plaatje op centrifugaal filter SS50 wil niet los

Wil je je ervaring delen of je problemen neerleggen, dan kan dat hier.
Plaats reactie
freek1970
4T-MSB beginner
Berichten: 3
Lid geworden op: 05 jan 2020 17:03
Bezit: ss50z

plaatje op centrifugaal filter SS50 wil niet los

Bericht door freek1970 »

Beste viertakters,

Ik ben bezig een door mij bijna dertig jaar terug stilgezette SS50Z K1 terug aan de loop te brengen.
Ik heb de kickstarter gedurende de stilstand wel nu en dan rond gedraaid.
Ik dacht dat het slim zou zijn het oliefilter te reinigen (dat centrifugaal ding op de koppeling).
Echter ik krijg die niet los en ik wil de boutjes niet beschadigen/zodat ik er helemaal niks meer mee kan.
Het blok is in mijn brommertijd een keer los geweest en toen is er een bronzen bus in de kop gezet denk dat de boutjes toen met locktite zijn vastgezet.
Omdat ik toch al de uitlaat, en ook de carburateur (om die ultrasoon te reinigen) eraf had dacht ik is ook niet veel extra moeite meer om het hele blok uit te bouwen.
Dus dat maar gedaan wat als voordeel heeft dat ik het blok op zijn kant op een werkbank o.i.d. kan leggen en er zo makkelijker met de slagschroevendraaier bij kan.
Any way tips zijn welkom ik las ook al dat er een JIS schroevendraaier/slagbits zijn waarmee dit makkelijker gaat.

Freek

freek1970
4T-MSB beginner
Berichten: 3
Lid geworden op: 05 jan 2020 17:03
Bezit: ss50z

Re: plaatje op centrifugaal filter SS50 wil niet los

Bericht door freek1970 »

Deze is opgelost. Blok uitbouwen en op de kant liggen zo heb ik het gedaan omdat ik met het blok in de brommer niks kon beginnen (hele brommer plat leggen kan ook). Met het blok op de kant kun je er goed met een slagschroevendraaier erin. Doen op de manier zoals NIX het uitlegt slagbit in de kop van het boutje vast tikken, slagschroevedraaier erop zetten en dan een paar klapjes met een smeedhamertje op de slagschroevendraaier geven. Ik durfde dit zelf niet aan omdat ik een boutje al ietsje vernield had bij een poging met het motorblok in de brommer, een bevriend motor dealer heeft me een handje geholpen maar dit is wel de werkwijze.

Freek

Gebruikersavatar
lil
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1917
Lid geworden op: 27 dec 2019 17:58
Bezit: oa.
c50 presscub injectie 2008 (2x)
c50 presscub 2005
c50 business 1996
c50 economy 1981
c70 passport 1975
c110 sportscub frans 1968?
apollo hmc 303 1972?
lely senior duo 1959?
dan nog een vaag bami crossding met een honda-achtig 50cc BBS-tuning blok.
en een sloop bami pitbike met een 124cc loncin.
Locatie: zuidholland

Re: plaatje op centrifugaal filter SS50 wil niet los

Bericht door lil »

ja die kunnen goed vast zitten. als je vervangende boutjes weet te krijgen met torx, gelijk doen.

en, was ie vies?
Hoedt u voor iedereen die zich expert wil noemen, zij willen meer lijken dan wat ze zijn.
Expert is geen beschermde titel, iedere kluns kan zich expert noemen, het betekent niets.
Denk zelf na, en oordeel slechts na ampele overwegingen.

freek1970
4T-MSB beginner
Berichten: 3
Lid geworden op: 05 jan 2020 17:03
Bezit: ss50z

Re: plaatje op centrifugaal filter SS50 wil niet los

Bericht door freek1970 »

Viel ontzettend mee met vuil, maar ging om een brommer die 30 jaar niet gelopen heeft (uit mijn brommertijd).

Freek

NIX
chaly addict
Berichten: 18835
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Re: plaatje op centrifugaal filter SS50 wil niet los

Bericht door NIX »

Goedzo knul!
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

Plaats reactie