Na revisie lijkt distributieketting CB50 te strak

Wil je je ervaring delen of je problemen neerleggen, dan kan dat hier.
Plaats reactie
JoeFox
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 48
Lid geworden op: 04 nov 2014 17:23
Bezit: C50; CB50j
Locatie: Susteren (Limburg)

Na revisie lijkt distributieketting CB50 te strak

Bericht door JoeFox »

Heb een CB50 blok gereviseerd waarbij ook de distributieketting en de kettingspanner is vernieuwd. De distributieketting is een imitatie-exemplaar van 82 schakels. De kettingspanner (origineel Honda) is goed gangbaar in het kanaal van de cilinder om hem vast te zetten. Na montage van de kop en het aantrekken van de kopbouten met 12 NM lijkt de ketting behoorlijk strak te staan. (De schroef in de cilinder om de spanner vast te zetten is gelost en in de kop staat het stel-mechanisme het minst strak) Een te strakke distributieketting kan de lagering van nokkenas beschadigen en dat wil ik natuurlijk voorkomen. Hoe kan ik testen of de spanning van de distributieketting correct is?
Kan de kwaliteit van de imitatieketting boosdoener zijn?

Solex-19
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 123
Lid geworden op: 14 mei 2018 16:05
Bezit: CB 50
MB 5
MTX OT

Re: Na revisie lijkt distributieketting CB50 te strak

Bericht door Solex-19 »

JoeFox schreef: 16 jun 2020 20:11 Kan de kwaliteit van de imitatieketting boosdoener zijn?
Dan zou er een verschil in lengte moeten zijn wat mij overigens stug lijkt. Dan zou je ze naast elkaar moeten leggen maar dan moet de boel weer uit elkaar. Nu is het wel zo dat die kunststof ketting geleider inslijt dus dan zou het beter moeten worden. Ik heb die geleider in mijn CB ook vervangen want de oude was behoorlijk ingesleten.
Solexracing: world champion 1990, 22 victories, 65 podiums

JoeFox
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 48
Lid geworden op: 04 nov 2014 17:23
Bezit: C50; CB50j
Locatie: Susteren (Limburg)

Re: Na revisie lijkt distributieketting CB50 te strak

Bericht door JoeFox »

Misschien dat een nieuwe distributieketting en nieuwe spanner de ketting in het begin behoorlijk strak zet. Ik heb overigens behoorlijk moeite moeten doen om de ketting met tandwiel op de nokkenas te monteren. Kreeg ik uiteindelijk pas voor elkaar nadat ik de spanner in de kop had losgemaakt.
Voor een andere ketting hoeft het blok niet opnieuw gesplitst te worden. Bij Viertaktwinkel is een deelbare distributieketting met tandwiel te koop. In ieder geval al bedankt voor de reactie en hoop ook dat andere leden nog willen reageren met hun ervaringen.

Plaats reactie