Brommer start niet

Wil je je ervaring delen of je problemen neerleggen, dan kan dat hier.
Plaats reactie
jarno0603
4T-MSB beginner
Berichten: 15
Lid geworden op: 25 feb 2018 18:34

Brommer start niet

Bericht door jarno0603 »

Er was een stuk carter uit mijn onderblok gebroken en heb ik dus het carter van mijn lifan onderblok vervangen, ik heb de tandwielen en alles wel overgezet omdat het "nieuwe" onderblok een ander schakel patroon had. Ik heb alleen de krukas niet over gezet. Toen alles in elkaar zat starte hij eerst niet omdat hij geen compressie had door slechte tapeinden dus heb er 4 nieuwe in gezet en nu doet hij helemaal niets meer, alleen de startmotor draait maar geen teken van aanslaan wat hij eerst wel had totdat de compressie te slecht werd. Hij heeft een goede vonk, brandstof, en staat helemaal perfect op tijd en weet niet meer waar het mogelijk aan kan liggen.
Hoop dat iemand mij hier iets verder mee kan brengen.

Ben C50
4T-MSB addict
Berichten: 933
Lid geworden op: 06 aug 2012 21:12
Bezit: C50 TT
Bakbrommer met C50 OT
Peda Chip

Re: Brommer start niet

Bericht door Ben C50 »

Werd de compressie slechter door je tapeinden? Kun je dat proces iets meer toelichten?

jarno0603
4T-MSB beginner
Berichten: 15
Lid geworden op: 25 feb 2018 18:34

Re: Brommer start niet

Bericht door jarno0603 »

Ben C50 schreef: 22 mar 2019 19:47 Werd de compressie slechter door je tapeinden? Kun je dat proces iets meer toelichten?
Er kwam lucht via het tapeind naar buiten dus daar lag het eerst wel aan (heb dit getest met water en zeep en toen kwam Er er bubbels). Soms startte hij heel even en viel na 1 seconde weer uit. En heb er daarna nieuwe tapeinden in gezet en nu komt er nergens lucht uit. Ik ga morgen een compressie meter erop zetten om te kijken of de compressie wel echt goed is

NIX
chaly addict
Berichten: 18829
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Re: Brommer start niet

Bericht door NIX »

Staat de timing wel goed? Tapeind verhaal snap ik weinig van.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

jarno0603
4T-MSB beginner
Berichten: 15
Lid geworden op: 25 feb 2018 18:34

Re: Brommer start niet

Bericht door jarno0603 »

NIX schreef: 23 mar 2019 09:31 Staat de timing wel goed? Tapeind verhaal snap ik weinig van.
De timing is helemaal goed. De tapeides waren doorgedraaid dus ik kon ze niet op het goede moment aandraaien waardoor er licht ontsnapte via een van De pinnen.

Gebruikersavatar
nielspbr
Mr Kockengen
Berichten: 16192
Lid geworden op: 02 mar 2009 17:50
Bezit: Een apenfamilie en een bamibal.
Locatie: Kockengen

Re: Brommer start niet

Bericht door nielspbr »

*Wat ik hier uithaal*
Je hebt je tapeinden van je lifan blok doorgedraaid waardoor er een stuk uit je carter is gebroken.
Nu heb je alles overgezet naar nieuwe carters behalve de krukas en nu start de motor niet meer ondanks dat de timing goed staat.

Vraagje: Wat voor ander onderblok/krukas heb je voor deze reparatie gebruikt?

jarno0603
4T-MSB beginner
Berichten: 15
Lid geworden op: 25 feb 2018 18:34

Re: Brommer start niet

Bericht door jarno0603 »

nielspbr schreef: 23 mar 2019 21:43 *Wat ik hier uithaal*
Je hebt je tapeinden van je lifan blok doorgedraaid waardoor er een stuk uit je carter is gebroken.
Nu heb je alles overgezet naar nieuwe carters behalve de krukas en nu start de motor niet meer ondanks dat de timing goed staat.

Vraagje: Wat voor ander onderblok/krukas heb je voor deze reparatie gebruikt?
Er zit nu als het goed is gewoon een nt50 krukas in en omdat ik een startmotor nodig had moest ik een carter met startmotor hebben. Het is verder een normaal lifan o derblok met startmotor.

Arie
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 31
Lid geworden op: 14 feb 2019 17:19
Bezit: ss50

Re: Brommer start niet

Bericht door Arie »

Ik ook denk dat het de timing is.
Je nokkenas draait 0.5 slag t.o. van de krukas/vliegwiel
Juist hier kan iets over het hoofd gezien worden!


Timing checken:

Bij de meeste motoren wordt gebruik gemaakt van merktekens.
Pijltjes, sterretjes, streepjes, O-tjes. T-tjes F-jes. Dit is bij deze motoren niet anders.
Truuk is te weten wat ze betekenen en waar ze op welk onderdeel staan en
hoe de merktekens ten opzichte van elkaar moeten staan.
Laatste is voor de timing het belangrijkst. o-tje tenopzichte van het streepje...

Achter het ronde plaatje op de cilinderkop achter de pakking zit een inkerving, streepje. (goed kijken, zit er echt)
Dit streepje moet weer corresponderen met het o-tje op het kettingtandwieltje (distributie tandwiel)
Distributie tandwiel zit op de nokkenas. Nokkenas bedient de kleppen. draait met de krukas mee.
1 slag kruk is halve slag nok.

Vliegwiel teken T is dtc (Top dead center). Moet corresponderen met uitsparing in het blok achter vliegwieldeksel.
Zuiger moet dan bovenaan staan. (boven in de cilinder)

Kijk of het o-tje nu correspondeert met het streepje in de kop. 1 ( -O+ ) 2 ( -+O )
Illustratie geeft twee mogelijkheden aan.
- teken geeft streepje weer in kop.
O geeft tandwieltje weer.
+ geeft merkteken weer op het tandwiel links of rechts op het tandwiel ten opzichte van het centrum

De stand van Illustratie 2 is goed. Merktekens in lijn dicht tegen elkaar aan. vliegwiel op T zuiger in TDC.

Om de zuiger in TDC te checken via het bougie gat. GEEN schroevendraaier of iets van metaal gebruiken!
Gebruik bv een plastic bindstrip, rietje. Wees creatief.


Arie
HIJ IS LOPEND WEGGEZET

Plaats reactie