Uitval motor CD50 bij regen

Wil je je ervaring delen of je problemen neerleggen, dan kan dat hier.
Plaats reactie
Jip
4T-MSB beginner
Berichten: 4
Lid geworden op: 18 jan 2020 19:34
Bezit: CD50H

Uitval motor CD50 bij regen

Bericht door Jip »

Mijn brommer rijd super met droog weer maar valt uit of stottert bij natte weersomstandigheden.

Het verhaal:
Een paar maanden geleden begon mijn brommer te stotteren en uit te vallen wanneer het regende of de weg nat was.
Om de oorzaak te achterhalen heb ik met een plantenspuit water over de brommer gespoten. Ik kwam er al snel achter dat wanneer er water bij de bougie kwam de brommer uitviel. Ik heb toen de bougie (en bougiedop) vervangen door een waterdichte variant. Hierdoor viel de brommer niet meer uit wanneer ik water op de bougie spoot (ook geen vonkenoverslag).

Echter loste dit het probleem niet op (de plantenspuit heeft ook geen effect meer). Later heb ik de ook de bobine vervangen.
Het enige dat ik nog kon verzinnen was dat er water bij de ontstekingsplaat zou komen. Toen ik het afdekplaatje van de ontstekingscarter afhaalde en er toen water in spoot viel de brommer al snel uit. Dus heb ik voor de zekerheid er nieuwe contactpunten en een nieuwe condensator ingezet. Dit lostte het probleem niet op. Later heb ik heb ik op de ontstekingsplaat waterafstotende contactspray gespoten. Dit hielp aanzienlijk. Het koste heel wat water om de brommer af te laten slaan (door direct water op de plaat te spuiten).

Het enige wat ik nog kon verzinnen is dat er ergens in de bedrading of het contactslot iets niet helemaal lekker verbinding maakt. Ik heb toen alle stekkers nagelopen en samen met het contactslot ingespoten met waterafstotende contactspray. Dit hielp ook niet.

Nu weet ik niet meer waar ik het zoeken moet. De brommer rijdt prima met droog weer maar nog steeds niet goed bij regen.
Wanneer het regent kan ik hem alleen rijdend houden door in een lage versnelling met veel gas te rijden. Wanneer ik mijn gas terug doe zakt de brommer in.

Componenten die ik heb vervangen:
Nieuwe bougie
Nieuwe bougiedop
Nieuwe bobine
Nieuwe contactpunten
2x nieuwe condensator

Tips en advies zijn welkom!

SuzuhaTR1
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1288
Lid geworden op: 06 jan 2014 20:32
Bezit: ATC125 met 110 blok.
CR80 1983
SS50K0 1966 (Duitser)
SS50K1 1976 (Francaise)verkocht
SS50K3 (NL) verkocht
ST50G (Duitser)
D@SS72 Skyteam frame metTS50 tank, SS wielen, spatborden, achterlicht, MT banden, Shark achterbrug enz. enz.
Yamaha FS1 468 1975 verkocht
Yamaha FS1 2RU 1980 verkocht in onderdelen
Locatie: Het Gooi

Re: Uitval motor CD50 bij regen

Bericht door SuzuhaTR1 »

Meestal is zoiets te wijten aan de bougiekabel die ‘doorgeslagen’ (buitenmantel) is en deze gaat dan vonken op de plekken waar hij vlakbij metaal zit als hij nat wordt.
Even iets heel anders, start hij gemakkelijk als hij weer droog is? Of niet.
Heb je een rubber om de gasbuitenkabel bij de carb? Dat heeft mijn zoon een paar jaar geleden gehad met regen, het water liep zo langs de buitenkabel de carb in.

Jip
4T-MSB beginner
Berichten: 4
Lid geworden op: 18 jan 2020 19:34
Bezit: CD50H

Re: Uitval motor CD50 bij regen

Bericht door Jip »

bedankt voor de tips!
Het rubbertje op de gaskabel zit goed. De nieuwe bougie kabel is erg lang. Ik zie hem niet overslaan met of zonder water en ga hem nog even inkorten.

Jip
4T-MSB beginner
Berichten: 4
Lid geworden op: 18 jan 2020 19:34
Bezit: CD50H

Re: Uitval motor CD50 bij regen

Bericht door Jip »

Als het droog is start de brommer makkelijk (1 of 2 keer kicken).

SuzuhaTR1
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1288
Lid geworden op: 06 jan 2014 20:32
Bezit: ATC125 met 110 blok.
CR80 1983
SS50K0 1966 (Duitser)
SS50K1 1976 (Francaise)verkocht
SS50K3 (NL) verkocht
ST50G (Duitser)
D@SS72 Skyteam frame metTS50 tank, SS wielen, spatborden, achterlicht, MT banden, Shark achterbrug enz. enz.
Yamaha FS1 468 1975 verkocht
Yamaha FS1 2RU 1980 verkocht in onderdelen
Locatie: Het Gooi

Re: Uitval motor CD50 bij regen

Bericht door SuzuhaTR1 »

Ok, vanavond in het donker starten en nat maken, dan zie je w.s. waar hij evt doorslaat

Gebruikersavatar
lil
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1914
Lid geworden op: 27 dec 2019 17:58
Bezit: oa.
c50 presscub injectie 2008 (2x)
c50 presscub 2005
c50 business 1996
c50 economy 1981
c70 passport 1975
c110 sportscub frans 1968?
apollo hmc 303 1972?
lely senior duo 1959?
dan nog een vaag bami crossding met een honda-achtig 50cc BBS-tuning blok.
en een sloop bami pitbike met een 124cc loncin.
Locatie: zuidholland

Re: Uitval motor CD50 bij regen

Bericht door lil »

hij kan natuurlijk op allerlei plaatsen in het electrisch systeem stroom lekken, en dan doet niks het meer. hoeft niet per se de bougiekabel te zijn. als tie ergens anders stroom weglekt dan krijgt de onsteking ook geen stroom meer. je zal dan dus letterlijk alle draden van de hele brommer moeten nalopen en kijken of alles in orde is. hij hoort gewoon te lopen bij nat weer, dus het moet iets zijn wat duidelijk mis is.

heb je een multimeter?
Hoedt u voor iedereen die zich expert wil noemen, zij willen meer lijken dan wat ze zijn.
Expert is geen beschermde titel, iedere kluns kan zich expert noemen, het betekent niets.
Denk zelf na, en oordeel slechts na ampele overwegingen.

Jip
4T-MSB beginner
Berichten: 4
Lid geworden op: 18 jan 2020 19:34
Bezit: CD50H

Re: Uitval motor CD50 bij regen

Bericht door Jip »

Beste Lil,
Ik heb een multimeter. Hoe stel je voor het te meten?

Gebruikersavatar
lil
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1914
Lid geworden op: 27 dec 2019 17:58
Bezit: oa.
c50 presscub injectie 2008 (2x)
c50 presscub 2005
c50 business 1996
c50 economy 1981
c70 passport 1975
c110 sportscub frans 1968?
apollo hmc 303 1972?
lely senior duo 1959?
dan nog een vaag bami crossding met een honda-achtig 50cc BBS-tuning blok.
en een sloop bami pitbike met een 124cc loncin.
Locatie: zuidholland

Re: Uitval motor CD50 bij regen

Bericht door lil »

tja, je kan beginnen met wanneer het euvel zich voordoet het contact en alle lichtknopjes van alle stroomgebruikers uit te zetten en dan de draden doormeten of ze doorlekken naar de massa, bijv. om te beginnen vanaf de spoelen.(wellicht de accu even loskoppelen)
al meet je dan wat je al weet, namelijk dat er stroom lekt, maar dan weet je iig alvast dat het meetbaar is. dat kan helpen.(de meter gewoon op fluiten zetten, niet ingewikkeld doen, geen waardes ofzo meten)
andere methode is om systematisch het probleem te isoleren door alles wat niet nodig is voor de onsteking af te koppelen. dus de stekkertje van de draden uit het blok naar de accu en de verlichting los, en uitsluitend de ontsteking van stroom voorzien, en kijken oftie dan wel blijft lopen bij nat weer. hopelijk helpt dat niet want dan weet je dat het niet aan de rest van het electrisch systeem ligt en weet je dat je het in het ontstekingscircuit moet zoeken. anderszins ligt het aan de rest van de electra en dat is meer werk om uit te zoeken.
beetje logish nadenken, door alles uit te sluiten wat het niet zijn kan hou je over wat het wel is. ik kan verder niet veel zeggen, ik heb geen pasklare oplossing.
succes.
Hoedt u voor iedereen die zich expert wil noemen, zij willen meer lijken dan wat ze zijn.
Expert is geen beschermde titel, iedere kluns kan zich expert noemen, het betekent niets.
Denk zelf na, en oordeel slechts na ampele overwegingen.

wvw
4T-MSB beginner
Berichten: 20
Lid geworden op: 27 okt 2018 15:45
Bezit: twee honda C50h, C50

Re: Uitval motor CD50 bij regen

Bericht door wvw »

ik heb soortgelijks meegemaakt maar dat was bij veel regen, bleek er water in het luchtfilter te lopen.

ceedee
4T-MSB addict
Berichten: 602
Lid geworden op: 28 jan 2007 09:55
Locatie: zeist

Re: Uitval motor CD50 bij regen

Bericht door ceedee »

Kijk ook even naar je bedrading bij je balhoofd,
ik heb weleens gehad dat de bejaarde draden daar bloot geschuurd waren,
bij wat regen begon het gedoe.

Gebruikersavatar
wim V8
4T-MSB heilige
Berichten: 4000
Lid geworden op: 30 aug 2013 17:43
Bezit: Honda CB50 '73 (daily)
Honda CD 50 project(compl.in parts)
Honda GiorCub chill 4bak scooter :-)
Piaggio Ciao '70 (under restoration)
Piaggio Bravo '73(as new) Daily
Piaggio Boxer1.'69(need restoration)
VeloFrejus '50 Jolly motore a rullo.
Demm Turismo quatro tempi '59
Fiat 1100R '68 (summer daily)
Locatie: Castricum

Re: Uitval motor CD50 bij regen

Bericht door wim V8 »

Topic is 8 maanden oud.

Gr. Wim.
Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.

Link naar mijn Honda's:
viewtopic.php?f=15&t=26869

Plaats reactie