas zit rechts!

Afbeelding

Gebruikersavatar
Daan1508
4T-MSB addict
Berichten: 524
Lid geworden op: 04 feb 2015 13:51
Bezit: 1971 C50
1978 C90 dikke harrie
Locatie: Gouda

Re: Honda Monkey Z50A K2 hogere snelheid

Bericht door Daan1508 »

ReezYard schreef: 11 mar 2019 13:19
Daan1508 schreef: 11 mar 2019 12:04 Maar: als het verlatende vliegwiel de beperking is, gaat dat niet op. Maar, ik denk niet dat dat het is, want dan zou de wind niks uit moeten maken.
Wat dacht je van de volgende beperkingen:
* gewicht, omvang en/of lengte van de berijder
* te lage bandenspanning
* omvang van de banden
Allemaal waar, maar aangezien MrSinga zegt dat de tandwielverhouding veel zwaarder is dan origineel, zou ik het daar eerst zoeken.

Gebruikersavatar
BasvdE
4T-MSB beginner
Berichten: 18
Lid geworden op: 08 feb 2019 11:04
Bezit: Honda Monkey Z50A K2
Locatie: Wouw

Re: Honda Monkey Z50A K2 hogere snelheid

Bericht door BasvdE »

Top, hier kan ik iets mee! Als ik de reacties zo bekijk denk dat ik eerst met de tandwielverhouding ga experimenteren. Ga vanavond eens een nieuw tandwiel bestellen!

Kijken hoe dat uitpakt en anders mischien toch een 70cc Ciinderkitje monteren. :)

Gebruikersavatar
nielspbr
Mr Kockengen
Berichten: 16163
Lid geworden op: 02 mar 2009 17:50
Bezit: Een apenfamilie en een bamibal.
Locatie: Kockengen

Re: Honda Monkey Z50A K2 hogere snelheid

Bericht door nielspbr »

Zelfs een setje straatbanden om de noppenbanden te vervangen helpt al met deze vermogens.

NIX
chaly addict
Berichten: 18807
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Re: Honda Monkey Z50A K2 hogere snelheid

Bericht door NIX »

Of eerder het gebrek eraan.


En zet de ontsteking een mm of 2 te vroeg.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

Plaats reactie