Pagina 1 van 1

Valve check C50

Geplaatst: 26 mei 2019 10:06
door iclaudius
Wie weet waar dit onderdeel zit in het blok ?
Nummer 17 van de tekening (valve check)
Onderdeel van hydraulische distributie spanner!
https://www.cmsnl.com/honda-c50-cub-196 ... OpWU4gzbct

Re: Valve check C50

Geplaatst: 26 mei 2019 11:18
door Jurrien
Ik weet niet precies te vertellen in welk gaatje het geschroefd wordt, maar ik weet wel wat het is. Er staat eigenlijk 'valve, check', met een komma er tussen dus. Een check valve is Engels voor een terugslagventiel, ofwel iets wat dus vloeistof in één richting wel doorlaat en in de andere niet.
Ik denk dat in dit geval de oliepompdruk gebruikt wordt om de kettingspanner op spanning te brengen en dit terugslagventieltje gebruikt wordt om de druk in de kettingspanner daar te houden.

Misschien kun je met deze logica zelf beredeneren waar hij dan precies hoort.

Afbeelding

Re: Valve check C50

Geplaatst: 26 mei 2019 12:10
door iclaudius
Bedankt Jurrien, het zal wel zo'n werking hebben. Mijn C kreeg last van een klapperende ketting..Misschien door té dikke olie (mijn fout, het verkeerde flesje gepakt) Of dat dat klepje niet meer werkt.
Probeer toch nog uit te vinden waar het kleppie zit (het zal wel tussen de carterhelften zitten..pfff) Hopelijk meld iemand zich met deze info!

Re: Valve check C50

Geplaatst: 27 mei 2019 14:14
door stoterstangen90
bij een oud type zat ie inderdaad ergens op een rotterige plek weggewerkt.

Re: Valve check C50

Geplaatst: 27 mei 2019 18:58
door Ben C50
Die zit in de linkercarterhelft onderin. Kan je alleen van binnenuit bij. Blok splitsen dus als je hem vervangen moet. Als je de onsteking er af haalt kun je testen of er druk onder je plunjer blijft staan. Dan is je klepje nog ok.
Ombouwen naar automatische spanner zonder blok te demonteren kan ook...

Re: Valve check C50

Geplaatst: 27 mei 2019 21:06
door iclaudius
Ben C50 schreef: 27 mei 2019 18:58 Die zit in de linkercarterhelft onderin. Kan je alleen van binnenuit bij. Blok splitsen dus als je hem vervangen moet. Als je de onsteking er af haalt kun je testen of er druk onder je plunjer blijft staan. Dan is je klepje nog ok.
Ombouwen naar automatische spanner zonder blok te demonteren kan ook...
Uiteindelijk kan je de olie er weer uitdrukken,met wat tegendruk..
Maar het ombouwen? Daar heb ik wel oren naar! Ik zit ook stiekem daarover na te denken.
Eerst ga ik de C restaureren, en dan maar kijken of het gerammel blijft, (blok heeft erg lang stilgestaan) .
Iig, bedankt voor je reactie!

Re: Valve check C50

Geplaatst: 29 jun 2019 14:12
door h5speedje

Re: Valve check C50

Geplaatst: 29 jun 2019 22:31
door Ben C50
Het kan veel simpeler zonder je blok te splitsen. Gewoon onder de brommer.
Dan moet ik even het topic terugvinden op dit forum....
Ik rijd al er al een tijdje mee, super blij mee.

Re: Valve check C50

Geplaatst: 29 jun 2019 22:43
door Ben C50
Zoek even op: “autospanner wil niet”.

Re: Valve check C50

Geplaatst: 30 jun 2019 22:26
door NIX
Oud type autospanner zit echt binnenin het blok.

Re: Valve check C50

Geplaatst: 01 jul 2019 07:12
door Ben C50
Die kun je zo juist afdoppen. Dan gebruik je alleen de plunjer. Of is er nog een ander type waarbij dit mogelijk niet zou werken?

Re: Valve check C50

Geplaatst: 01 jul 2019 13:11
door iclaudius
Heb hem gevonden, zit in het ontstekings (kant) carter en het klepje laat zowel olie onder de plunjer toe, als er weer uit! Dingetje werkt niet meer en heb een nieuwe besteld.
Wél een zeer mooie vinding deze spanner..Door de eigen beweging Van de ketting en de veer onder de plunjer, pompt de plunjer de olie op, en die olie kan er met moeite weer onderuit.
Als het blokje draait blijft de spanner werken (moet wel de valve check in orde zijn)