Olie langs draadeind

Wil je je ervaring delen of je problemen neerleggen, dan kan dat hier.
Plaats reactie
Ben C50
4T-MSB addict
Berichten: 933
Lid geworden op: 06 aug 2012 21:12
Bezit: C50 TT
Bakbrommer met C50 OT
Peda Chip

Olie langs draadeind

Bericht door Ben C50 »

Beste meedenkers,

Mijn blokje is als volgt opgebouwd; c50 ot carters, met de hand/slijptol groter gemaakt voor 85cc. Daar zit een 70nt kop op. Er zit een nt kruk in, en een 300% oliepomp. Er zit een grote koeler op de kop aangesloten ivm bakbrommer=geen rijwind. Olietemp is meestal 80, hooguit 100 graden.

Nu lekt dit blok altijd al wat bij de kop. Er lekt ergens olie uit. Druppels vallen dan van het uitlaatdraadeindje onderaan. Ik verdacht steeds het rubber ringetje in de koppakking voor de olieretour, maar nu denk ik te zien dat het lekt vanuit die ruimte in de kop. Langs bougie en een gat onderin de kop kan er lucht door de kop stromen. Vanuit die ruimte lekt hij olie. Vlakbij de olieretour in de koppakking, dus onderaan de kop, beetje links, zit een gaatje in de kop die verbinding heeft met deze ruimte.

Uit dat gaatje lijkt hij te lekken. Hoe kan dat nou? Ik zie wel dat het draadeind open aanwezig is in die ruimte. Maar langs het linksonderdraadeind van de cilinder stroomt toch nooit olie? Zelfs met 300% pomp en mogelijk iets te lomp ruimen van het blok voor de 85cc zie ik daar nog geen olie komen. Iemand een idee? Hij lekt steeds harder...

SuzuhaTR1
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1288
Lid geworden op: 06 jan 2014 20:32
Bezit: ATC125 met 110 blok.
CR80 1983
SS50K0 1966 (Duitser)
SS50K1 1976 (Francaise)verkocht
SS50K3 (NL) verkocht
ST50G (Duitser)
D@SS72 Skyteam frame metTS50 tank, SS wielen, spatborden, achterlicht, MT banden, Shark achterbrug enz. enz.
Yamaha FS1 468 1975 verkocht
Yamaha FS1 2RU 1980 verkocht in onderdelen
Locatie: Het Gooi

Re: Olie langs draadeind

Bericht door SuzuhaTR1 »

Hoi, leuke setup zeg 8-)
Dingen die je vast wel weet:

2 rubber ringen tussen kop en cilinder
1x koper/messing ring bij de lange m6 bout door de kop
1x koper/messing ring bij het tapeind rechtsonder (als je erop zit)

Erg standaard, maar ik zie ze vaak ontbreken :o :(

Ben C50
4T-MSB addict
Berichten: 933
Lid geworden op: 06 aug 2012 21:12
Bezit: C50 TT
Bakbrommer met C50 OT
Peda Chip

Re: Olie langs draadeind

Bericht door Ben C50 »

Dankjewel. Deze ringen zitten er allemaal op/in.

Dennis
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1200
Lid geworden op: 29 jan 2007 12:06
Locatie: Utrecht

Re: Olie langs draadeind

Bericht door Dennis »

In je kop zitten draadeinden voor je uitlaat. Als 1 draadeind ooit kapot geweest is, kan het zijn dat het is uitgeboord, te ver in dit geval, en kom je uit in het olie afvoer kanaal van je kop. Dan hebben ze er een draadeind in gezet en dat werkt prima, maar het sijpelt dan langs je draadeind. Evt. met loctite op te lossen, als het zo is. De manier om er achter te komen is je draadeinden eruit te halen, of specifiek 1. Ik weet niet welke, maar als je een voorbeeld kop hebt, kun je het precies zien, welk draadeind in dat oliekanaal uit komt, als je hem zou door boren. En ja, dat heb ik weleens gedaan.
''UNOX MAN''

SuzuhaTR1
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1288
Lid geworden op: 06 jan 2014 20:32
Bezit: ATC125 met 110 blok.
CR80 1983
SS50K0 1966 (Duitser)
SS50K1 1976 (Francaise)verkocht
SS50K3 (NL) verkocht
ST50G (Duitser)
D@SS72 Skyteam frame metTS50 tank, SS wielen, spatborden, achterlicht, MT banden, Shark achterbrug enz. enz.
Yamaha FS1 468 1975 verkocht
Yamaha FS1 2RU 1980 verkocht in onderdelen
Locatie: Het Gooi

Re: Olie langs draadeind

Bericht door SuzuhaTR1 »

Mooi dat alles erin zit, wat Dennis hierboven beschrijft heb ik geen ervaring mee, maar wat ook nog kan is dat de kleine ring tussen cilinder en kop niet gecentreerd/dubbel zit rond het tapeind. Zelf gebruik ik vaseline om ze tijdelijk op hun plekte houden tijdens montage.

Ben C50
4T-MSB addict
Berichten: 933
Lid geworden op: 06 aug 2012 21:12
Bezit: C50 TT
Bakbrommer met C50 OT
Peda Chip

Re: Olie langs draadeind

Bericht door Ben C50 »

Nader onderzoek lijkt uit te wijzen dat hij toch lekt vanuit rechts onder bij de koppakking. Vlakbij het tapeind waar de olie langs naar de kop stroomt onder druk, zie ik onderaan de kop hele kleine belletjes bij lopende motor.
Hoe die olie dan een weg vind naar andere plekken om vanaf te druppelen, daar zal de rijwind wel een rol spelen denk ik.
Zal een goed pakkingsetje bestellen.

Aanbevelingen welk setje/merk pakkingen?En hoe nodig is het busje om dit tapeind om de ring te centreren?

NIX
chaly addict
Berichten: 18832
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Re: Olie langs draadeind

Bericht door NIX »

Zorg dat je een set hebt met de juiste koppakking die de ring op zijn plek houdt. Je hebt ook pakkingen met die grote gaten voor de retour, volgens mij is dat NT. Die hebben daar een grote O-ring met een soort plestik ring erin om hem wijd te houden. Dat werkt niet op een cilinder met kleine uitspring voor de O-ring. Omgekeerd werkt ook niet echt goed, trouwens.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

Ben C50
4T-MSB addict
Berichten: 933
Lid geworden op: 06 aug 2012 21:12
Bezit: C50 TT
Bakbrommer met C50 OT
Peda Chip

Re: Olie langs draadeind

Bericht door Ben C50 »

Ik heb nu een pakkingset met een metalen koppakking die uit drie plaatjes bestaat. Bij de rubbertjes bij deze set zit geen ring die precies in het gat in de koppakking van de olietoevoer rond het draadeind past. Alleen grotere ringen. Zoals voor de retour. Drie opties:

Hier hoort geen rubber ring.

Hier mist een rubber ring in mijn setje.

Anders, namelijk.....

Ben C50
4T-MSB addict
Berichten: 933
Lid geworden op: 06 aug 2012 21:12
Bezit: C50 TT
Bakbrommer met C50 OT
Peda Chip

Re: Olie langs draadeind

Bericht door Ben C50 »

AfbeeldingAntwoord b, heb een nieuw setje toegestuurd gekregen. Vandaag ingepland om de boel open te maken, en juist gisteren onderweg van werk naar huis ineens veel blow by. Mmm, nou ja. Moet toch open. Was even bang dat de olie op was, maar niet het geval. Gelukkig.

Vanmorgen blokje er uit en open gemaakt. Zie foto. Het borgringetje van de zuigerpen is gebroken! Die heeft flink schade aangericht in korte tijd.

Verder is op de foto te zien wat ik jullie eigenlijk wil laten zien. De rubber ringen in de koppakking zijn snot geworden en verpulverd. De restanten zijn verdwenen. Dit gebeurd me vaker. Hoe kan dat nou?

Dank voor het meedenken!

NIX
chaly addict
Berichten: 18832
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Re: Olie langs draadeind

Bericht door NIX »

Ik heb dat echt nog nooit gehad. Hoe heet wordt dat blok?
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

Ben C50
4T-MSB addict
Berichten: 933
Lid geworden op: 06 aug 2012 21:12
Bezit: C50 TT
Bakbrommer met C50 OT
Peda Chip

Re: Olie langs draadeind

Bericht door Ben C50 »

Niet. Tenminste, de olie blijft tussen 80 en 100 graden. Maar is een 85cc en hij zit op een bakbrommer, dus rijwind op de kop is er niet. Oliekoeler is er wel. En 300% pomp

Ben C50
4T-MSB addict
Berichten: 933
Lid geworden op: 06 aug 2012 21:12
Bezit: C50 TT
Bakbrommer met C50 OT
Peda Chip

Re: Olie langs draadeind

Bericht door Ben C50 »

Deze dingen gaan bij mij ook nooit lang mee...Afbeelding

Plaats reactie