Stoterstangen versterken
-
- 4T-MSB addict
- Berichten: 930
- Lid geworden op: 06 aug 2012 21:12
- Bezit: C50 TT
Bakbrommer met C50 OT
Peda Chip
Re: Stoterstangen versterken
Ik denk niet dat spatsmering de olie door je koeler gaat duwen. Maar mooi project. Geef niet op! Misschien kun je beter het carter vergroten of daar ergens het oliebadje koelen. Maar het begint bij meten. Hoe warm gaat hij worden? Stap 1 lijkt me het monteren van een thermometer.
En leveren de stoterstangen nu wel eens problemen bij deze blokjes? Misschien zijn ze wel sterk genoeg. En hoe zijn die van een peda chip? Zijn die toevallig iets sterker?
Succes, ben benieuwd naar je vorderingen!
En leveren de stoterstangen nu wel eens problemen bij deze blokjes? Misschien zijn ze wel sterk genoeg. En hoe zijn die van een peda chip? Zijn die toevallig iets sterker?
Succes, ben benieuwd naar je vorderingen!
-
- Frequent 4T-MSB visitor
- Berichten: 129
- Lid geworden op: 19 apr 2013 20:24
- Bezit: 3 x PC50
1 X PF50
Re: Stoterstangen versterken
Ja, stoterstangen gaan 100% zeker krom als de toeren te hoog worden en met de versterkte klepveren / grotere en zwaardere kleppenBen C50 schreef: ↑25 apr 2020 15:52 Ik denk niet dat spatsmering de olie door je koeler gaat duwen. Maar mooi project. Geef niet op! Misschien kun je beter het carter vergroten of daar ergens het oliebadje koelen. Maar het begint bij meten. Hoe warm gaat hij worden? Stap 1 lijkt me het monteren van een thermometer.
En leveren de stoterstangen nu wel eens problemen bij deze blokjes? Misschien zijn ze wel sterk genoeg. En hoe zijn die van een peda chip? Zijn die toevallig iets sterker?
Succes, ben benieuwd naar je vorderingen!
olietemp meter heb ik... maar nog niet gemeten, omdat ik nog niet klaar ben met het project. maar dacht op voorhand al dit uit te zoeken, want temp gaat sowieso te hoog worden. (origineel met 50 cc en kleine carb, gaat hij al richting de 100 graden in de zomer)
-
- Frequent 4T-MSB visitor
- Berichten: 75
- Lid geworden op: 02 jan 2012 10:17
- Bezit: Honda novio met ps50 blokje
Honda c310 project
Bami novio project
Puch maxi
Puch ms50v
Simson schwalbe project
Puch maxi racer
Gilera citta
Re: Stoterstangen versterken
Ik vind dit soort dingen altijd leuk.
Maar de stoterstangen zou ik laten voor wat ze zijn. Die kunnen het prima aan. Klep veren niet verzwaren, heb je echt niet nodig. Hoogstens een ringetje er onder maken.
Kop kun je een eindje flowen, en ben heel benieuwd hoe je de grotere kleppen er in maakt
Is namelijk helaas zeer weinig plek voor.
Mijn ervaring is dat de kanalen in de kop en klepjes de beperkende factor zijn met toeren draaien.
Klepveren echt niet doen, kost je alleen maar vermogen.
Wat wel de moeite is is de nokkenas laten verslijten.
En ik had een ps50 blokje. Dan heb je het zelfde top-end, maar wel 3 versnellingen. En het past onder je noof/ amigo.
Maar de stoterstangen zou ik laten voor wat ze zijn. Die kunnen het prima aan. Klep veren niet verzwaren, heb je echt niet nodig. Hoogstens een ringetje er onder maken.
Kop kun je een eindje flowen, en ben heel benieuwd hoe je de grotere kleppen er in maakt
Is namelijk helaas zeer weinig plek voor.
Mijn ervaring is dat de kanalen in de kop en klepjes de beperkende factor zijn met toeren draaien.
Klepveren echt niet doen, kost je alleen maar vermogen.
Wat wel de moeite is is de nokkenas laten verslijten.
En ik had een ps50 blokje. Dan heb je het zelfde top-end, maar wel 3 versnellingen. En het past onder je noof/ amigo.
-
- Frequent 4T-MSB visitor
- Berichten: 75
- Lid geworden op: 02 jan 2012 10:17
- Bezit: Honda novio met ps50 blokje
Honda c310 project
Bami novio project
Puch maxi
Puch ms50v
Simson schwalbe project
Puch maxi racer
Gilera citta
Re: Stoterstangen versterken
Verslijpen* sorry
Re: Stoterstangen versterken
Ipv een oliekoeler zou je kunnen denken aan een luchthapper/ winddeflector die gericht de rijwind naar een hete plek forceert.
Daarnaast een grotere oliecapaciteit; vervang je aftapplug door een pijpje en hang een olietankje eronder/ erbij/ erdinges..
Vergeet je koppeling niet; die schoentjes en je korf kunnen mogelijk het extra vermogen en/of toeren niet aan.
Latere PF-blokjes blijken een oliepompje te hebben, ik heb ze nooit gehad
Daarnaast een grotere oliecapaciteit; vervang je aftapplug door een pijpje en hang een olietankje eronder/ erbij/ erdinges..
Vergeet je koppeling niet; die schoentjes en je korf kunnen mogelijk het extra vermogen en/of toeren niet aan.
Latere PF-blokjes blijken een oliepompje te hebben, ik heb ze nooit gehad
-
- Frequent 4T-MSB visitor
- Berichten: 129
- Lid geworden op: 19 apr 2013 20:24
- Bezit: 3 x PC50
1 X PF50
Re: Stoterstangen versterken
hier gaat Joost me mee helpen, heefft hij zelf al gedaan, zie topic:
https://www.4takt.net/viewtopic.php?f=9 ... rs#p544379
-
- Frequent 4T-MSB visitor
- Berichten: 129
- Lid geworden op: 19 apr 2013 20:24
- Bezit: 3 x PC50
1 X PF50
Re: Stoterstangen versterken
update:
rekenwerk leert mij dat de wanddikte stoterstang pf50/novio ~0,58 mm is. ( buitendiameter 4,5 mm)
Oppervlakte: A = 7.1427 mm2
Weerstandsmoment Wx = Wy = 6.2312 mm3
Traagheidsmoment Ix = Iy = 14.0201 mm4
Nu heb ik de volgende 2 naadloze buisjes besteld, buitendiameter 5 mm met wanddikte 1 mm:
https://a.aliexpress.com/_B1yrAQ
Oppervlakte: A = 12.5664 mm2
Weerstandsmoment Wx = Wy = 10.6814 mm3
Traagheidsmoment Ix = Iy = 26.7035 mm4
Buisjes worden aan beide zijde voorzien van kogellagers uit novio achterwiel; dia 4,5 mm
stangen worden wel ~75 % zwaarder. Trial-and-error
rekenwerk leert mij dat de wanddikte stoterstang pf50/novio ~0,58 mm is. ( buitendiameter 4,5 mm)
Oppervlakte: A = 7.1427 mm2
Weerstandsmoment Wx = Wy = 6.2312 mm3
Traagheidsmoment Ix = Iy = 14.0201 mm4
Nu heb ik de volgende 2 naadloze buisjes besteld, buitendiameter 5 mm met wanddikte 1 mm:
https://a.aliexpress.com/_B1yrAQ
Oppervlakte: A = 12.5664 mm2
Weerstandsmoment Wx = Wy = 10.6814 mm3
Traagheidsmoment Ix = Iy = 26.7035 mm4
Buisjes worden aan beide zijde voorzien van kogellagers uit novio achterwiel; dia 4,5 mm
stangen worden wel ~75 % zwaarder. Trial-and-error
-
- Vierkantofiel
- Berichten: 5159
- Lid geworden op: 16 jan 2007 22:17
- Bezit: Morris Ital
- Locatie: Zaagcity
Re: Stoterstangen versterken
Er zijn verschillende versies van het novioblok. Er zijn versies met oliepomp.Alexander Korenhof schreef: ↑25 apr 2020 16:45Ja, stoterstangen gaan 100% zeker krom als de toeren te hoog worden en met de versterkte klepveren / grotere en zwaardere kleppenBen C50 schreef: ↑25 apr 2020 15:52 Ik denk niet dat spatsmering de olie door je koeler gaat duwen. Maar mooi project. Geef niet op! Misschien kun je beter het carter vergroten of daar ergens het oliebadje koelen. Maar het begint bij meten. Hoe warm gaat hij worden? Stap 1 lijkt me het monteren van een thermometer.
En leveren de stoterstangen nu wel eens problemen bij deze blokjes? Misschien zijn ze wel sterk genoeg. En hoe zijn die van een peda chip? Zijn die toevallig iets sterker?
Succes, ben benieuwd naar je vorderingen!
olietemp meter heb ik... maar nog niet gemeten, omdat ik nog niet klaar ben met het project. maar dacht op voorhand al dit uit te zoeken, want temp gaat sowieso te hoog worden. (origineel met 50 cc en kleine carb, gaat hij al richting de 100 graden in de zomer)
-
- 4T-MSB addict
- Berichten: 930
- Lid geworden op: 06 aug 2012 21:12
- Bezit: C50 TT
Bakbrommer met C50 OT
Peda Chip
Re: Stoterstangen versterken
En heb je die 75% gewichtstoename meegenomen in je berekening van de benodigde klepveersterkte? (Kip-ei)
Re: Stoterstangen versterken
Vet. Weet je ook van welk materiaal de noviostoterstang is? (staal of alu?)Alexander Korenhof schreef: ↑28 apr 2020 09:45 update:
rekenwerk leert mij dat de wanddikte stoterstang pf50/novio ~0,58 mm is. ( buitendiameter 4,5 mm)
Oppervlakte: A = 7.1427 mm2
Weerstandsmoment Wx = Wy = 6.2312 mm3
Traagheidsmoment Ix = Iy = 14.0201 mm4
Nu heb ik de volgende 2 naadloze buisjes besteld, buitendiameter 5 mm met wanddikte 1 mm:
https://a.aliexpress.com/_B1yrAQ
Oppervlakte: A = 12.5664 mm2
Weerstandsmoment Wx = Wy = 10.6814 mm3
Traagheidsmoment Ix = Iy = 26.7035 mm4
Buisjes worden aan beide zijde voorzien van kogellagers uit novio achterwiel; dia 4,5 mm
stangen worden wel ~75 % zwaarder. Trial-and-error
Dat heeft ook een grote invloed.
Elasticiteitsmodulus staal = 210 GPa
die van rvs = 195 GPa
En aluminium = 70 GPa
-
- Frequent 4T-MSB visitor
- Berichten: 129
- Lid geworden op: 19 apr 2013 20:24
- Bezit: 3 x PC50
1 X PF50
Re: Stoterstangen versterken
[/quote]
Vet. Weet je ook van welk materiaal de noviostoterstang is? (staal of alu?)
Dat heeft ook een grote invloed.
Elasticiteitsmodulus staal = 210 GPa
die van rvs = 195 GPa
En aluminium = 70 GPa
[/quote]
in de berekening ben ik uitgegaan van staal, en dan kom ik op wanddikte 0,58 mm. Zal wel kloppen aangezien iemand al een keer tegen me zei dat het heel dus is, minder dan een mm....
Vet. Weet je ook van welk materiaal de noviostoterstang is? (staal of alu?)
Dat heeft ook een grote invloed.
Elasticiteitsmodulus staal = 210 GPa
die van rvs = 195 GPa
En aluminium = 70 GPa
[/quote]
in de berekening ben ik uitgegaan van staal, en dan kom ik op wanddikte 0,58 mm. Zal wel kloppen aangezien iemand al een keer tegen me zei dat het heel dus is, minder dan een mm....
Laatst gewijzigd door Alexander Korenhof op 28 apr 2020 13:34, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Frequent 4T-MSB visitor
- Berichten: 129
- Lid geworden op: 19 apr 2013 20:24
- Bezit: 3 x PC50
1 X PF50
-
- Frequent 4T-MSB visitor
- Berichten: 129
- Lid geworden op: 19 apr 2013 20:24
- Bezit: 3 x PC50
1 X PF50
Re: Stoterstangen versterken
Update:
Joost* heeft me geholpen ( waarvoor dank, en een schappelijke 4takt prijs ) om mijn pf kop te voorzien van grotere in- en uitlaatkleppen . Tevens heeft hij de in- en uitlaat poort iets uitgekottert?
Cilinder naar 47 mm met 70 zuiger.
Verder een uitlaat met ruime bocht OP de cilinderkop gemonteerd ( 2 takt uitlaat met demper eruit, geeft wel mooi geluid)
Nu even cilinder en kop inrijden alvorens de grotere carb en vv vliegwiel erop te monteren.
Tandwielverhouding is nu 15-22
[/img]
Joost* heeft me geholpen ( waarvoor dank, en een schappelijke 4takt prijs ) om mijn pf kop te voorzien van grotere in- en uitlaatkleppen . Tevens heeft hij de in- en uitlaat poort iets uitgekottert?
Cilinder naar 47 mm met 70 zuiger.
Verder een uitlaat met ruime bocht OP de cilinderkop gemonteerd ( 2 takt uitlaat met demper eruit, geeft wel mooi geluid)
Nu even cilinder en kop inrijden alvorens de grotere carb en vv vliegwiel erop te monteren.
Tandwielverhouding is nu 15-22
[/img]
Laatst gewijzigd door Alexander Korenhof op 23 sep 2020 17:09, 2 keer totaal gewijzigd.
-
- Frequent 4T-MSB visitor
- Berichten: 129
- Lid geworden op: 19 apr 2013 20:24
- Bezit: 3 x PC50
1 X PF50
Re: Stoterstangen versterken
Stoterstangen versterken en oliekoeler monteren ga ik wel doen als het nodig is.
Eerst even kijken of we een pf blok 60+ km/u kunnen laten lopen
-
- The 4T-MSB is my life!
- Berichten: 1388
- Lid geworden op: 19 jul 2010 17:16
- Bezit: Mezelf
- Locatie: Tussen de Scheldes
Re: Stoterstangen versterken
Kijk je uit met die remmen? Wél een spannend project, ben benieuwd!