honda cb125

Wil je je ervaring delen of je problemen neerleggen, dan kan dat hier.
Plaats reactie
belgianbushcrafter
4T-MSB beginner
Berichten: 1
Lid geworden op: 19 mei 2019 19:15
Bezit: Honda PX50
Replica Dax Zhenhua ZH50
Honda CB125s

honda cb125

Bericht door belgianbushcrafter »

Beste,

Ik heb een vespa ciao en dax replica gerestaureerd, ben nu aan een honda cb125 van 1976 aan het sleutelen.

Normaal zou je geen problemen verwachten, toch wel, de motor werd gekocht en met veel moeite heb ik hem aan de praat gekregen, echter start hij heel moeilijk en valt uit als hij warm is.

Daarom is de cylinder kop en cylinder vervangen, er zat een diepe kras in de cylinder, de brommer is waarschijnlijk weg gezet met een open klep en water in de benzinetank. De benzinetank is overigens nieuw en er staat een nieuwe mukine pz26 carburator op.

Toch loopt hij nagenoeg niet. De timing staat goed alleen volgens het handboek zou de klepspeling 0,05mm moeten zijn zowel op inlaat als uitlaat. De brommer draait enkel goed als de uitlaat op 0,15mm en inlaat op 0,05 staat.

Zou het dan toch nog een timing probleem zijn? Dit kan enkel nog als de ketting tussen nokkenas en kleppenas 1 tandje verkeerd staat of zie ik dat verkeerd?

Ten slotte, moesten er mensen zijn uit de buurt van Balen, Geel, Meerhout, of Lommel (Belgie) Die mogen altijd een Prive bericht sturen om eventueel een ritje (bij beter weer) of sleutelmoment in te lassen.

Mvg Bjorn

Gebruikersavatar
Jurrien
chaly's angel
Berichten: 5862
Lid geworden op: 28 jan 2007 12:51
Locatie: Willieoort

Re: honda cb125

Bericht door Jurrien »

Als je twijfelt over de timing is het misschien slim om te controleren of T op het vliegwiel ook echt top dead center is.
Door bijvoorbeeld door het bougiegat heen te voelen wanneer de zuiger bovenin staat en of dit overeenkomt met het merkteken.
www.jurrienmaakt.nl
NIX schreef: 20 sep 2023 08:46Wat de hippie zegt. Ben het helemaal met hem eens.

daxdaan
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 177
Lid geworden op: 10 mar 2013 08:11
Bezit: cb 125j 1976
c90 1978 streetcub
c 50 ot 1974
cb 750 1980 (verkocht)
cb 750 1992
Locatie: hilversum

Re: honda cb125

Bericht door daxdaan »

is je accu vol?
een cb 125 loopt niet of klote zonder accu
if nothing goes right, go left...

Plaats reactie