SS50: wat te doen voor keuring / afstelling

Wil je je ervaring delen of je problemen neerleggen, dan kan dat hier.
Plaats reactie
ss50lageuitlaat
4T-MSB beginner
Berichten: 5
Lid geworden op: 30 jun 2019 11:48
Bezit: SS50
C310a

SS50: wat te doen voor keuring / afstelling

Bericht door ss50lageuitlaat »

Beste forummers,

Afgelopen zomer heb ik mijn niet lopende en half gedemonteerde SS (bouwjaar vermoedelijk 78) weer aan de gang gekregen. Toen de brommer zo'n 15 jaar terug voor het laatst liep, startte hij slecht. Na korte ritjes kreeg ik de brommer pas aan de gang als ik de bougie van alle vet ontdaan had. Mijn vermoeden was dat dit veroorzaakt werd door olielekkage langs de klepgeleiders; de kop maakte sowieso al een versleten indruk door alle herrie. Wellicht dat de motor alleen na langere ritten heet genoeg werd om de verbrandingskamer min of meer schoon te houden.

Het plan was daarom om de kop te vervangen en tegelijk ook wat andere dingen aan te pakken zodat ik op weg kan naar een brommerkenteken.

Wat ik verder gedaan heb:
- Voorvorkolie ververst
- Remkabel vervangen
- Banden vervangen
- Zadel opnieuw bekleed
- Ketting en tandwielen gereinigd.
- Carburateur in de benzine en gereinigd
- Binnenkant spatbord ontroest en (provisorisch) behandeld

De brommer start nu probleemloos en loopt stationair, maar slaat af als ik hem van de choke haal. Verklaring kan zijn dat ik de brommer nog niet lang genoeg heb laten lopen. Echte ritjes van meer dan een paar honderd meter heb ik niet gemaakt.

Wat wel opvalt is dat het blok nogal wat geluid maakt, dus het zou kunnen dat de distributieketting versleten is of dat de nokkenas wat te ruim in de lagers zit. Aan ernstiger zaken durf ik maar even niet te denken. Het plan is wel om met een aantal weken het blok open te schroeven en te vervangen wat vervangen moet worden.

Nu de vraag: is er iemand in Nijmegen of omgeving die even kan komen kijken en luisteren en zo kan helpen een to-do listje voor blok en keuring te maken? Afbeelding

Laatst gewijzigd door ss50lageuitlaat op 15 okt 2019 14:51, 1 keer totaal gewijzigd.

NIX
chaly addict
Berichten: 18807
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Re: SS50: motorgeluid / wat te doen voor keuring?

Bericht door NIX »

Valt mee en klinkt vooral als te ruime kleppen. Gewoon goed stellen.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

ss50lageuitlaat
4T-MSB beginner
Berichten: 5
Lid geworden op: 30 jun 2019 11:48
Bezit: SS50
C310a

Re: SS50: motorgeluid / wat te doen voor keuring?

Bericht door ss50lageuitlaat »

Dank voor je reactie. Als ik zover ben volgt er een nieuwe filmpje.

roow
4T-MSB zombie
Berichten: 2384
Lid geworden op: 28 jan 2007 11:29
Locatie: bennekom

Re: SS50: motorgeluid / wat te doen voor keuring?

Bericht door roow »

Klinkt verder prima, misschien nog wel even kenbaar maken dat het een Honda is (sticker of emblemen) en vergeet een reflector niet.

ss50lageuitlaat
4T-MSB beginner
Berichten: 5
Lid geworden op: 30 jun 2019 11:48
Bezit: SS50
C310a

Re: SS50: motorgeluid / wat te doen voor keuring?

Bericht door ss50lageuitlaat »

Inmiddels heb ik de klepspeling gemeten. Vooral de inlaatklep stond te ruim en dat is nu verholpen, het geluid is een stuk netter geworden. \

De volgende twee dingen die aangepast moeten worden zijn de afstelling en (vermoedelijk) overloop van de carburateur. Om bij het laatste te beginnen: er druppelt voortdurend benzine uit het nippeltje onderaan de carburateur (17mm, Kei-Hin, met geklemde/niet geschroefde vlotterbak). Mocht iemand dit als een bekend probleem herkennen, hoop ik uiteraard op de gouden tip.

Het volgende is waarschijnlijk lastiger te verhelpen. Ik kan de brommer eigenlijk alleen min of meer behoorlijk rijden als de choke erop zit. De brommer houdt dan hoger in de toeren wel wat in en gaat niet harder dan 40kmh. Handig misschien voor als ik straks naar de RDW moet, maar ik vrees dat ze er geen genoegen mee zullen nemen.
Als ik de choke eraf haal krijg ik de motor lopend, maar bij stevig gas geven of licht doortrekken terwijl ik rij, hapert hij wat. Ik heb al wel wat proberen te stellen aan de luchtschroef, maar het heeft nog niet geholpen. Ook hierbij de vraag of dit voor iemand een herkenbaar probleem met een quick-fix is.

Ben C50
4T-MSB addict
Berichten: 930
Lid geworden op: 06 aug 2012 21:12
Bezit: C50 TT
Bakbrommer met C50 OT
Peda Chip

Re: SS50: wat te doen voor keuring / afstelling

Bericht door Ben C50 »

Je vlotter sluit niet goed af. Carburateur beter schoonmaken en afstellen volgens tips in de faq van dit forum.

Novio Jorg
4T-MSB regular
Berichten: 406
Lid geworden op: 08 jul 2017 11:59
Bezit: Novio

Re: SS50: wat te doen voor keuring / afstelling

Bericht door Novio Jorg »

Bij auto's is een motorisch probleem nooit een issue voor de keuring, maar volg het topic graag en succes.
Hier op het forum staat een topic over keuren.

SuzuhaTR1
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1288
Lid geworden op: 06 jan 2014 20:32
Bezit: ATC125 met 110 blok.
CR80 1983
SS50K0 1966 (Duitser)
SS50K1 1976 (Francaise)verkocht
SS50K3 (NL) verkocht
ST50G (Duitser)
D@SS72 Skyteam frame metTS50 tank, SS wielen, spatborden, achterlicht, MT banden, Shark achterbrug enz. enz.
Yamaha FS1 468 1975 verkocht
Yamaha FS1 2RU 1980 verkocht in onderdelen
Locatie: Het Gooi

Re: SS50: wat te doen voor keuring / afstelling

Bericht door SuzuhaTR1 »

Leuk om zo’n lang stilstaand SS’je weer leven in te blazen, begin met het vlakken van je carb, en spruitstuk op een glasplaat met schuurpapier.

Zorg dat je carb echt brandschoon is, vooral beide sproeiers, ook de stationairsproeier die meestal verstopt zit moet keurig schoon zijn, pak een dun ijzerdraadje van een staalborstel of gaskabel binnenkabel en draai/duw de stationairsproeier daaroverheen met z’n binnenste.
Als hij echt verstopt zit, wat heel normaal is na zoveel jaar, zorg dat je dan met een brander de sproeier flink verhit, je zult zien dat de drab eruit borrelt.daarna alsnog met een mini staaldraad erdoorheen.
Daarna checken of overal de interne verbindingen in je carb openzijn, b.v. met remreiniger, de 2 openingetjes aan de achterkant met wd40 of remreiniger doorblazen, weet je meteen of ze open zijn.
Wat betreft het druppelen, dat kan aan de vlotterafstflling liggen. Maar als je daar verder niet aan hebt gezeten dan is het waarschijnlijk de vlotternaald.
Ik zou een goede complete revisieset kopen.

Overal goede nieuwe pakkingen en je zult zien, hij is weer sls vanouds. Succes

Novio Jorg
4T-MSB regular
Berichten: 406
Lid geworden op: 08 jul 2017 11:59
Bezit: Novio

Re: SS50: wat te doen voor keuring / afstelling

Bericht door Novio Jorg »

:)

ss50lageuitlaat
4T-MSB beginner
Berichten: 5
Lid geworden op: 30 jun 2019 11:48
Bezit: SS50
C310a

Re: SS50: wat te doen voor keuring / afstelling

Bericht door ss50lageuitlaat »

Even een snelle reply:
Begonnen met de carburateur nog eens goed schoonmaken: vlottermechanisme, alle schroeven en sproeiers gedemonteerd en alles uitgeblazen en met zo'n klein 'interdentaal' borsteltje schoongemaakt. Duurde even voordat de brommer weer startte, maar ik kreeg 'm uiteindelijk wel weer aan de praat, bougie was overigens hartstikke zwart, dus ik vermoed wel dat er wat mis is met de zuigerveren.

Resultaat was gelukkig wel dat hij nu ook zonder choke loopt en vlot start. Prima stationair. Maar het gaat nog niet goed als ik gas geef. Hij valt stil als ik dit te snel doe en alleen als ik geleidelijk gas geef komt hij op toeren en valt er ook prima mee te rijden. Doortrekken tot boven de 40 lukt alleen niet. Als ik wat speel met de choke en die bijvoorbeeld half dicht zet, trekt de brommer ook soepeler op. Lijkt er op dat hij te arm loopt, wat ook rijmt met de sproeier (64, bij 17mm op 50cc) en de instelling van de gasnaald. Daar is zelfs nog een ringetje op gezet om 'm nog hoger te kunnen stellen. Daarom, samen met een paar sproeiers en een setje nieuwe rubbers, een nieuwe besteld.

Dit laatste om het lekken van de vlotterbak (vrijwel verholpen) nu ook volledig te stoppen.

Dank voor alle reacties. Hieronder foto's van de gasnaald.

Afbeelding

Afbeelding

SuzuhaTR1
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1288
Lid geworden op: 06 jan 2014 20:32
Bezit: ATC125 met 110 blok.
CR80 1983
SS50K0 1966 (Duitser)
SS50K1 1976 (Francaise)verkocht
SS50K3 (NL) verkocht
ST50G (Duitser)
D@SS72 Skyteam frame metTS50 tank, SS wielen, spatborden, achterlicht, MT banden, Shark achterbrug enz. enz.
Yamaha FS1 468 1975 verkocht
Yamaha FS1 2RU 1980 verkocht in onderdelen
Locatie: Het Gooi

Re: SS50: wat te doen voor keuring / afstelling

Bericht door SuzuhaTR1 »

Succes! Nog een kleine tip, een te arm lopend blok geeft meer stank, beetje zurige lucht die ook een paar uur in je kleding blijft hangen

Plaats reactie