Olie aftappen en ontluchting
Olie aftappen en ontluchting
Ha,
Ik ging net de olie aftappen van m'n Ape 100. Dit is mijn eerste keer olie aftappen bij de Ape en überhaupt mijn eerste keer olie aftappen bij een staandecilinderblok als Ape, cb50, cy50, etc.
maar, er leek niks uit te komen! Alleen wat druppels.
Tot ik de pijlstok losdraaide. Toen stroomde het er normaal uit. Deed ik de pijlstok terug, veranderde de oliestroom gelijk weer in druppelen.
Mijn eerste gedachte is: waarom?! Het blok heeft toch ontluchting? Ook die van een Ape100 toch?
Ik ging net de olie aftappen van m'n Ape 100. Dit is mijn eerste keer olie aftappen bij de Ape en überhaupt mijn eerste keer olie aftappen bij een staandecilinderblok als Ape, cb50, cy50, etc.
maar, er leek niks uit te komen! Alleen wat druppels.
Tot ik de pijlstok losdraaide. Toen stroomde het er normaal uit. Deed ik de pijlstok terug, veranderde de oliestroom gelijk weer in druppelen.
Mijn eerste gedachte is: waarom?! Het blok heeft toch ontluchting? Ook die van een Ape100 toch?
Laatst gewijzigd door Jurrien op 26 apr 2020 18:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Olie aftappen en ontluchting
Het viel mij trouwens net op dat de slang uit het blok waarvan ik verwacht dat het een ontluchtingsslang is, bij een ronde unit uitkomt en vanuit daar richting luchtfilter gaat.
Is dit een eenwegklep ofzo? Dat zou het verklaren.
Op CMS staat het in elk geval als Tank, Storage in de partslist. https://www.cmsnl.com/honda-xz100-ape-2 ... 551gcfa20/
Is dit een eenwegklep ofzo? Dat zou het verklaren.
Op CMS staat het in elk geval als Tank, Storage in de partslist. https://www.cmsnl.com/honda-xz100-ape-2 ... 551gcfa20/
- lil
- The 4T-MSB is my life!
- Berichten: 1917
- Lid geworden op: 27 dec 2019 17:58
- Bezit: oa.
c50 presscub injectie 2008 (2x)
c50 presscub 2005
c50 business 1996
c50 economy 1981
c70 passport 1975
c110 sportscub frans 1968?
apollo hmc 303 1972?
lely senior duo 1959?
dan nog een vaag bami crossding met een honda-achtig 50cc BBS-tuning blok.
en een sloop bami pitbike met een 124cc loncin. - Locatie: zuidholland
Re: Olie aftappen en ontluchting
tja, carterontluchting is natuurlijk bedoeld om overdruk tegen te gaan. sterker nog, een beetje vacuum heeft de voorkeur, om lekken van olie via de diverse seals en klepgeleiders tegen te gaan. onder andere ook daarom zit de carterontluchting aangesloten aan het aanzuiggedeelte van de carburateur (dus tussen carb en luchtfilter) om vacuum te zuigen.
dat ze in het ontwerp ergens een terugslagklepje verzonnen hebben is mogelijk.
dat ze in het ontwerp ergens een terugslagklepje verzonnen hebben is mogelijk.
Hoedt u voor iedereen die zich expert wil noemen, zij willen meer lijken dan wat ze zijn.
Expert is geen beschermde titel, iedere kluns kan zich expert noemen, het betekent niets.
Denk zelf na, en oordeel slechts na ampele overwegingen.
Expert is geen beschermde titel, iedere kluns kan zich expert noemen, het betekent niets.
Denk zelf na, en oordeel slechts na ampele overwegingen.
- nielspbr
- Mr Kockengen
- Berichten: 16198
- Lid geworden op: 02 mar 2009 17:50
- Bezit: Een apenfamilie en een bamibal.
- Locatie: Kockengen
Re: Olie aftappen en ontluchting
Ik zie geen klepje zitten, er loopt een slangetje rechtstreeks vanaf het andere tuitje van de container naar de inlaatsnorkel. De aansluiting zit ergens halverwege de snorkel tussen de airbox en de carbu aan de bovenkant, normaal verscholen achter het rechter zijdeksel.
-
- Admin
- Berichten: 1914
- Lid geworden op: 15 jan 2007 14:01
- Bezit: Little Cub, Chaly, SS50
- Locatie: De Bilt
Re: Olie aftappen en ontluchting
Mijn Little Cub had dat ook. Met meer cc en een grotere carb heb ik er dat tussenuit gelaten. Vanaf die unit liep er een slag naar het luchtfilter. Is dat voor de uitstoot ofzo?
Re: Olie aftappen en ontluchting
Maar ik maak mij dus vooral zorgen of de ontluchting van de Ape het wel doet. Weet iemand uit ervaring daar iets over te zeggen aan de hand van bovenstaande beschrijving?
- nielspbr
- Mr Kockengen
- Berichten: 16198
- Lid geworden op: 02 mar 2009 17:50
- Bezit: Een apenfamilie en een bamibal.
- Locatie: Kockengen
Re: Olie aftappen en ontluchting
De ontluchting eindigt in de snorkel daar staat bij een draaiende motor een beetje onderdruk door de drukval in het luchtfilter. Dikke injectiespuit op het slangetje en zuigen maar.
Serieus, zolang er geen olie langs seals etc. naar buiten komt niet te druk om maken.
In het werkplaatshandboek staat alleen aangegeven dat het vaatje er zit en waar dat slangetje eindigt, De rest van dat hoofdstuk gaat alleen over carburateuronderhoud.
Serieus, zolang er geen olie langs seals etc. naar buiten komt niet te druk om maken.
In het werkplaatshandboek staat alleen aangegeven dat het vaatje er zit en waar dat slangetje eindigt, De rest van dat hoofdstuk gaat alleen over carburateuronderhoud.
-
- chaly addict
- Berichten: 18833
- Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
- Bezit: Een hamer
- Locatie: Milsbeek
Re: Olie aftappen en ontluchting
Lijkt me inderdaad een soort van breather systeem. Trek die slang maar eens los, dan kan je de vulplug gewoon laten zitten.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.
Re: Olie aftappen en ontluchting
Vanavond had ik tijd om het te onderzoeken en... het komt door een knik in de onluchtingsslang. Je ziet hem op de foto hierboven zelfs zitten.
Niks geen terugslagklep of iets dergelijks dus.
Ik hoop dat dit ook de reden is waarom de cilinderkop wat vettig is rond het kleppendekselrubber.
Niks geen terugslagklep of iets dergelijks dus.
Ik hoop dat dit ook de reden is waarom de cilinderkop wat vettig is rond het kleppendekselrubber.
-
- Frequent 4T-MSB visitor
- Berichten: 146
- Lid geworden op: 28 jan 2007 00:00
- Bezit: C50-h, SS50m-K1, C50-e, cb77, CT70h-K1, CBX1000a, S90
- Locatie: velsen
Re: Olie aftappen en ontluchting
nee, wel een oude O-ringJurrien schreef: ↑29 apr 2020 20:30 Vanavond had ik tijd om het te onderzoeken en... het komt door een knik in de onluchtingsslang. Je ziet hem op de foto hierboven zelfs zitten.
Niks geen terugslagklep of iets dergelijks dus.
Ik hoop dat dit ook de reden is waarom de cilinderkop wat vettig is rond het kleppendekselrubber.
ik vraag me af