Nieuwe motor (YX 140cc)
Nieuwe motor (YX 140cc)
Hallo iedereen!
Ik bezit een Jincheng JC90-6 (90cc, dax), heb de laatste tijd er veel problemen mee gehad (lichtspoel stuk, carburator stuk, versnellingsbak...).
Ik had beslist om een nieuwe motor te plaatsen, ze hebben mij in de winkel een YX 140cc aangeraden.
Deze heb ik dit weekend gemonteerd maar deze draait niet...
Ik heb een aantal problemen:
- Eerst en vooral de bedrading: De bedrading die uit de brommer komt weet ik waarvoor ze dienen, maar deze die uit de motor komen heb ik opgezocht en ze verbonden aan de brommer. In eerste instantie had ik de 2 gele draden aan wit en geel gelegd, hier heb ik dan gelezen dat ik de 1e moest splitsen en de ander aan massa. Het rare is wel dat hij wel (soms) draaide als ik ze de eerste keer verkeerd aangesloten heb en nu niet meer... Ik vraag me nu af of ik deze juist nu heb aangesloten?
Ik heb ze zo aangesloten (motorblok zonder neutraalschakelaar -> brommer):
wit-groen en geel -> zwart (massa)
wit-blauw -> wit-rood (puls CDI)
geel -> geel en wit (voeding accu en licht)
zwart-rood -> geel-rood (voeding CDI)
- Ik krijg hem dus ook niet gestart, de carburator die er nu op zit is een Mikuni VM22 en staat volledig standaard (sproeiers niet veranderd, gasnaald in het midden en luchtschroef 1,5t uit) en is ook nog niet zo lang nieuw. Ze hebben me gezegd dat deze carburator standaard op hun pitbikes staan en dat deze zeker moet lukken. Maar hij wil niet starten, ontsteking heb ik en er komt wel degelijk benzine in de verbrandingskamer. Als hij draaide dan bleef hij ook bij gas geven in de toeren hangen, maar heb nergens geen valse lucht. Is de carburator stuk of is er iets met de CDI...?
- Dan nog 1 iets en voor mij het ergste... Als je hem wilt aankicken dan krijg je soms echt een stevige terugslag, ik kan u zeggen mijn voet zit blauw van gisteren te proberen... . Is er toch iets mis met de ontsteking? Staat deze verkeerd of is de CDI niet goed voor deze motor? CDI is overigens standaard en draaide met het vorig blok. Ik heb al gelezen over CDI's die dit verhinderen, maar is dit de oplossing dan? Of zou er een ander probleem zijn?
Mijn excuses voor de vele uitleg maar denk dat ik jullie alles moet vertellen hoe het in elkaar zit !
Ik weet niet of dit alles kan opgelost worden door de bedrading of is er meer aan de hand, de verkoper had gezegd tegen mij dat het "plug and play" was maar ja...
Ik hoop dat ik misschien wat tips of uitleg van jullie kan verkrijgen, ik zou jullie zeer dankbaar zijn !
Alvast bedankt!
Ik bezit een Jincheng JC90-6 (90cc, dax), heb de laatste tijd er veel problemen mee gehad (lichtspoel stuk, carburator stuk, versnellingsbak...).
Ik had beslist om een nieuwe motor te plaatsen, ze hebben mij in de winkel een YX 140cc aangeraden.
Deze heb ik dit weekend gemonteerd maar deze draait niet...
Ik heb een aantal problemen:
- Eerst en vooral de bedrading: De bedrading die uit de brommer komt weet ik waarvoor ze dienen, maar deze die uit de motor komen heb ik opgezocht en ze verbonden aan de brommer. In eerste instantie had ik de 2 gele draden aan wit en geel gelegd, hier heb ik dan gelezen dat ik de 1e moest splitsen en de ander aan massa. Het rare is wel dat hij wel (soms) draaide als ik ze de eerste keer verkeerd aangesloten heb en nu niet meer... Ik vraag me nu af of ik deze juist nu heb aangesloten?
Ik heb ze zo aangesloten (motorblok zonder neutraalschakelaar -> brommer):
wit-groen en geel -> zwart (massa)
wit-blauw -> wit-rood (puls CDI)
geel -> geel en wit (voeding accu en licht)
zwart-rood -> geel-rood (voeding CDI)
- Ik krijg hem dus ook niet gestart, de carburator die er nu op zit is een Mikuni VM22 en staat volledig standaard (sproeiers niet veranderd, gasnaald in het midden en luchtschroef 1,5t uit) en is ook nog niet zo lang nieuw. Ze hebben me gezegd dat deze carburator standaard op hun pitbikes staan en dat deze zeker moet lukken. Maar hij wil niet starten, ontsteking heb ik en er komt wel degelijk benzine in de verbrandingskamer. Als hij draaide dan bleef hij ook bij gas geven in de toeren hangen, maar heb nergens geen valse lucht. Is de carburator stuk of is er iets met de CDI...?
- Dan nog 1 iets en voor mij het ergste... Als je hem wilt aankicken dan krijg je soms echt een stevige terugslag, ik kan u zeggen mijn voet zit blauw van gisteren te proberen... . Is er toch iets mis met de ontsteking? Staat deze verkeerd of is de CDI niet goed voor deze motor? CDI is overigens standaard en draaide met het vorig blok. Ik heb al gelezen over CDI's die dit verhinderen, maar is dit de oplossing dan? Of zou er een ander probleem zijn?
Mijn excuses voor de vele uitleg maar denk dat ik jullie alles moet vertellen hoe het in elkaar zit !
Ik weet niet of dit alles kan opgelost worden door de bedrading of is er meer aan de hand, de verkoper had gezegd tegen mij dat het "plug and play" was maar ja...
Ik hoop dat ik misschien wat tips of uitleg van jullie kan verkrijgen, ik zou jullie zeer dankbaar zijn !
Alvast bedankt!
-
- 4T-MSB regular
- Berichten: 407
- Lid geworden op: 08 jul 2017 11:59
- Bezit: Novio
Re: Nieuwe motor (YX 140cc)
Waar ben je woonachtig ?
-
- chaly addict
- Berichten: 18833
- Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
- Bezit: Een hamer
- Locatie: Milsbeek
Re: Nieuwe motor (YX 140cc)
Kijk eens wat er op het vliegwiel zit. Pukkel of streep.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.
-
- 4T-MSB zombie
- Berichten: 2534
- Lid geworden op: 28 jan 2007 22:19
- Bezit: Vaillante;
MSX125
ST70
Z50A K3
En een berg projectjes - Locatie: Santa-Cruz, Belgium
Re: Nieuwe motor (YX 140cc)
Controleer 1st klepspeling. Die staan regelmatig verkeerd van fabriek af
Terugslag, echt op het juiste moment kicken en niet zomaar lukraak stampen (zoals veel op meetings)
Die carbu zou ik ook es bekijken. Het draait daarmee maar is geen ideale (meeste nemen vm26). Het is hier al meermaals gezegd dat een nieuwe niet direct perfect is
Terugslag, echt op het juiste moment kicken en niet zomaar lukraak stampen (zoals veel op meetings)
Die carbu zou ik ook es bekijken. Het draait daarmee maar is geen ideale (meeste nemen vm26). Het is hier al meermaals gezegd dat een nieuwe niet direct perfect is
Re: Nieuwe motor (YX 140cc)
Dit is het vliegwiel @NIX :
En de CDI:
@MrSinga, ik zal eens de klepspeling controleren. Deze gegevens staan denk ik in FAQ?
Ja idd 26mm carbu zou beter zijn maar denk toch dat ie op z'n minst moet starten?
De bedrading is volgens jullie juist? De groen witte draad van de motor heb ik samen met een gele aangesloten op de zwarte massa van het kader. Klopt dit?
En de CDI:
@MrSinga, ik zal eens de klepspeling controleren. Deze gegevens staan denk ik in FAQ?
Ja idd 26mm carbu zou beter zijn maar denk toch dat ie op z'n minst moet starten?
De bedrading is volgens jullie juist? De groen witte draad van de motor heb ik samen met een gele aangesloten op de zwarte massa van het kader. Klopt dit?
- lil
- The 4T-MSB is my life!
- Berichten: 1914
- Lid geworden op: 27 dec 2019 17:58
- Bezit: oa.
c50 presscub injectie 2008 (2x)
c50 presscub 2005
c50 business 1996
c50 economy 1981
c70 passport 1975
c110 sportscub frans 1968?
apollo hmc 303 1972?
lely senior duo 1959?
dan nog een vaag bami crossding met een honda-achtig 50cc BBS-tuning blok.
en een sloop bami pitbike met een 124cc loncin. - Locatie: zuidholland
Re: Nieuwe motor (YX 140cc)
streep op vliegwiel dus. aka electronisch vervroegende ontsteking. mooi.
zwartrood = CDIvoeding en zit waarschijnlijk goed, blauwwit = CDIpuls en zit waarschijnlijk goed, wat voor kleur is dat draadje op de pulsgever, blauw of groen? van de twee gele gaat er 1 naar geel en 1 naar wit, geel naar massa heb ik nooit van gehoord en lijkt me niet gezond, groenwit zou neutraalschakelaar kunnen zijn maar die lijk je niet te hebben dus is waarschijnlijk massa, ga na waar die draad vandaan komt.
man wat een bende
zwartrood = CDIvoeding en zit waarschijnlijk goed, blauwwit = CDIpuls en zit waarschijnlijk goed, wat voor kleur is dat draadje op de pulsgever, blauw of groen? van de twee gele gaat er 1 naar geel en 1 naar wit, geel naar massa heb ik nooit van gehoord en lijkt me niet gezond, groenwit zou neutraalschakelaar kunnen zijn maar die lijk je niet te hebben dus is waarschijnlijk massa, ga na waar die draad vandaan komt.
man wat een bende
Hoedt u voor iedereen die zich expert wil noemen, zij willen meer lijken dan wat ze zijn.
Expert is geen beschermde titel, iedere kluns kan zich expert noemen, het betekent niets.
Denk zelf na, en oordeel slechts na ampele overwegingen.
Expert is geen beschermde titel, iedere kluns kan zich expert noemen, het betekent niets.
Denk zelf na, en oordeel slechts na ampele overwegingen.
-
- 4T-MSB zombie
- Berichten: 2534
- Lid geworden op: 28 jan 2007 22:19
- Bezit: Vaillante;
MSX125
ST70
Z50A K3
En een berg projectjes - Locatie: Santa-Cruz, Belgium
Re: Nieuwe motor (YX 140cc)
Is al 1000keer aan bod gekomen dat die ontstekingen zo moeten aangesloten worden.
En bij sommige nieuwere types is het ook zo
Nu die rotors zijn niet mijn ding. Liever een lifan nd type erop. Zwaarder maar o zo’n verschil in starten en draaien
- nielspbr
- Mr Kockengen
- Berichten: 16198
- Lid geworden op: 02 mar 2009 17:50
- Bezit: Een apenfamilie en een bamibal.
- Locatie: Kockengen
Re: Nieuwe motor (YX 140cc)
Waar, zelfs zo'n el cheapo standaard chinese fullsize 2-spoelen ontsteking met stip geeft minder ellende.
-
- The 4T-MSB is my life!
- Berichten: 1289
- Lid geworden op: 06 jan 2014 20:32
- Bezit: ATC125 met 110 blok.
CR80 1983
SS50K0 1966 (Duitser)
SS50K1 1976 (Francaise)verkocht
SS50K3 (NL) verkocht
ST50G (Duitser)
D@SS72 Skyteam frame metTS50 tank, SS wielen, spatborden, achterlicht, MT banden, Shark achterbrug enz. enz.
Yamaha FS1 468 1975 verkocht
Yamaha FS1 2RU 1980 verkocht in onderdelen - Locatie: Het Gooi
Re: Nieuwe motor (YX 140cc)
Deze ontsteking zit al een jaar of 3-4 op mijn zoon z’n OT Dax met 12V kruk icm 85cc kit, voldoet uitstekend, en al zeker omdat hij met de vervroegende hard gaat en met de in te schakelen vertragende functie gewoon wegkomt bij evt rollerbank testen.
Re: Nieuwe motor (YX 140cc)
Heb ik idd onder andere hier gelezen dat 1 geel moet gesplitst worden...
Wit-groen uit het blok is idd massa als ik deze uitmeet, dus in principe daar de andere gele draad aansluiten kan geen kwaad.
Dus het zal niet aan de aansluiting dan liggen dat hij niet start zo te horen?
Ik weet natuurlijk niet of de CDI die er nu op zit een vervroegde is, zat zo standaard in de brommer. De oude motor had geen streep dus ga ik er van uit dat deze geen vervroegde ontsteking is.
Maar als ik een CDI bestel met vervroegde ontsteking werkt dit dus met dit vliegwiel.
Wit-groen uit het blok is idd massa als ik deze uitmeet, dus in principe daar de andere gele draad aansluiten kan geen kwaad.
Dus het zal niet aan de aansluiting dan liggen dat hij niet start zo te horen?
Ik weet natuurlijk niet of de CDI die er nu op zit een vervroegde is, zat zo standaard in de brommer. De oude motor had geen streep dus ga ik er van uit dat deze geen vervroegde ontsteking is.
Maar als ik een CDI bestel met vervroegde ontsteking werkt dit dus met dit vliegwiel.
-
- 4T-MSB zombie
- Berichten: 2534
- Lid geworden op: 28 jan 2007 22:19
- Bezit: Vaillante;
MSX125
ST70
Z50A K3
En een berg projectjes - Locatie: Santa-Cruz, Belgium
Re: Nieuwe motor (YX 140cc)
Ook met koppeling op de bak? Want met een gewone koppeling heeft weer meer gewicht.
Heb ook zoeen op een 50 gezet en dat ging idd goed
-
- The 4T-MSB is my life!
- Berichten: 1289
- Lid geworden op: 06 jan 2014 20:32
- Bezit: ATC125 met 110 blok.
CR80 1983
SS50K0 1966 (Duitser)
SS50K1 1976 (Francaise)verkocht
SS50K3 (NL) verkocht
ST50G (Duitser)
D@SS72 Skyteam frame metTS50 tank, SS wielen, spatborden, achterlicht, MT banden, Shark achterbrug enz. enz.
Yamaha FS1 468 1975 verkocht
Yamaha FS1 2RU 1980 verkocht in onderdelen - Locatie: Het Gooi
Re: Nieuwe motor (YX 140cc)
Nee, met koppeling op de kruk, dat zal dan idd het verschil maken
- lil
- The 4T-MSB is my life!
- Berichten: 1914
- Lid geworden op: 27 dec 2019 17:58
- Bezit: oa.
c50 presscub injectie 2008 (2x)
c50 presscub 2005
c50 business 1996
c50 economy 1981
c70 passport 1975
c110 sportscub frans 1968?
apollo hmc 303 1972?
lely senior duo 1959?
dan nog een vaag bami crossding met een honda-achtig 50cc BBS-tuning blok.
en een sloop bami pitbike met een 124cc loncin. - Locatie: zuidholland
Re: Nieuwe motor (YX 140cc)
dat kan de reden zijn dat ie zo terugslaat.
Hoedt u voor iedereen die zich expert wil noemen, zij willen meer lijken dan wat ze zijn.
Expert is geen beschermde titel, iedere kluns kan zich expert noemen, het betekent niets.
Denk zelf na, en oordeel slechts na ampele overwegingen.
Expert is geen beschermde titel, iedere kluns kan zich expert noemen, het betekent niets.
Denk zelf na, en oordeel slechts na ampele overwegingen.
- nielspbr
- Mr Kockengen
- Berichten: 16198
- Lid geworden op: 02 mar 2009 17:50
- Bezit: Een apenfamilie en een bamibal.
- Locatie: Kockengen
Re: Nieuwe motor (YX 140cc)
- lil
- The 4T-MSB is my life!
- Berichten: 1914
- Lid geworden op: 27 dec 2019 17:58
- Bezit: oa.
c50 presscub injectie 2008 (2x)
c50 presscub 2005
c50 business 1996
c50 economy 1981
c70 passport 1975
c110 sportscub frans 1968?
apollo hmc 303 1972?
lely senior duo 1959?
dan nog een vaag bami crossding met een honda-achtig 50cc BBS-tuning blok.
en een sloop bami pitbike met een 124cc loncin. - Locatie: zuidholland
Re: Nieuwe motor (YX 140cc)
een vervroegende cdi bedoelt nielspbr dan, dus niet wat je nu nog hebt zitten. voor alle duidelijkheid
hij staat nu dus altijd vroeg, en bij meer cc kan dat een flinke klap terug geven. je kan hem eerst even door het zware punt heen draaien en hem dan pas een goeie trap geven.
hij staat nu dus altijd vroeg, en bij meer cc kan dat een flinke klap terug geven. je kan hem eerst even door het zware punt heen draaien en hem dan pas een goeie trap geven.
Hoedt u voor iedereen die zich expert wil noemen, zij willen meer lijken dan wat ze zijn.
Expert is geen beschermde titel, iedere kluns kan zich expert noemen, het betekent niets.
Denk zelf na, en oordeel slechts na ampele overwegingen.
Expert is geen beschermde titel, iedere kluns kan zich expert noemen, het betekent niets.
Denk zelf na, en oordeel slechts na ampele overwegingen.