Stoterstangen versterken

Wil je je ervaring delen of je problemen neerleggen, dan kan dat hier.
Alexander Korenhof
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 129
Lid geworden op: 19 apr 2013 20:24
Bezit: 3 x PC50
1 X PF50

Stoterstangen versterken

Bericht door Alexander Korenhof »

Ben bezig met een projectje en daarbij wil ik sterkere stoterstangen in mijn honda pf50 / novio blokje

Pf50 / novio stoterstangen : lengte 140 mm diameter 4,5 mm
C310a / c320a stoterstangen: lengte 175 mm diameter 6,5 mm

Nu dacht ik de C310a / C320a stangen op lengte te maken, en vervolgens beide uiteindes ongeveer 0,5 cm lengte af te draaien tot diameter 4.5
Vervolgens die een bolle kop op te maken dmv de draaibank?

Gaat dit goed bij de onderliggende nokkenas, welke je bijna niet kan zien in het blok?
Is dit een goed idee, of zie ik wat over het hoofd?
Is er voldoende speling overal voor de dikkere stangen?
Zijn die stangen allemaal massief? Als ze hol zijn houdt het natuurlijk allemaal op

Graag jullie mening

Gebruikersavatar
lil
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1907
Lid geworden op: 27 dec 2019 17:58
Bezit: oa.
c50 presscub injectie 2008 (2x)
c50 presscub 2005
c50 business 1996
c50 economy 1981
c70 passport 1975
c110 sportscub frans 1968?
apollo hmc 303 1972?
lely senior duo 1959?
dan nog een vaag bami crossding met een honda-achtig 50cc BBS-tuning blok.
en een sloop bami pitbike met een 124cc loncin.
Locatie: zuidholland

Re: Stoterstangen versterken

Bericht door lil »

natuurlijk zijn stoterstangen hol, het gewicht van bewegende delen moet altijd zo laag mogelijk worden gehouden. zelfde als bij onafgeveerd gewicht.
Hoedt u voor iedereen die zich expert wil noemen, zij willen meer lijken dan wat ze zijn.
Expert is geen beschermde titel, iedere kluns kan zich expert noemen, het betekent niets.
Denk zelf na, en oordeel slechts na ampele overwegingen.

SuzuhaTR1
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1288
Lid geworden op: 06 jan 2014 20:32
Bezit: ATC125 met 110 blok.
CR80 1983
SS50K0 1966 (Duitser)
SS50K1 1976 (Francaise)verkocht
SS50K3 (NL) verkocht
ST50G (Duitser)
D@SS72 Skyteam frame metTS50 tank, SS wielen, spatborden, achterlicht, MT banden, Shark achterbrug enz. enz.
Yamaha FS1 468 1975 verkocht
Yamaha FS1 2RU 1980 verkocht in onderdelen
Locatie: Het Gooi

Re: Stoterstangen versterken

Bericht door SuzuhaTR1 »

Dat niet alleen, volgens mij (bij mijn Kevertje tenminste) verloopt een deel van de oliesmering ook door de stoterstangen.

Alexander Korenhof
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 129
Lid geworden op: 19 apr 2013 20:24
Bezit: 3 x PC50
1 X PF50

Re: Stoterstangen versterken

Bericht door Alexander Korenhof »

thx voor de info
Ik heb er nooit 1 opengemaakt, vond ze al zo licht. hoopte op aluminium oid.

dus sterkere stangen zijn er niet, en ook niet te maken dus, en anders wordt het te zwaar.
Mooi, kan ik dat ook weer uit mn hoofd zetten

Dennis
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1200
Lid geworden op: 29 jan 2007 12:06
Locatie: Utrecht

Re: Stoterstangen versterken

Bericht door Dennis »

Ik zou het niet zomaar uit mijn hoofd zetten, als ik zoiets zou willen.

Er gaat geen olie door de stoterstang van je honda. Bij VW is dat wel zo inderdaad.
Voor VW zijn er aftermarket chromolybdeen stoterstangen, een staalsoort, die sterker is, en vrij licht.
Iets anders dat je zou kunnen zoeken, is titanium in de juiste diameter. Of het dan als massief stangetje nog
lichter is dan de holle originele stoterstang, weet ik natuurlijk niet. Maar sterker allicht wel. Dan wel wat moeite
om op maat te draaien enzo lijkt me, titanium.

Google en ebay kunnen vaak toch een stukje helpen in je zoektocht.

Succes,
Dennis
''UNOX MAN''

Gebruikersavatar
lil
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1907
Lid geworden op: 27 dec 2019 17:58
Bezit: oa.
c50 presscub injectie 2008 (2x)
c50 presscub 2005
c50 business 1996
c50 economy 1981
c70 passport 1975
c110 sportscub frans 1968?
apollo hmc 303 1972?
lely senior duo 1959?
dan nog een vaag bami crossding met een honda-achtig 50cc BBS-tuning blok.
en een sloop bami pitbike met een 124cc loncin.
Locatie: zuidholland

Re: Stoterstangen versterken

Bericht door lil »

een buis is over het algemeen sterker dan een massief staafje van dezelfde houveelheid materiaal per gegeven lengte.

(als je erop gaat slaan met een hamer bijvoorbeeld weer niet)
Hoedt u voor iedereen die zich expert wil noemen, zij willen meer lijken dan wat ze zijn.
Expert is geen beschermde titel, iedere kluns kan zich expert noemen, het betekent niets.
Denk zelf na, en oordeel slechts na ampele overwegingen.

Gebruikersavatar
Jurrien
chaly's angel
Berichten: 5862
Lid geworden op: 28 jan 2007 12:51
Locatie: Willieoort

Re: Stoterstangen versterken

Bericht door Jurrien »

Ik heb toevallig ook onlangs stoterstangen van m'n kever in m'n handen gehad en volgens mij is dit gewoon een stukje aluminium pijp met aan beide kanten een stalen dopje.

Stoterstangen die uit meerdere onderdelen bestaan komen dus voor. En zoiets kun je op lengte maken door het stukje pijp in te korten.
Nu nog een stoterstang vinden die een beetje aan jouw afmetingen voldoet. Die stalen einddopjes zou je misschien zelf kunnen maken als je bedreven bent op de draaibank

Afbeelding

Waar ik dan nog wel erg benieuwd naar ben: waarom wil je sterkere stoterstangen?!
www.jurrienmaakt.nl
NIX schreef: 20 sep 2023 08:46Wat de hippie zegt. Ben het helemaal met hem eens.

SuzuhaTR1
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1288
Lid geworden op: 06 jan 2014 20:32
Bezit: ATC125 met 110 blok.
CR80 1983
SS50K0 1966 (Duitser)
SS50K1 1976 (Francaise)verkocht
SS50K3 (NL) verkocht
ST50G (Duitser)
D@SS72 Skyteam frame metTS50 tank, SS wielen, spatborden, achterlicht, MT banden, Shark achterbrug enz. enz.
Yamaha FS1 468 1975 verkocht
Yamaha FS1 2RU 1980 verkocht in onderdelen
Locatie: Het Gooi

Re: Stoterstangen versterken

Bericht door SuzuhaTR1 »

Die bestaan ook nog ja, heb ik bij onze Karmann Ghia nog gebruikt. Wellicht kun je dan de uiteinden van ori stoterstangen gebruiken als de einddopjes, dan heb je al de exacte ronding

Alexander Korenhof
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 129
Lid geworden op: 19 apr 2013 20:24
Bezit: 3 x PC50
1 X PF50

Re: Stoterstangen versterken

Bericht door Alexander Korenhof »

Ik ben bezig met een projectje: cilinder naar 47mm, grotere kleppen in de kop, met versterkte klepveren. Dit icm grotere carb en vervroegend vliegwiel, resulteert naar mijn onderzoek naar sterkere stoterstangen . Als het resultaat positief is zal ik hier ergens op het forum een verslag van posten

Dank je voor de info over je stoterstangen.. ik vraag me wel af hoe die stalen einddoppen worden bevestigd aan de holle stang?

Nog een vraag: weet iemand de wanddikte van een stoterstang van een c310a/c320a ? Als dit 1,0 mm is , dan zou dit perfect zijn. Dan kan ik hem strak over de stang van een pf50 schuiven. Worden de stangen alleen minimaal 2 keer zo zwaar, weet niet of dat een groot probleem wordt?
Jurrien schreef: 24 apr 2020 09:35 Ik heb toevallig ook onlangs stoterstangen van m'n kever in m'n handen gehad en volgens mij is dit gewoon een stukje aluminium pijp met aan beide kanten een stalen dopje.

Stoterstangen die uit meerdere onderdelen bestaan komen dus voor. En zoiets kun je op lengte maken door het stukje pijp in te korten.
Nu nog een stoterstang vinden die een beetje aan jouw afmetingen voldoet. Die stalen einddopjes zou je misschien zelf kunnen maken als je bedreven bent op de draaibank



Waar ik dan nog wel erg benieuwd naar ben: waarom wil je sterkere stoterstangen?!

Gebruikersavatar
wim V8
4T-MSB heilige
Berichten: 4000
Lid geworden op: 30 aug 2013 17:43
Bezit: Honda CB50 '73 (daily)
Honda CD 50 project(compl.in parts)
Honda GiorCub chill 4bak scooter :-)
Piaggio Ciao '70 (under restoration)
Piaggio Bravo '73(as new) Daily
Piaggio Boxer1.'69(need restoration)
VeloFrejus '50 Jolly motore a rullo.
Demm Turismo quatro tempi '59
Fiat 1100R '68 (summer daily)
Locatie: Castricum

Re: Stoterstangen versterken

Bericht door wim V8 »

Je kan zoeken naar het sterkste staal met het laagste gewicht, daar draai je stangetjes van.
Door het veel sterkere staal kunnen ze massief(makkelijk maken) blijven en dun(gewicht)
Voor de dopjes las je gewoon een lagerkogeltje aan de eindjes.

Maar,
Waarom geen PC blokje met bovenliggende nokkenas genomen?

Gr. Wim.
Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.

Link naar mijn Honda's:
viewtopic.php?f=15&t=26869

Alexander Korenhof
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 129
Lid geworden op: 19 apr 2013 20:24
Bezit: 3 x PC50
1 X PF50

Re: Stoterstangen versterken

Bericht door Alexander Korenhof »

wim V8 schreef: 25 apr 2020 07:09 Je kan zoeken naar het sterkste staal met het laagste gewicht, daar draai je stangetjes van.
Door het veel sterkere staal kunnen ze massief(makkelijk maken) blijven en dun(gewicht)
Voor de dopjes las je gewoon een lagerkogeltje aan de eindjes.

Maar,
Waarom geen PC blokje met bovenliggende nokkenas genomen?

Gr. Wim.
Ik weet het, bovennokker leent zich beter om op te voeren. heb ik ook nog liggen. maar daar heb ik er maar 1 van, en die wil ik niet verklooien. van die novio blokjes heb ik er 5 liggen. vandaar dit projectje.

Gebruikersavatar
Jurrien
chaly's angel
Berichten: 5862
Lid geworden op: 28 jan 2007 12:51
Locatie: Willieoort

Re: Stoterstangen versterken

Bericht door Jurrien »

wim V8 schreef: 25 apr 2020 07:09 Je kan zoeken naar het sterkste staal met het laagste gewicht, daar draai je stangetjes van.
Door het veel sterkere staal kunnen ze massief(makkelijk maken) blijven en dun(gewicht)
Hier ben ik het volledig mee oneens.
Ten eerste wegen alle staalsoorten nagenoeg hetzelfde, 7.8 kg per liter.

Een stoterstang, met z'n kogelgewrichten aan beide kanten, is het schoolvoorbeeld van iets waarvoor knik de beperkende factor is. https://nl.wikipedia.org/wiki/Knik_(constructieleer)
Wat je wil om een stuk materiaal knikbestendig te maken is een zo groot mogelijk profiel, zo veel mogelijk materiaal zo ver mogelijk weg van de hartlijn van het profiel. Een holle buis is dus ideaal. Een massief profiel juist helemaal niet. Je zou die véél zwaarder moeten maken dan een holle-buis-profiel om dezelfde knikbestendigheid te halen.

Daarom zijn de stoterstangen die ik uit m'n kever haal superlichte dunwandige aluminium pijpjes. Het hoeft niet sterk te zijn, als het maar knikbestendig is. (Van welk materiaal Novio-stoterstangen zijn weet ik even niet, die heb ik 15 jaar geleden voor het laatst vastgehad. Ik weet nog wel dat ook die heel licht waren).

En dan het volgende: de staalsterkte maakt ook niks uit voor de knikbestendigheid. De elasticiteit van staalsoorten is altijd hetzelfde.
Het enige voordeel van een sterkere staalsoort voor stoterstangen die ik kan bedenken is dat het minder snel vervormd raakt als je er eens per ongeluk op gaat staan.

Voor de topicstarter: ik zou het echt gaan zoeken in holle buis. Het is wel leuk om de formule van Eulerknik er op los te laten zodat je kan berekenen hoeveel sterker je stoterstang is geworden.
www.jurrienmaakt.nl
NIX schreef: 20 sep 2023 08:46Wat de hippie zegt. Ben het helemaal met hem eens.

Alexander Korenhof
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 129
Lid geworden op: 19 apr 2013 20:24
Bezit: 3 x PC50
1 X PF50

Re: Stoterstangen versterken

Bericht door Alexander Korenhof »

oke... ik laat dit even rusten. nu het volgende. ik denk dat ik een olie temperatuurprobleem ga krijgen.
heb een oliekoeler gekocht, maar heb dit nog nooit gebruikt/ aangesloten. heeft iemand dit al een keer op een novio cilinderkop gebouwd?

Afbeelding
Afbeelding

nu heeft Kjell van 4taktschoor met verteld dat ik compressor aansluiting moet halen bij een gamma oid, zie link:
en dan alleen de linker 2 x benodigd...
Afbeelding

maar waar moet ik gaten boren en draad tappen?
ik heb toevallig een m10 fijn draad tap set..... kom ik hiermee weg?

advies is welkom :-)

Gebruikersavatar
Jurrien
chaly's angel
Berichten: 5862
Lid geworden op: 28 jan 2007 12:51
Locatie: Willieoort

Re: Stoterstangen versterken

Bericht door Jurrien »

Voor een oliekoeler heb je een oliepomp nodig en die heeft een Novioblok volgens mij niet.
www.jurrienmaakt.nl
NIX schreef: 20 sep 2023 08:46Wat de hippie zegt. Ben het helemaal met hem eens.

Alexander Korenhof
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 129
Lid geworden op: 19 apr 2013 20:24
Bezit: 3 x PC50
1 X PF50

Re: Stoterstangen versterken

Bericht door Alexander Korenhof »

Jurrien schreef: 25 apr 2020 14:58 Voor een oliekoeler heb je een oliepomp nodig en die heeft een Novioblok volgens mij niet.
nee. hij heeft spat smering, maar komt redelijk debiet door het kanaal van Ø 5 mm langs de cilinder naar de kop toe , is dit niet genoeg om gedeeltelijk af te tappen en naar de oliekoeler te geleiden?

Ik wist wel dat elke situatie weer een of meerdere nieuwe problemen oplevert, maar ik blijf volhouden!!!

eind resultaat moet worden:

Opgelost / moet geen problemen geven:
-62 cc cilinder (47 mm boring met 72 cc zuiger) heb ik reeds in bezit akelig dunne cilinder wand
-grotere kleppen ( inlaat 18 mm schotel, uitlaat 22 mm schotel, (gaat Joost me mee helpen!! volgende week ))
-c50 uitlaat gemonteerd aan de cilinderkop, en niet in de kop (moet zorgen voor een betere flow)heb ik reeds in bezit
-grotere carb ( Gurtner France ovaal 12 x 15 mm = doorgang ter hoogte van de gasnaald) heb ik reeds in bezit
-vervroegend vliegwiel. heb ik reeds in bezit

Onopgelost / geeft nog problemen, maar niet benodigd om hem te laten lopen:
-oliekoeler
-stoterstangen

als iemand denkt dat er nog meer dingen problemen kunnen geven, dan hoor ik het graag, kan ik het op de lijst zetten.
verbeterpunten zijn ook welkom!
Laatst gewijzigd door Alexander Korenhof op 25 apr 2020 16:28, 1 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie