C50 - Wil niet starten / enorme knal uit uitlaat

Wil je je ervaring delen of je problemen neerleggen, dan kan dat hier.
Jippo_Potamus
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 25
Lid geworden op: 22 apr 2019 19:23
Bezit: Honda C50 ot

C50 - Wil niet starten / enorme knal uit uitlaat

Bericht door Jippo_Potamus »

Hallo mede 4takt liefhebbers,

Ik heb een honda c50 uit 1978 en heb hiermee een probleem gekregen, mijn Honda wil niet meer starten en geeft enorm felle knallen uit de uitlaat. Voordat ik vorige week naar de keuring ging liep die zo goed als perfect, toen op de dag van de keuring wilde hij al erg slecht starten en startte die alleen door hem aan te lopen. Toen ik terugkwam van de keuring wilde hij helemaal niet meer starten en sindsdien geeft hij na een paar keertjes kicken enorm felle knallen uit de uitlaat. Ik heb al veel dingen gecheckt zoals:

-Oude bougie vonkt maar voor de zekerheid toch een nieuwe bougie erin gedaan
-Bobine vervangen
-Contactpuntjes gesteld met een sigarettenviltje en gaan precies open op 'F'
-Kleppentiming staat goed wanneer vliegwiel op de 'T' staat
-Klepspeling staat goed afgesteld

Ik heb na deze veranderingen geen idee meer wat het kan zijn, ik zat misschien te denken aan dat de condensator niet meer optimaal werkt, of de bougiekabel versleten is, of er heel misschien wel valse lucht naar binnen komt. Het wreemde is gewoon dat hij van dag op dag van goed lopen naar helemaal niet lopen ging. Zouden jullie mij kunnen helpen met dit probleem?

Groetjes, Jip

stoterstangen90
Vierkantofiel
Berichten: 5159
Lid geworden op: 16 jan 2007 22:17
Bezit: Morris Ital
Locatie: Zaagcity

Re: C50 - Wil niet starten / enorme knal uit uitlaat

Bericht door stoterstangen90 »

Heb je veel vonken tussen de contactpunten? Zo ja condensator. Contactpunten even opschuren kan kortstondig verbetering geven.
Afbeelding

Jippo_Potamus
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 25
Lid geworden op: 22 apr 2019 19:23
Bezit: Honda C50 ot

Re: C50 - Wil niet starten / enorme knal uit uitlaat

Bericht door Jippo_Potamus »

Ik weet niet of ik veel vonken ertussen heb, hoe test of zie je dat? Want ik kan niet zo snel door de gaten in het vliegwiel kijken of er een vonk onstaat. Ik zal ze in ieder geval even opschuren, dat heb ik nog niet gedaan, gewoon schuurpapiertje is goed genoeg toch?

Online
iclaudius
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1387
Lid geworden op: 19 jul 2010 17:16
Bezit: Mezelf
Locatie: Tussen de Scheldes

Re: C50 - Wil niet starten / enorme knal uit uitlaat

Bericht door iclaudius »

Er kan ook papiermateriaal tussen de puntjes blijven plakken (stellen met rijstevloei)
En met deze methode is het beter iets na F te stellen 2 a 3 mm.
Loopt de brandstof goed in het vlotterbakje?
Probeer eens aan te duwen!

Jippo_Potamus
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 25
Lid geworden op: 22 apr 2019 19:23
Bezit: Honda C50 ot

Re: C50 - Wil niet starten / enorme knal uit uitlaat

Bericht door Jippo_Potamus »

Ik heb zojuist de contactpuntjes opgeschuurd maar geen verbetering. Het vlotterbakje zit ook vol volgends mij, als ik t schroefje wat onderaan de vlotterbak zit er iets uit draai stroomt er iedere keer benzine uit. Ik zal aalopen nog eens een gooi doen.

Online
iclaudius
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1387
Lid geworden op: 19 jul 2010 17:16
Bezit: Mezelf
Locatie: Tussen de Scheldes

Re: C50 - Wil niet starten / enorme knal uit uitlaat

Bericht door iclaudius »

Tsja, het kunnen zoveel dingen zijn, je contactslot, bedrading maakt sluiting, Vliegwiel tegen draadje aan gesleten, we kunnen alles wel opnoemen.
Deed ie het ervoor wél goed dan?

NIX
chaly addict
Berichten: 18806
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Re: C50 - Wil niet starten / enorme knal uit uitlaat

Bericht door NIX »

Sproeier verstopt, klinkt als een arm mengsel situatie. Of kraantje verstopt.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

Jippo_Potamus
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 25
Lid geworden op: 22 apr 2019 19:23
Bezit: Honda C50 ot

Re: C50 - Wil niet starten / enorme knal uit uitlaat

Bericht door Jippo_Potamus »

Hij deed t hiervoor best wel goed inderdaad. Een paar dagen voor de keuring heb ik 2 rondjes van een half uur gereden en alles deed t. De carburateur heb ik ook voor de keuring volledig laten ultrasoon reinigen dus daar zal het niet zo snel aan liggen. Het benzinekraantje heb ik daarbij ook getest en loopt goed door. Ik kan morgen wel misschien even de kabelboom bekijken en m proberen aan te lopen(vandaag lukte dat niet vanwege die heerlijke regen) De Honda is trouwens wel goed door de keuring gekomen want ze hebben alleen t frame en motornummer bekeken en dat was t, niks getest gelukkig :)

NIX
chaly addict
Berichten: 18806
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Re: C50 - Wil niet starten / enorme knal uit uitlaat

Bericht door NIX »

dus daar zal het niet aan liggen... Ongeveer de meest misplaatste zin hier op het board.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

Online
iclaudius
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1387
Lid geworden op: 19 jul 2010 17:16
Bezit: Mezelf
Locatie: Tussen de Scheldes

Re: C50 - Wil niet starten / enorme knal uit uitlaat

Bericht door iclaudius »

Mooi dat ie door de keuring is, dan zal de rest wel volgen!!
Wat NIX al zei; té arm mengsel..daar denk ik ook aan, kan je zien welke sproeier er nu in zit (het getal wat er in staat)? En op welke stand de gasnaald staat? Circlip op bovenste stand of onderste?

Novio Jorg
4T-MSB regular
Berichten: 406
Lid geworden op: 08 jul 2017 11:59
Bezit: Novio

Re: C50 - Wil niet starten / enorme knal uit uitlaat

Bericht door Novio Jorg »

:0

Jippo_Potamus
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 25
Lid geworden op: 22 apr 2019 19:23
Bezit: Honda C50 ot

Re: C50 - Wil niet starten / enorme knal uit uitlaat

Bericht door Jippo_Potamus »

Ik zal er morgen naar de sproeier en de naald in de carburateur kijken. En sorry voor de zin "dus daar zal t niet aan liggen" haha, ik vind t gewoon gek dat de carburateur t gewoon goed heeft gedaan en ineens bij terugkomst van de keuring in eens niet meer...

ceedee
4T-MSB addict
Berichten: 602
Lid geworden op: 28 jan 2007 09:55
Locatie: zeist

Re: C50 - Wil niet starten / enorme knal uit uitlaat

Bericht door ceedee »

Ik vermoed dat het euvel ergens rond de vonk zit,
of misschien diesel getankt?

Lucrafc
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 136
Lid geworden op: 09 okt 2018 10:15
Bezit: Zenua 125cc dax imitatie

Re: C50 - Wil niet starten / enorme knal uit uitlaat

Bericht door Lucrafc »

Als ik voor de zoveelste keer zonder benzine zit ( 2.5l tankje op 125)doet de mijne ook zulke dingen
Dus verstopte sproeier is wel een mogelijke oorzaak.
En dat hij ultrasoon gekuist is geeft de mogelijkheid dat een losgetrilt vuiltje nu de sproeier verstopt.
Ik heb de Carburator van mijn runner 125 cc tot drie maal toe moeten reinigen alvorens hij het bleef doen.

Jippo_Potamus
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 25
Lid geworden op: 22 apr 2019 19:23
Bezit: Honda C50 ot

Re: C50 - Wil niet starten / enorme knal uit uitlaat

Bericht door Jippo_Potamus »

Ik heb net de carburateur uit elkaar gehaald en t leek voor een moment dat de stationairsproeier verstopt zat, dus heb die weer schoongemaakt en de rest nog allemaal eens gecheckt. De vlotterhoogte ziet er ook goed uit. Daarna de motor weer geprobeerd aan te kicken, maar hij kwam niet tot leven. Wat ik merkte was dat de bougie zo goed als droog bleef, dus dat er bijna geen benzine in komt.

Nu kan dit ook betekenen dat er valse lucht wordt aangezogen, maar alle pakkingen leken in orde. Om nu te checken of t echt aan een benzinetekort ligt wil ik in t spruitstuk even rechtstreeks wat startvloeistof spuiten en kijken of die dan wel aanslaat. Dan kan ik namelijk wat dingen uitsluiten. Iemand nog andere suggesties wat ik misschien zou kunnen doen?

Plaats reactie