dax start niet meer

Wil je je ervaring delen of je problemen neerleggen, dan kan dat hier.
nala-melis
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 78
Lid geworden op: 12 mar 2020 14:43
Bezit: dax skyteam 50 cc

Re: dax start niet meer

Bericht door nala-melis »

Zeker halfvol ;)

Novio Jorg
4T-MSB regular
Berichten: 407
Lid geworden op: 08 jul 2017 11:59
Bezit: Novio

Re: dax start niet meer

Bericht door Novio Jorg »

nala-melis schreef: 06 mei 2020 17:36 Zeker halfvol ;)
Kan je een video uploaden ? dan kunnen we evt. meer zeggen.(mee denken)

nala-melis
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 78
Lid geworden op: 12 mar 2020 14:43
Bezit: dax skyteam 50 cc

Re: dax start niet meer

Bericht door nala-melis »

Als je me even vertelt hoe het moet wou daarstraks al een filmpje delen maar ik vond maar niet hoe

nala-melis
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 78
Lid geworden op: 12 mar 2020 14:43
Bezit: dax skyteam 50 cc

Re: dax start niet meer

Bericht door nala-melis »

[Youtube]https://youtu.be/Od-ovjbbwjU[/Youtube]
[Youtube]https://youtu.be/Dp8Q9dsVEeI[/Youtube]
[Youtube]https://youtu.be/UwwePNHVUj8[/Youtube]
een paar filmpjes van de poging tot het starten
(ik hoop dat jullie hier iets mee zijn en het kunnen bekijken)

Gebruikersavatar
nielspbr
Mr Kockengen
Berichten: 16198
Lid geworden op: 02 mar 2009 17:50
Bezit: Een apenfamilie en een bamibal.
Locatie: Kockengen

Re: dax start niet meer

Bericht door nielspbr »

Tip, bij het gebruik van de knop youtube alleen het stukje achter ?v= tussen de labels plakken. Of in dit geval achter .be/
nala-melis schreef: 06 mei 2020 19:36


een paar filmpjes van de poging tot het starten
(ik hoop dat jullie hier iets mee zijn en het kunnen bekijken)
tip 2, laad je accu op

nala-melis
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 78
Lid geworden op: 12 mar 2020 14:43
Bezit: dax skyteam 50 cc

Re: dax start niet meer

Bericht door nala-melis »

Dit is een nieuwe accu.dus zou raar zijn als deze al plat is.
Als ik hem gestart zou krijgen kan ik ermee rijden voor op te laen.
Is er een andere manier?

Novio Jorg
4T-MSB regular
Berichten: 407
Lid geworden op: 08 jul 2017 11:59
Bezit: Novio

Re: dax start niet meer

Bericht door Novio Jorg »

nala-melis schreef: 06 mei 2020 21:05 Dit is een nieuwe accu.dus zou raar zijn als deze al plat is.
Als ik hem gestart zou krijgen kan ik ermee rijden voor op te laen.
Is er een andere manier?
Leuk een vrouw met en Dax, zo te horen gaat dit niet goed. Woonplaats ? misschien kan iemand ernaar kijken :)

nala-melis
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 78
Lid geworden op: 12 mar 2020 14:43
Bezit: dax skyteam 50 cc

Re: dax start niet meer

Bericht door nala-melis »

Schoten.
En ik had al vermeld dat ik er niet veel van kende. Maar van de batterij dat het een nieuwe is weet ik wel zeker😉

hypercub
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1817
Lid geworden op: 28 jan 2007 09:22
Bezit: CY50 R&P
Locatie: Knastaksel, `s zomers in knoesterveen

Re: dax start niet meer

Bericht door hypercub »

Start de dax wel met de kickstarter?
Ik denk dat je startmotor naar de vaantjes is.
Life is too short for lousy coffee.

nala-melis
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 78
Lid geworden op: 12 mar 2020 14:43
Bezit: dax skyteam 50 cc

Re: dax start niet meer

Bericht door nala-melis »

Neen met de kickstarter werkt hij ook niet

NIX
chaly addict
Berichten: 18833
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Re: dax start niet meer

Bericht door NIX »

Die accu is bijna leeg en moet aan de lader, anders is die straks ook dood. Accu's kunnen er niet tegen als ze leeg zijn. Maar die accu of zekering heeft niets te maken met het willen aanslaan van de motor of niet. De bougie moet een vonk geven op de beschreven manier. Doe hij dat niet, dan zal je een nieuwe bougie moeten kopen en als dat niet helpt, een nieuwe dop. Doet de boel het dan nog niet, dan is er wat anders aan de hand en ga je het zo te zien niet zelf voor elkaar krijgen, want we hebben het er al 2 pagina's over.

Zoals ik het zie is er hoogstwaarschijnlijk niets met het ding aan de hand, maar is hij bij een startpoging verzopen en is nu de bougie zo vies dat hij niet kan vonken. Schoonmaken, (ik leg ze zelf wel eens in de vlam van het fornuis tot ze gaan roken, let op: ze zijn dan gloeiend heet, dus ook weer af laten koelen), checken of hij nu wel vonkt en anders een andere pakken (bougies moet je sowieso eentje reserve hebben).

Als de bougie het doet, hou er dan rekening mee dat een startprocedure ook belangrijk is. Je moet weten wanneer de choke er wel of niet op moet en dat je het gas een mm opendraait en op die positie houdt, ook als hij aanslaat. Niet gaan lopen schroeven. En dat een koude motor gewoon niet perfect loopt. Die moet even opwarmen en moet je aan de praat houden tot hij op bedrijfstemperatuur is. Ik zal er eens een FAQ over schrijven, want ik zie steeds vaker dat mensen denken dat het starten-lopen is.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

Gebruikersavatar
ReezYard
4T-MSB addict
Berichten: 687
Lid geworden op: 27 jan 2007 22:23
Locatie: Cheese Town (N-H).
Contacteer:

Re: dax start niet meer

Bericht door ReezYard »

NIX schreef: 07 mei 2020 08:41 ..... een koude motor gewoon niet perfect loopt. Die moet even opwarmen en moet je aan de praat houden tot hij op bedrijfstemperatuur is. Ik zal er eens een FAQ over schrijven, want ik zie steeds vaker dat mensen denken dat het starten-lopen is.
Wellicht overbodig, maar hier ter ondersteuning van de toekomstige FAQ 'n filmpje over de startprocedure van
een Mini 4-takt. In dit geval de Dax.

https://youtu.be/GyOmGBzZE2I

Ik heb in dit geval echter het gevoel dat ie geen vonk krijgt!
Maar ook hierbij geldt ...geloven is goed, controleren is beter!
Groet, ennuh...... gas zit rechts!

Afbeelding

nala-melis
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 78
Lid geworden op: 12 mar 2020 14:43
Bezit: dax skyteam 50 cc

Re: dax start niet meer

Bericht door nala-melis »

Als ik het correct heb getest krijgt ie geen vonk dus dinsdag haal ik asap een nieuwe bougie

nala-melis
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 78
Lid geworden op: 12 mar 2020 14:43
Bezit: dax skyteam 50 cc

Re: dax start niet meer

Bericht door nala-melis »

NIX schreef: 07 mei 2020 08:41 Die accu is bijna leeg en moet aan de lader, anders is die straks ook dood. Accu's kunnen er niet tegen als ze leeg zijn. Maar die accu of zekering heeft niets te maken met het willen aanslaan van de motor of niet. De bougie moet een vonk geven op de beschreven manier. Doe hij dat niet, dan zal je een nieuwe bougie moeten kopen en als dat niet helpt, een nieuwe dop. Doet de boel het dan nog niet, dan is er wat anders aan de hand en ga je het zo te zien niet zelf voor elkaar krijgen, want we hebben het er al 2 pagina's over.

Zoals ik het zie is er hoogstwaarschijnlijk niets met het ding aan de hand, maar is hij bij een startpoging verzopen en is nu de bougie zo vies dat hij niet kan vonken. Schoonmaken, (ik leg ze zelf wel eens in de vlam van het fornuis tot ze gaan roken, let op: ze zijn dan gloeiend heet, dus ook weer af laten koelen), checken of hij nu wel vonkt en anders een andere pakken (bougies moet je sowieso eentje reserve hebben).

Als de bougie het doet, hou er dan rekening mee dat een startprocedure ook belangrijk is. Je moet weten wanneer de choke er wel of niet op moet en dat je het gas een mm opendraait en op die positie houdt, ook als hij aanslaat. Niet gaan lopen schroeven. En dat een koude motor gewoon niet perfect loopt. Die moet even opwarmen en moet je aan de praat houden tot hij op bedrijfstemperatuur is. Ik zal er eens een FAQ over schrijven, want ik zie steeds vaker dat mensen denken dat het starten-lopen is.
Het is een nieuwe batterij dus zou vreemd zijn als deze leeg is ik denk dan (ik kan ook verkeer zijn 😉)moest deze leeg zijn ik ook geen licht of pinkers meer zou moeten hebbe die branden ? Wat ik dus wel nog heb..

Gebruikersavatar
HondaXL
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 58
Lid geworden op: 26 aug 2019 08:04
Bezit: Honda XL 50 CDI 12V
Kreidler OrangeRMC "77
Locatie: Aalsmeer

Re: dax start niet meer

Bericht door HondaXL »

Nieuwe accu is nooit 100% geladen. Probeer eerst de accu op te laden.
Elektrische start heeft meer vermogen nodig dan je toeter en verlichting.
Groeten Elmer

Plaats reactie