3,5 liter tank in orgineel Dax kader

Wil je je ervaring delen of je problemen neerleggen, dan kan dat hier.
William v d
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 41
Lid geworden op: 05 mei 2018 08:48
Bezit: Honda Dax ST50
Locatie: Bollenstreek

3,5 liter tank in orgineel Dax kader

Bericht door William v d »

In mijn Honda ST50 wil ik graag een 3,5 liter plaatsen. Heb altijd begrepen dat dit met wat kleine aanpassingen mogelijk is. Ik kom echter weinig voorbeelden tegen van mensen die dit ook echt hebben gedaan. Van horen zeggen moeten de beugels in het frame worden ingekort/ aangepast (dremel) om zo ruimte te maken voor de tank. Verder vraag ik mij af of er voldoende ruimte overblijft onder de tank voor de kabelboom?

MrSinga
4T-MSB zombie
Berichten: 2537
Lid geworden op: 28 jan 2007 22:19
Bezit: Vaillante;
MSX125
ST70
Z50A K3
En een berg projectjes
Locatie: Santa-Cruz, Belgium

Re: 3,5 liter tank in orgineel Dax kader

Bericht door MrSinga »

Dat lukt. Maar lees maar ipv inkorten bijna volledig weg slijpen. Zhenhua is 2.5l model kader met 3.5l tank

William v d
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 41
Lid geworden op: 05 mei 2018 08:48
Bezit: Honda Dax ST50
Locatie: Bollenstreek

Re: 3,5 liter tank in orgineel Dax kader

Bericht door William v d »

MrSinga schreef: 08 mar 2020 21:40 Dat lukt. Maar lees maar ipv inkorten bijna volledig weg slijpen. Zhenhua is 2.5l model kader met 3.5l tank
Aha, dat wordt dus echt wegslijpen. En qua bekabeling onder de tank? Heb voorzichtig geprobeerd een dergelijk 3,5 liter tankje in mijn frame te krijgen (zonder bedraging) maar kreeg het idee dat deze aan de voorzijde ook iets hoger is dan de orginele tank. Ook zitten en lasnaden aan de onder- en bovenkant, iets wat de orginele tank niet heeft.

Bij het passen van de tank bleef deze o.a. steken bij de beugels in het frame. Heb met een oude benzineslang gekeken of er ruimte zat tussen onderkant tank en binnenkant frame door te proberen deze er tussen te steken. Dit lukte helaas niet maar de tank zat ook nog niet helemaal op zijn plek.

MrSinga
4T-MSB zombie
Berichten: 2537
Lid geworden op: 28 jan 2007 22:19
Bezit: Vaillante;
MSX125
ST70
Z50A K3
En een berg projectjes
Locatie: Santa-Cruz, Belgium

Re: 3,5 liter tank in orgineel Dax kader

Bericht door MrSinga »

Het kan. Maar alles is nipt. En om een Honda kader te verprutsen voor dat litertje meer...

William v d
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 41
Lid geworden op: 05 mei 2018 08:48
Bezit: Honda Dax ST50
Locatie: Bollenstreek

Re: 3,5 liter tank in orgineel Dax kader

Bericht door William v d »

MrSinga schreef: 09 mar 2020 12:27 Het kan. Maar alles is nipt. En om een Honda kader te verprutsen voor dat litertje meer...
Dat laatste is ook mijn gevoel. Straks haal ik die beugels weg en blijkt de bekabeling niet te passen.
Misschien dat iemand foto's heeft waarbij het plaatsen van zo'n tank is gelukt

4-takter
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 146
Lid geworden op: 28 jan 2007 00:00
Bezit: C50-h, SS50m-K1, C50-e, cb77, CT70h-K1, CBX1000a, S90
Locatie: velsen

Re: 3,5 liter tank in orgineel Dax kader

Bericht door 4-takter »

anders neem je een externe tank van een liter
Extra tankje Dax, universeel, kepspeed, 1 Liter 4taktwinkel.nl
ik vraag me af

wildebras
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 128
Lid geworden op: 09 jul 2009 14:30
Bezit: C50DX
SS50K1
ST50G
Locatie: Arnhem

Re: 3,5 liter tank in orgineel Dax kader

Bericht door wildebras »

Hoi,
Als je je ori tank uit het frame haalt dan zie je in het frame aan weerszijden 2 beugels. deze moet je tot op het frame wegslijpen/ zagen. van je nieuwe 3,5 liter tank dien je de vouwnaad (opstaande rand aan de voorzijde) iets om te vouwen dan past hij in je frame. Dit gaat allemaal maar net, maar het past. Je kunt je draadboom gewoon laten zitten . Ik heb zelf extra kabels onder de tank door getrokken en dit past maar gaat moeilijk omdat er weinig ruimte is. denk aan 5 extra kabels. Je tank zit vast in je frame en met behulp van de afdekplaat van je benzinedop kan hij niet meer naar voor of achter. Je zult je accubakje moeten verplaatsen naar achter of een kleine accu plaatsen en een stuk metaal van je accubak wegnemen zodat je de ori bevestigingspunten kunt blijven gebruiken.

MrSinga
4T-MSB zombie
Berichten: 2537
Lid geworden op: 28 jan 2007 22:19
Bezit: Vaillante;
MSX125
ST70
Z50A K3
En een berg projectjes
Locatie: Santa-Cruz, Belgium

Re: 3,5 liter tank in orgineel Dax kader

Bericht door MrSinga »

Maw, ik zou er goed over na denken

wildebras
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 128
Lid geworden op: 09 jul 2009 14:30
Bezit: C50DX
SS50K1
ST50G
Locatie: Arnhem

Re: 3,5 liter tank in orgineel Dax kader

Bericht door wildebras »

Er goed over nadenken is het beste advies. Het gaat tenslotte maar om 1 liter en daar zijn inderdaad andere oplossingen voor. Het is een rot klus om te doen. Blok onder de dax vandaan halen is het meest simpele klusje. De ruimte in het frame is klein en mocht je zelf niet beschikken over goed gereedschap dan zou ik het je zeker afraden. Dremel is een mooi ding maar niet geschikt. Je gloednieuwe tank van 3,5 liter is na het passen en meten en omvouwen van de rand aan de voorzijde gewoon afgeschreven. Dat heeft zeker met de kwaliteit van het metaal en het lakwerk te maken het is nou eenmaal geen honda kwaliteit. Ik wou die liter extra benzine wel graag hebben. Ik heb wel eerst advies ingewonnen omtrent de functie van de beugels. En wat het betekent voor je frame als je ze deels weg haalt. Mij is vertelt dat de beugels die je weghaalt alleen dienen om de oude 2,5 lit. tank te ondersteunen in je frame. Omdat er tussen deze beugels een gleuf zit hebben ze geen andere functie dan dit. Hier zal vast discussie over volgen voor mijn frame is het inmiddels te laat.

MrSinga
4T-MSB zombie
Berichten: 2537
Lid geworden op: 28 jan 2007 22:19
Bezit: Vaillante;
MSX125
ST70
Z50A K3
En een berg projectjes
Locatie: Santa-Cruz, Belgium

Re: 3,5 liter tank in orgineel Dax kader

Bericht door MrSinga »

Nee, die beugels dienen idd enkel om de tank te ondersteunen. Maar stel, jij wilt uw kader nadien terug verkopen en de koper wil er terug een ori brommer van maken of de 3,’5l tank is kapot (ik heb er al veel van gehoord dat ze snel breken en lekken)Aja, dat lukt niet... de 2.5l tank valt naar beneden doordat de beugels weg zijn.

William v d
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 41
Lid geworden op: 05 mei 2018 08:48
Bezit: Honda Dax ST50
Locatie: Bollenstreek

Re: 3,5 liter tank in orgineel Dax kader

Bericht door William v d »

Bedankt allemaal voor de adviezen. Ik ben het met jullie eens dat het zeker iets is om eerst goed over na te denken. Met mijn 188cc Anima blok blijft het echter wel vervelend om van tank station naar tankstation te moeten rijden en dit een soort van te moeten plannen. Die ene extra liter draagt wel bij aan net wat meer rijplezier denk ik.

Mocht je achteraf weer ondersteuning voor de orginele tank nodig hebben dan zou dit betekenen dat er twee beugeltjes aan de binnenkant gelast moeten worden. Liever niet natuurlijk. Zit een beetje in dubio want die ene liter is denk wel fijn🤔

Gebruikersavatar
lil
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1915
Lid geworden op: 27 dec 2019 17:58
Bezit: oa.
c50 presscub injectie 2008 (2x)
c50 presscub 2005
c50 business 1996
c50 economy 1981
c70 passport 1975
c110 sportscub frans 1968?
apollo hmc 303 1972?
lely senior duo 1959?
dan nog een vaag bami crossding met een honda-achtig 50cc BBS-tuning blok.
en een sloop bami pitbike met een 124cc loncin.
Locatie: zuidholland

Re: 3,5 liter tank in orgineel Dax kader

Bericht door lil »

neem gewoon een jerrycan benzine mee achterop je bagagedrager. verziek je dax niet.
Hoedt u voor iedereen die zich expert wil noemen, zij willen meer lijken dan wat ze zijn.
Expert is geen beschermde titel, iedere kluns kan zich expert noemen, het betekent niets.
Denk zelf na, en oordeel slechts na ampele overwegingen.

MrSinga
4T-MSB zombie
Berichten: 2537
Lid geworden op: 28 jan 2007 22:19
Bezit: Vaillante;
MSX125
ST70
Z50A K3
En een berg projectjes
Locatie: Santa-Cruz, Belgium

Re: 3,5 liter tank in orgineel Dax kader

Bericht door MrSinga »

Of je koopt zo’n extra tankje

William v d
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 41
Lid geworden op: 05 mei 2018 08:48
Bezit: Honda Dax ST50
Locatie: Bollenstreek

Re: 3,5 liter tank in orgineel Dax kader

Bericht door William v d »

lil schreef: 14 mar 2020 21:25 neem gewoon een jerrycan benzine mee achterop je bagagedrager. verziek je dax niet.
MrSinga schreef: 14 mar 2020 22:37 Of je koopt zo’n extra tankje
Vind dat soort tankjes enkel niet heel mooi maar wel handig. Mijn Dax staat ook op 188cc motorkenteken dus wil deze inderdaad niet verknoeien.

MrSinga
4T-MSB zombie
Berichten: 2537
Lid geworden op: 28 jan 2007 22:19
Bezit: Vaillante;
MSX125
ST70
Z50A K3
En een berg projectjes
Locatie: Santa-Cruz, Belgium

Re: 3,5 liter tank in orgineel Dax kader

Bericht door MrSinga »

Ik weet het, ik vind dat ook net zo mooi. Maar soms is het een noodzaak.

Plaats reactie