Het Gelijkrichter/Spanningsregelaar Topic

Wil je je ervaring delen of je problemen neerleggen, dan kan dat hier.
Plaats reactie
Odi
4T-MSB beginner
Berichten: 11
Lid geworden op: 24 nov 2019 15:17
Bezit: Skyteam Dax 125 '13

Het Gelijkrichter/Spanningsregelaar Topic

Bericht door Odi »

Hi,

Ik kon hier in het forum helaas niet vinden wat ik wou over gelijkrichters. Nu dacht ik, ik maak wel een topic aan waarin het meeste over de gelijkrichters in onze Daxjes, Monkeys, Chaly's en vergelijkbare Honda originele en replica 4-takt brommers/motoren waar alles in staat wat belangrijk is.

Ik start met een beknopte uitleg/omschrijving over de verschillende soorten (voornamelijk gekopieërt van 4taktwinkel.nl).
Ik laat het aan de community over om hier hun ervaringen/voorkeur en of adviezen te plaatsen. Deze kan ik dan hier plaatsen zodat alle belangrijke informatie op 1 plek blijft.

Disclaimer: Ik ben niet verantwoordelijk voor verkeerde informatie die hier staat. Zorg er zelf voor dat alles goed aangesloten word. Ik probeer deze informatie zo correct mogelijk te houden maar kan geen beloftes maken. Mocht je iets vinden wat niet klopt, laat het mij weten dan pas ik het aan. Zorg er wel voor dat je een bron hebt zodat ik het (afzonderlijk) kan controleren.

De verschillende soorten gelijkrichters/spanningregelaars
Er bestaan verschillende soorten gelijkrichter/spanningsregelaars met verschillend aantal pinnen. Maar ook met het zelfde aantall pinnen, maar een andere aansluiting. Let er dus goed op wat voor soort gelijkrichter/spanningsregelaar je uit je brommer/motor hebt gehaald voor je de verkeerde er weer in stopt.


5-polige gelijkrichter/spanningsregelaar (12v)
Afbeelding

Deze valt te herkennen aan, ja! de 5 pinnen op de stekker van de gelijkrichter/spanningsregelaar. Maar dit type gelijkrichter/spanningsregelaar kan ook zonder snoer + stekker combi voorbij komen. Maar meestal is ie met een snoertje.


4-polige gelijkrichter/spanningsregelaar (12v)
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

De eerste is volgens mij de meestvoorkomende gelijkrichter/spanningsregelaar op de replica Dax/Monkeys. Dit baseer ik op het feit dat deze op mijn replica Dax 125 zat. Deze spannings regelaars hebben twee types. Een met massa op de behuizing en het type zonder massa op de behuizing. Deze twee types kan je niet zomaar met elkaar vervangen. Dit omdat de pin-out van deze twee types anders zijn.
Let hier dus goed op.

4-polig gelijkrichter/spanningsregelaar met snoer (12v)
Afbeelding

Met massa op de behuizing
De gelijkrichters/spanningsregelaars met de massa op de behuizing kan je vaak herkennen aan de zilveren behuizing. De afbeeldingen die ik heb gebruikt zijn dan ook allemaal gelijkrichters/spanningsregelaar met massa op de behuizing.

Pin-out:
Van links boven (inkeping van de stekker naar boven):
1. Rood = geregelde gelijkstroom voor de accu (+)
2. Geel = electra zoals remlicht, knipperlichten etc.
3. Wit, blauw of soms roze = Laadstroom
4. Groen = massa

Zonder massa op de behuizing
De gelijkrichters/spanningsregelaars zonder de massa op de behuizing kan je vaak herkennen aan de zwarte behuizing. Door de verf word er geen contact gemaakt met het frame (massa).

Pin-out:
Van links boven (inkeping van de stekker naar boven):
1. Rood = geregelde gelijkstroom voor de accu (+)
2. Geel of wit = spoel/dynamo
3. Geel of wit = spoel/dynamo
4. Groen soms zwart = massa


3-polige gelijkrichter/spanningsregelaar(6v en 12v)
Afbeelding

Deze gelijkrichter/spanningsregelaar moet een universele toepassing hebben. Deze kan je gebruiken als je wil voorkomen dat je verlichting door kan branden en het niet noodzakelijk vind dat je accu word opgeladen.
Doe je jou mini 4-takt thuis altijd aan de laadstroom na het rijden? Dan zou je dit kunnen gebruiken. Deze past ook goed bij de YX en Lifan massa vrije spoel blokken. Let hier bij het aanschaffen van zo'n blok op.

Pin-out:
De gelijkrichter/spanningsregelaar zo voor je vast houden (alsof je een foto maakt) dat je de pinnen ziet, en deze aan de onderzijde van het vierkant staan). Als het blokje van boven naar onder zou bekijken het je eerst het gat, en daarna de pinnen aan de onderkant.
Van links naar rechts:
1. Geel = van de ontsteking.
2. Geel = van de draadboom.
3. Groen = massa.


Hopelijk zo een mooie toevoeging aan het forum. Hieronder wou ik graag een lijst maken met gelijkrichters van goeie kwaliteit en slechte kwaliteit om zo mensen te behoeden. Dit kunnen dan producten zijn van eBay, een bekend of onbekend merk of gewoon van de vertrouwde winkels zoals Motorkit of 4taktwinkel.

Odi
4T-MSB beginner
Berichten: 11
Lid geworden op: 24 nov 2019 15:17
Bezit: Skyteam Dax 125 '13

Re: Het Gelijkrichter/Spanningsregelaar Topic

Bericht door Odi »

Gereserveerd.

Plaats reactie