Afstellen lukt niet

Wil je je ervaring delen of je problemen neerleggen, dan kan dat hier.
dwdw1998
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 78
Lid geworden op: 10 mei 2019 16:35
Bezit: Honda CB50 J 1977

Re: Afstellen lukt niet

Bericht door dwdw1998 »

Ben ik weer en hoop dat ik er nu écht bijna ben. Allemaal erg bedankt voor de tips om het afstellen, heeft erg geholpen.
Deze handleidingen even bestudeerd en de carburateur goed afgesteld, lekker even stukje gereden en viel me niks tegen maar na een km of 5 ging die wat inhouden op hoge toeren.
Ik met mijn kleine beetje ervaring toch denken aan de kleppen, hier ook in verdiept op verschillende fora en natuurlijk hier veel gekeken (faq filmpje). Ik kwam erachter dat ze net wat aan de losse kant zaten en heb ze wat strakker gezet, nu kan voelermaatje 0,05 er tamelijk stroef doorheen en 0,10 past er niet doorheen. Dit leek me te kloppen.
Vervolgens ben ik dus weer gaan rijden en na een redelijk moeilijke start (kon op het begin nog niet gas geven, moest even draaien) kon ik er goed op rijden, daarom ben ik nog weer een flink stuk gaan rijden. Dit keer was het rond de 10 km waarna die toch weer wat ging inhouden op de top (50km/u ipv 57 km/u op teller).

Zijn dit nou toch nog de kleppen? En is hier uit te halen of ze juist strakker of losser moeten?
(sorry voor mijn eindeloze topic.. :cry: , maar jullie helpen me geweldig! :) )

Edit: mocht iemand zich nog afvragen wat de weerstanden zijn uit je ontsteking heb ik de volgende afbeelding gevonden.
Afbeelding

Ben C50
4T-MSB addict
Berichten: 933
Lid geworden op: 06 aug 2012 21:12
Bezit: C50 TT
Bakbrommer met C50 OT
Peda Chip

Re: Afstellen lukt niet

Bericht door Ben C50 »

Als je kleppen problemen geven met het lopen van de motor als hij goed warm is, dan zal het zijn dat ze te krap staan, lijkt me. Bij goed warme motor zet een en ander iets uit waardoor ze net niet meer goed sluiten, waarmee je compressie verliest.

Trekt je tank niet gewoon een beetje vacuum ofzo?

dwdw1998
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 78
Lid geworden op: 10 mei 2019 16:35
Bezit: Honda CB50 J 1977

Re: Afstellen lukt niet

Bericht door dwdw1998 »

Ik zal ze vandaag weer een tikkie losser zetten en proberen.
Tank ga ik proberen, heb al wel een nieuwe tankdop geïnstalleerd dus dat lijkt me raar maar zeker het proberen waard.

iclaudius
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1395
Lid geworden op: 19 jul 2010 17:16
Bezit: Mezelf
Locatie: Tussen de Scheldes

Re: Afstellen lukt niet

Bericht door iclaudius »

Bij mijn PC50,had ik soms ook wat inhouden bij een paar minuten vol aan rijden, bleek het vlotternaaldje te zijn. Was niks aan te zien!Maar bleef af en toe hangen.
Bleek dus dat de benzine toevoer niet te best doorliep, en dat merk je met hoge toeren.
Het blijft maar door gaan met je CB, ik weet het eigenlijk ook niet meer (op afstand dan)

René
Admin
Berichten: 1914
Lid geworden op: 15 jan 2007 14:01
Bezit: Little Cub, Chaly, SS50
Locatie: De Bilt

Re: Afstellen lukt niet

Bericht door René »

Misschien de bobine? Ik dacht dat slechte bobines wel eens moeilijk kunnen gaan doen zodra ze warm worden.

dwdw1998
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 78
Lid geworden op: 10 mei 2019 16:35
Bezit: Honda CB50 J 1977

Re: Afstellen lukt niet

Bericht door dwdw1998 »

Verslag van vandaag:
Kleppen nagekeken maar deze stonden nog perfect, 0.05 ging er soepel door en 0.10 ging er niet doorheen.
Sproeier 84 geprobeerd, beduidend slechter resultaat dus weer met 86, deze is goed.

Na 8 a 10 km weer inhouden (ik dacht ik rijd eens een stuk door om te kijken wat er aan de hand is). Eerst erg inhouden en schokken, vervolgens ploffen uit de uitlaat en nog trager rijden. Wanneer ik een heel klein beetje gas geef kan ik nog wel rijden.
Geprobeerd zonder tankdop te rijden, geen resultaat.

Bobine heb ik laatst vervangen, wel via een brommerboer in de buurt en lijkt een Chinees ding te zijn. Dus misschien dat dit het is, dan moet ik even een originele bestellen.

Het voelt een beetje als een benzine probleem, dat hij geen benzine krijgt en daardoor moet inhouden en een onvolledige verbranding heeft dus ook gaat ploffen. Benzine kraantje en filter lopen goed door dus dat is het niet.
Hoe kan ik de vlotter controleren?

Punten vonken niet trouwens.

Het liefst heb ik de brom voor volgende week af (begin vd stage) en kan vandaag wel een hoop onderdelen bestellen, dan is dr in ieder geval maar 1 keer verzendkosten. Loop ik gewoon alles af, en anders heb ik reserve voor de volgende keer. Dus wat kan het nog zijn? Bobine ga ik bestellen, bougie ook maar meteen erbij.

iclaudius
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1395
Lid geworden op: 19 jul 2010 17:16
Bezit: Mezelf
Locatie: Tussen de Scheldes

Re: Afstellen lukt niet

Bericht door iclaudius »

En als je zegt (rijdt alleen met heel klein beetje gas geven)probeer dan al rijdend je chocke langzaam te sluiten, merk je dan dat ie weer doortrekt, heb je zeker een bezine probleem!
De vlotter werkt hetzelfde als in de WC (toilet) stortbak, als je een heel klein beetje doortrekt(de WC) komt er weer een beetje water in. Dat regelt je vlotter, en het naaldje sluit het weer af...OF het naaldje blijft wat hangen, en er komt géén water in je stortbak. Bij je CB komt er dan geen benzine in je carb, en wil ie afslaan, na een poosje. (Ben nu wel erg off topic).

dwdw1998
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 78
Lid geworden op: 10 mei 2019 16:35
Bezit: Honda CB50 J 1977

Re: Afstellen lukt niet

Bericht door dwdw1998 »

Bedankt voor de uitleg van de vlotter! Dat klinkt duidelijk.

Wat je zegt met de choke, dat ben ik vergeten te melden maar dat had ik ook geprobeerd maar zonder succes. Dus dan misschien toch geen benzine probleem maar een elektronica probleem? Dat zou dan inderdaad kunnen wijzen op een slechte bobine/ bougie. Ik ga gewoon het hele redieltje vervangen, bougie, bobine, bougiedop en kabel. Dan gaan we maar meteen voor een origineel modelletje.

iclaudius
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1395
Lid geworden op: 19 jul 2010 17:16
Bezit: Mezelf
Locatie: Tussen de Scheldes

Re: Afstellen lukt niet

Bericht door iclaudius »

Ja doe maar...we zijn nu wel heel benieuwd.

René
Admin
Berichten: 1914
Lid geworden op: 15 jan 2007 14:01
Bezit: Little Cub, Chaly, SS50
Locatie: De Bilt

Re: Afstellen lukt niet

Bericht door René »

Als ie begint in te houden en je gaat stil staan, wacht 30 seconden en rijdt dan weer verder, doet ie het dan wel weer goed? Dan zou het inderdaad een vlotter probleem kunnen zijn, of iets anders met de benzine.

Blijft ie het slecht doen? En doet ie het pas weer goed als de motor weer is afgekoeld? Dan moet het toch iets zijn wat door de warmte slecht gaat werken.

dwdw1998
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 78
Lid geworden op: 10 mei 2019 16:35
Bezit: Honda CB50 J 1977

Re: Afstellen lukt niet

Bericht door dwdw1998 »

Het was zo dat het probleem aan bleef houden, na een korte stop was het meteen weer raak. Zelfs na een stop van een paar minuten was het na een klein stukje rijden weer zo ver. Inderdaad iets met de warmte..

Eerst even wachten op de bobine.

iclaudius
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1395
Lid geworden op: 19 jul 2010 17:16
Bezit: Mezelf
Locatie: Tussen de Scheldes

Re: Afstellen lukt niet

Bericht door iclaudius »

Ik heb een paar jaar geleden ook een CB gehad, met vervroegend vliegwiel, open originele uitlaat, Keihin 18mm carb, nieuw setje cilinder en zuiger. (50cc)
Deze reed geweldig, haalde gewoon de 70km, en toch ging ie hinderlijk inhouden bij topsnelheid zéker na een flinke rit..Oorzaak te weing koeling in de kop, mij werd een grotere capaciteit oliepomp aangeraden.(heb dat niet gedaan) Het is denk ik niet jouw probleem, maar toch wil ik het vermelden. Heb de CB verkocht aan een Belg die hem nu met de rest van zijn verzameling in zijn woonkamer heeft staan! (had hem toch liever nog hier!!!)
Hier nog een ouder topic; viewtopic.php?f=9&t=29410&p=502503&hili ... 50#p502503

dwdw1998
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 78
Lid geworden op: 10 mei 2019 16:35
Bezit: Honda CB50 J 1977

Re: Afstellen lukt niet

Bericht door dwdw1998 »

Weer een leuk verhaal:

Ik heb de bobine vervangen, bougie vervangen naar een c7hsa en bougiedop vervangen naar een niet ongestoorde (gestoord dus?).

Ik probeerde te rijden, kreeg hem lastig aan maar uiteindelijk deed die wat. Meteen maar wegrijden maar reedt al wat apart. Vervolgens na een meter of 500 valt hij stil, kreeg hem niet meer aan de praat. Wou wel even stationair lopen maar bij gas geven viel die gelijk weg.

Ik dus weer even naar wat dingetjes kijken, als eerst even naar de punten gekeken en of het vliegwiel er goed op zat. Punten gesteld en staan net 2 mm voor de F. Vliegwiel zit goed vast. Mooie blauwe vonk uit bougie. Maar helaas, hij wilt wel starten maar blijft niet stationair lopen?
Slaat aan, gaat naar 3000 toeren (stationair schroef wat gesteld zodat dit gebeurd), gaat omlaag in toeren, gaat weer omhoog in toeren en vervolgens valt hij uit.
Ik kan hem aan houden door hem boven de 3000 toeren te houden.
Toch maar even rijden.. Zolang ik hem in een stuk in hoge toeren houdt blijft hij wel gaan, maar na een klein rondje valt hij uit (100 meter). Daarna wilt die helemaal niet meer rijden. Starten kan dan nog wel maar valt meteen uit.

Tijdens het korte moment dat hij aan bleef even geprobeerd met deo wat rond te spuiten maar zonder resultaat (bleef niet langer aan).

Bobine is van Leertouwer, origineel model.
Choke verandert verder niks.

Novio Jorg
4T-MSB regular
Berichten: 407
Lid geworden op: 08 jul 2017 11:59
Bezit: Novio

Re: Afstellen lukt niet

Bericht door Novio Jorg »

Klinkt als onvolledige benzinetoevoer

dwdw1998
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 78
Lid geworden op: 10 mei 2019 16:35
Bezit: Honda CB50 J 1977

Re: Afstellen lukt niet

Bericht door dwdw1998 »

Is dat niet raar? De choke verandert verder niks aan hoe hij blijft lopen. Benzinekraantje en filter lopen goed door.

Plaats reactie