Wat voor Olie in ss50?

Wil je je ervaring delen of je problemen neerleggen, dan kan dat hier.
NIX
chaly addict
Berichten: 18833
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Re: Wat voor Olie in ss50?

Bericht door NIX »

Juist de cheapie action olie voor auto's mist in de meeste (eigenlijk alle) gevallen de antifrictiedope. Die kan er dus ook in. Wat je moet vermijden is de dure auto-olie die je bij de tankstations koopt en in de automaterialenzaken. Verder is alle 10W40 goed. Syntheet, halfsyntheet of mineraal maakt niets uit. Mengen kan gewoon (wat denk je dat halfsyntheet is?). Soms zit er in synthetisch wat meer reinigingsdope, zoals ook bij olie voor diesels het geval is. Het zou dan theoretisch kunnen dat een oud blokje dat nooit open is geweest en slecht onderhouden, er wat meer vuil losweekt (maar wat denk je dat verse olie doet?). Ik zou me er niet te druk om maken, reinig je filters, die zitten er niet voor niets. Te weinig olie of te heet laten worden is dodelijker dan een keer te weinig wisselen. Onze blokjes zijn ontwikkeld om op kokosolie of geprakte bananen te lopen en in een tijd dat de kwaliteit die van de goedkoopste action of lidl olie bij lange na niet haalde. De rest van de verhalen vind je bij de sectie irritante feiten en fabels.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

MrSinga
4T-MSB zombie
Berichten: 2531
Lid geworden op: 28 jan 2007 22:19
Bezit: Vaillante;
MSX125
ST70
Z50A K3
En een berg projectjes
Locatie: Santa-Cruz, Belgium

Re: Wat voor Olie in ss50?

Bericht door MrSinga »

Ik heb, zeker op blokken met koppeling op de bak, geen goeie ervaring met auto-olie. (En ik kocht vroeger Castrol). Koppeling op de kruk zelden problemen mee gehad, maar op de bak... help bij in gang kicken. Nu gebruik ik enkel nog motul/champion of de ‘goedkopere’ van de RAD. Nooit meer problemen gehad ermee

Gebruikersavatar
wim V8
4T-MSB heilige
Berichten: 4000
Lid geworden op: 30 aug 2013 17:43
Bezit: Honda CB50 '73 (daily)
Honda CD 50 project(compl.in parts)
Honda GiorCub chill 4bak scooter :-)
Piaggio Ciao '70 (under restoration)
Piaggio Bravo '73(as new) Daily
Piaggio Boxer1.'69(need restoration)
VeloFrejus '50 Jolly motore a rullo.
Demm Turismo quatro tempi '59
Fiat 1100R '68 (summer daily)
Locatie: Castricum

Re: Wat voor Olie in ss50?

Bericht door wim V8 »

Maar over welke blokken hebben jullie het dan die zouden slippen?

Als iemand een dergelijke vraag heeft beeld ik mezelf een standaard Honda blokje in,
uiteraard, je weet nooit wat anderen constructief gezien allemaal aan de hand halen/veranderen aan hun blokje.
Dus een C50 70 90 ss50 s90 cb50 of xl80 van mijn part of welke dan ook die uiteraard in goed conditie verkeerd.

Nou, welke motorolie je ook in je standaard Honda giet, slippen doet de koppeling heus niet hoor.

Maar zijn de platen wat versleten(en dat duurt heel lang hoor, extreem gebruik buiten gesloten uiteraard) en de veren wat oud en/of het blok inwendig vervuild dan slipt de koppeling inderdaad eerder. (C is nog iets gevoeliger ivm halfautomaat)
Eerder zou de koppeling dan aan vervanging toe zijn, dus stalen en gevoerde platen samen met de veren en het lagertje(als het toch open ligt).

"Slechtere"olie doet die koppeling uiteraard minder snel slippen en kan je weer langer door rijden. Echter zou je een helling 20% omhoog moeten nemen dan neemt de kans op slippen weer toe.

Maar het concept van de Honda blokken komt inderdaad uit een een tijd waarin die olie toen, nu van een lagere specificatie is, dus eind jaren zestig, ik denk nu een SD specificatie.

Gr. Wim.
Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.

Link naar mijn Honda's:
viewtopic.php?f=15&t=26869

Gebruikersavatar
lil
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1914
Lid geworden op: 27 dec 2019 17:58
Bezit: oa.
c50 presscub injectie 2008 (2x)
c50 presscub 2005
c50 business 1996
c50 economy 1981
c70 passport 1975
c110 sportscub frans 1968?
apollo hmc 303 1972?
lely senior duo 1959?
dan nog een vaag bami crossding met een honda-achtig 50cc BBS-tuning blok.
en een sloop bami pitbike met een 124cc loncin.
Locatie: zuidholland

Re: Wat voor Olie in ss50?

Bericht door lil »

ik ga voortaan olie voor natte koppelingen gebruiken, het maakt me niet uit of het niks uitmaakt, ik wil de juiste olie erin.
Hoedt u voor iedereen die zich expert wil noemen, zij willen meer lijken dan wat ze zijn.
Expert is geen beschermde titel, iedere kluns kan zich expert noemen, het betekent niets.
Denk zelf na, en oordeel slechts na ampele overwegingen.

iclaudius
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1395
Lid geworden op: 19 jul 2010 17:16
Bezit: Mezelf
Locatie: Tussen de Scheldes

Re: Wat voor Olie in ss50?

Bericht door iclaudius »

wim V8 schreef: 22 jan 2020 10:40 Maar over welke blokken hebben jullie het dan die zouden slippen?

Als iemand een dergelijke vraag heeft beeld ik mezelf een standaard Honda blokje in,
uiteraard, je weet nooit wat anderen constructief gezien allemaal aan de hand halen/veranderen aan hun blokje.
Dus een C50 70 90 ss50 s90 cb50 of xl80 van mijn part of welke dan ook die uiteraard in goed conditie verkeerd.

Nou, welke motorolie je ook in je standaard Honda giet, slippen doet de koppeling heus niet hoor.

Maar zijn de platen wat versleten(en dat duurt heel lang hoor, extreem gebruik buiten gesloten uiteraard) en de veren wat oud en/of het blok inwendig vervuild dan slipt de koppeling inderdaad eerder. (C is nog iets gevoeliger ivm halfautomaat)
Eerder zou de koppeling dan aan vervanging toe zijn, dus stalen en gevoerde platen samen met de veren en het lagertje(als het toch open ligt).

"Slechtere"olie doet die koppeling uiteraard minder snel slippen en kan je weer langer door rijden. Echter zou je een helling 20% omhoog moeten nemen dan neemt de kans op slippen weer toe.

Maar het concept van de Honda blokken komt inderdaad uit een een tijd waarin die olie toen, nu van een lagere specificatie is, dus eind jaren zestig, ik denk nu een SD specificatie.

Gr. Wim.
Geheel mee eens...ook NIX zijn verhaal!! ;)

NIX
chaly addict
Berichten: 18833
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Re: Wat voor Olie in ss50?

Bericht door NIX »

Van dure auto olie gaan standaard koppelingetjes wel degelijk slippen. Zeker als ze wat sneller zijn. Semi iets minder vaak dan hand, maar ik ga het dus niet adviseren.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

MrSinga
4T-MSB zombie
Berichten: 2531
Lid geworden op: 28 jan 2007 22:19
Bezit: Vaillante;
MSX125
ST70
Z50A K3
En een berg projectjes
Locatie: Santa-Cruz, Belgium

Re: Wat voor Olie in ss50?

Bericht door MrSinga »

wim V8 schreef: 22 jan 2020 10:40 Maar over welke blokken hebben jullie het dan die zouden slippen?

Als iemand een dergelijke vraag heeft beeld ik mezelf een standaard Honda blokje in,
uiteraard, je weet nooit wat anderen constructief gezien allemaal aan de hand halen/veranderen aan hun blokje.
Dus een C50 70 90 ss50 s90 cb50 of xl80 van mijn part of welke dan ook die uiteraard in goed conditie verkeerd.

Nou, welke motorolie je ook in je standaard Honda giet, slippen doet de koppeling heus niet hoor.

Maar zijn de platen wat versleten(en dat duurt heel lang hoor, extreem gebruik buiten gesloten uiteraard) en de veren wat oud en/of het blok inwendig vervuild dan slipt de koppeling inderdaad eerder. (C is nog iets gevoeliger ivm halfautomaat)
Eerder zou de koppeling dan aan vervanging toe zijn, dus stalen en gevoerde platen samen met de veren en het lagertje(als het toch open ligt).

"Slechtere"olie doet die koppeling uiteraard minder snel slippen en kan je weer langer door rijden. Echter zou je een helling 20% omhoog moeten nemen dan neemt de kans op slippen weer toe.

Maar het concept van de Honda blokken komt inderdaad uit een een tijd waarin die olie toen, nu van een lagere specificatie is, dus eind jaren zestig, ik denk nu een SD specificatie.

Gr. Wim.
De tijd dat ik nog mooi met 50cc ori reed of 72cc is al ff gedaan. Ik heb er wel 1 maar gebruik ik dus moto-olie in.
Dus zijn allemaal motoren met wat meer pit en tja, die hebben gewoon niet graag auto olie.

JW75
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 57
Lid geworden op: 05 jul 2020 23:07
Bezit: PF50 amigo, Novio, SS50

Re: Wat voor Olie in ss50?

Bericht door JW75 »

Wil ook zo de olie in mijn ss50 vervangen, zitten 2 bouten een 14 en een 17 als ik me niet vergis. De 17 is voor de olie lijkt me, waar is die 14 van? Alvast bedankt.

Gebruikersavatar
nielspbr
Mr Kockengen
Berichten: 16198
Lid geworden op: 02 mar 2009 17:50
Bezit: Een apenfamilie en een bamibal.
Locatie: Kockengen

Re: Wat voor Olie in ss50?

Bericht door nielspbr »

Kettingspanner distributie. Zeker niet uitdraaien.
Alleen de 17mm bout die in het rechter middencarter zit en recht naar beneden wijst is de olie aftap plug.

NIX
chaly addict
Berichten: 18833
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Re: Wat voor Olie in ss50?

Bericht door NIX »

Draai 'm ook effe de goeie kant op los.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

JW75
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 57
Lid geworden op: 05 jul 2020 23:07
Bezit: PF50 amigo, Novio, SS50

Re: Wat voor Olie in ss50?

Bericht door JW75 »

NIX schreef: 12 sep 2020 20:23 Draai 'm ook effe de goeie kant op los.
Is die tegendraads dan?

JW75
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 57
Lid geworden op: 05 jul 2020 23:07
Bezit: PF50 amigo, Novio, SS50

Re: Wat voor Olie in ss50?

Bericht door JW75 »

nielspbr schreef: 12 sep 2020 19:54 Kettingspanner distributie. Zeker niet uitdraaien.
Alleen de 17mm bout die in het rechter middencarter zit en recht naar beneden wijst is de olie aftap plug.
Dank je Niels.

Gebruikersavatar
Lacsap
4T-MSB regular
Berichten: 344
Lid geworden op: 03 nov 2017 21:03
Bezit: PC50A
C310S

Re: Wat voor Olie in ss50?

Bericht door Lacsap »

JW75 schreef: 13 sep 2020 16:27
NIX schreef: 12 sep 2020 20:23 Draai 'm ook effe de goeie kant op los.
Is die tegendraads dan?
Nee 'lefty loosy righty thighty'

En vooral: vast is vast! Niet op moment natrekken ofzo.
Veel carters knappen of scheuren omdat men te lomp bouten aandraait.

JW75
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 57
Lid geworden op: 05 jul 2020 23:07
Bezit: PF50 amigo, Novio, SS50

Re: Wat voor Olie in ss50?

Bericht door JW75 »

Lacsap schreef: 13 sep 2020 16:34
JW75 schreef: 13 sep 2020 16:27
NIX schreef: 12 sep 2020 20:23 Draai 'm ook effe de goeie kant op los.
Is die tegendraads dan?
Nee 'lefty loosy righty thighty'

En vooral: vast is vast! Niet op moment natrekken ofzo.
Veel carters knappen of scheuren omdat men te lomp bouten aandraait.
Dank je. Bij mijn Amigo zit hij muurvast, ben ik nu aan het inspuiten met kruipolie, hopelijk gaat hij los.

JW75
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 57
Lid geworden op: 05 jul 2020 23:07
Bezit: PF50 amigo, Novio, SS50

Re: Wat voor Olie in ss50?

Bericht door JW75 »

Beide brommers zijn voorzien van nieuwe olie, bedankt voor de tips.

Plaats reactie