Probleem elektriciteit

Wil je je ervaring delen of je problemen neerleggen, dan kan dat hier.
Plaats reactie
Joran
4T-MSB beginner
Berichten: 17
Lid geworden op: 06 jan 2020 19:49
Bezit: Zhenhua dax bj 2010

Probleem elektriciteit

Bericht door Joran »

Ik heb onlangs een nieuw blok onder mijn Zhenhua Dax moeten plaatsen, echter is dit nu geen Zhenhua blokje maar een Zoncheng blokje (Lifan bs 1025b black 4 versnelling 12V). Echter voor het aansluiten van de kabels stuitte ik op een probleem, de fiches konden niet in elkaar. Gevolg dus dat mijn stiefbroer en ik samen de kabels één voor één verbinden met elkaar. Nu draait de motor wel perfect en werken de claxon, pinkers (ook het lampje op het dashboard) en als ik rem werkt mijn remlicht ook. Wat niet werkt zijn: alles van koplamp (en dat lampje op het dashboard) en mijn gewoon achterlicht tijdens het rijden zonder remmen. Ik heb al wat gelezen op dit forum en velen zeiden dat je van de twee gele kabels uit je motor 1 moest verbinden met je massa. Dan denk ik dat je hem gewoon ronddraait aan je O-ring die je bevestigd ergens aan je blokje? En de tweede gele kabel verbond ik met de Gele EN Witte kabel van de kabelboom. Echter blijft dit hetzelfde. Weet iemand hoe mijn kabels wel zouden moeten voor de lichten te laten functioneren naar toebehoren?

Kabels uit mijn blok (komen twee rubberen kabels uit met kabels in):
1ste bevat: 2 maal Geel, Groen, Groen/Wit() & Rood/Zwart
2de bevat: Paars, Roze, Groen/Zwart & Blauw/Rood (hier heb ik geen enkel aangesloten omdat ik deze kleuren niet ken en terugvind)

Kabels uit mijn kabelboom: Zwart/Wit, Groen/Wit, Geel, Wit, Rood/Wit, Rood/Geel en dan nog een kabel met een O-ring(massa denk ik)

Wat heb ik dus verbonden: Motorblok --> Kabelboom
1) Groen verbonden met Groen/Wit
2) Geel verbonden met Geel EN Wit
3) Groen/Wit verbonden met Rood/Wit
4) Rood/Zwart verbonden met Rood/Geel
5) 2de gele kabel verbonden met bout van de motor met daarop ook de O-ring (Massa?)

Ik heb wel door deze verbindingen 1 kabel over van de kabelboom (Zwart/Wit) want ik weet niet wat deze doet want bij 1) (samengedraaid met Groen/Wit) doet deze niks en bij de andere verbindingen houdt deze het starten van het blok tegen(kick want elektrische start heeft dit blok niet).
Ik heb ook dus zoals gezegd de 2de reeks van kabels bij mijn blok nog helemaal niet gebruikt, vroeg me wel af of er daar een kabel van zou nodig zijn want waarom hangt deze er anders aan vraag ik me af.

Edit: heb de verbinding van geel met geel EN wit eens losgemaakt en als deze nu verbonden of vast is, de koplamp Ens wilt niet werken maar het remlicht en de pinkers blijven wel werken als je deze gebruikt. Een verbinding die is losgekomen tussen die kabels en de lampen ofzo?..

Hopelijk heb ik het een beetje duidelijk en uitgebreid zodat het begrijpbaar zou moeten zijn kunnen uitleggen en kunnen jullie mij helpen.

Alvast bedankt en hopelijk geraakt dit opgelost!

RemyReints
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 101
Lid geworden op: 01 sep 2012 16:50
Bezit: -honda c50
Locatie: Dalfsen

Re: Probleem elektriciteit

Bericht door RemyReints »

2 bosje draden met "onbekende kleuren" is schakelindicatie.

volgens mij doe je de rest wel aardig. laadt je accu op t moment wel op? is die massa verbinding echt goed?
- honda SS 190
- honda C50 streetcub
- honda FTR223
- honda CB125s Project
- honda CB125 twin Project
- honda Civic 1976 2.0exi blok

Joran
4T-MSB beginner
Berichten: 17
Lid geworden op: 06 jan 2020 19:49
Bezit: Zhenhua dax bj 2010

Re: Probleem elektriciteit

Bericht door Joran »

RemyReints schreef: 07 jan 2020 19:55 2 bosje draden met "onbekende kleuren" is schakelindicatie.

volgens mij doe je de rest wel aardig. laadt je accu op t moment wel op? is die massa verbinding echt goed?
Wel is er een manier om te zien of je accu oplaad? Of heb je daar echt zo een metertje voor nodig voor de wattage ofzo? En ik heb die massa verbonden op mijn blok door daar een bout uit te draaien en die O-ring dan op die bout en aangespannen aan het blok dus volgens mij is die goed verbonden. Ik heb wel gewoon mijn twijfels of de elektriciteit van de gele kabel naar de gele EN witte kabel op mijn kabelboom gaat want zoals gezegd mijn licht en fare gaan niet maar als ik die kabels eens wrijf krijg ik wel vonken te zien dus moest dat het probleem niet zijn zou het ergens anders liggen?

MrSinga
4T-MSB zombie
Berichten: 2542
Lid geworden op: 28 jan 2007 22:19
Bezit: Vaillante;
MSX125
ST70
Z50A K3
En een berg projectjes
Locatie: Santa-Cruz, Belgium

Re: Probleem elektriciteit

Bericht door MrSinga »

Eigenlijk moet je uit die onbekende kleuren bundel groen/rood op groen/wit steken. Dat is uw neutraallichtje.

En meestal is bij zc nog geel op wit en de andere gele op geel
Groen is massa

Nuja, als je hem aangesloten hebt zoals je zegt en laten draaien hebt, is het grote kans dat die lichtspoel al choco is

Joran
4T-MSB beginner
Berichten: 17
Lid geworden op: 06 jan 2020 19:49
Bezit: Zhenhua dax bj 2010

Re: Probleem elektriciteit

Bericht door Joran »

Heb alles opnieuw gedaan op mijn gemak deze middag geweest en alles werkt terug naar behoren. Lichtspoel werkt nog dus ik ben blij dat ik die niet perongeluk gemold heb. Dankjewel voor jullie zicht op het probleem :)

Plaats reactie