Pagina 1 van 2

CDI DC ontsteking probleem

Geplaatst: 29 jun 2019 16:48
door RideorDie
Goeiendag,

Ik zit weer met een probleem.
Heb net een nieuw blok onder mijn kymco k-pipe gezet.
Alleen het probleem is nu dat ie alleen loopt met een volle accu. Dus hij laad de accu ook niet op. Heb ik wat verkeerd aangesloten? Ik heb de puls op de puls draad gezet, en die andere twee voedingsdraadjes op de andere twee. En nog massa van de pulsgever. Ik heb hier verder ook niet veel verstand van. Maar online is hier weinig info over te vinden.

En de kabelboom zit al zo ingewikkeld in elkaar.
http://www.kymco.it/media/schede/allega ... pianto.pdf

En als ie loopt pingelt hij ook veel. Maar dat is voor een ander onderwerp denk ik.

Re: CDI DC ontsteking probleem

Geplaatst: 30 jun 2019 07:40
door MrSinga
Welk blok heb je er nu onder gezet?
Als ik uw schema bekijk, heb je een ontsteking die idd gevoed wordt door de batterij, lees enkel de pickup geeft een signaal. De spoel voor ontsteking blijft onbenut.
Vandaar ook de CDI met 4 draden.

Steek je daar echter een ander type motor onder, dan wordt het wat meer puzzelen.

Re: CDI DC ontsteking probleem

Geplaatst: 30 jun 2019 09:45
door RideorDie
MrSinga schreef: 30 jun 2019 07:40 Welk blok heb je er nu onder gezet?
Als ik uw schema bekijk, heb je een ontsteking die idd gevoed wordt door de batterij, lees enkel de pickup geeft een signaal. De spoel voor ontsteking blijft onbenut.
Vandaar ook de CDI met 4 draden.

Steek je daar echter een ander type motor onder, dan wordt het wat meer puzzelen.
Ik heb er een zongshen 125cc blok onder.
Met zo’n klein vliegwieltje met lange pukkel.
Komen 4 draden uit.
Uit mijn oude blok kwamen 3 draden. Puls, voeding en licht
denk ik. Dit blok had ook een omgekeerd vliegwiel (binnenste buiten).
Ik dacht van als ik die draden aan dezelfde draden aansluit
waar de draden van het oude blok ook aanzaten gesloten.
Dan werkt het wel. Mmm niet dus......

Re: CDI DC ontsteking probleem

Geplaatst: 30 jun 2019 12:41
door MrSinga
Das enkel lichten en batterij laden bij uw vorig blok. De rest is idd gewoon de puls die genomen werd.
Waarom steek je ontsteking niet gewoon over?

Re: CDI DC ontsteking probleem

Geplaatst: 30 jun 2019 13:39
door RideorDie
MrSinga schreef: 30 jun 2019 12:41 Das enkel lichten en batterij laden bij uw vorig blok. De rest is idd gewoon de puls die genomen werd.
Waarom steek je ontsteking niet gewoon over?
Heb ik volgensmij gedaan.
Als je op het schema kijkt:
http://www.kymco.it/media/schede/allega ... pianto.pdf

Daar bij de rotor, heb ik het de nieuwe rotor aangesloten op die 4-pins stekker.
Maar de roze en gele die van de spoel komen zijn toch hetzelfde qua spanning leveren?

Re: CDI DC ontsteking probleem

Geplaatst: 30 jun 2019 21:53
door MrSinga
Hoe zeker ben je dat die ontsteking ook dit model is?

Re: CDI DC ontsteking probleem

Geplaatst: 01 jul 2019 01:47
door RideorDie
MrSinga schreef: 30 jun 2019 21:53 Hoe zeker ben je dat die ontsteking ook dit model is?
Dat weet ik niet. Ik dacht gewoon puls en spanning aansluiten en klaar. Maar nee dus. Zit er verschil in
ontstekingen?
Dat mijn kabelboom een dc ontsteking is heeft toch niks te
maken met de rotor enzo?

Re: CDI DC ontsteking probleem

Geplaatst: 01 jul 2019 11:30
door MrSinga
Toch. Een normale ontsteking werkt niet met puls van battery maar heeft een ontstekingsspoel die de nodige spanning/stroom voorziet en de pick up om het tydstip te geven. Vandaar ook een CDI met 5 draden ipv 4 bij u!

Re: CDI DC ontsteking probleem

Geplaatst: 01 jul 2019 14:10
door RideorDie
MrSinga schreef: 01 jul 2019 11:30 Toch. Een normale ontsteking werkt niet met puls van battery maar heeft een ontstekingsspoel die de nodige spanning/stroom voorziet en de pick up om het tydstip te geven. Vandaar ook een CDI met 5 draden ipv 4 bij u!
Oke, ik heb hier nog een foto van de draden van het nieuwe blok.
Afbeelding
De blauw/wit is puls
De groen/wit is massa van pulsgever
De groen/rood is voor neutraal lampje
En de zwart/rood en rood/wit komen uit de spoel.

Nou heb ik het oude blok er dus af en daarmee ook de oude spoel. Die heb ik losgehaald bij die 4-pins stekker die op het kymco bedrading schema te zien is.

Aan die 4 pins stekker heb ik de draden van het nieuwe blok gemaakt.
De blauw/wit aan de blauw/geel
En de andere twee die uit de spoel komen (zwart/rood en rood/wit) heb ik aan zowel de gele en de roze gehad. Maar de accu laad maar niet op. En alleen met volle accu start en loopt hij dus.

En nog btw de groen/wit zit aan een extra massa stekker die ook op het schema te zien is ( twee groene draden die in een stekkertje eindigen).
En de neutraal aan de groen/rode van de versnellings indicator draden.

Heb ik het zo misschien duidelijker uitgelegd??

Re: CDI DC ontsteking probleem

Geplaatst: 01 jul 2019 16:44
door nielspbr
zwart/rood is de voeding van een ac cdi, die kun je weglaten.

Heb je niet ergens 1 of twee gele draden? (of geel en wit)

Als er maar 4 draden uit de ontsteking komen zonder ook maar 1 gele vermoed ik dat je een ontsteking te pakken hebt zonder lichtspoel. (en daarmee niets om je accu te laden)

Re: CDI DC ontsteking probleem

Geplaatst: 01 jul 2019 17:47
door peer
gek idee , je oude spoelen en vliegwiel over zetten op dit blok ,dan zou het moeten werken.

heb ik ook gedaan bij mijn jc dac met xy150 blokje ,had wel een ander vliegwiel nodig (besteld bij de viertaktwinkel)
maar was toen plug en play.

succes peet

Re: CDI DC ontsteking probleem

Geplaatst: 01 jul 2019 19:12
door RideorDie
nielspbr schreef: 01 jul 2019 16:44 zwart/rood is de voeding van een ac cdi, die kun je weglaten.

Heb je niet ergens 1 of twee gele draden? (of geel en wit)

Als er maar 4 draden uit de ontsteking komen zonder ook maar 1 gele vermoed ik dat je een ontsteking te pakken hebt zonder lichtspoel. (en daarmee niets om je accu te laden)
Owh.... een ontsteking zonder lichtspoel. Wat raar want we komen wel 2 draden uit de spoel. Je zou zeggen dat die gewoon spanning zouden leveren. Er komt btw geen gele of witte draad uit de spoel.

Re: CDI DC ontsteking probleem

Geplaatst: 01 jul 2019 19:16
door RideorDie
peer schreef: 01 jul 2019 17:47 gek idee , je oude spoelen en vliegwiel over zetten op dit blok ,dan zou het moeten werken.

heb ik ook gedaan bij mijn jc dac met xy150 blokje ,had wel een ander vliegwiel nodig (besteld bij de viertaktwinkel)
maar was toen plug en play.

succes peet
Zat ik ook over na te denken. Maar mijn oude blok heeft zo’n ‘binnenstebuiten’ vliegwiel. Waarvan de spoel in de beschermkap zit zegmaar. Ik weet niet of dat dan wil.....
Moet ik maar even uitzoeken.....

Re: CDI DC ontsteking probleem

Geplaatst: 01 jul 2019 20:49
door MrSinga
RideorDie schreef: 01 jul 2019 19:12
nielspbr schreef: 01 jul 2019 16:44 zwart/rood is de voeding van een ac cdi, die kun je weglaten.

Heb je niet ergens 1 of twee gele draden? (of geel en wit)

Als er maar 4 draden uit de ontsteking komen zonder ook maar 1 gele vermoed ik dat je een ontsteking te pakken hebt zonder lichtspoel. (en daarmee niets om je accu te laden)
Owh.... een ontsteking zonder lichtspoel. Wat raar want we komen wel 2 draden uit de spoel. Je zou zeggen dat die gewoon spanning zouden leveren. Er komt btw geen gele of witte draad uit de spoel.
Ewel. De spoel die uw ontsteking bezorgd.
En nee, die dingen kun je niet zomaar weg laten... hebben we nog met oude lifans geprobeerd ook. Een ac ontsteking op dc laten marcheren geeft vroeg of laat miserie. Getest 8-)
Simpelste, normale cdi en kabeltje bij trekken voor die spoel te laten werken

Re: CDI DC ontsteking probleem

Geplaatst: 01 jul 2019 23:17
door RideorDie
MrSinga schreef: 01 jul 2019 20:49
RideorDie schreef: 01 jul 2019 19:12
nielspbr schreef: 01 jul 2019 16:44 zwart/rood is de voeding van een ac cdi, die kun je weglaten.

Heb je niet ergens 1 of twee gele draden? (of geel en wit)

Als er maar 4 draden uit de ontsteking komen zonder ook maar 1 gele vermoed ik dat je een ontsteking te pakken hebt zonder lichtspoel. (en daarmee niets om je accu te laden)
Owh.... een ontsteking zonder lichtspoel. Wat raar want we komen wel 2 draden uit de spoel. Je zou zeggen dat die gewoon spanning zouden leveren. Er komt btw geen gele of witte draad uit de spoel.
Ewel. De spoel die uw ontsteking bezorgd.
En nee, die dingen kun je niet zomaar weg laten... hebben we nog met oude lifans geprobeerd ook. Een ac ontsteking op dc laten marcheren geeft vroeg of laat miserie. Getest 8-)
Simpelste, normale cdi en kabeltje bij trekken voor die spoel te laten werken
Dus er is wel verschil qua ontsteking. Ac en dc ontsteking.
Is die spoel met meerder spoelen zonder massa voor dc?
En die twee spoelen met massa voor ac?