SS50K3 schakelt niet naar 3/4

Wil je je ervaring delen of je problemen neerleggen, dan kan dat hier.
Plaats reactie
JorTim
4T-MSB beginner
Berichten: 9
Lid geworden op: 06 mei 2019 10:13
Bezit: SS50 K1

SS50K3 schakelt niet naar 3/4

Bericht door JorTim »

Beste Honda kenners,
We hebben een SS50k3 die niet doorschakelt vanaf zijn 2e naar 3e en 4e versnelling op de 'correcte' manier. Het klavertje zit vast, koppeling gecheckt en nu komt het rare: Het 10 mm boutje achter het dopje aan de linker kant vh blok moet los zitten (ca 2 omwentelingen), dan schakelt hij vloeiend. Als dit boutje vast zit dan blokkeert de hele 3 en 4 waarna hij soms in zijn vrij schiet.

We zijn naar Leertouwer gegaan vandaag, daar hadden ze het druk en melden ze even tussen door aan ons dat het om een K3 carter gaat, die iets dikker is waardoor er een ringetje dunner moet zijn. Dit zou een oplossing kunnen zijn maar ik kan dit ringetje niet vinden op de tekeningen en zou dus niet weten waar dit moet. Of zou het probleem ergens anders liggen?

We hebben een ss50 K3 waarvan het blok gesplitst is en waar alle pakkingen, keerringen vervangen zijn. Daarnaast is alles gecheckt op schade of afwijkingen. Nu hebben we twee ss50jes en hebben ze beide het zelfde onderhouds process door gegaan en de K1 heeft geen problemen met dit schakelen. De K3 echter wel. Het klavertje is vast gezet met een slag hamer dus zou nog vast moeten zitten (daarnaast schakelt hij prima als het 10mm boutje los zit)

SuzuhaTR1
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1288
Lid geworden op: 06 jan 2014 20:32
Bezit: ATC125 met 110 blok.
CR80 1983
SS50K0 1966 (Duitser)
SS50K1 1976 (Francaise)verkocht
SS50K3 (NL) verkocht
ST50G (Duitser)
D@SS72 Skyteam frame metTS50 tank, SS wielen, spatborden, achterlicht, MT banden, Shark achterbrug enz. enz.
Yamaha FS1 468 1975 verkocht
Yamaha FS1 2RU 1980 verkocht in onderdelen
Locatie: Het Gooi

Re: SS50K3 schakelt niet naar 3/4

Bericht door SuzuhaTR1 »

Hoi,

In 9 vd 10 gevallen komt dit soort klachten uit een losse klaver voort, in de andere gevallen ligt het aan de 2 schakelpennen (vernieuwd?, is een standaard revisie onderdeel), de schakelvorken (nagemeten?) of foutieve montage.
Dat er aan beide naaldlagerzijden een vulring moet bij een k3, klopt. Die staan toch ook echt op de tekeningen van o.a. CMSNL. Ik kan mij echter niet voorstellen dat dit zal leiden tot deze klacht.
Ik gok op foutieve montage...schakelpennen en vorken zorgen voor slecht schakelen, niet voor missende versnellingen.

En de aanname dat het klaver vast zit?? Niet doen, aannames zijn dé veroorzakers van ellende, check het!

Succes, zo te lezen vind je het een leuke hobby

MrSinga
4T-MSB zombie
Berichten: 2528
Lid geworden op: 28 jan 2007 22:19
Bezit: Vaillante;
MSX125
ST70
Z50A K3
En een berg projectjes
Locatie: Santa-Cruz, Belgium

Re: SS50K3 schakelt niet naar 3/4

Bericht door MrSinga »

SuzuhaTR1 schreef: 22 mei 2020 23:26 Hoi,

In 9 vd 10 gevallen komt dit soort klachten uit een losse klaver voort, in de andere gevallen ligt het aan de 2 schakelpennen (vernieuwd?, is een standaard revisie onderdeel), de schakelvorken (nagemeten?) of foutieve montage.
Dat er aan beide naaldlagerzijden een vulring moet bij een k3, klopt. Die staan toch ook echt op de tekeningen van o.a. CMSNL. Ik kan mij echter niet voorstellen dat dit zal leiden tot deze klacht.
Ik gok op foutieve montage...schakelpennen en vorken zorgen voor slecht schakelen, niet voor missende versnellingen.

En de aanname dat het klaver vast zit?? Niet doen, aannames zijn dé veroorzakers van ellende, check het!

Succes, zo te lezen vind je het een leuke hobby
Ik denk dat hij bedoelt op vulring op de wals.
Splits het blok maar, zit daar sowieso fout in hermontage van bak indien klavertje vast zit (oja, juiste klavertje gebruikt?)

SuzuhaTR1
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1288
Lid geworden op: 06 jan 2014 20:32
Bezit: ATC125 met 110 blok.
CR80 1983
SS50K0 1966 (Duitser)
SS50K1 1976 (Francaise)verkocht
SS50K3 (NL) verkocht
ST50G (Duitser)
D@SS72 Skyteam frame metTS50 tank, SS wielen, spatborden, achterlicht, MT banden, Shark achterbrug enz. enz.
Yamaha FS1 468 1975 verkocht
Yamaha FS1 2RU 1980 verkocht in onderdelen
Locatie: Het Gooi

Re: SS50K3 schakelt niet naar 3/4

Bericht door SuzuhaTR1 »

Wals heeft nooit vulringen

JorTim
4T-MSB beginner
Berichten: 9
Lid geworden op: 06 mei 2019 10:13
Bezit: SS50 K1

Re: SS50K3 schakelt niet naar 3/4

Bericht door JorTim »

SuzuhaTR1 schreef: 22 mei 2020 23:26 Hoi,

In 9 vd 10 gevallen komt dit soort klachten uit een losse klaver voort, in de andere gevallen ligt het aan de 2 schakelpennen (vernieuwd?, is een standaard revisie onderdeel), de schakelvorken (nagemeten?) of foutieve montage.
Dat er aan beide naaldlagerzijden een vulring moet bij een k3, klopt. Die staan toch ook echt op de tekeningen van o.a. CMSNL. Ik kan mij echter niet voorstellen dat dit zal leiden tot deze klacht.
Ik gok op foutieve montage...schakelpennen en vorken zorgen voor slecht schakelen, niet voor missende versnellingen.

En de aanname dat het klaver vast zit?? Niet doen, aannames zijn dé veroorzakers van ellende, check het!

Succes, zo te lezen vind je het een leuke hobby
De schakelpennen heb ik vervangen, schakelvorken waren nog helemaal nieuw (echter niet nagemeten?).
Wat zou er foutief gemonteerd kunnen zijn? Alles draait vloeiend en alleen als dat boutje vast zit blokkeert het schakelen. Als het los zit dan schakelt hij helemaal vloeiend, zonder gekkigheid
Over enkele weken zal ik hem weer uit elkaar trekken, maar vooral goed om dan te weten waar ik goed op moet letten dan :)

MrSinga
4T-MSB zombie
Berichten: 2528
Lid geworden op: 28 jan 2007 22:19
Bezit: Vaillante;
MSX125
ST70
Z50A K3
En een berg projectjes
Locatie: Santa-Cruz, Belgium

Re: SS50K3 schakelt niet naar 3/4

Bericht door MrSinga »

Juiste vorken?

Plaats reactie