SS50: motorgeluid / wat te doen voor keuring?

Wil je je ervaring delen of je problemen neerleggen, dan kan dat hier.
Plaats reactie
ss50lageuitlaat
4T-MSB beginner
Bezit: SS50
C310a

SS50: motorgeluid / wat te doen voor keuring?

Bericht door ss50lageuitlaat » 08 sep 2019 09:48

Beste forummers,

Afgelopen zomer heb ik mijn niet lopende en half gedemonteerde SS (bouwjaar vermoedelijk 78) weer aan de gang gekregen. Toen de brommer zo'n 15 jaar terug voor het laatst liep, startte hij slecht. Na korte ritjes kreeg ik de brommer pas aan de gang als ik de bougie van alle vet ontdaan had. Mijn vermoeden was dat dit veroorzaakt werd door olielekkage langs de klepgeleiders; de kop maakte sowieso al een versleten indruk door alle herrie. Wellicht dat de motor alleen na langere ritten heet genoeg werd om de verbrandingskamer min of meer schoon te houden.

Het plan was daarom om de kop te vervangen en tegelijk ook wat andere dingen aan te pakken zodat ik op weg kan naar een brommerkenteken.

Wat ik verder gedaan heb:
- Voorvorkolie ververst
- Remkabel vervangen
- Banden vervangen
- Zadel opnieuw bekleed
- Ketting en tandwielen gereinigd.
- Carburateur in de benzine en gereinigd
- Binnenkant spatbord ontroest en (provisorisch) behandeld

De brommer start nu probleemloos en loopt stationair, maar slaat af als ik hem van de choke haal. Verklaring kan zijn dat ik de brommer nog niet lang genoeg heb laten lopen. Echte ritjes van meer dan een paar honderd meter heb ik niet gemaakt.

Wat wel opvalt is dat het blok nogal wat geluid maakt, dus het zou kunnen dat de distributieketting versleten is of dat de nokkenas wat te ruim in de lagers zit. Aan ernstiger zaken durf ik maar even niet te denken. Het plan is wel om met een aantal weken het blok open te schroeven en te vervangen wat vervangen moet worden.

Nu de vraag: is er iemand in Nijmegen of omgeving die even kan komen kijken en luisteren en zo kan helpen een to-do listje voor blok en keuring te maken? Afbeelding

NIX
chaly addict
Bezit: Een hamer

Re: SS50: motorgeluid / wat te doen voor keuring?

Bericht door NIX » 08 sep 2019 21:10

Valt mee en klinkt vooral als te ruime kleppen. Gewoon goed stellen.
Kijk eerst even in de FAQ.

ss50lageuitlaat
4T-MSB beginner
Bezit: SS50
C310a

Bericht door ss50lageuitlaat » 09 sep 2019 12:28

Dank voor je reactie. Als ik zover ben volgt er een nieuwe filmpje.

roow
4T-MSB zombie

Bericht door roow » 10 sep 2019 22:04

Klinkt verder prima, misschien nog wel even kenbaar maken dat het een Honda is (sticker of emblemen) en vergeet een reflector niet.

Plaats reactie