K Pipe met Lifan: Ontsteking probleem

Wil je je ervaring delen of je problemen neerleggen, dan kan dat hier.
MichelVH
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 139
Lid geworden op: 04 feb 2020 21:32

K Pipe met Lifan: Ontsteking probleem

Bericht door MichelVH »

Dag dames en heren,

Dit is mijn eerste post, zal mezelf even kort voorstellen: Michel, net 18 jaartjes geworden en al jaren trots Kreidler RMC-S rijder. Eind dit jaar komt er een 2 takt verbod hier in de gemeente Den Haag, en omdat mijn 15 jarige broertje graag een schakel wilde rijden, moest dat dan maar een 4 takt worden. Na een beetje kijken kon ik supergoedkoop een K-Pipe kopen bij ons in de buurt. Dinkie was maar 2 jaar oud, 4500 op de teller. Alleen de ketting was 2 schakels te groot en de accu was leeg :oops: . Nieuwe D.I.D. ketting en voortandwieltje op gegooid (wat een bagger overigens, had beter een Regina kunnen halen), het walgelijke koplampje vervangen en een 'tail tidy' gemonteerd. En een nep mikuni 19 met powerfilter van aliexpress (vind het echt geweldig voor 16 euro, kwaliteit identiek aan ori mikuni. Gemonteerd en liep gelijk al goed, zelfs het stationair schroefje niet aangeraakt) Zie hier het resultaat:

Afbeelding

Nu was ik het semi automaat blokje al helemaal zat. Weinig power (denk dat de veertjes een beetje op waren ook...), en geen koppeling dus echt soepel rijden is het niet... Dus ik kocht een Lifan 4 bak handkoppeling met 72cc. Supernet blok, schakelde boterzacht, weinig speling op de voelbare assen, en een goede prijs betaald.

Nu ben ik het blok aan het monteren, en heb ik een beetje een probleem. De K-Pipe heeft origineel een DC onsteking. Dus ik wilde die onsteking overgooien op het Lifan blokje. Alleen heeft het Kymco blok de spoelenkrans in het koppelingsdeksel, en een 'binnenstebuiten' vliegwiel. Het Lifan blokje heeft een normaal vliegwiel, alleen een vreemde ontsteking. Hij heeft maar 2 spoelen, een licht- en een vonkspoel. De vliegwielen passen allebei op beide blokken, ik zit alleen met de spoelenkrans. Het liefst hou ik de originele K pipe ontsteking zodat ik mijn originele DC bobine en DC CDI kan blijven gebruiken, kan dit? Als het echt niet anders kan, zal ik moeten overstappen naar een gewone AC ontsteking, kan ik dan gewoon een AC CDI en bobine kopen en allemaal aansluiten op de ori kabelboom? De ontsteking die nu op het lifan blok zit doe ik sowieso weg want ik heb naast een lichtspoel ook een laadspoel etc nodig.

Daarnaast kwam er bij de versnellings sensor van het lifan blok 1 draadje uit, en bij het kymco blok een stuk of 5 draden. Waar is dat voor nodig?

RemyReints
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 101
Lid geworden op: 01 sep 2012 16:50
Bezit: -honda c50
Locatie: Dalfsen

Re: K Pipe met Lifan: Ontsteking probleem

Bericht door RemyReints »

1. Probeer je k-pipe ontsteking te behouden. 2e optie van je werkt niet.

2. Is een indicator voor elke "5" versnellingen,
Lifan heeft alleen neutraal.
- honda SS 190
- honda C50 streetcub
- honda FTR223
- honda CB125s Project
- honda CB125 twin Project
- honda Civic 1976 2.0exi blok

MichelVH
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 139
Lid geworden op: 04 feb 2020 21:32

Re: K Pipe met Lifan: Ontsteking probleem

Bericht door MichelVH »

Dank voor je antwoord Remy. Zijn er DC ontstekingen die passen op mijn Lifan blokje? Zo ja, waar zijn deze te koop?

En waarom zou een AC ontsteking niet gaan? Als ik een AC spoelenkrans, CDI en Bobine heb zou dat verder toch wel prima aan te sluiten zijn op mijn kabelboom, niet? Evt een gelijkrichter er tussen.

MrSinga
4T-MSB zombie
Berichten: 2531
Lid geworden op: 28 jan 2007 22:19
Bezit: Vaillante;
MSX125
ST70
Z50A K3
En een berg projectjes
Locatie: Santa-Cruz, Belgium

Re: K Pipe met Lifan: Ontsteking probleem

Bericht door MrSinga »

en moet je ook kabel van de ontsteking naar CDI bij trekken. DC heeft namelijk de stroom van de batterij nodig om te ontsteken (het vliegwiel en pick up geven signaal door wanneer vonken). AC zorgt de ontsteking zelf voor die stroom om de ontsteking te geven. Maar die kabel van de ontstekingsspoel ontbreekt naar CDI ontbreekt ook.

allez, alles kan. Bij lifan monkey'tjes vroeger was dat, smijt de kabelboom eruit en zet er een andere in. Maar helaas voor zoiets van bij u is er geen p&p oplossing

Ben C50
4T-MSB addict
Berichten: 933
Lid geworden op: 06 aug 2012 21:12
Bezit: C50 TT
Bakbrommer met C50 OT
Peda Chip

Re: K Pipe met Lifan: Ontsteking probleem

Bericht door Ben C50 »

Is ontsteking, vliegwiel en deksel met spoelen niet in zijn geheel over te zetten? Dat ziet er zeker niet uit ivm ontbreken startmotor?

MichelVH
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 139
Lid geworden op: 04 feb 2020 21:32

Re: K Pipe met Lifan: Ontsteking probleem

Bericht door MichelVH »

Ik ben aan t proberen de ontsteking over te zetten. Dat het deksel voor startmotor blokjes is is niet erg, die pukkel kan ik wegzagen en een plaatje in lassen. Daarnaast is zaak 1 voor mij nu dat het rijdt.

Maar het vliegwiel zit extreem vast, het vliegwiel zit met 3 inbussen op de vrijloop schijf vast alleen hier is geen beweging in te krijgen. In zijn geheel eraf trekken lukt ook met geen mogelijkheid, ook niet met een pullytrekker. Ik ben nou op het punt gekomen om de kruktap gewoon weg te boren, maar wil het toch eigenlijk liever niet hahah.

Ik hoop dat het lukt met de oude ontsteking, anders ga ik op zoek naar een DC ontsteking die gewoon normaal gemonteerd zit maar dat zal wel niet bestaan. Dan wordt het toch ombouwen naar AC onsteking. Dat kan toch niet zo lastig zijn?

MrSinga
4T-MSB zombie
Berichten: 2531
Lid geworden op: 28 jan 2007 22:19
Bezit: Vaillante;
MSX125
ST70
Z50A K3
En een berg projectjes
Locatie: Santa-Cruz, Belgium

Re: K Pipe met Lifan: Ontsteking probleem

Bericht door MrSinga »

Lees zoals ik zei. Andere cdi en kabeltjes bij trekken moet lukken. Hou wel rekening dat contact dan ineens ook anders moet aangesloten worden enz.

Dc normaal bestaat... quad achtigen ofzo heb ik nog gezien...

MichelVH
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 139
Lid geworden op: 04 feb 2020 21:32

Re: K Pipe met Lifan: Ontsteking probleem

Bericht door MichelVH »

Ah oke, dan houd ik het toch het allerliefst bij een DC ontsteking inderdaad. Internet wordt ik niet wijzer uit, zo'n DC quad ontsteking is dan precies wat ik zoek, maar ik kan het helaas niet vinden... Zou u mij kunnen helpen?

NIX
chaly addict
Berichten: 18833
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Re: K Pipe met Lifan: Ontsteking probleem

Bericht door NIX »

Koop een vliegwieltrekker voor een buitenstebinnenvliegwiel. Fluitje van een cent.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

RemyReints
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 101
Lid geworden op: 01 sep 2012 16:50
Bezit: -honda c50
Locatie: Dalfsen

Re: K Pipe met Lifan: Ontsteking probleem

Bericht door RemyReints »

Je zit met wisseling naar ac ontsteking ook met je verbruik. Je lampen zitten dan hoogstwaarschijnlijk direct op je accu en een ac ontsteking gaat dat wss niet willen laden
- honda SS 190
- honda C50 streetcub
- honda FTR223
- honda CB125s Project
- honda CB125 twin Project
- honda Civic 1976 2.0exi blok

Gebruikersavatar
nielspbr
Mr Kockengen
Berichten: 16197
Lid geworden op: 02 mar 2009 17:50
Bezit: Een apenfamilie en een bamibal.
Locatie: Kockengen

Re: K Pipe met Lifan: Ontsteking probleem

Bericht door nielspbr »

Ik vermoed dat je zoiets zoekt, 3 fase ontsteking voor niet e-start blokken: https://www.ooracing.com/generator-ss3- ... -100w.html

En een normale vliegwieltrekker om het vliegwiel van de lifan te trekken. Er zijn twee soorten trekkers, eentje voor normale vliegwielen en eentje voor e-start(binnenstebuiten) vliegwielen.

MrSinga
4T-MSB zombie
Berichten: 2531
Lid geworden op: 28 jan 2007 22:19
Bezit: Vaillante;
MSX125
ST70
Z50A K3
En een berg projectjes
Locatie: Santa-Cruz, Belgium

Re: K Pipe met Lifan: Ontsteking probleem

Bericht door MrSinga »

RemyReints schreef: 05 feb 2020 23:25 Je zit met wisseling naar ac ontsteking ook met je verbruik. Je lampen zitten dan hoogstwaarschijnlijk direct op je accu en een ac ontsteking gaat dat wss niet willen laden
Dat kan het meestal wel. Als je een goeie ontsteking hebt. Skyteam heeft dit een jaartje gedaan en dacht dat alle kepspeed brommers (ja die bestaan ook) zo zijn. Ik zeg niet, als je batterij dan choco is wat er gebeurt, maar je kunt het wss wel raden

RemyReints
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 101
Lid geworden op: 01 sep 2012 16:50
Bezit: -honda c50
Locatie: Dalfsen

Re: K Pipe met Lifan: Ontsteking probleem

Bericht door RemyReints »

Heb genoeg brommers gehad in de werkplaats die dit dachten, maar een lifan ontsteking gaat niet je accu opladen waar 2 55 watt lampen op aangesloten zitten hoor :)
- honda SS 190
- honda C50 streetcub
- honda FTR223
- honda CB125s Project
- honda CB125 twin Project
- honda Civic 1976 2.0exi blok

MichelVH
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 139
Lid geworden op: 04 feb 2020 21:32

Re: K Pipe met Lifan: Ontsteking probleem

Bericht door MichelVH »

Dan gooi ik er warmgele Led verlichting in, bij mijn Kreidler heb ik een 12V Kokusan en die laad de accu genoeg op voor grootlicht, achterlicht, remlicht, USB lader, teller verlichting en claxon allemaal tegelijk. Ik heb toen wel de licht en de laadspoel beiden gelijk gericht en op de accu aangesloten.

Maar ik ga vanavond verder met de Kymco ontsteking overzetten, als dat lukt is dat super nice en anders moet er ff wat bedacht worden.

Bedankt voor jullie antwoorden, ik ben behoorlijk technisch, maar merk specifiek heb ik nagenoeg geen kennis van 4 takt brommertjes. Maar je leert elke dag!

MrSinga
4T-MSB zombie
Berichten: 2531
Lid geworden op: 28 jan 2007 22:19
Bezit: Vaillante;
MSX125
ST70
Z50A K3
En een berg projectjes
Locatie: Santa-Cruz, Belgium

Re: K Pipe met Lifan: Ontsteking probleem

Bericht door MrSinga »

RemyReints schreef: 06 feb 2020 08:32 Heb genoeg brommers gehad in de werkplaats die dit dachten, maar een lifan ontsteking gaat niet je accu opladen waar 2 55 watt lampen op aangesloten zitten hoor :)
55? Say what...
Meeste zijn hoogstens 35W die ik heb (zowel ori Honda als chinees). Enkel een mottige Marshall koplamp is 55 en dat is idd een probleem, zelfs rechtstreeks op ontsteking

Plaats reactie