Vliegwiel past niet? MAG DICHT!

Wil je je ervaring delen of je problemen neerleggen, dan kan dat hier.
JeroenM
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 53
Lid geworden op: 27 mei 2020 09:50
Bezit: C50

Vliegwiel past niet? MAG DICHT!

Bericht door JeroenM »

Omdat ik mijn Mitsubishi grondplaat had vernaggeld, heb ik een complete gebruikte Hitachi ontsteking overgenomen van een forum lid. Heb de grondplaat gemonteerd, nu gaat het vliegwiel niet ver genoeg op de krukas. Alle spullen waren en zijn gewoon 6v. Zou toch gewoon moeten passen?
Laatst gewijzigd door JeroenM op 30 jun 2020 08:34, 1 keer totaal gewijzigd.

tjeefke
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 98
Lid geworden op: 08 jul 2013 21:49
Bezit: ‘88 NT dax, 2 stuks
‘71 CD50
‘06 DX90
'72 Chaly, 124cc
Locatie: Deinze, België

Re: Vliegwiel past niet?

Bericht door tjeefke »

JeroenM schreef: 20 jun 2020 13:47 Omdat ik mijn Mitsubishi grondplaat had vernaggeld, heb ik een complete gebruikte Hitachi ontsteking overgenomen van een forum lid. Heb de grondplaat gemonteerd, nu gaat het vliegwiel niet ver genoeg op de krukas. Alle spullen waren en zijn gewoon 6v. Zou toch gewoon moeten passen?
Je hebt korte en lange tap krukassen

JeroenM
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 53
Lid geworden op: 27 mei 2020 09:50
Bezit: C50

Re: Vliegwiel past niet?

Bericht door JeroenM »

Hoe kan ik dit zien? Het is een C50 blok, weet niet of de originele krukas er nog in zit...

JeroenM
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 53
Lid geworden op: 27 mei 2020 09:50
Bezit: C50

Re: Vliegwiel past niet?

Bericht door JeroenM »

Ik ga er dan vanuit dat ik een lange tap heb, en een vliegwiel voor een korte tap. Kan ik dit oplossen door een vliegwiel te zoeken voor een lange tap? Of moet ik ook een andere grondplaat hebben?

JeroenM
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 53
Lid geworden op: 27 mei 2020 09:50
Bezit: C50

Re: Vliegwiel past niet?

Bericht door JeroenM »

Inmiddels van MrSinga vernomen dat mijn krukas ongeschikt is voor Hitachi in zijn algemeenheid. Zal dus toch moeten kijken of ik de Mitsubishi grondplaat kan laten opknappen... Daarnaast is mijn Mitsubishi vliegwiel volgens mij verlatend, zal ik ook moeten vastzetten. Misschien dat ik de rubriek “gezocht” beter een reeds vastgezet exemplaar probeer te vinden.😆

MrSinga
4T-MSB zombie
Berichten: 2525
Lid geworden op: 28 jan 2007 22:19
Bezit: Vaillante;
MSX125
ST70
Z50A K3
En een berg projectjes
Locatie: Santa-Cruz, Belgium

Re: Vliegwiel past niet?

Bericht door MrSinga »

TB (trailbikes) heeft revisiekitjes voor ot grondplaten. Al meermaals gebruikt voor zowel hitachi en mitsuba ontstekingen. Alles nieuw, alles werkt dan terug zoals het hoort.
Ok, geen Honda (al dat Honda het ook inkocht elders) maar wel de manier dat alles mooi ori oogt en werkt

tjeefke
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 98
Lid geworden op: 08 jul 2013 21:49
Bezit: ‘88 NT dax, 2 stuks
‘71 CD50
‘06 DX90
'72 Chaly, 124cc
Locatie: Deinze, België

Re: Vliegwiel past niet?

Bericht door tjeefke »

JeroenM schreef: 21 jun 2020 12:04 Inmiddels van MrSinga vernomen dat mijn krukas ongeschikt is voor Hitachi in zijn algemeenheid. Zal dus toch moeten kijken of ik de Mitsubishi grondplaat kan laten opknappen... Daarnaast is mijn Mitsubishi vliegwiel volgens mij verlatend, zal ik ook moeten vastzetten. Misschien dat ik de rubriek “gezocht” beter een reeds vastgezet exemplaar probeer te vinden.😆
Vastzetten houdt niets in hoor, ik heb het overlaatst gedaan. Easypeasy

JeroenM
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 53
Lid geworden op: 27 mei 2020 09:50
Bezit: C50

Re: Vliegwiel past niet?

Bericht door JeroenM »

Zal eens kijken of ik iets kan bedenken. Heb geen spullen om te lassen of schroefdraad te tappen...

JeroenM
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 53
Lid geworden op: 27 mei 2020 09:50
Bezit: C50

Re: Vliegwiel past niet?

Bericht door JeroenM »

MrSinga schreef: 21 jun 2020 20:04 TB (trailbikes) heeft revisiekitjes voor ot grondplaten. Al meermaals gebruikt voor zowel hitachi en mitsuba ontstekingen. Alles nieuw, alles werkt dan terug zoals het hoort.
Ok, geen Honda (al dat Honda het ook inkocht elders) maar wel de manier dat alles mooi ori oogt en werkt
Zag op viertaktwinkel.nl ook zo’n setje, misschien dat ze de boel ook even voor me op de grondplaat kunnen bakken....

NIX
chaly addict
Berichten: 18829
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Re: Vliegwiel past niet?

Bericht door NIX »

Er kwam een verlatende Mitsubishi van af? Dan moet een verlatende/vervroegende vast gezette hitachi er gewoon op kunnen. Heb je een plat vliegwiel voor een korte 6V tap erbij gehad ofzo?
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

MrSinga
4T-MSB zombie
Berichten: 2525
Lid geworden op: 28 jan 2007 22:19
Bezit: Vaillante;
MSX125
ST70
Z50A K3
En een berg projectjes
Locatie: Santa-Cruz, Belgium

Re: Vliegwiel past niet?

Bericht door MrSinga »

NIX schreef: 21 jun 2020 22:11 Er kwam een verlatende Mitsubishi van af? Dan moet een verlatende/vervroegende vast gezette hitachi er gewoon op kunnen. Heb je een plat vliegwiel voor een korte 6V tap erbij gehad ofzo?
Naar wat ik in pm’s verstond, heeft ie er een plat S-type proberen op te zetten. En had hij dus een ander type ontsteking 1st.
En een mitsuba vliegwiel past niet op een hitachi plaat? Of is het omgekeerd?

NIX
chaly addict
Berichten: 18829
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Re: Vliegwiel past niet?

Bericht door NIX »

Sowieso juiste vliegwiel bij de ontsteking houden. Maar van beiden zijn verstelbare versies te krijgen die op de lange assen passen. Voor mij zijn die platte dingen en korte taps eigenlijk minder gangbaar. Op SS en C kom je ze niet tegen.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

MrSinga
4T-MSB zombie
Berichten: 2525
Lid geworden op: 28 jan 2007 22:19
Bezit: Vaillante;
MSX125
ST70
Z50A K3
En een berg projectjes
Locatie: Santa-Cruz, Belgium

Re: Vliegwiel past niet?

Bericht door MrSinga »

NIX schreef: 21 jun 2020 22:21 Sowieso juiste vliegwiel bij de ontsteking houden. Maar van beiden zijn verstelbare versies te krijgen die op de lange assen passen. Voor mij zijn die platte dingen en korte taps eigenlijk minder gangbaar. Op SS en C kom je ze niet tegen.
Nee, zitten idd vooral op ST70 en A’tjes. Ook de hoofdreden dat een stock ot70 niet vooruit te branden in en als je dat bovenblok op een ST50 zet dat ding stukken sneller loopt. En ook daar heb je weer uitzonderingen. M’n Z50A K4, Tatjana, had ori een L-type zitten, blokje was nog niet open gedaan. Recent samen met m’n neefje een K5 en een 77-er bij gekocht en hebben beide een S-type ori.

Soms heb ik het idee dat Honda nam wat er op dat moment voor handen was van de leveranciers. Ooh shit, we hebben geen S-type kruks meer, laat ons er een L-type in smijten zodat de band verder kan lopen.

JeroenM
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 53
Lid geworden op: 27 mei 2020 09:50
Bezit: C50

Re: Vliegwiel past niet?

Bericht door JeroenM »

NIX schreef: 21 jun 2020 22:11 Er kwam een verlatende Mitsubishi van af? Dan moet een verlatende/vervroegende vast gezette hitachi er gewoon op kunnen. Heb je een plat vliegwiel voor een korte 6V tap erbij gehad ofzo?
Inderdaad een plat “leeg” vliegwiel bij de Hitachi set die ik had gekocht. Deze gaat in de verkoop. Ben nu aan het zoeken naar de beste manier om een werkende grondplaat voor mijn Mitsubishi wiel te krijgen..

MrSinga
4T-MSB zombie
Berichten: 2525
Lid geworden op: 28 jan 2007 22:19
Bezit: Vaillante;
MSX125
ST70
Z50A K3
En een berg projectjes
Locatie: Santa-Cruz, Belgium

Re: Vliegwiel past niet?

Bericht door MrSinga »

Zo’n tb kitje kopen. 40euro en direct terug rijden maar

Plaats reactie