K Pipe met Lifan: Ontsteking probleem
Geplaatst: 04 feb 2020 22:03
Dag dames en heren,
Dit is mijn eerste post, zal mezelf even kort voorstellen: Michel, net 18 jaartjes geworden en al jaren trots Kreidler RMC-S rijder. Eind dit jaar komt er een 2 takt verbod hier in de gemeente Den Haag, en omdat mijn 15 jarige broertje graag een schakel wilde rijden, moest dat dan maar een 4 takt worden. Na een beetje kijken kon ik supergoedkoop een K-Pipe kopen bij ons in de buurt. Dinkie was maar 2 jaar oud, 4500 op de teller. Alleen de ketting was 2 schakels te groot en de accu was leeg . Nieuwe D.I.D. ketting en voortandwieltje op gegooid (wat een bagger overigens, had beter een Regina kunnen halen), het walgelijke koplampje vervangen en een 'tail tidy' gemonteerd. En een nep mikuni 19 met powerfilter van aliexpress (vind het echt geweldig voor 16 euro, kwaliteit identiek aan ori mikuni. Gemonteerd en liep gelijk al goed, zelfs het stationair schroefje niet aangeraakt) Zie hier het resultaat:
Nu was ik het semi automaat blokje al helemaal zat. Weinig power (denk dat de veertjes een beetje op waren ook...), en geen koppeling dus echt soepel rijden is het niet... Dus ik kocht een Lifan 4 bak handkoppeling met 72cc. Supernet blok, schakelde boterzacht, weinig speling op de voelbare assen, en een goede prijs betaald.
Nu ben ik het blok aan het monteren, en heb ik een beetje een probleem. De K-Pipe heeft origineel een DC onsteking. Dus ik wilde die onsteking overgooien op het Lifan blokje. Alleen heeft het Kymco blok de spoelenkrans in het koppelingsdeksel, en een 'binnenstebuiten' vliegwiel. Het Lifan blokje heeft een normaal vliegwiel, alleen een vreemde ontsteking. Hij heeft maar 2 spoelen, een licht- en een vonkspoel. De vliegwielen passen allebei op beide blokken, ik zit alleen met de spoelenkrans. Het liefst hou ik de originele K pipe ontsteking zodat ik mijn originele DC bobine en DC CDI kan blijven gebruiken, kan dit? Als het echt niet anders kan, zal ik moeten overstappen naar een gewone AC ontsteking, kan ik dan gewoon een AC CDI en bobine kopen en allemaal aansluiten op de ori kabelboom? De ontsteking die nu op het lifan blok zit doe ik sowieso weg want ik heb naast een lichtspoel ook een laadspoel etc nodig.
Daarnaast kwam er bij de versnellings sensor van het lifan blok 1 draadje uit, en bij het kymco blok een stuk of 5 draden. Waar is dat voor nodig?
Dit is mijn eerste post, zal mezelf even kort voorstellen: Michel, net 18 jaartjes geworden en al jaren trots Kreidler RMC-S rijder. Eind dit jaar komt er een 2 takt verbod hier in de gemeente Den Haag, en omdat mijn 15 jarige broertje graag een schakel wilde rijden, moest dat dan maar een 4 takt worden. Na een beetje kijken kon ik supergoedkoop een K-Pipe kopen bij ons in de buurt. Dinkie was maar 2 jaar oud, 4500 op de teller. Alleen de ketting was 2 schakels te groot en de accu was leeg . Nieuwe D.I.D. ketting en voortandwieltje op gegooid (wat een bagger overigens, had beter een Regina kunnen halen), het walgelijke koplampje vervangen en een 'tail tidy' gemonteerd. En een nep mikuni 19 met powerfilter van aliexpress (vind het echt geweldig voor 16 euro, kwaliteit identiek aan ori mikuni. Gemonteerd en liep gelijk al goed, zelfs het stationair schroefje niet aangeraakt) Zie hier het resultaat:
Nu was ik het semi automaat blokje al helemaal zat. Weinig power (denk dat de veertjes een beetje op waren ook...), en geen koppeling dus echt soepel rijden is het niet... Dus ik kocht een Lifan 4 bak handkoppeling met 72cc. Supernet blok, schakelde boterzacht, weinig speling op de voelbare assen, en een goede prijs betaald.
Nu ben ik het blok aan het monteren, en heb ik een beetje een probleem. De K-Pipe heeft origineel een DC onsteking. Dus ik wilde die onsteking overgooien op het Lifan blokje. Alleen heeft het Kymco blok de spoelenkrans in het koppelingsdeksel, en een 'binnenstebuiten' vliegwiel. Het Lifan blokje heeft een normaal vliegwiel, alleen een vreemde ontsteking. Hij heeft maar 2 spoelen, een licht- en een vonkspoel. De vliegwielen passen allebei op beide blokken, ik zit alleen met de spoelenkrans. Het liefst hou ik de originele K pipe ontsteking zodat ik mijn originele DC bobine en DC CDI kan blijven gebruiken, kan dit? Als het echt niet anders kan, zal ik moeten overstappen naar een gewone AC ontsteking, kan ik dan gewoon een AC CDI en bobine kopen en allemaal aansluiten op de ori kabelboom? De ontsteking die nu op het lifan blok zit doe ik sowieso weg want ik heb naast een lichtspoel ook een laadspoel etc nodig.
Daarnaast kwam er bij de versnellings sensor van het lifan blok 1 draadje uit, en bij het kymco blok een stuk of 5 draden. Waar is dat voor nodig?