Roest in en rondom de tank

Wil je je ervaring delen of je problemen neerleggen, dan kan dat hier.
Plaats reactie
vroemvroem
4T-MSB beginner
Berichten: 5
Lid geworden op: 10 mei 2020 18:49
Bezit: Honda CD50S benly

Roest in en rondom de tank

Bericht door vroemvroem »

Goedendag,

Een aantal keer kwam er benzine langs de tankdop. De garage gaf aan dat het waarschijnlijk kwam omdat ik de tank iets te vol had gedaan en dat er daardoor benzine langs de dop liep. Er zit nu alleen wel roest op het rubber en roest op de rand.

Nu deed ik vandaag de tank open en ik zag dat er roest in de tank zelf zat, hoort er een beetje roest in de tank te zitten? Zo nee, hoe krijg ik dat er weer uit? En nu brokkelt de verf rondom de tankdop af, hoe kan ik dat het beste oplossen? Ik heb al blanke lak gekocht, kan ik die ook gewoon rondom de tankdop spuiten?

Ik hoor graag en alvast bedankt.

Novio Jorg
4T-MSB regular
Berichten: 407
Lid geworden op: 08 jul 2017 11:59
Bezit: Novio

Re: Roest in en rondom de tank

Bericht door Novio Jorg »

Op je vraag heb ik geen antwoord, maar ik zou wel als je er nog mee rijdt een benzinefilter er tussen plaatsen !

vroemvroem
4T-MSB beginner
Berichten: 5
Lid geworden op: 10 mei 2020 18:49
Bezit: Honda CD50S benly

Re: Roest in en rondom de tank

Bericht door vroemvroem »

Hallo,

Dank voor je reactie.
Ja ik rijd er vrij veel mee en er zit op dit moment een filter tussen de tank en de motor.

Frnzz
4T-MSB beginner
Berichten: 9
Lid geworden op: 29 sep 2019 11:15
Bezit: CB 50

Re: Roest in en rondom de tank

Bericht door Frnzz »

Als je per-sé af wilt van roest in je tank:
- handvol M6 moertjes in je tank gooien. Afvullen met water. Minimaal 12 uur laten ronddraaien in een rondsel (al zou t een betonmolen zijn).
-nu is het grove roest verwijderd, tijd voor t fijne roest.
-naar de plaatselijke drogist voor citroenpoeder. In de tank mikken, water erbij, goed husselen, rest afvullen met water.
Dan acculader erbij pakken. Minpool op een kaal stukje plaatsen (als ie maar goed contact maakt)
Pluspool door geïsoleerd buisje (plastic) in de vloeistof laten zakken. (Minimaal 24uur)
Door elektrolyse laat de roest nu los.
-tank leegmaken en omspoelen/drogen.
-bij speciaalzaken zijn coatings voor de binnenkant van je tank te koop.
Het aanbrengen hiervan is eigenlijk hetzelfde als stap 1. Erin gieten en husselen maar. Als t maar gelijkmatig verdeelt.
Je kunt niet altijd zes 🎲 gooien..

NIX
chaly addict
Berichten: 18835
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Re: Roest in en rondom de tank

Bericht door NIX »

Electrisch ontroesten doe je met soda en denk eraan om de pluspool van een stuk opofferstaal te maken. Geen verchroomd staal voor gebruiken. Naspoelen met citroenzuur.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

Gebruikersavatar
Lacsap
4T-MSB regular
Berichten: 344
Lid geworden op: 03 nov 2017 21:03
Bezit: PC50A
C310S

Re: Roest in en rondom de tank

Bericht door Lacsap »

NIX schreef: 11 mei 2020 13:32 Electrisch ontroesten doe je met soda en denk eraan om de pluspool van een stuk opofferstaal te maken. Geen verchroomd staal voor gebruiken. Naspoelen met citroenzuur.
Dit...

Dennis
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1200
Lid geworden op: 29 jan 2007 12:06
Locatie: Utrecht

Re: Roest in en rondom de tank

Bericht door Dennis »

Ik gebruik de-ox roestoplosser. Gaat perfect. En als je het niet uitspoelt met water, maar met wat deox oplossing uitspoelt en dan laat opdrogen, is het meteen beschermd tegen nieuw aanroesten. Ik doe meestal wel zodra het droog is, meteen tank cure erin.

Maar wat nix zegt, werkt vast ook.
''UNOX MAN''

vroemvroem
4T-MSB beginner
Berichten: 5
Lid geworden op: 10 mei 2020 18:49
Bezit: Honda CD50S benly

Re: Roest in en rondom de tank

Bericht door vroemvroem »

Bedankt voor de reacties.

Ik neem aan dat je de tank eerst van de brommer zelf afhaalt en die op een verhoging zet?

Plaats reactie