Mijn c70 (12v) maakte een akelig rammelend geluid bij de kop,
vandaag even gekeken naar de "plunjer", ik dacht dat als ik de bout onderop het blok zou losdraaien dat er dan vanalles uit zou vallen, maar dat gebeurde niet,
is dat enkel bij 6v?
Er zat een soort stelschroef in het blok en die heb ik van onderuit wat aangedraaid, nu is het geluid weg, mooi!
Ik dacht eigenlijk dat het op oliedruk werkte, maar is dat wel zo?
En moet je dit stelschroefding door de jaren heen wat opschroeven naarmate de ketting slijt?
groet!
nok-as-kettingspanning
-
- 4T-MSB zombie
- Berichten: 2528
- Lid geworden op: 28 jan 2007 22:19
- Bezit: Vaillante;
MSX125
ST70
Z50A K3
En een berg projectjes - Locatie: Santa-Cruz, Belgium
Re: nok-as-kettingspanning
Sommige zijn idd niet op oliedruk
Veel 6v’s zitten met een manuele spanner.
Veel 6v’s zitten met een manuele spanner.
- lil
- The 4T-MSB is my life!
- Berichten: 1906
- Lid geworden op: 27 dec 2019 17:58
- Bezit: oa.
c50 presscub injectie 2008 (2x)
c50 presscub 2005
c50 business 1996
c50 economy 1981
c70 passport 1975
c110 sportscub frans 1968?
apollo hmc 303 1972?
lely senior duo 1959?
dan nog een vaag bami crossding met een honda-achtig 50cc BBS-tuning blok.
en een sloop bami pitbike met een 124cc loncin. - Locatie: zuidholland
Re: nok-as-kettingspanning
hmm... zo leer je nog es wat, dit wist ik niet.
Hoedt u voor iedereen die zich expert wil noemen, zij willen meer lijken dan wat ze zijn.
Expert is geen beschermde titel, iedere kluns kan zich expert noemen, het betekent niets.
Denk zelf na, en oordeel slechts na ampele overwegingen.
Expert is geen beschermde titel, iedere kluns kan zich expert noemen, het betekent niets.
Denk zelf na, en oordeel slechts na ampele overwegingen.
-
- chaly addict
- Berichten: 18832
- Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
- Bezit: Een hamer
- Locatie: Milsbeek
Re: nok-as-kettingspanning
Eigenlijk is de bout onder het vliegwiel een keer los en dan weer vastdraaien voldoende om de boel te spannen. Als je dat doet door de plunjer van onderen flink aan te spannen, staat de boel al gauw te strak met een ingevreten nokkenasbaan in je kop als resultaat.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.
Re: nok-as-kettingspanning
Dank! ik ga kijken of ie niet te strak staat,
maar dat hoor je toch ook als dat het geval is?
maar dat hoor je toch ook als dat het geval is?
-
- chaly addict
- Berichten: 18832
- Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
- Bezit: Een hamer
- Locatie: Milsbeek
Re: nok-as-kettingspanning
De stelbout die achter de dop 14 zit kun je een keer aandraaien, maar doe hem daarna weer iets losser. Plunjer zet je vast met de bout en ontramoer onder het vliegwiel. Te strak hoor je gieren, maar ook als hij nog niet giert kan hij al te strak staan.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.
-
- The 4T-MSB is my life!
- Berichten: 1395
- Lid geworden op: 19 jul 2010 17:16
- Bezit: Mezelf
- Locatie: Tussen de Scheldes
Re: nok-as-kettingspanning
Maakt het dan niet uit of de nok-as nét een klep open drukt? of moet alles vrij staan op T .