Afstellen lukt niet

Wil je je ervaring delen of je problemen neerleggen, dan kan dat hier.
NIX
chaly addict
Berichten: 18806
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Re: Afstellen lukt niet

Bericht door NIX »

Koppeling of oliedoorlaat op de kruk.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

dwdw1998
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 78
Lid geworden op: 10 mei 2019 16:35
Bezit: Honda CB50 J 1977

Re: Afstellen lukt niet

Bericht door dwdw1998 »

Het lijkt inderdaad onderdeel 12/13 te zijn op de exploded view, er lijkt daar wel een extra palletje te zitten die ik niet heb (onderdeel 19). Is dit het onderdeel wat de oliedoorlaat op zijn plek moet houden? Of is deze altijd los bevestigd op de krukas?


Exploded view: https://images.cmsnl.com/img/partslists ... 9_3507.gif

Gebruikersavatar
lil
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1865
Lid geworden op: 27 dec 2019 17:58
Bezit: oa.
c50 presscub injectie 2008 (2x)
c50 presscub 2005
c50 business 1996
c50 economy 1981
c70 passport 1975
c110 sportscub frans 1968?
apollo hmc 303 1972?
lely senior duo 1959?
dan nog een vaag bami crossding met een honda-achtig 50cc BBS-tuning blok.
en een sloop bami pitbike met een 124cc loncin.
Locatie: zuidholland

Re: Afstellen lukt niet

Bericht door lil »

@dwdw1998: dat zijn inderdaad onderdeeltje 12 en 13, oliegeleider en drukveertje, zoals NIX zei. deze dienen om de olie via een oliekanaal in het rechter carterdeksel naar het holle uiteinde van de krukas te geleiden. dat is altijd een aandachts puntje, als je het blok niet op z'n linkerzij hebt liggen bij het monteren van het rechter carterdeksel, vallen die dingetjes er steevast af, want die zitten zwevend op de krukas. ik denk dat dat onderdeeltje 19 nog ergens in je carter ligt. wat het is weet ik niet zo goed, want ik ben geen handkoppeling blok gewend.

dit heeft verders niks te maken met je schakelprobleem, dus vergewis je ervan dat er niet nog andere veertjes los rondzwerven in je blok. en kijk gelijk waarom die niet schakelt, hij ligt nou toch open.


@NIX: wat bedoel je nou met loslassuh... is dat geheim?
Hoedt u voor iedereen die zich expert wil noemen, zij willen meer lijken dan wat ze zijn.
Expert is geen beschermde titel, iedere kluns kan zich expert noemen, het betekent niets.
Denk zelf na, en oordeel slechts na ampele overwegingen.

dwdw1998
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 78
Lid geworden op: 10 mei 2019 16:35
Bezit: Honda CB50 J 1977

Re: Afstellen lukt niet

Bericht door dwdw1998 »

lil schreef: 30 dec 2019 21:22 @dwdw1998: dat zijn inderdaad onderdeeltje 12 en 13, oliegeleider en drukveertje, zoals NIX zei. deze dienen om de olie via een oliekanaal in het rechter carterdeksel naar het holle uiteinde van de krukas te geleiden. dat is altijd een aandachts puntje, als je het blok niet op z'n linkerzij hebt liggen bij het monteren van het rechter carterdeksel, vallen die dingetjes er steevast af, want die zitten zwevend op de krukas. ik denk dat dat onderdeeltje 19 nog ergens in je carter ligt. wat het is weet ik niet zo goed, want ik ben geen handkoppeling blok gewend.

dit heeft verders niks te maken met je schakelprobleem, dus vergewis je ervan dat er niet nog andere veertjes los rondzwerven in je blok. en kijk gelijk waarom die niet schakelt, hij ligt nou toch open.


@NIX: wat bedoel je nou met loslassuh... is dat geheim?
Bedankt voor het duidelijke antwoord! Ik ga nog maar opzoek naar dat kleine onderdeel.

Over de veer, ik heb dus wel een andere veer gevonden, deze lag onderin het motorblok, deze heb ik er gelukkig uit kunnen halen. Heeft deze te maken met de versnellingen?
dwdw1998 schreef: 30 dec 2019 16:53 En tadaa, er lag ook nog een veertje onderin het carter welke ik er gelukkig nog uit heb kunnen krijgen.

Waar komt dit veertje vandaan?

Afbeelding

En over vorige post, ik krijg de bout niet los maar vraag me nou af of dit onderdeel achter de bout moet.

Gebruikersavatar
lil
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1865
Lid geworden op: 27 dec 2019 17:58
Bezit: oa.
c50 presscub injectie 2008 (2x)
c50 presscub 2005
c50 business 1996
c50 economy 1981
c70 passport 1975
c110 sportscub frans 1968?
apollo hmc 303 1972?
lely senior duo 1959?
dan nog een vaag bami crossding met een honda-achtig 50cc BBS-tuning blok.
en een sloop bami pitbike met een 124cc loncin.
Locatie: zuidholland

Re: Afstellen lukt niet

Bericht door lil »

nee dat is de drukveer (nr 13 op de tekening) van je oliegeleider. deze gaat het eerste in je holle krukas, en die drukt de oliegeleider tegen je carterdeksel aan zodat er geen olie tussenuit loopt.

besef effe dat die olie via je holle krukas naar je bigendlager loopt. heel erg belangerijk dus.


ik zit zelf tegen een verrot bigendlager aan te kijken wat ik niet goed weet hoe te repareren. de krukas uit elkaar persen lukt me vast nog wel, maar precies goed recht weer in elkaar zetten denk ik niet.
gelukkig vond ik hier iets bruikbaars; viewtopic.php?f=9&t=25426&p=543078#p543078
het lijkt er echter op dat er verders niemand is die er verstand van heeft.

dus, voorkom dat dat gebeurt.
Hoedt u voor iedereen die zich expert wil noemen, zij willen meer lijken dan wat ze zijn.
Expert is geen beschermde titel, iedere kluns kan zich expert noemen, het betekent niets.
Denk zelf na, en oordeel slechts na ampele overwegingen.

dwdw1998
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 78
Lid geworden op: 10 mei 2019 16:35
Bezit: Honda CB50 J 1977

Re: Afstellen lukt niet

Bericht door dwdw1998 »

lil schreef: 31 dec 2019 11:47 nee dat is de drukveer (nr 13 op de tekening) van je oliegeleider. deze gaat het eerste in je holle krukas, en die drukt de oliegeleider tegen je carterdeksel aan zodat er geen olie tussenuit loopt.

besef effe dat die olie via je holle krukas naar je bigendlager loopt. heel erg belangerijk dus.


ik zit zelf tegen een verrot bigendlager aan te kijken wat ik niet goed weet hoe te repareren. de krukas uit elkaar persen lukt me vast nog wel, maar precies goed recht weer in elkaar zetten denk ik niet.
gelukkig vond ik hier iets bruikbaars; viewtopic.php?f=9&t=25426&p=543078#p543078
het lijkt er echter op dat er verders niemand is die er verstand van heeft.

dus, voorkom dat dat gebeurt.
Goed om te weten dat dit een belangrijk onderdeel is!

Toch is dit een ander veertje, de drukveer die om de oliegeleider moet zitten, zit er al omheen zie volgende post:
dwdw1998 schreef: 30 dec 2019 16:03 En jawel, deze lag in de carter deksel toen ik hem eraf haalde, hoe deze hier komt geen idee..
Ik zie in het werkplaatshandboek dat deze achter een tandwiel hoort te zitten die ik er zelf nooit uit heb gehaald, dus dat moet altijd al verkeerd hebben gezeten. Ik ga hem proberen te monteren zonder de "clutch holder".

Afbeelding
Ik vraag me dus nog steeds af wat het nut van dit kleine veertje is.. Zit er ergens anders een veertje bij het rechter carter?

Gebruikersavatar
lil
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1865
Lid geworden op: 27 dec 2019 17:58
Bezit: oa.
c50 presscub injectie 2008 (2x)
c50 presscub 2005
c50 business 1996
c50 economy 1981
c70 passport 1975
c110 sportscub frans 1968?
apollo hmc 303 1972?
lely senior duo 1959?
dan nog een vaag bami crossding met een honda-achtig 50cc BBS-tuning blok.
en een sloop bami pitbike met een 124cc loncin.
Locatie: zuidholland

Re: Afstellen lukt niet

Bericht door lil »

hmm... dan weet ik het niet. misschien moet ie ervoor dan?... geen idee. zoals ik al zei, ik ken die handkoppeling blokken niet goed.

het is in ieder geval niet het schakelveertje wat ik bedoelde, dat moet een trekveertje zijn, met oogjes/haakjes. kijk anders of die er nog zitten, op de hevel die naar de schakelwals loopt.
heb je trouwens al gekeken oftie schakelt?

wat ook een idee is is om op je gemakkie op youtube te kijken naar mensen die zo'n blok uit en in elkaar halen/zetten.
Hoedt u voor iedereen die zich expert wil noemen, zij willen meer lijken dan wat ze zijn.
Expert is geen beschermde titel, iedere kluns kan zich expert noemen, het betekent niets.
Denk zelf na, en oordeel slechts na ampele overwegingen.

Silvercb50
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 60
Lid geworden op: 01 mar 2015 22:25
Bezit: 2 x Honda CB50
Honda XL50
Honda XR80
Honda CB750

Re: Afstellen lukt niet

Bericht door Silvercb50 »

https://www.cmsnl.com/honda-cb50j-germa ... gtgeevtSrU
Het veertje is nummer 12 op de tekening.
Als die er niet tussen zit kan er niet geschakeld worden.

Silvercb50
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 60
Lid geworden op: 01 mar 2015 22:25
Bezit: 2 x Honda CB50
Honda XL50
Honda XR80
Honda CB750

Re: Afstellen lukt niet

Bericht door Silvercb50 »

Het onderdeel nummer 19 is een klein stiftje dat in de krukas zit en door de moer op de krukas op zijn plaat gehouden wordt.
Als je in de krukas kijkt moet je het zien zitten.

Gebruikersavatar
lil
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1865
Lid geworden op: 27 dec 2019 17:58
Bezit: oa.
c50 presscub injectie 2008 (2x)
c50 presscub 2005
c50 business 1996
c50 economy 1981
c70 passport 1975
c110 sportscub frans 1968?
apollo hmc 303 1972?
lely senior duo 1959?
dan nog een vaag bami crossding met een honda-achtig 50cc BBS-tuning blok.
en een sloop bami pitbike met een 124cc loncin.
Locatie: zuidholland

Re: Afstellen lukt niet

Bericht door lil »

Silvercb50 schreef: 31 dec 2019 15:52 https://www.cmsnl.com/honda-cb50j-germa ... gtgeevtSrU
Het veertje is nummer 12 op de tekening.
Als die er niet tussen zit kan er niet geschakeld worden.
oww, dat ziet er echt heel anders uit als wat ik weet.

duidelijk dus, probleem opgelost.
Hoedt u voor iedereen die zich expert wil noemen, zij willen meer lijken dan wat ze zijn.
Expert is geen beschermde titel, iedere kluns kan zich expert noemen, het betekent niets.
Denk zelf na, en oordeel slechts na ampele overwegingen.

NIX
chaly addict
Berichten: 18806
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Re: Afstellen lukt niet

Bericht door NIX »

lil schreef: 30 dec 2019 21:22 @NIX: wat bedoel je nou met loslassuh... is dat geheim?
Nee, anders zei ik het hier niet. Gewoon met mig iets op een afgebroken stuk draad lassen. Ook als het diep zit en juist als het in alu zit. Alu zet harder uit dat staal, je last er niet per ongeluk iets aan vast dat juist los moet en je hebt er weer grip op. Soms is meer dan 1 poging nodig.
Laatst gewijzigd door NIX op 31 dec 2019 23:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

Gebruikersavatar
lil
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1865
Lid geworden op: 27 dec 2019 17:58
Bezit: oa.
c50 presscub injectie 2008 (2x)
c50 presscub 2005
c50 business 1996
c50 economy 1981
c70 passport 1975
c110 sportscub frans 1968?
apollo hmc 303 1972?
lely senior duo 1959?
dan nog een vaag bami crossding met een honda-achtig 50cc BBS-tuning blok.
en een sloop bami pitbike met een 124cc loncin.
Locatie: zuidholland

Re: Afstellen lukt niet

Bericht door lil »

ok thnx, ik snap um.
dat aluminium verhaal is een intressant weetje, bedankt.
Hoedt u voor iedereen die zich expert wil noemen, zij willen meer lijken dan wat ze zijn.
Expert is geen beschermde titel, iedere kluns kan zich expert noemen, het betekent niets.
Denk zelf na, en oordeel slechts na ampele overwegingen.

Gebruikersavatar
lil
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1865
Lid geworden op: 27 dec 2019 17:58
Bezit: oa.
c50 presscub injectie 2008 (2x)
c50 presscub 2005
c50 business 1996
c50 economy 1981
c70 passport 1975
c110 sportscub frans 1968?
apollo hmc 303 1972?
lely senior duo 1959?
dan nog een vaag bami crossding met een honda-achtig 50cc BBS-tuning blok.
en een sloop bami pitbike met een 124cc loncin.
Locatie: zuidholland

Re: Afstellen lukt niet

Bericht door lil »

a propos, voor dwdw1998 die geen lasapparaat heeft; het eerste wat ik doe in dit soort gevallen, is een kerf slaan in dat draadeind met een smal beiteltje en hem dan met een schroevendraaier er proberen uit te draaien. zit ie daar nog iets te vast voor dan kan je welzeker de linkse tap methode proberen. ik weet dat het geen voorkeur geniet, maar voor niet al te vast zittende draadeinden is het zeker een optie. betreft het een vastgeroest draadeind wat is afgebroken juist omdat ie zo vast zat, dan zeker geen linkse tap proberen want die zal dan beslist breken en dan ben je verder van huis. je enige optie is dan uitboren. dat is een heel precies karweitje waarbij je de schroefdraad moet zien te sparen, na het boren ga je er nog eens met een tap door om de draad op te schonen, of met een scherp naaldje ofzo de schroefdraadrestjes eruit pielen.
Hoedt u voor iedereen die zich expert wil noemen, zij willen meer lijken dan wat ze zijn.
Expert is geen beschermde titel, iedere kluns kan zich expert noemen, het betekent niets.
Denk zelf na, en oordeel slechts na ampele overwegingen.

dwdw1998
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 78
Lid geworden op: 10 mei 2019 16:35
Bezit: Honda CB50 J 1977

Re: Afstellen lukt niet

Bericht door dwdw1998 »

Weer bedankt voor alle antwoorden, geweldig!
Silvercb50 schreef: 31 dec 2019 15:52 https://www.cmsnl.com/honda-cb50j-germa ... gtgeevtSrU
Het veertje is nummer 12 op de tekening.
Als die er niet tussen zit kan er niet geschakeld worden.
Dat is hem inderdaad! Top erg bedankt!
Silvercb50 schreef: 31 dec 2019 15:56 Het onderdeel nummer 19 is een klein stiftje dat in de krukas zit en door de moer op de krukas op zijn plaat gehouden wordt.
Als je in de krukas kijkt moet je het zien zitten.
Ah oke, dan ga ik daar nog even naar kijken.
lil schreef: 01 jan 2020 13:13 a propos, voor dwdw1998 die geen lasapparaat heeft; het eerste wat ik doe in dit soort gevallen, is een kerf slaan in dat draadeind met een smal beiteltje en hem dan met een schroevendraaier er proberen uit te draaien. zit ie daar nog iets te vast voor dan kan je welzeker de linkse tap methode proberen. ik weet dat het geen voorkeur geniet, maar voor niet al te vast zittende draadeinden is het zeker een optie. betreft het een vastgeroest draadeind wat is afgebroken juist omdat ie zo vast zat, dan zeker geen linkse tap proberen want die zal dan beslist breken en dan ben je verder van huis. je enige optie is dan uitboren. dat is een heel precies karweitje waarbij je de schroefdraad moet zien te sparen, na het boren ga je er nog eens met een tap door om de draad op te schonen, of met een scherp naaldje ofzo de schroefdraadrestjes eruit pielen.
Erg nuttig om te weten, denk ook voor de andere beginnende forumleden hier!




Nou en nu weer alles monteren en hopen dat het allemaal naar behoren werkt.. Jullie horen van me.

dwdw1998
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 78
Lid geworden op: 10 mei 2019 16:35
Bezit: Honda CB50 J 1977

Re: Afstellen lukt niet

Bericht door dwdw1998 »

lil schreef: 31 dec 2019 12:22 wat ook een idee is is om op je gemakkie op youtube te kijken naar mensen die zo'n blok uit en in elkaar halen/zetten.

Daar ben ik wel geïnteresseerd in maar kan niks vinden over een CB50, heb je een link oid?

Plaats reactie