Stoterstangen versterken

Wil je je ervaring delen of je problemen neerleggen, dan kan dat hier.
Ben C50
4T-MSB addict
Berichten: 930
Lid geworden op: 06 aug 2012 21:12
Bezit: C50 TT
Bakbrommer met C50 OT
Peda Chip

Re: Stoterstangen versterken

Bericht door Ben C50 »

Ik denk niet dat spatsmering de olie door je koeler gaat duwen. Maar mooi project. Geef niet op! Misschien kun je beter het carter vergroten of daar ergens het oliebadje koelen. Maar het begint bij meten. Hoe warm gaat hij worden? Stap 1 lijkt me het monteren van een thermometer.

En leveren de stoterstangen nu wel eens problemen bij deze blokjes? Misschien zijn ze wel sterk genoeg. En hoe zijn die van een peda chip? Zijn die toevallig iets sterker?

Succes, ben benieuwd naar je vorderingen!

Alexander Korenhof
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 129
Lid geworden op: 19 apr 2013 20:24
Bezit: 3 x PC50
1 X PF50

Re: Stoterstangen versterken

Bericht door Alexander Korenhof »

Ben C50 schreef: 25 apr 2020 15:52 Ik denk niet dat spatsmering de olie door je koeler gaat duwen. Maar mooi project. Geef niet op! Misschien kun je beter het carter vergroten of daar ergens het oliebadje koelen. Maar het begint bij meten. Hoe warm gaat hij worden? Stap 1 lijkt me het monteren van een thermometer.

En leveren de stoterstangen nu wel eens problemen bij deze blokjes? Misschien zijn ze wel sterk genoeg. En hoe zijn die van een peda chip? Zijn die toevallig iets sterker?

Succes, ben benieuwd naar je vorderingen!
Ja, stoterstangen gaan 100% zeker krom als de toeren te hoog worden en met de versterkte klepveren / grotere en zwaardere kleppen

olietemp meter heb ik... maar nog niet gemeten, omdat ik nog niet klaar ben met het project. maar dacht op voorhand al dit uit te zoeken, want temp gaat sowieso te hoog worden. (origineel met 50 cc en kleine carb, gaat hij al richting de 100 graden in de zomer)

wimpyw
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 75
Lid geworden op: 02 jan 2012 10:17
Bezit: Honda novio met ps50 blokje
Honda c310 project
Bami novio project
Puch maxi
Puch ms50v
Simson schwalbe project
Puch maxi racer
Gilera citta

Re: Stoterstangen versterken

Bericht door wimpyw »

Ik vind dit soort dingen altijd leuk.
Maar de stoterstangen zou ik laten voor wat ze zijn. Die kunnen het prima aan. Klep veren niet verzwaren, heb je echt niet nodig. Hoogstens een ringetje er onder maken.
Kop kun je een eindje flowen, en ben heel benieuwd hoe je de grotere kleppen er in maakt
Is namelijk helaas zeer weinig plek voor.
Mijn ervaring is dat de kanalen in de kop en klepjes de beperkende factor zijn met toeren draaien.
Klepveren echt niet doen, kost je alleen maar vermogen.
Wat wel de moeite is is de nokkenas laten verslijten.
En ik had een ps50 blokje. Dan heb je het zelfde top-end, maar wel 3 versnellingen. En het past onder je noof/ amigo.

wimpyw
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 75
Lid geworden op: 02 jan 2012 10:17
Bezit: Honda novio met ps50 blokje
Honda c310 project
Bami novio project
Puch maxi
Puch ms50v
Simson schwalbe project
Puch maxi racer
Gilera citta

Re: Stoterstangen versterken

Bericht door wimpyw »

Verslijpen* sorry

Gebruikersavatar
Lacsap
4T-MSB regular
Berichten: 344
Lid geworden op: 03 nov 2017 21:03
Bezit: PC50A
C310S

Re: Stoterstangen versterken

Bericht door Lacsap »

Ipv een oliekoeler zou je kunnen denken aan een luchthapper/ winddeflector die gericht de rijwind naar een hete plek forceert.
Daarnaast een grotere oliecapaciteit; vervang je aftapplug door een pijpje en hang een olietankje eronder/ erbij/ erdinges..

Vergeet je koppeling niet; die schoentjes en je korf kunnen mogelijk het extra vermogen en/of toeren niet aan.

Latere PF-blokjes blijken een oliepompje te hebben, ik heb ze nooit gehad

Alexander Korenhof
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 129
Lid geworden op: 19 apr 2013 20:24
Bezit: 3 x PC50
1 X PF50

Re: Stoterstangen versterken

Bericht door Alexander Korenhof »

wimpyw schreef: 25 apr 2020 22:57 ben heel benieuwd hoe je de grotere kleppen er in maakt
hier gaat Joost me mee helpen, heefft hij zelf al gedaan, zie topic:
https://www.4takt.net/viewtopic.php?f=9 ... rs#p544379

Alexander Korenhof
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 129
Lid geworden op: 19 apr 2013 20:24
Bezit: 3 x PC50
1 X PF50

Re: Stoterstangen versterken

Bericht door Alexander Korenhof »

update:

rekenwerk leert mij dat de wanddikte stoterstang pf50/novio ~0,58 mm is. ( buitendiameter 4,5 mm)
Oppervlakte: A = 7.1427 mm2
Weerstandsmoment Wx = Wy = 6.2312 mm3
Traagheidsmoment Ix = Iy = 14.0201 mm4

Nu heb ik de volgende 2 naadloze buisjes besteld, buitendiameter 5 mm met wanddikte 1 mm:
https://a.aliexpress.com/_B1yrAQ

Oppervlakte: A = 12.5664 mm2
Weerstandsmoment Wx = Wy = 10.6814 mm3
Traagheidsmoment Ix = Iy = 26.7035 mm4

Buisjes worden aan beide zijde voorzien van kogellagers uit novio achterwiel; dia 4,5 mm

stangen worden wel ~75 % zwaarder. Trial-and-error

stoterstangen90
Vierkantofiel
Berichten: 5159
Lid geworden op: 16 jan 2007 22:17
Bezit: Morris Ital
Locatie: Zaagcity

Re: Stoterstangen versterken

Bericht door stoterstangen90 »

Alexander Korenhof schreef: 25 apr 2020 16:45
Ben C50 schreef: 25 apr 2020 15:52 Ik denk niet dat spatsmering de olie door je koeler gaat duwen. Maar mooi project. Geef niet op! Misschien kun je beter het carter vergroten of daar ergens het oliebadje koelen. Maar het begint bij meten. Hoe warm gaat hij worden? Stap 1 lijkt me het monteren van een thermometer.

En leveren de stoterstangen nu wel eens problemen bij deze blokjes? Misschien zijn ze wel sterk genoeg. En hoe zijn die van een peda chip? Zijn die toevallig iets sterker?

Succes, ben benieuwd naar je vorderingen!
Ja, stoterstangen gaan 100% zeker krom als de toeren te hoog worden en met de versterkte klepveren / grotere en zwaardere kleppen

olietemp meter heb ik... maar nog niet gemeten, omdat ik nog niet klaar ben met het project. maar dacht op voorhand al dit uit te zoeken, want temp gaat sowieso te hoog worden. (origineel met 50 cc en kleine carb, gaat hij al richting de 100 graden in de zomer)
Er zijn verschillende versies van het novioblok. Er zijn versies met oliepomp.
Afbeelding

Ben C50
4T-MSB addict
Berichten: 930
Lid geworden op: 06 aug 2012 21:12
Bezit: C50 TT
Bakbrommer met C50 OT
Peda Chip

Re: Stoterstangen versterken

Bericht door Ben C50 »

En heb je die 75% gewichtstoename meegenomen in je berekening van de benodigde klepveersterkte? (Kip-ei)

Gebruikersavatar
Jurrien
chaly's angel
Berichten: 5849
Lid geworden op: 28 jan 2007 12:51
Locatie: Willieoort

Re: Stoterstangen versterken

Bericht door Jurrien »

Alexander Korenhof schreef: 28 apr 2020 09:45 update:

rekenwerk leert mij dat de wanddikte stoterstang pf50/novio ~0,58 mm is. ( buitendiameter 4,5 mm)
Oppervlakte: A = 7.1427 mm2
Weerstandsmoment Wx = Wy = 6.2312 mm3
Traagheidsmoment Ix = Iy = 14.0201 mm4

Nu heb ik de volgende 2 naadloze buisjes besteld, buitendiameter 5 mm met wanddikte 1 mm:
https://a.aliexpress.com/_B1yrAQ

Oppervlakte: A = 12.5664 mm2
Weerstandsmoment Wx = Wy = 10.6814 mm3
Traagheidsmoment Ix = Iy = 26.7035 mm4

Buisjes worden aan beide zijde voorzien van kogellagers uit novio achterwiel; dia 4,5 mm

stangen worden wel ~75 % zwaarder. Trial-and-error
Vet. Weet je ook van welk materiaal de noviostoterstang is? (staal of alu?)
Dat heeft ook een grote invloed.
Elasticiteitsmodulus staal = 210 GPa
die van rvs = 195 GPa
En aluminium = 70 GPa
www.jurrienmaakt.nl
NIX schreef: 20 sep 2023 08:46Wat de hippie zegt. Ben het helemaal met hem eens.

Alexander Korenhof
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 129
Lid geworden op: 19 apr 2013 20:24
Bezit: 3 x PC50
1 X PF50

Re: Stoterstangen versterken

Bericht door Alexander Korenhof »

[/quote]
Vet. Weet je ook van welk materiaal de noviostoterstang is? (staal of alu?)
Dat heeft ook een grote invloed.
Elasticiteitsmodulus staal = 210 GPa
die van rvs = 195 GPa
En aluminium = 70 GPa
[/quote]

in de berekening ben ik uitgegaan van staal, en dan kom ik op wanddikte 0,58 mm. Zal wel kloppen aangezien iemand al een keer tegen me zei dat het heel dus is, minder dan een mm....
Laatst gewijzigd door Alexander Korenhof op 28 apr 2020 13:34, 1 keer totaal gewijzigd.

Alexander Korenhof
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 129
Lid geworden op: 19 apr 2013 20:24
Bezit: 3 x PC50
1 X PF50

Re: Stoterstangen versterken

Bericht door Alexander Korenhof »

Ben C50 schreef: 28 apr 2020 10:35 En heb je die 75% gewichtstoename meegenomen in je berekening van de benodigde klepveersterkte? (Kip-ei)
Ik weet niet hoe dat moet, en heb al versterkte klepveren liggen voor een novio.

Alexander Korenhof
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 129
Lid geworden op: 19 apr 2013 20:24
Bezit: 3 x PC50
1 X PF50

Re: Stoterstangen versterken

Bericht door Alexander Korenhof »

Update:

Joost* heeft me geholpen ( waarvoor dank, en een schappelijke 4takt prijs ) om mijn pf kop te voorzien van grotere in- en uitlaatkleppen . Tevens heeft hij de in- en uitlaat poort iets uitgekottert?
Cilinder naar 47 mm met 70 zuiger.
Verder een uitlaat met ruime bocht OP de cilinderkop gemonteerd ( 2 takt uitlaat met demper eruit, geeft wel mooi geluid)

Nu even cilinder en kop inrijden alvorens de grotere carb en vv vliegwiel erop te monteren.

Tandwielverhouding is nu 15-22

Afbeelding

Afbeelding[/img]
Laatst gewijzigd door Alexander Korenhof op 23 sep 2020 17:09, 2 keer totaal gewijzigd.

Alexander Korenhof
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 129
Lid geworden op: 19 apr 2013 20:24
Bezit: 3 x PC50
1 X PF50

Re: Stoterstangen versterken

Bericht door Alexander Korenhof »

Afbeelding

Stoterstangen versterken en oliekoeler monteren ga ik wel doen als het nodig is.

Eerst even kijken of we een pf blok 60+ km/u kunnen laten lopen

iclaudius
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1388
Lid geworden op: 19 jul 2010 17:16
Bezit: Mezelf
Locatie: Tussen de Scheldes

Re: Stoterstangen versterken

Bericht door iclaudius »

Kijk je uit met die remmen? :| Wél een spannend project, ben benieuwd!

Plaats reactie