Electra probleem.

Wil je je ervaring delen of je problemen neerleggen, dan kan dat hier.
JVDAX
4T-MSB beginner
Berichten: 13
Lid geworden op: 29 mar 2020 10:12
Bezit: DAX

Electra probleem.

Bericht door JVDAX »

Hallo,

Ik heb een skyteam DAX en heb hem een tijdje geleden weer aan de praat gekregen. Toen werkte het neutraal lampje prima en de lampen brandden fel. Alleen de startmotor, claxon en knipperlichten werkten niet. Uiteindelijk bleek dat ik niet de juiste kabelboom voor een startmotor had dus heb ik de kabeltjes van het startknopje losgeknipt en tussen een kabel die direct op de accu zit gezet, dit werkte prima. Nou blijkt alleen dat het neutraal lampje niet meer werkt, heb het lampje zelf gecontroleerd en die is goed. Ook is het zo dat de voor en achter lampen niet erg fel branden maar als ik het contact tussen uit en aan zet (dat de motor wel blijft lopen) dan branden ze zoals het eerst was. Verder heb ik de knipperlichten en de claxon aangesloten maar die werken ook niet. Kan iemand mij helpen want heb echt alles nagelopen.

Alvast bedankt!

JVDAX
4T-MSB beginner
Berichten: 13
Lid geworden op: 29 mar 2020 10:12
Bezit: DAX

Re: Electra probleem.

Bericht door JVDAX »

Afbeelding

Afbeelding

Hier nog wat foto’s

Gebruikersavatar
nielspbr
Mr Kockengen
Berichten: 16198
Lid geworden op: 02 mar 2009 17:50
Bezit: Een apenfamilie en een bamibal.
Locatie: Kockengen

Re: Electra probleem.

Bericht door nielspbr »

Toevallig oranje doorgeknipt?
Zekering kapot?

Vaag verhaal.

Aangezien een dax geen starmotor heeft en jij beweert een startknopje te hebben heb je een jincheng of skyteam met kabelboom voor startmotor. Wat is het, en als dat ding oorspronkelijk geen startmotor had is het een killswitch, een schakelaar ipv een momentschakelaar...
(en waarom knip je de draden van je startknop door als je startmotor het niet doet, de oorspronkelijke situatie klinkt als een doorgebrande zekering.)

Gebruikersavatar
nielspbr
Mr Kockengen
Berichten: 16198
Lid geworden op: 02 mar 2009 17:50
Bezit: Een apenfamilie en een bamibal.
Locatie: Kockengen

Re: Electra probleem.

Bericht door nielspbr »

Oh boy, Waarom zitten bruin en zwartwit bij elkaar in één verdeel stekker.
Volgens mijn skyteam draadboom kennis heb je daar je teller- en achterlichtvoeding(bruin) en massa(zwartwit) direct aan elkaar hangen. Dat is een instant gesprongen zekering zodra je de verlichting aanzet.

JVDAX
4T-MSB beginner
Berichten: 13
Lid geworden op: 29 mar 2020 10:12
Bezit: DAX

Re: Electra probleem.

Bericht door JVDAX »

Bedankt voor de reactie! Het is een skyteam met origineel een startmotor (zo heb ik hem gekocht) maar de hele kabelboom was gesmolten en lag blood dus heb ik een nieuwe gekocht. Maar die had allemaal andere kleurtjes en geen startmotor optie, maar wel een extra kill switch (heb wel een startmotor knopje) dus heb die 2 losgeknipt en 2 draden naar voor getrokken en de min van het startrelais op de massa en de plus direct op de accu, met die 2 kabels ertussen waardoor als je er op drukt het circuit rond is. Maar begrijp niet waar dat vreemde met het contact en het neutraal lampje vandaan komt. Misschien iets verkeerd losgeknipt, maar dat lijkt me sterk.

JVDAX
4T-MSB beginner
Berichten: 13
Lid geworden op: 29 mar 2020 10:12
Bezit: DAX

Re: Electra probleem.

Bericht door JVDAX »

nielspbr schreef: 02 apr 2020 18:52 Toevallig oranje doorgeknipt?
Zekering kapot?

Vaag verhaal.

Aangezien een dax geen starmotor heeft en jij beweert een startknopje te hebben heb je een jincheng of skyteam met kabelboom voor startmotor. Wat is het, en als dat ding oorspronkelijk geen startmotor had is het een killswitch, een schakelaar ipv een momentschakelaar...
(en waarom knip je de draden van je startknop door als je startmotor het niet doet, de oorspronkelijke situatie klinkt als een doorgebrande zekering.)

Dus de zekering is ook nieuw

JVDAX
4T-MSB beginner
Berichten: 13
Lid geworden op: 29 mar 2020 10:12
Bezit: DAX

Re: Electra probleem.

Bericht door JVDAX »

nielspbr schreef: 02 apr 2020 19:09 Oh boy, Waarom zitten bruin en zwartwit bij elkaar in één verdeel stekker.
Volgens mijn skyteam draadboom kennis heb je daar je teller- en achterlichtvoeding(bruin) en massa(zwartwit) direct aan elkaar hangen. Dat is een instant gesprongen zekering zodra je de verlichting aanzet.

Nee dat bruine kabeltje heb ik er aan gemaakt omdat het niet klopte maar dat is ook gewoon massa.

MrSinga
4T-MSB zombie
Berichten: 2534
Lid geworden op: 28 jan 2007 22:19
Bezit: Vaillante;
MSX125
ST70
Z50A K3
En een berg projectjes
Locatie: Santa-Cruz, Belgium

Re: Electra probleem.

Bericht door MrSinga »

Voor met startmotor moet je zeker minstens 1 kabel bij trekken naar halfweg uw brommer. Maar aangezien je zegt: ik heb dit en dat doorgelust... zou ik toch adviseren: koop de juiste bool

JVDAX
4T-MSB beginner
Berichten: 13
Lid geworden op: 29 mar 2020 10:12
Bezit: DAX

Re: Electra probleem.

Bericht door JVDAX »

MrSinga schreef: 02 apr 2020 20:29 Voor met startmotor moet je zeker minstens 1 kabel bij trekken naar halfweg uw brommer. Maar aangezien je zegt: ik heb dit en dat doorgelust... zou ik toch adviseren: koop de juiste bool
Ik heb inderdaad ook 2 kabels getrokken. Ik kon geen andere kabelboom vinden maar de startmotor is ook het probleem niet, want zelfs als ik die kabeltjes weer aan elkaar maak (die ik had losgeknipt) dan heb ik nog steeds de twee problemen zoals hierboven beschreven.

MrSinga
4T-MSB zombie
Berichten: 2534
Lid geworden op: 28 jan 2007 22:19
Bezit: Vaillante;
MSX125
ST70
Z50A K3
En een berg projectjes
Locatie: Santa-Cruz, Belgium

Re: Electra probleem.

Bericht door MrSinga »

Bij sommige heb je 2 bruine zitten die helaas niet dezelfde zijn. Lees: ze hadden waarschijnlijk geen ander kleur meer
Als je natuurlijk met die zit te spelen, dan komt het nooit meer goed.

Nu, je hebt bij het extra kabels trekken voor de startmotor toch dikkere kabels gebruikt?

JVDAX
4T-MSB beginner
Berichten: 13
Lid geworden op: 29 mar 2020 10:12
Bezit: DAX

Re: Electra probleem.

Bericht door JVDAX »

Ja klopt.

JVDAX
4T-MSB beginner
Berichten: 13
Lid geworden op: 29 mar 2020 10:12
Bezit: DAX

Re: Electra probleem.

Bericht door JVDAX »

MrSinga schreef: 03 apr 2020 06:53 Bij sommige heb je 2 bruine zitten die helaas niet dezelfde zijn. Lees: ze hadden waarschijnlijk geen ander kleur meer
Als je natuurlijk met die zit te spelen, dan komt het nooit meer goed.

Nu, je hebt bij het extra kabels trekken voor de startmotor toch dikkere kabels gebruikt?
Ik begrijp alleen niet wat u bedoelt met de bruine kabels waar je niet mee met spelen.

JVDAX
4T-MSB beginner
Berichten: 13
Lid geworden op: 29 mar 2020 10:12
Bezit: DAX

Re: Electra probleem.

Bericht door JVDAX »

Iemand enig idee wat het kan zijn want heb nu volgensmij alles teruggezet naar hoe het was maar werkt nog steeds niet. Waar moet de oranje en wit groene (neutraal) draad allemaal heen zodat het werkt?

MrSinga
4T-MSB zombie
Berichten: 2534
Lid geworden op: 28 jan 2007 22:19
Bezit: Vaillante;
MSX125
ST70
Z50A K3
En een berg projectjes
Locatie: Santa-Cruz, Belgium

Re: Electra probleem.

Bericht door MrSinga »

Wit/groen loopt rechtstreeks van blok naar km-teller

JVDAX
4T-MSB beginner
Berichten: 13
Lid geworden op: 29 mar 2020 10:12
Bezit: DAX

Re: Electra probleem.

Bericht door JVDAX »

MrSinga schreef: 03 apr 2020 10:08 Wit/groen loopt rechtstreeks van blok naar km-teller
Ja die had ik aangesloten maar moet oranje nog ergens speciaal op zodat die het ook doet?

Plaats reactie