Diameter spruitstuk

Wil je je ervaring delen of je problemen neerleggen, dan kan dat hier.
Plaats reactie
Dennisje
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 44
Lid geworden op: 09 mei 2020 14:10
Bezit: Zhenhua dax 50cc

Diameter spruitstuk

Bericht door Dennisje »

Dag iedereen
Ik stel enorm veel vragen ik weet het... ligt waarschijnlijk aan mijn interesse in het vak :)

Ik heb net een pz19 carburator besteld. De diameter is 19mm. Nu vraag ik me af of ik een ander spruitstuk zal moeten steken omdat de diameter van het spruitstuk nog steeds hetzelfde is. Weet iemand of ik iets aan mijn spruitstuk moet veranderen of dat dit geen kwaad kan?

Dankjewel!

Mvg Dennis

Gebruikersavatar
ReezYard
4T-MSB addict
Berichten: 687
Lid geworden op: 27 jan 2007 22:23
Locatie: Cheese Town (N-H).
Contacteer:

Re: Diameter spruitstuk

Bericht door ReezYard »

Dennisje schreef: 29 mei 2020 18:14 Dag iedereen
Ik stel enorm veel vragen ik weet het... ligt waarschijnlijk aan mijn interesse in het vak :)

Ik heb net een pz19 carburator besteld. De diameter is 19mm. Nu vraag ik me af of ik een ander spruitstuk zal moeten steken omdat de diameter van het spruitstuk nog steeds hetzelfde is. Weet iemand of ik iets aan mijn spruitstuk moet veranderen of dat dit geen kwaad kan?

Dankjewel!

Mvg Dennis
Ik meen begrepen te hebben dat je een vriend hebt die 14.000 km gereden heeft met 'n 19mm carb.
Die kan jou vast wel vertellen of en wat voor spruitstuk je nodig hebt! Toch?
Groet, ennuh...... gas zit rechts!

Afbeelding

Dennisje
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 44
Lid geworden op: 09 mei 2020 14:10
Bezit: Zhenhua dax 50cc

Re: Diameter spruitstuk

Bericht door Dennisje »

ReezYard schreef: 29 mei 2020 21:49
Dennisje schreef: 29 mei 2020 18:14 Dag iedereen
Ik stel enorm veel vragen ik weet het... ligt waarschijnlijk aan mijn interesse in het vak :)

Ik heb net een pz19 carburator besteld. De diameter is 19mm. Nu vraag ik me af of ik een ander spruitstuk zal moeten steken omdat de diameter van het spruitstuk nog steeds hetzelfde is. Weet iemand of ik iets aan mijn spruitstuk moet veranderen of dat dit geen kwaad kan?

Dankjewel!

Mvg Dennis
Ik meen begrepen te hebben dat je een vriend hebt die 14.000 km gereden heeft met 'n 19mm carb.
Die kan jou vast wel vertellen of en wat voor spruitstuk je nodig hebt! Toch?
Klopt! Alleen had hij een 20mm carbu ipv een 19 mm. Hij had ook nog andere aanpassingen gemaakt aan zijn dax die ik niet van plan ben om te doen. Daarom vraag ik het hier even.

Dankjewel voor de reactie!

MrSinga
4T-MSB zombie
Berichten: 2530
Lid geworden op: 28 jan 2007 22:19
Bezit: Vaillante;
MSX125
ST70
Z50A K3
En een berg projectjes
Locatie: Santa-Cruz, Belgium

Re: Diameter spruitstuk

Bericht door MrSinga »

Ge kunt die pz19 toch ook kopen icm spruitstuk?

Gebruikersavatar
ReezYard
4T-MSB addict
Berichten: 687
Lid geworden op: 27 jan 2007 22:23
Locatie: Cheese Town (N-H).
Contacteer:

Re: Diameter spruitstuk

Bericht door ReezYard »

Natuurlijk! Je mag zoveel vragen als je wilt!
Dan zou ik op mijn beurt graag willen weten wat die vriend van jou - naast de 20mm carb - nog meer aan z'n Dax heeft veranderd.
En... waarom jij dat niet wil.

* Als je de diameter van je huidige spruitstuk opmeet, denk je dan dat de nieuwe 19mm carb daar netjes op aan zal sluiten?
* Als je vervolgens de diameter van de inlaat in de cilinderkop opmeet, denk je dan dat de 19mm van de carb enig effect zal hebben?
Groet, ennuh...... gas zit rechts!

Afbeelding

Dennisje
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 44
Lid geworden op: 09 mei 2020 14:10
Bezit: Zhenhua dax 50cc

Re: Diameter spruitstuk

Bericht door Dennisje »

ReezYard schreef: 30 mei 2020 08:11 Natuurlijk! Je mag zoveel vragen als je wilt!
Dan zou ik op mijn beurt graag willen weten wat die vriend van jou - naast de 20mm carb - nog meer aan z'n Dax heeft veranderd.
En... waarom jij dat niet wil.

* Als je de diameter van je huidige spruitstuk opmeet, denk je dan dat de nieuwe 19mm carb daar netjes op aan zal sluiten?
* Als je vervolgens de diameter van de inlaat in de cilinderkop opmeet, denk je dan dat de 19mm van de carb enig effect zal hebben?
Die vriend van mij had inderdaad nog een ander spruitstuk ook. Daarom ben ik van plan om deze uit te boren zodat de diameter toch nog iets groter is. Voor derest had ie ook nog snelgas voor zo ver ik mij herinner. Tandwielen waren standaard volgens mij. Stel ik zou mijk spruitstuk uitboren, hebben jullie enige tips hoe ik dit het beste kan doen en of bijvoorbeeld beter een nieuw spruitstuk zou kopen? En zou mijn 19mm carb passen op mijn standaard spruitstuk volgens jullie? Ik ben echt wel nog een beginner dus ik zoek alles nog uit!

Dankjewel voor de uitgebreide reactie!

Mvg Dennis

Gebruikersavatar
ReezYard
4T-MSB addict
Berichten: 687
Lid geworden op: 27 jan 2007 22:23
Locatie: Cheese Town (N-H).
Contacteer:

Re: Diameter spruitstuk

Bericht door ReezYard »

Dennisje schreef: 30 mei 2020 08:43
Die vriend van mij had inderdaad nog een ander spruitstuk ook. Daarom ben ik van plan om deze uit te boren zodat de diameter toch nog iets groter is. Voor derest had ie ook nog snelgas voor zo ver ik mij herinner. Tandwielen waren standaard volgens mij. Stel ik zou mijk spruitstuk uitboren, hebben jullie enige tips hoe ik dit het beste kan doen en of bijvoorbeeld beter een nieuw spruitstuk zou kopen? En zou mijn 19mm carb passen op mijn standaard spruitstuk volgens jullie? Ik ben echt wel nog een beginner dus ik zoek alles nog uit!

Dankjewel voor de uitgebreide reactie!

Mvg Dennis
Allereerst 'n vuistregel:
"De flow van het brandstofmengsel moet vloeiend verlopen van de carb door het spruitstuk via het inlaatkanaal in de kop naar de cilinder!"

* Zodra je de nieuwe carb binnen hebt kun je pas vaststellen of ie compatibel is met je originele spruitstuk!
* Je standaard spruitstuk uitboren is niet zinvol als het kanaal daar achter weer nauwer wordt!
* Als je toch wilt uitboren hoe denk je dan zelf dat je dat zou kunnen doen? Een nieuw spruitstuk kan duurder zijn dan je nieuwe carb!
* Wat is de diameter van van het inlaatkanaal in de cilinderkop? Die zal vermoedelijk ook aangepast moeten worden!
* Evenals de pakkingen tussen carb en spruitstuk en die tussen spruitstuk en cilinderkop!
* Wat is de diameter van de inlaatklep? Als ie kleiner is dan de diameter van de carb kan dat (afstel-)problemen geven!

Note: Snelgas heeft geen enkele invloed op het vermogen. Is wel 'n relatief goedkoop prettige accessoire!
Laatst gewijzigd door ReezYard op 30 mei 2020 10:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Groet, ennuh...... gas zit rechts!

Afbeelding

Dennisje
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 44
Lid geworden op: 09 mei 2020 14:10
Bezit: Zhenhua dax 50cc

Re: Diameter spruitstuk

Bericht door Dennisje »

ReezYard schreef: 30 mei 2020 10:18
Dennisje schreef: 30 mei 2020 08:43
Die vriend van mij had inderdaad nog een ander spruitstuk ook. Daarom ben ik van plan om deze uit te boren zodat de diameter toch nog iets groter is. Voor derest had ie ook nog snelgas voor zo ver ik mij herinner. Tandwielen waren standaard volgens mij. Stel ik zou mijk spruitstuk uitboren, hebben jullie enige tips hoe ik dit het beste kan doen en of bijvoorbeeld beter een nieuw spruitstuk zou kopen? En zou mijn 19mm carb passen op mijn standaard spruitstuk volgens jullie? Ik ben echt wel nog een beginner dus ik zoek alles nog uit!

Dankjewel voor de uitgebreide reactie!

Mvg Dennis
Allereerst 'n vuistregel:
"De flow van het brandstofmengsel moet vloeiend verlopen van de carb door het spruitstuk via het inlaatkanaal in de kop naar de cilinder!"

* Zodra je de nieuwe carb binnen hebt kun je pas vaststellen of ie compatibel is met je originele spruitstuk!
* Je standaard spruitstuk uitboren is niet zinvol als het kanaal daar achter weer nauwer wordt!
* Als je toch wilt uitboren hoe denk je dan zelf dat je dat zou kunnen doen?
* Wat is de diameter van van het inlaatkanaal in de cilinderkop? Die zal vermoedelijk ook aangepast moeten worden!
* Evenals de pakkingen tussen carb en spruitstuk en die tussen spruitstuk en cilinderkop!
* Wat is de diameter van de inlaatklep? Als ie kleiner is dan de diameter van de carb kan dat (afstel-)problemen geven!
Amai.. veel voor te verwerken haha. Er komt inderdaad meer bij kijken dan ik dacht. Het is dus beter om een spruitstuk te kopen die compatibel is met mijn carbu en mijn cillinderkop.
Enorm bedankt voor de hulp!

Mvg dennis

Gebruikersavatar
ReezYard
4T-MSB addict
Berichten: 687
Lid geworden op: 27 jan 2007 22:23
Locatie: Cheese Town (N-H).
Contacteer:

Re: Diameter spruitstuk

Bericht door ReezYard »

Dennisje schreef: 30 mei 2020 10:22 Amai.. veel voor te verwerken haha. Er komt inderdaad meer bij kijken dan ik dacht. Het is dus beter om een spruitstuk te kopen die compatibel is met mijn carbu en mijn cillinderkop.
Enorm bedankt voor de hulp!

Mvg dennis
Wacht nou eerst af tot je je nieuwe carb binnen hebt, voordat je gaat kopen!
En geef nou 'ns antwoord op m'n vragen:
* wat is de diameter v.h. inlaatkanaal in de cilinderop?
* wat zijn de diameters v.h. spruitstuk?
Groet, ennuh...... gas zit rechts!

Afbeelding

MrSinga
4T-MSB zombie
Berichten: 2530
Lid geworden op: 28 jan 2007 22:19
Bezit: Vaillante;
MSX125
ST70
Z50A K3
En een berg projectjes
Locatie: Santa-Cruz, Belgium

Re: Diameter spruitstuk

Bericht door MrSinga »

@topicstarter
Meeste kijken niet verder dan andere carbu en spruit. Dus het lukt
Perfect? Nee reez heeft gelijk, dan moet je een spruit hebben die van ongeveer 19 naar 12/14 gaat (kitaco heeft dit)

Dennisje
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 44
Lid geworden op: 09 mei 2020 14:10
Bezit: Zhenhua dax 50cc

Re: Diameter spruitstuk

Bericht door Dennisje »

ReezYard schreef: 30 mei 2020 10:35
Dennisje schreef: 30 mei 2020 10:22 Amai.. veel voor te verwerken haha. Er komt inderdaad meer bij kijken dan ik dacht. Het is dus beter om een spruitstuk te kopen die compatibel is met mijn carbu en mijn cillinderkop.
Enorm bedankt voor de hulp!

Mvg dennis
Wacht nou eerst af tot je je nieuwe carb binnen hebt, voordat je gaat kopen!
En geef nou 'ns antwoord op m'n vragen:
* wat is de diameter v.h. inlaatkanaal in de cilinderop?
* wat zijn de diameters v.h. spruitstuk?
Dat is het hem net, alles is standaard dus ik zou het echt niet weten. Heb nog niet opgemeten. Ik weet ook de exacte standaard afmetingen niet van een zhenhua dax.

Dennisje
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 44
Lid geworden op: 09 mei 2020 14:10
Bezit: Zhenhua dax 50cc

Re: Diameter spruitstuk

Bericht door Dennisje »

MrSinga schreef: 30 mei 2020 13:25 @topicstarter
Meeste kijken niet verder dan andere carbu en spruit. Dus het lukt
Perfect? Nee reez heeft gelijk, dan moet je een spruit hebben die van ongeveer 19 naar 12/14 gaat (kitaco heeft dit)
Zou ideaal zijn want mijn carb is 19mm. Heb je toevallig een link van dit spruitstuk?

Mvg Dennis

Plaats reactie