Schakelen Dax

Wil je je ervaring delen of je problemen neerleggen, dan kan dat hier.
yor89
4T-MSB beginner
Berichten: 20
Lid geworden op: 18 feb 2020 08:47
Bezit: Honda Dax C50 1977 SA

Schakelen Dax

Bericht door yor89 »

Goeiemiddag,

Ik heb er al een aantal topics over gezien maar...toch benieuwd want ik geloof niet dat dit hetzelfde is als wat ik eerder gelezen heb.

Ik heb sinds afgelopen weekend een Dax (1977?). Bij de vorige eigenaar heeft de brommer eigenlijk alleen maar stil gestaan, er staat zo'n 8000km op.
Nu is het mijn doel de dax wel gewoon te gebruiken maar het schakelen gaat erg moeizaam.

Het is een semi-automaat, schakelpatroon is 1N23, als de motor uit staat kan je heel makkelijk schakelen tussen 1<->N<->2, zodra de motor draait gaat het al lastiger om de bak vanuit N in 2 te krijgen (soms gaat het N lampje wel uit maar zit hij niet daadwerkelijk in 2) en zodra ik wegrij in 1 komt de bak gemakkelijk in N maar daarna zeeeer moeizaam in 2. Soms moet ik echt hard trappen om 'm erin te krijgen en tegen die tijd sta ik alweer stil.

De Dax heeft in 2017 een onderhoudsbeurt gehad, toen is hij klaargemaakt om ermee te gaan rijden bij de vorige eigenaar. Er zit genoeg olie in (olie gepeild volgens methode elders op dit forum).

Is dit omdat de dax zolang heeft stil gestaan? Moet ik er gewoon meer mee rijden om het te versoepelen? of moet ik ergens anders naar kijken?

Alvast bedankt!
Afbeelding

Gebruikersavatar
lil
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1898
Lid geworden op: 27 dec 2019 17:58
Bezit: oa.
c50 presscub injectie 2008 (2x)
c50 presscub 2005
c50 business 1996
c50 economy 1981
c70 passport 1975
c110 sportscub frans 1968?
apollo hmc 303 1972?
lely senior duo 1959?
dan nog een vaag bami crossding met een honda-achtig 50cc BBS-tuning blok.
en een sloop bami pitbike met een 124cc loncin.
Locatie: zuidholland

Re: Schakelen Dax

Bericht door lil »

koppeling goed afgesteld?

je weet niet of de vorige eigenaar dit probleem ook al had? misschien dat ie daarom er nooit op heeft gereden, 8000 km is niet veel, mazzeltje.
Hoedt u voor iedereen die zich expert wil noemen, zij willen meer lijken dan wat ze zijn.
Expert is geen beschermde titel, iedere kluns kan zich expert noemen, het betekent niets.
Denk zelf na, en oordeel slechts na ampele overwegingen.

Novio Jorg
4T-MSB regular
Berichten: 407
Lid geworden op: 08 jul 2017 11:59
Bezit: Novio

Re: Schakelen Dax

Bericht door Novio Jorg »

de olie vervangen en luisteren

Lucrafc
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 136
Lid geworden op: 09 okt 2018 10:15
Bezit: Zenua 125cc dax imitatie

Re: Schakelen Dax

Bericht door Lucrafc »

Is de koppeling goed afgesteld?
De halfautomaat heeft ook een koppeling die centrifugaal werkt.
Toerental is daar heel belangrijk bij.
Als hij te snel draait werkt die niet goed.
Hoe je die juist stelt weet ik niet meer maar is wel gevoelig.

yor89
4T-MSB beginner
Berichten: 20
Lid geworden op: 18 feb 2020 08:47
Bezit: Honda Dax C50 1977 SA

Re: Schakelen Dax

Bericht door yor89 »

lil schreef: 18 feb 2020 20:22 koppeling goed afgesteld?

je weet niet of de vorige eigenaar dit probleem ook al had? misschien dat ie daarom er nooit op heeft gereden, 8000 km is niet veel, mazzeltje.
De vorige eigenaar had 'm gekregen van zijn opa toen hij geboren werd, zijn naam is Dax. Hij heeft er zelf ongeveer 30km op gereden. Hij heeft eigenlijk alleen maar stilgestaan de afgelopen 18 jaar.

En ja, zo dacht ik er ook over haha. Daarom kocht ik 'm.

yor89
4T-MSB beginner
Berichten: 20
Lid geworden op: 18 feb 2020 08:47
Bezit: Honda Dax C50 1977 SA

Re: Schakelen Dax

Bericht door yor89 »

Novio Jorg schreef: 18 feb 2020 22:10 de olie vervangen en luisteren
Heeft dat zin als de olie eind 2017 vervangen is en er verder sowieso minder dan 100km op gereden is? En op welk geluid moet ik dan specifiek letten?

yor89
4T-MSB beginner
Berichten: 20
Lid geworden op: 18 feb 2020 08:47
Bezit: Honda Dax C50 1977 SA

Re: Schakelen Dax

Bericht door yor89 »

Lucrafc schreef: 18 feb 2020 23:09 Is de koppeling goed afgesteld?
De halfautomaat heeft ook een koppeling die centrifugaal werkt.
Toerental is daar heel belangrijk bij.
Als hij te snel draait werkt die niet goed.
Hoe je die juist stelt weet ik niet meer maar is wel gevoelig.
Ik heb geen idee of de koppeling goed afgesteld is. Ik kan daar naar kijken/naar laten kijken.

Het gekke is wel dat schakelen tussen 2<->3 wel goed gaat (vanuit 3 -> 2 gaat vaak wel met een klap), alleen vanuit 1 -> N -> 2 is echt een drama.
Dus: 1<->N=O.K. N<->2 bij stilstand (0km/h) = redelijk. N -> 2 rijdend = drama.
Overigens gaat stilstaan in 1 & 2 prima en wegrijden ook (in 2 wel aanzienlijk minder rap).

Thanks voor de reacties zover.

NIX
chaly addict
Berichten: 18829
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Re: Schakelen Dax

Bericht door NIX »

Ik zou de bout achter de rubberdop als eerste cheken en het klaver. Verdere verdachten zijn schakelas (krom?) en hevel die de koppeling vrij moeten laten lopen. Ik heb wel eens een dax moeten fixen die de nok van de hevel op de koppeling net buiten het blad van de 3 kogels liet vallen. Bijbuigen verhielp dat probleem. Zo te horen denk ik eerder dat de vrijloop bij schakelen het probleem is, maar de bouten op de wals is makkelijker checken.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

Ben C50
4T-MSB addict
Berichten: 933
Lid geworden op: 06 aug 2012 21:12
Bezit: C50 TT
Bakbrommer met C50 OT
Peda Chip

Re: Schakelen Dax

Bericht door Ben C50 »

Ik zou eerst stationair toerental en afstelling van de koppeling goed zetten. Daarna wat NIX zegt als het nog niet beter is.

Novio Jorg
4T-MSB regular
Berichten: 407
Lid geworden op: 08 jul 2017 11:59
Bezit: Novio

Re: Schakelen Dax

Bericht door Novio Jorg »

maak eens een video opname, dan kunnen we meer vertellen/luisteren

yor89
4T-MSB beginner
Berichten: 20
Lid geworden op: 18 feb 2020 08:47
Bezit: Honda Dax C50 1977 SA

Re: Schakelen Dax

Bericht door yor89 »

Top die reacties!
Ik zal morgen een filmpje maken.

Kan ik die hier ook toevoegen? Of moet ik het even via YouTube doen oid?

Groeten!

yor89
4T-MSB beginner
Berichten: 20
Lid geworden op: 18 feb 2020 08:47
Bezit: Honda Dax C50 1977 SA

Re: Schakelen Dax

Bericht door yor89 »

NIX schreef: 19 feb 2020 11:16 Ik zou de bout achter de rubberdop als eerste cheken en het klaver. Verdere verdachten zijn schakelas (krom?) en hevel die de koppeling vrij moeten laten lopen. Ik heb wel eens een dax moeten fixen die de nok van de hevel op de koppeling net buiten het blad van de 3 kogels liet vallen. Bijbuigen verhielp dat probleem. Zo te horen denk ik eerder dat de vrijloop bij schakelen het probleem is, maar de bouten op de wals is makkelijker checken.
Wow dit is wel gelijk vrij technisch.
Met auto’s ben ik goed bekend. Maar motoren/4takt brommers met versnellingsbak zijn wel redelijk nieuw.
Ik ga hier morgen naar kijken. Dan kom ik er op terug

Thanks

yor89
4T-MSB beginner
Berichten: 20
Lid geworden op: 18 feb 2020 08:47
Bezit: Honda Dax C50 1977 SA

Re: Schakelen Dax

Bericht door yor89 »

Overigens. Ik kom uit Rotterdam, mocht er iemand zijn die er verstand van heeft en redelijk uit de buurt (ongeveer Den Haag, Hoek van Holland, Gouda, Krimpen aan den IJssel, Dordrecht) komen ben ik zeker bereid even langs te rijden mocht hij/zij er zin in hebben.

Gebruikersavatar
lil
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1898
Lid geworden op: 27 dec 2019 17:58
Bezit: oa.
c50 presscub injectie 2008 (2x)
c50 presscub 2005
c50 business 1996
c50 economy 1981
c70 passport 1975
c110 sportscub frans 1968?
apollo hmc 303 1972?
lely senior duo 1959?
dan nog een vaag bami crossding met een honda-achtig 50cc BBS-tuning blok.
en een sloop bami pitbike met een 124cc loncin.
Locatie: zuidholland

Re: Schakelen Dax

Bericht door lil »

je kan youtubes embedden in je posts. klik op de knop volledige bewerker, onderaan text invoer window, klik na reload op de youtube knop boven je nieuwe text invoer window om open/close tags in je text toe te voegen, plaats daartussen je youtube link.

je kan ook gewoon je link posten als het te moeilijk is, dan gaan mensen maar effe naar youtube om te kijken.


je schakelproblemen kunnen ook door je rijgedrag komen, zorg dat de motor onbelast is tijdens het schakelen. dat betekent niet alleen geen gas, maar ook geen druk op het achterwiel van de vaart die de brommer heeft. maw zorg dat je toerental ongeveer overeen komt met de versnelling die je wil kiezen. vergt wat ervaring, honda's schakelen nou eenmaal een beetje cluncky.
Hoedt u voor iedereen die zich expert wil noemen, zij willen meer lijken dan wat ze zijn.
Expert is geen beschermde titel, iedere kluns kan zich expert noemen, het betekent niets.
Denk zelf na, en oordeel slechts na ampele overwegingen.

Novio Jorg
4T-MSB regular
Berichten: 407
Lid geworden op: 08 jul 2017 11:59
Bezit: Novio

Re: Schakelen Dax

Bericht door Novio Jorg »

Ik kom zelf ook uit R'dam, ik heb mijn Novio op laten knappen bij Bas de Vreede echt een toffe vent en niet te duur hij houdt ook van oude motoren, ik zou bij hem langsrijden hij weet gelijk wat ermee mis is, wel op afspraak.
Laat mij weten als je er heen gaat dan kom ik ook even langs.
https://schieveenmotors.nl/
<schieveenmotors@gmail.com>
Kandelaarweg 85 3047 EV Rotterdam T: 0628702920

Plaats reactie