Speling in voorvork

Wil je je ervaring delen of je problemen neerleggen, dan kan dat hier.
Plaats reactie
Zerulian
4T-MSB beginner
Berichten: 14
Lid geworden op: 09 jun 2020 12:46
Bezit: Honda Dax ST70
Honda Chaly CF50
Zhenua Monkey 70cc

Speling in voorvork

Bericht door Zerulian »

Hey allemaal,

Ik ben sinds kort opnieuw aan het sleutelen aan een van mijn oude projecten. Maar ik ben tegen een probleem aangelopen met mijn voorvork... Het is een OT-look vork (geen echte Honda) met vorkbenen die aangepast zijn om onmiddellijk een schijfrem te kunnen monteren.

Afbeelding
Dit ding dus.

Het probleem is dat de benen die in het H-stuk zitten speling hebben. Ik heb wat opgezocht en bijna alle stukken (geleiders, bussen, veringen zelf) zijn nog nieuw, afzonderlijk verkrijgbaar van Honda, dus daarmee zou ik normaal gesproken wel kunnen oplossen. Maar nu ben ik ook dit tegengekomen:

Afbeelding
Hydraulische OT-look binnenbenen. Dus het comfort van de nieuwere technologie, met de look van een oude Dax.

Maar heeft iemand hier ervaring mee? Is dit pasklaar op een oud (waarschijnlijk Chinees) H-stuk? En bijkomend, dit is gemaakt voor een trommelrem, iets wat ik nu dus niet heb. Zou ik met een adapterkit dit makkelijk kunnen ombouwen naar een schijfrem? En waarbij moet ik hierop letten, want als het zo ver komt ben ik wel 3 stukken van verschillende makelij aan het combineren, en we weten allemaal hoe nauwkeurig onze Chinese leveranciers zijn :-).
Overigens lees ik op een van de websites het volgende:
Wees voorzichtig, in tegenstelling tot de originele vetbuizen, deze onderdelen vereisen veel precisie bij de montage. Het is in veel gevallen noodzakelijk om de afstand van de buizen aan te passen met behulp van sluitringen om een perfect parallellisme te verkrijgen.
Is dit moeilijk, of is dit zelf perfect te doen?

Of anderzijds, is het gewoon handiger om te proberen mijn huidige, mechanische veren, opnieuw wat bij te werken met nieuwe geleiders en bussen?

Alvast bedankt!

Grts, Chris

Ben C50
4T-MSB addict
Berichten: 934
Lid geworden op: 06 aug 2012 21:12
Bezit: C50 TT
Bakbrommer met C50 OT
Peda Chip

Re: Speling in voorvork

Bericht door Ben C50 »

Je as uitvullen met ringen zodat de poten niet onder spanning staan maar mooi paralel is niet zo ingewikkeld.
De rest kan ik je niet vertellen. Ik heb geen ervaring met kleine wiel-modellen.

Plaats reactie