Nieuwe motor (YX 140cc)

Wil je je ervaring delen of je problemen neerleggen, dan kan dat hier.
TVRS
4T-MSB beginner
Berichten: 7
Lid geworden op: 21 mar 2020 23:17

Re: Nieuwe motor (YX 140cc)

Bericht door TVRS »

OK bedankt voor de uitleg!
De bedrading zal dus wel goed aangesloten zijn dan?
Ik denk dat ik toch een vervroegen CDI zal bestellen, is dit gelijk welke, of bestaan er "betere"?
Zal waarschijnlijk een grotere carbu op paatsen ook nog.

NIX
chaly addict
Berichten: 18807
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Re: Nieuwe motor (YX 140cc)

Bericht door NIX »

1 Ding tegelijk. Zo te zien heb je een vaste CDI. Je fotografeert hem van de zijkant, dus het is moeilijk te zien of je de dunne vaste hebt, of de dikke vervroegende. Bestel een dikke vervroegende. Dat geeft een berg meer startgemak, een mooiere stationairloop en het bigend krijg bij lage toeren minder op zijn lazer. Overigens ben ik juist bij dikke blokken wel fan van een normaal groot vliegwiel. Die hebben vaak een pukkel, maar kun je met wat laswerk in een streep veranderen. Het blok gaat mooier rond lopen en loopt in praktijk niet langzamer dan met een outerrotor.

Die carb is voorlopig groot zat, het is eerder de vraag of de sproeiers (met name de hoofdsproeier) de juiste zijn en of de mengselschroef goed staat. Met de choke erop zou hij in elk geval moeten aanslaan.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

TVRS
4T-MSB beginner
Berichten: 7
Lid geworden op: 21 mar 2020 23:17

Re: Nieuwe motor (YX 140cc)

Bericht door TVRS »

Zal eens een andere CDI bestellen.
Welke vervroeging CDI bestel ik dan best, van er bestaan er zo te zien veel :roll:...

Hoofdsproeier is 95 nu, heb wel anders sproeiers nog liggen ook.
Maar ik denk dat hij nu toch wel zou moeten op z'n minst starten. Kan wel zijn dat het aan de CDI ligt.

Dus... Ik mag er van uit gaan dat ik de draden tussen motor en frame goed heb aangesloten :P?

NIX
chaly addict
Berichten: 18807
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Re: Nieuwe motor (YX 140cc)

Bericht door NIX »

De meest simpele dikke zwarte met de normale 5-polige stekker. Geen fancy hippe dingen in flashy kleuren. Die geven een vast zo vroeg mogelijk tijdstip. Of je moet het leuk vinden dat de baktandjes er bij terugslag af klappen, om van je voet of kuit nog even niet te spreken.

Draden zullen wel goed zitten. De 2 gele zijn alleen voor verlichting en accu. Qua hoofdsproeier zul je uiteindelijk tussen 95 en 100 uitkomen, denk ik.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

TVRS
4T-MSB beginner
Berichten: 7
Lid geworden op: 21 mar 2020 23:17

Re: Nieuwe motor (YX 140cc)

Bericht door TVRS »

Bedankt!

Zal een andere CDI bestellen en uittesten!

TVRS
4T-MSB beginner
Berichten: 7
Lid geworden op: 21 mar 2020 23:17

Re: Nieuwe motor (YX 140cc)

Bericht door TVRS »

Alles gemonteerd en afgesteld en draait goed!
Bedankt voor de hulp!

Wel 1 ding, zoals de bedrading nu aangesloten is dan werkt de verlichting niet... Als ik meet heb ik 25V wisselspanning tussen de 2 gele draden van het blok. Als ik dus het aansluit zoals hier gezegd dan branden de lampen niet. Als ik dan de spanningsregelaar afkoppel dan zouden ze plots toch heel miniem branden.
Ook als ik meet vanuit de spanningsregelaar (stekker op) tussen massa en rode draad accu dan heb ik maar 1,9V...
Zou de spanningsregelaar stuk zijn, is nochtans een nieuwe en een zwaardere of moet ik de 2 gele draden eens wisselen? Normaal maakt dit denk ik geen verschil...

Bramoto
4T-MSB beginner
Berichten: 9
Lid geworden op: 21 jun 2022 22:38
Bezit: Dax met 140cc motor onder

Re: Nieuwe motor (YX 140cc)

Bericht door Bramoto »

TVRS schreef: 28 mar 2020 14:49 Alles gemonteerd en afgesteld en draait goed!
Bedankt voor de hulp!

Wel 1 ding, zoals de bedrading nu aangesloten is dan werkt de verlichting niet... Als ik meet heb ik 25V wisselspanning tussen de 2 gele draden van het blok. Als ik dus het aansluit zoals hier gezegd dan branden de lampen niet. Als ik dan de spanningsregelaar afkoppel dan zouden ze plots toch heel miniem branden.
Ook als ik meet vanuit de spanningsregelaar (stekker op) tussen massa en rode draad accu dan heb ik maar 1,9V...
Zou de spanningsregelaar stuk zijn, is nochtans een nieuwe en een zwaardere of moet ik de 2 gele draden eens wisselen? Normaal maakt dit denk ik geen verschil...
Is je kickback nu een stuk minder? Zou je mij eens kunnen zeggen welke CDI je aangekocht hebt? Ik zit namelijk met exact hetzelfde probleem. Zo'n CDI zou het dus ook kunnen verhelpen.
Bedankt!

Bramoto
4T-MSB beginner
Berichten: 9
Lid geworden op: 21 jun 2022 22:38
Bezit: Dax met 140cc motor onder

Re: Nieuwe motor (YX 140cc)

Bericht door Bramoto »

NIX schreef: 22 mar 2020 20:06 Kijk eens wat er op het vliegwiel zit. Pukkel of streep.
Wat is het verschil tussen een pukkel of een streep (en dan bedoel ik: wat betekent dit juist)?
Ik heb soortgelijke problemen als de topicstarter en ben dus op zoek naar een oplossing.

Ik zie ook niet meteen op topicstarter zijn foto waar de 'streep' juist zit. Kan je dit eens aantonen?
Hartelijk dank!

Gebruikersavatar
nielspbr
Mr Kockengen
Berichten: 16163
Lid geworden op: 02 mar 2009 17:50
Bezit: Een apenfamilie en een bamibal.
Locatie: Kockengen

Re: Nieuwe motor (YX 140cc)

Bericht door nielspbr »

Bramoto schreef: 21 jun 2022 22:43
NIX schreef: 22 mar 2020 20:06 Kijk eens wat er op het vliegwiel zit. Pukkel of streep.
Wat is het verschil tussen een pukkel of een streep (en dan bedoel ik: wat betekent dit juist)?
Ik heb soortgelijke problemen als de topicstarter en ben dus op zoek naar een oplossing.

Ik zie ook niet meteen op topicstarter zijn foto waar de 'streep' juist zit. Kan je dit eens aantonen?
Hartelijk dank!
Op een viegwiel van normale grootte zou dit meer een punt zijn maar omdat dit een kleiner vliegwiel dan normaal is is dit een streep. Het gaat om de lengte van de verhoging op het vliegwiel, die bepaalt het verschil tussen begin en einde vervroeging.
Zie pijl
Afbeelding

Plaats reactie