nok-as-kettingspanning

Wil je je ervaring delen of je problemen neerleggen, dan kan dat hier.
Plaats reactie
ceedee
4T-MSB addict
Berichten: 602
Lid geworden op: 28 jan 2007 09:55
Locatie: zeist

nok-as-kettingspanning

Bericht door ceedee »

Mijn c70 (12v) maakte een akelig rammelend geluid bij de kop,
vandaag even gekeken naar de "plunjer", ik dacht dat als ik de bout onderop het blok zou losdraaien dat er dan vanalles uit zou vallen, maar dat gebeurde niet,
is dat enkel bij 6v?
Er zat een soort stelschroef in het blok en die heb ik van onderuit wat aangedraaid, nu is het geluid weg, mooi!
Ik dacht eigenlijk dat het op oliedruk werkte, maar is dat wel zo?
En moet je dit stelschroefding door de jaren heen wat opschroeven naarmate de ketting slijt?
groet!

MrSinga
4T-MSB zombie
Berichten: 2528
Lid geworden op: 28 jan 2007 22:19
Bezit: Vaillante;
MSX125
ST70
Z50A K3
En een berg projectjes
Locatie: Santa-Cruz, Belgium

Re: nok-as-kettingspanning

Bericht door MrSinga »

Sommige zijn idd niet op oliedruk
Veel 6v’s zitten met een manuele spanner.

Gebruikersavatar
lil
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1906
Lid geworden op: 27 dec 2019 17:58
Bezit: oa.
c50 presscub injectie 2008 (2x)
c50 presscub 2005
c50 business 1996
c50 economy 1981
c70 passport 1975
c110 sportscub frans 1968?
apollo hmc 303 1972?
lely senior duo 1959?
dan nog een vaag bami crossding met een honda-achtig 50cc BBS-tuning blok.
en een sloop bami pitbike met een 124cc loncin.
Locatie: zuidholland

Re: nok-as-kettingspanning

Bericht door lil »

hmm... zo leer je nog es wat, dit wist ik niet.
Hoedt u voor iedereen die zich expert wil noemen, zij willen meer lijken dan wat ze zijn.
Expert is geen beschermde titel, iedere kluns kan zich expert noemen, het betekent niets.
Denk zelf na, en oordeel slechts na ampele overwegingen.

NIX
chaly addict
Berichten: 18832
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Re: nok-as-kettingspanning

Bericht door NIX »

Eigenlijk is de bout onder het vliegwiel een keer los en dan weer vastdraaien voldoende om de boel te spannen. Als je dat doet door de plunjer van onderen flink aan te spannen, staat de boel al gauw te strak met een ingevreten nokkenasbaan in je kop als resultaat.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

ceedee
4T-MSB addict
Berichten: 602
Lid geworden op: 28 jan 2007 09:55
Locatie: zeist

Re: nok-as-kettingspanning

Bericht door ceedee »

Dank! ik ga kijken of ie niet te strak staat,
maar dat hoor je toch ook als dat het geval is?

NIX
chaly addict
Berichten: 18832
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Re: nok-as-kettingspanning

Bericht door NIX »

De stelbout die achter de dop 14 zit kun je een keer aandraaien, maar doe hem daarna weer iets losser. Plunjer zet je vast met de bout en ontramoer onder het vliegwiel. Te strak hoor je gieren, maar ook als hij nog niet giert kan hij al te strak staan.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

iclaudius
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1395
Lid geworden op: 19 jul 2010 17:16
Bezit: Mezelf
Locatie: Tussen de Scheldes

Re: nok-as-kettingspanning

Bericht door iclaudius »

Maakt het dan niet uit of de nok-as nét een klep open drukt? of moet alles vrij staan op T .

Gebruikersavatar
nielspbr
Mr Kockengen
Berichten: 16193
Lid geworden op: 02 mar 2009 17:50
Bezit: Een apenfamilie en een bamibal.
Locatie: Kockengen

Re: nok-as-kettingspanning

Bericht door nielspbr »

iclaudius schreef: 23 jun 2020 15:39 Maakt het dan niet uit of de nok-as nét een klep open drukt? of moet alles vrij staan op T .
Mooiste is natuurlijk als er geen spanning op staat, dus op T, net als bij kleppen stellen.

Plaats reactie